Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- projekt ustawy dotyczy zmian w funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Projekt m. in. nakłada na ministra środowiska obowiązek do wydania, we współpracy z ministrem gospodarki, rozporządzenia określającego obligatoryjne roczne poziomy zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, pochodzącego z gospodarstw domowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 886
- Data wpłynięcia: 2008-08-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1464
886
rania wprowadzający sprzęt wpłaca
100 % należnej opłaty produktowej,
b) powyżej 75 % do 100 % wyznaczonego
poziomu zbierania wprowadzający
sprzęt wpłaca 75 % należnej opłaty
produktowej.”;
55) w
załączniku nr 1 do ustawy:
a) w grupie 4 nazwa rodzaju 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Pozostałe produkty lub urządzenia do celów na-
grywania lub kopiowania dźwięku lub obrazów,
w tym sygnały lub technologie przesyłu dźwięku
i obrazu inne niż telekomunikacyjne”,
b) nazwa grupy 8 otrzymuje brzmienie:
„Wyroby medyczne, z wyjątkiem wszystkich wszcze-
pianych i skażonych produktów”,
c) w grupie 8:
– nazwa rodzaju 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Sprzęt laboratoryjny do diagnostyki in vitro”,
–
nazwa rodzaju 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Pozostałe urządzenia do wykrywania, zapo-
biegania, monitorowania, leczenia, łagodzenia
przebiegu choroby, urazów lub niepełno-
sprawno ci”,
d) w grupie 9 nazwa rodzaju 4 otrzymuje brzmienie:
35
„4. Urządzenia pomiarowe, ważące lub do nastawu
używane w gospodarstwie domowym lub jako
sprzęt laboratoryjny”;
56) w załączniku nr 2 do ustawy w ust. 1 dodaje się pkt 16
w brzmieniu:
„16) oleje ze sprężarek.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 13 wrze nia 1996 r. o utrzymaniu czysto ci
i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 oraz z 2006 r. Nr 144,
poz. 1042 i Nr 180, poz. 1495) w art. 3 w ust. 2 w pkt 6a lit. b otrzymuje brzmie-
nie:
„b) adresy punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego
i
elektronicznego, z wyłączeniem punktów sprzedaży
sprzętu oraz punktów serwisowych;”.
Art. 3. W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U.
z 2007 r. Nr 39, poz. 251 i Nr 88, poz. 587) w art. 16a dodaje się pkt 5 w brzmie-
niu:
„5) inicjowanie i ułatwianie tworzenia punktów zbierania zuży-
tego sprzętu, wskazywanie lokalizacji, w których mogą być
prowadzone akcje odbierania zużytego sprzętu od miesz-
kańców gminy, podejmowanie działań informacyjnych
i edukacyjnych w tym zakresie.”.
Art. 4. 1. Wprowadzający sprzęt, wpisany do rejestru prowadzonego
przez Głównego Inspektora Ochrony rodowiska, w terminie 3 miesięcy od dnia
wej cia w życie niniejszej ustawy, jest obowiązany do złożenia wniosku o zmia-
nę wpisu do rejestru zawierającego informację, o której mowa w art. 8 ust. 2
pkt 1 lit. e ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
36
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepisy do-
tychczasowe.
Art. 5. 1. Do zabezpieczenia finansowego wniesionego na 2008 r. sto-
suje się przepisy dotychczasowe.
2.
rodki pochodzące z zabezpieczenia finansowego wniesione-
go przez wprowadzającego sprzęt na 2006 r., 2007 r. i 2008 r., przeznaczone de-
cyzją Głównego Inspektora Ochrony rodowiska na sfinansowanie zbierania,
przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, stanowią przychody Narodowego
Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej.
Art. 6. W 2009 r. sprawozdanie, o którym mowa w art. 24 ust. 1 ustawy
zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, należy złożyć do
dnia 30 lipca za okres od stycznia do czerwca i do dnia 30 stycznia za okres od
lipca do grudnia, z wyszczególnieniem danych o rodzaju i masie baterii oraz
akumulatorów stosowanych na potrzeby działania sprzętu.
Art. 7. Do dnia okre lenia nowych wysoko ci stawek opłaty rejestrowej
i opłaty rocznej obowiązują stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej okre lone
na podstawie dotychczasowych przepisów.
Art. 8. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
1) Przepisy niniejszej ustawy wdrażają postanowienia dyrektywy 2002/96/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 27 stycznia 2003 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE)
(Dz. Urz. UE L 37 z 13.02.2003, str. 24, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 15, t. 7, str. 359).
