eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw

- projekt dotyczy wdrożenia przepisów UE oraz wprowadzenie kilku zmian w przepisach aktualizujących ustawę (m.in. wprowadzenie definicji "artykułu rolno-spożywczego zafałszowanego" )

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 891
  • Data wpłynięcia: 2008-08-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-10-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 214, poz. 1346

891

wprowadzającym nawóz do obrotu jest podmiot mający siedzibę albo miej-
sce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wydaje in-
spektor właściwy dla województwa mazowieckiego;
11)
Art. 37, któremu zostało nadane nowe brzmienie, doprecyzowujące tryb
dokonywania skreśleń z rejestru rzeczoznawców;
12) Tytułu rozdziału 5, który zmieniono, uwzględniając wprowadzenie nowego
art. 40a i kar pieniężnych;
13) Art. 40 i 40a, w których, w celu zachowania czytelności i przejrzystości
przepisów karnych, określono w odrębnych artykułach grzywny nakładane
w trybie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia
(art. 40) oraz kary pieniężne nakładane w drodze decyzji administracyjnej
(art. 40a).
Zmiana art. 40 ust. 1 pkt 5 pozwala na objęcie dyspozycją przepisu przed-
siębiorców, którzy w dniu wejścia w życie ustawy prowadzili działalność
gospodarczą i nie wywiązali się z obowiązku zgłoszenia prowadzenia tej
działalności stosownie do art. 47 ustawy.
W art. 40 ust. 2 wprowadza się nowe kryteria dotyczące nakładania grzyw-
ny w związku z wejściem w życie rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007
z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację ryn-
ków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów
rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku) (Dz. Urz.
UE L 299 z 16.11.2007, str. 1). Ponadto należy mieć na uwadze, że nie
przewiduje się zwolnienia z obowiązku znakowania jaj, o którym mowa
w lit. A pkt III załącznika XIV do rozporządzenia 1234/2007 oraz w art. 11
ust. 2 rozporządzenia 557/2007.
W art. 40a w ust. 1 w pkt 1 i 2 wprowadzono kary pieniężne w przypadku
utrudniania lub uniemożliwiania organowi Inspekcji przeprowadzenia kon-
troli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych albo kontroli składo-
wania lub transportowania tych artykułów. Propozycja wprowadzenia wyż-

7
szych kar w przypadku utrudniania lub uniemożliwiania przeprowadzenia
kontroli przez organy Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-
-Spożywczych lub Inspekcji Handlowej jest efektem docierających infor-
macji z wojewódzkich inspektoratów o przypadkach utrudniania czy wręcz
uniemożliwiania przeprowadzenia czynności kontrolnych. Organy inspekcji
powinny mieć w takich sytuacjach skuteczne narzędzie umożliwiające
przeprowadzenie rzetelnej kontroli w pełnym zakresie. Narzędziem takim są
niewątpliwie wyższe niż kara grzywny kary pieniężne, które skutecznie
zniechęcą producentów do uciekania się do różnych działań zmierzających
do uniknięcia kontroli. O wyciagnięcie surowszych konsekwencji wobec
nieuczciwych producentów występowali również sami producenci.
W art. 40a w ust. 1 w pkt 3 i 4 określono kary pieniężne za wprowadzanie
do obrotu artykułów rolno-spożywczych nieodpowiadających jakości han-
dlowej wynikającej z przepisów o jakości handlowej lub deklarowanej
przez producenta w oznakowaniu tych artykułów ze szczególnym uwzględ-
nieniem zafałszowanych artykułów rolno-spożywczych. Propozycja wpro-
wadzenia wyższych niż grzywna kar pieniężnych w tych przypadkach jest
konsekwencją występujących na rynku zafałszowań środków spożywczych
w zakresie jakości handlowej. W ostatnich miesiącach ubiegłego roku orga-
nizacje producentów sygnalizowały na przykład wzrost procederu fałszo-
wania produktów mleczarskich – stosowanie nazw zastrzeżonych dla tej
grupy produktów (ser, masło) do produktów zawierających, oprócz składni-
ków pochodzenia mlecznego, również składniki roślinne. Wnioskujący
uważają, że nałożenie kar pieniężnych na producentów stosujących ten pro-
ceder wyeliminuje ich z rynku.
Wykorzystanie nowego narzędzia w ramach kontroli i jego efektywność
uzależnione będzie od działania służb kontrolnych, tj. Inspekcji Jakości
Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych i Inspekcji Handlowej. Zatem
wprowadzone przepisami projektu ustawy kary pieniężne zostały określone,
biorąc pod uwagę powyższe postulaty oraz wytyczne rozporządzenia

