Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- projekt ustawy dotyczy zmian w funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Projekt m. in. nakłada na ministra środowiska obowiązek do wydania, we współpracy z ministrem gospodarki, rozporządzenia określającego obligatoryjne roczne poziomy zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, pochodzącego z gospodarstw domowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 886
- Data wpłynięcia: 2008-08-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1464
886
rodzaje 2 – 5, w załączniku nr 1 do ustawy,
który wbrew przepisowi art. 34 nie dopełnia
obowiązku przekazania, w drodze umowy, or-
ganizacji odzysku sprzętu elektrycznego
i elektronicznego obowiązków okre lonych
w ustawie, podlega karze pieniężnej w wyso-
ko ci od 5.000 zł do 500.000 zł.
6. Sprzedawca detaliczny i sprzedawca hurtowy,
który wbrew przepisowi art. 41 pkt 1 prowadzi
sprzedaż sprzętu pochodzącego od wprowa-
dzającego sprzęt niezarejestrowanego w reje-
strze, o którym mowa w art. 6, podlega karze
pieniężnej w wysoko ci od 5.000 zł do
500.000 zł.
7. Organizacja odzysku sprzętu elektrycznego
i
elektronicznego, która wbrew przepisowi
art. 58 ust. 3 nie dopełnia obowiązku przezna-
czenia co najmniej 5 % swoich przychodów na
publiczne kampanie edukacyjne, podlega ka-
rze pieniężnej w wysoko ci od 10.000 zł do
1.000.000 zł.
8. Wprowadzający sprzęt, który wbrew przepi-
som art. 95 ust. 3 nie przekazuje kupującemu
informacji o wysoko ci kosztów gospodaro-
wania odpadami, obejmujących koszty zbiera-
nia, przetwarzania, recyklingu albo innego niż
recykling procesu odzysku i unieszkodliwiania
zużytego sprzętu, na dokumencie potwierdza-
30
jącym sprzedaż, podlega karze pieniężnej
w wysoko ci od 5.000 zł do 500.000 zł.
9. Sprzedawca detaliczny i sprzedawca hurtowy,
który wbrew przepisowi art. 95 ust. 6 nie in-
formuje w sposób okre lony w art. 95 ust. 2 i 4
dokonujących zakupu sprzętu o wysoko ci
kosztów, o których mowa odpowiednio
w art. 95 ust. 1 i 3, jeżeli taką informację uzy-
skał od wprowadzającego sprzęt, podlega ka-
rze pieniężnej w wysoko ci od 5.000 zł do
500.000 zł.
10. Kary pieniężne, o których mowa w ust. 1 – 9,
wymierza, w drodze decyzji, wojewódzki in-
spektor ochrony rodowiska.
11. Ustalając wysoko ć kary pieniężnej, o której
mowa w ust. 1 – 9, uwzględnia się stopień
szkodliwo ci czynu, zakres naruszenia, do-
tychczasową działalno ć podmiotu, a w szcze-
gólno ci masę sprzętu, którą wprowadzający
sprzęt wprowadził do obrotu.
12. Kary
pieniężne, o których mowa w ust. 1 – 9,
wnosi się na odrębny rachunek bankowy wo-
jewódzkiego inspektora ochrony rodowiska.
13. W sprawach dotyczących kar pieniężnych,
o których mowa w ust. 1 – 9, stosuje się od-
powiednio przepisy działu III ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,
z tym że uprawnienia organów podatkowych
31
przysługują wojewódzkiemu inspektorowi
ochrony rodowiska.”;
53) art. 95 otrzymuje brzmienie:
„Art. 95. 1. Do dnia 13 lutego 2011 r. wprowadzający
sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domo-
wych, w przypadku sprzętu okre lonego
w grupach 2 – 10 w załączniku nr 1 do ustawy,
może przekazać sprzedawcom detalicznym
i sprzedawcom hurtowym informację o wyso-
ko ci kosztów gospodarowania odpadami,
obejmujących koszty zbierania, przetwarzania,
recyklingu albo innego niż recykling procesu
odzysku i unieszkodliwiania zużytego sprzętu.
2. Koszty
gospodarowania odpadami, o których
mowa w ust. 1, stanowiące czę ć ceny sprzętu,
mogą zostać uwidocznione jako składnik tej
ceny nabywcom.
3. Do dnia 13 lutego 2013 r. wprowadzający
sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domo-
wych, w przypadku sprzętu okre lonego
w grupie 1 w załączniku nr 1 do ustawy, jest
obowiązany przekazać na dokumencie sprze-
daży informację o wysoko ci kosztów gospo-
darowania odpadami, obejmującą koszty zbie-
rania, przetwarzania, recyklingu albo innego
niż recykling procesu odzysku i unieszkodli-
wiania zużytego sprzętu.
4. Koszty
gospodarowania odpadami, o których
mowa w ust. 3, stanowiące czę ć ceny sprzętu,
32
są uwidaczniane jako składnik tej ceny na-
bywcom.
5. Koszty
gospodarowania odpadami, o których
mowa w ust. 1 i 3, nie mogą przekraczać kosz-
tów faktycznie ponoszonych przez wprowa-
dzającego sprzęt.
6. Sprzedawca detaliczny i sprzedawca hurtowy
sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw do-
mowych są obowiązani do informowania,
w sposób okre lony w ust. 2 i 4, nabywców
sprzętu o wysoko ci kosztów, o których mowa
odpowiednio w ust. 1 i 3, jeżeli taką informa-
cję uzyskali od wprowadzającego sprzęt. ”;
54) po art. 95 dodaje się art. 95a w brzmieniu:
„Art. 95a. W przypadku osiągnięcia przez wprowadzające-
go sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domo-
wych minimalnego rocznego poziomu zbierania
zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw
domowych w wysoko ci:
1) w 2009 r.:
a) do 25 % wyznaczonego poziomu zbie-
rania wprowadzający sprzęt wpłaca
100 % należnej opłaty produktowej,
b) powyżej 25 % do 35 % wyznaczonego
poziomu zbierania wprowadzający
sprzęt wpłaca 75 % należnej opłaty
produktowej,
33
c) powyżej 35 % wyznaczonego poziomu
zbierania wprowadzający sprzęt wpłaca
10 % należnej opłaty produktowej;
2) w 2010 r.:
a) do 35 % wyznaczonego poziomu zbie-
rania wprowadzający sprzęt wpłaca
100 % należnej opłaty produktowej,
b) powyżej 35 % do 50 % wyznaczonego
poziomu zbierania wprowadzający
sprzęt wpłaca 75 % należnej opłaty
produktowej,
c) powyżej 50 % wyznaczonego poziomu
zbierania wprowadzający sprzęt wpłaca
10 % należnej opłaty produktowej;
3) w 2011 r.:
a) do 50 % wyznaczonego poziomu zbie-
rania wprowadzający sprzęt wpłaca
100 % należnej opłaty produktowej,
b) powyżej 50 % do 75 % wyznaczonego
poziomu zbierania wprowadzający
sprzęt wpłaca 75 % należnej opłaty
produktowej,
c) powyżej 75 % wyznaczonego poziomu
zbierania wprowadzający sprzęt wpłaca
10 % należnej opłaty produktowej;
4) w 2012 r.:
34
Dokumenty związane z tym projektem:
-
886
› Pobierz plik