Niniejszą ustawą zmienia się ustawę z dnia 13 wrze nia 1996 r. o utrzymaniu czysto ci i porządku
w gminach oraz ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach .
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204, z 2003 r. Nr 84,
poz. 774 i Nr 188, poz. 1837, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 116, poz. 1204 oraz z 2005 r. Nr 122,
poz. 1021.
08/07-kt
37
U Z A S A D N I E N I E
Celem ustawy jest wprowadzenie niezbędnych zmian do ustawy z dnia 29 lipca
2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180,
poz. 1495), mających na celu przede wszystkim pełną transpozycję dyrektywy
2002/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 2003 r.
w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (Dz. Urz.
UE L 37 z 13.02.2003, str. 24, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 15, t. 7, str. 359) oraz wypełnienia postanowień Krajowego
planu gospodarki odpadami 2010.
Jednym z obowiązków zawartych w dyrektywie 2002/96/WE jest osiągnięcie
przez państwa członkowskie do dnia 31 grudnia 2006 r., a przez Polskę do dnia
31 grudnia 2008 r. (ze względu na otrzymaną derogację decyzją Komisji
2004/486/WE z dnia 26 kwietnia 2004 r. przyznającą Cyprowi, Malcie i Polsce
tymczasowe odstępstwa od dyrektywy 2002/96/WE w sprawie zużytego sprzętu
elektrycznego i elektronicznego (Dz. Urz. UE L 162 z 30.04.2004,
str.114 –115)), poziomu zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw
domowych w ilo ci 4 kg/mieszkańca/rok.
Wobec powyższego w Krajowym planie gospodarki odpadami 2010 zostało
wyznaczone dla Ministra rodowiska zadanie przeprowadzenia w 2007 r.
procesu legislacyjnego zmiany ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym w kierunku wprowadzenia poziomu zbierania wyrażonego jako
odsetek masy sprzętu elektrycznego i elektronicznego wprowadzonego na rynek
w poprzednim roku kalendarzowym.
Pozostałe zmiany wynikają z do wiadczeń zebranych w trakcie stosowania
przepisów ustawy.
Należało przede wszystkim upro cić i zmniejszyć liczbę sprawozdań, które
przedsiębiorcy byli obowiązani dostarczać Głównemu Inspektorowi Ochrony
rodowiska. Z tego względu zmniejszono częstotliwo ć przekazywania
sprawozdań z kwartalnego na półroczny. Przesunięto również termin składania
rocznego raportu o funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem przez
Głównego Inspektora Ochrony rodowiska Ministrowi rodowiska z 30 kwietnia
na 30 czerwca każdego roku ze względu na szeroki zakres danych, jaki musi być
przeanalizowany.
Trzecim dużym pakietem zmian jest zwiększenie odpowiedzialno ci organizacji
odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Obecnie, przejmując obowiązki
od wprowadzających sprzęt, organizacje odzysku będą również miały taką samą
odpowiedzialno ć, jak wprowadzający sprzęt.
Art. 1 projektu ustawy okre la zmiany dokonane w ustawie z dnia
29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
Zmiany rozdziału 1
Zmiana art. 2 ust. 2 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
wynika z tre ci dyrektywy 2002/96/WE, która nakłada na państwa członkowskie
obowiązek objęcia przepisami prawa krajowego również tych przedsiębiorców,
którzy prowadzą sprzedaż sprzętu przy wykorzystaniu wszelkich rodków
porozumiewania się na odległo ć, a nie tylko za po rednictwem rodków
masowego przekazu lub sieci teleinformatycznych, tak jak okre lono
w pierwotnej wersji ustawy.
W art. 3 ust. 1 dokonano zmian polegających na dodaniu nowego pkt 4a
podającego definicję przedsiębiorcy. Wyja nienie takie wydaje się być
niezbędne, gdyż wiele podmiotów, w szczególno ci zagranicznych, nie
wiedziało, jakie są ich obowiązki, i czy obowiązują ich przepisy ustawy jako
wprowadzających sprzęt, czy też obowiązek ten należy do ich przedstawicieli
znajdujących się na terenie Polski.
Dokonano również zmiany definicji wprowadzającego sprzęt, gdyż z obecnej
definicji wynika, że wprowadzającym sprzęt jest przedsiębiorca, który produkuje
i sprzedaje pod własnym oznaczeniem sprzęt, a więc nie jest wprowadzającym
sprzęt przedsiębiorca, który produkuje i nie sprzedaje sprzętu, lecz na przykład
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
886
› Pobierz plik