8
(WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia
2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu spraw-
dzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami do-
tyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt wskazujące, że:
1) podstawowe reguły w odniesieniu do prawa paszowego i żywnościowe-
go określone są w rozporządzeniu (WE) nr 178/2002 Parlamentu Euro-
pejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne za-
sady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd
ds. Bezpieczeństwa ywności i ustanawiające procedury w zakresie
bezpieczeństwa żywności;
2) w uzupełnieniu do tych podstawowych reguł, bardziej szczegółowe pra-
wo paszowe i żywnościowe obejmuje takie dziedziny jak żywienie zwie-
rząt, etykietowanie pasz i żywności, pestycydy, dodatki paszowe
i żywnościowe, witaminy, sole mineralne, pierwiastki śladowe i inne
dodatki, materiały mające kontakt z żywnością, wymagania jakościowe
i składowe oraz organizmy genetycznie zmodyfikowane (GMO);
3) wspólnotowe prawo paszowe i żywnościowe opiera się na zasadzie, że
podmioty prowadzące przedsiębiorstwa paszowe i żywnościowe na
wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji w ramach
działalności pozostającej pod ich kontrolą, są odpowiedzialne za zapew-
nienie, aby pasze i żywność spełniały wymagania prawa paszowego
i żywnościowego, które są właściwe dla ich działalności;
4) naruszenia prawa paszowego i żywnościowego (…) powinny zatem
w całej Wspólnocie podlegać efektywnym, odstraszającym i proporcjo-
nalnym środkom na poziomie krajowym.
W art. 40a w ust. 2 przewidziane zostały dodatkowe kary pieniężne nakła-
dane na producentów, którzy nie usuną nieprawidłowości stwierdzonych
podczas kontroli.

9
W art. 40a w ust. 3 wprowadzono propozycję przepisu opartego na nalicza-
niu kary w sposób narastający dla podmiotów, które nie zaprzestały łamania
obowiązujących przepisów.
W art. 18 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U.
z 2001 r. Nr 4, poz. 25, z późn. zm.) w ust. 1 dodano przepis, w związku
z nadzorem sprawowanym przez Inspekcję Handlową stosownie do art. 17
ust. 3 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, o nakazie
wstrzymania przedsiębiorcy od wprowadzania do obrotu lub wycofania
z obrotu w jego placówkach całej partii artykułu rolno-spożywczego zafał-
szowanego na podstawie wyników badań próbki pobranej przez organ kon-
troli tylko z części partii. Obecnie można nakazać przedsiębiorcy wycofanie
z obrotu tylko tej części partii, z której pobrano próbkę.
Jednocześnie w art. 18 dodano:
– ust. 4 określający, analogicznie jak w przypadku przepisu dot. art. 29
ust. 4 projektu ustawy, właściwość miejscową organu Inspekcji Han-
dlowej,
– ust. 5 pozwalający na podawanie do publicznej wiadomości informacji
zawartych w decyzjach wojewódzkich inspektorów inspekcji handlowej,
analogicznie do przepisu art. 29 ust. 5 projektu ustawy, jeżeli byłoby to
istotne z punktu widzenia ochrony interesów konsumentów.
W ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego
proponuje się dokonanie zmiany polegającej na dodaniu ust. 3 w art. 22,
który zobliguje Głównego Lekarza Weterynarii do przekazywania Komisji
Europejskiej, drogą elektroniczną, informacji o liczbie miejsc produkcji
z podziałem na metody chowu, w tym o maksymalnej pojemności zakładu
pod względem liczby ptaków przebywających w nim jednocześnie. Zgodnie
z ustawą o produktach pochodzenia zwierzęcego powiatowy lekarz wetery-
narii przekazuje takie dane Głównemu Lekarzowi Weterynarii. Rozporzą-
dzenie Komisji (WE) nr 557/2007 z dnia 23 maja 2007 r. ustanawiające

10
szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE)
nr 1028/2006 w sprawie norm handlowych w odniesieniu do jaj nakłada na
każde państwo członkowskie obowiązek powiadamiania Komisji Europej-
skiej o liczbie miejsc produkcji z podziałem na metody chowu, w tym
o maksymalnej pojemności zakładu pod względem liczby ptaków przeby-
wających w nim jednocześnie, przed dniem 1 kwietnia każdego roku.
Jednocześnie, stosownie do wyłączenia obowiązku oznakowania w języku
polskim artykułów rolno-spożywczych przeznaczonych do wywozu poza te-
rytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 1 pkt 2 projektu odnośnie art. 6
ust. 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rol-
no-spożywczych), analogiczny przepis wprowadzono do art. 48 ust. 2 usta-
wy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia w celu
jednoznacznego wyeliminowania przeprowadzenia kontroli pod względem
oznakowania w języku polskim środków spożywczych, które będą wywo-
żone do innych państw.
Niektóre przepisy ustawy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.,
tj. art. 40 ust. 4b pkt 2 lit. a, pkt 3 lit. a i c, ust. 4c pkt 1 i 4 oraz ust. 4d pkt 1
lit. a z tego powodu, że niektóre przepisy rozporządzenia Rady (WE)
nr 1234/2007, do których odniesienia znajdują się w niniejszej ustawie, sto-
suje się od dnia 1 stycznia 2009 r.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Stosownie do treści art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lob-
bingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt
ustawy został zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa
i Rozwoju Wsi, w Biuletynie Informacji Publicznej. Nie zgłoszono zainte-
resowania pracami nad projektem w trybie art. 7 wymienionej ustawy.
Projekt ustawy jest ujęty w programie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funk-

11
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 . 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: