Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- projekt ustawy dotyczy zmian w funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Projekt m. in. nakłada na ministra środowiska obowiązek do wydania, we współpracy z ministrem gospodarki, rozporządzenia określającego obligatoryjne roczne poziomy zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, pochodzącego z gospodarstw domowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 886
- Data wpłynięcia: 2008-08-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1464
886
towej dla każdej grupy sprzętu okre lonej
w załączniku nr 1 do ustawy.
4. Rozliczenie wykonania obowiązków, o któ-
rych mowa w ust. 1, wprowadzającego sprzęt
przeznaczony dla gospodarstw domowych,
który wniósł zabezpieczenie finansowe na da-
ny rok kalendarzowy, następuje zgodnie
z art. 20. W przypadku gdy należna opłata
produktowa za nieosiągnięcie poziomów zbie-
rania, poziomu odzysku i poziomu recyklingu
jest wyższa niż zabezpieczenie finansowe,
o którym mowa w art. 18 ust. 1, wprowadzają-
cy sprzęt przeznaczony dla gospodarstw do-
mowych jest obowiązany wpłacić obliczoną
różnicę pomiędzy należną opłatą produktową
a zabezpieczeniem finansowym.”;
43) w art. 65 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Należną opłatę produktową oblicza się jako iloczyn
stawki opłaty produktowej i różnicy pomiędzy wyma-
ganym a osiągniętym poziomem odpowiednio zbiera-
nia, odzysku albo recyklingu zużytego sprzętu.”;
44) w art. 67 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Wprowadzający sprzęt jest obowiązany do sporządze-
nia i przedłożenia Głównemu Inspektorowi Ochrony
rodowiska rocznego sprawozdania, zawierającego od-
rębnie dla poszczególnych grup sprzętu okre lonych
w załączniku nr 1 do ustawy informację o wysoko ci
należnej opłaty produktowej, do dnia 15 marca roku
25
kalendarzowego następującego po roku, którego opłata
dotyczy.”;
45) w art. 69 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W razie stwierdzenia, że wprowadzający sprzęt nie do-
konał wpłaty opłaty produktowej albo dokonał wpłaty
w wysoko ci niższej od należnej, Główny Inspektor
Ochrony rodowiska wydaje decyzję, w której ustala
wysoko ć należnej opłaty produktowej.”;
46) art. 70 otrzymuje brzmienie:
„Art. 70. Kto, wbrew przepisowi art. 5, przeprowadza de-
montaż zużytego sprzętu poza zakładem przetwa-
rzania, podlega karze grzywny w wysoko ci od
2.000 zł do 100.000 zł.”;
47) w art. 72:
a) wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Kto:”,
b) pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie:
„6) wbrew
przepisowi
art. 31 ust. 1, nie składa spra-
wozdania o masie zużytego sprzętu zebranego,
poddanego przetwarzaniu, odzyskowi, w tym re-
cyklingowi, oraz unieszkodliwianiu lub sprawoz-
dania o osiągniętych poziomach zbierania, odzy-
sku i recyklingu zużytego sprzętu albo składa
sprawozdania nierzetelne,
7) wbrew przepisom art. 32 ust. 1 i 3, nie prowadzi
dodatkowej ewidencji oraz nie przechowuje jej
26
przez wymagany okres albo prowadzi te czynno ci
nierzetelnie,”,
c) dodaje
się pkt 8 w brzmieniu:
„8) wbrew przepisowi art. 33 ust. 4, nie przekazuje
Głównemu Inspektorowi Ochrony rodowiska
wykazu zakładów przetwarzania albo przekazuje
wykaz zawierający nierzetelne informacje”;
48) w art. 75:
a) wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Kto:”,
b) po pkt 2 dodaje się pkt 2a i 2b w brzmieniu:
„2a) wbrew przepisowi art. 38, nie przekazuje zebra-
nego zużytego sprzętu prowadzącemu zakład
przetwarzania wpisanemu do rejestru,
2b) wbrew
przepisowi
art.
39, nie przekazuje wójto-
wi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta in-
formacji o prowadzonej działalno ci,”;
49) art. 76 otrzymuje brzmienie:
„Art. 76. Kto:
1) wbrew przepisowi art. 41 pkt 2, nie umiesz-
cza w punkcie sprzedaży informacji o punk-
tach zbierania zużytego sprzętu,
2) wbrew przepisowi art. 41 pkt 3, sprzedaje
sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domo-
wych bez dołączonej informacji, o której
mowa w art. 22 ust. 1, lub nieoznakowany
zgodnie z art. 23,
27
3) wbrew
przepisowi
art. 42 ust. 1, nie przyjmu-
je zużytego sprzętu przy sprzedaży sprzętu
albo nie przyjmuje zużytego sprzętu nieod-
płatnie,
4) wbrew
przepisowi
art.
42 ust. 2, nie przekazu-
je nieodpłatnie zużytego sprzętu prowadzą-
cemu zakład przetwarzania lub sprzedawcy
hurtowemu,
5) wbrew
przepisowi
art.
42 ust. 3, nie przekazu-
je nieodpłatnie zużytego sprzętu prowadzą-
cemu zakład przetwarzania
– podlega karze grzywny.”;
50) w art. 77:
a) wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Kto:”,
b) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wbrew przepisowi art. 44 ust. 1, nie przyjmuje zu-
żytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw do-
mowych od zbierającego zużyty sprzęt albo
przyjmuje zużyty sprzęt odpłatnie,”,
c) po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) wbrew przepisowi art. 44 ust. 2, nie usuwa
składników niebezpiecznych, materiałów lub
czę ci składowych, okre lonych w załączniku
nr 2 do ustawy,”;
51) w art. 78 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Kto:”;
28
52) art. 80 otrzymuje brzmienie:
„Art. 80. 1. Wprowadzający sprzęt, który wprowadza do
obrotu sprzęt, nie będąc wpisanym do rejestru,
o którym mowa w art. 6, podlega karze
pieniężnej w wysoko ci od 5.000 zł do
5.000.000 zł.
2. Wprowadzający sprzęt, który wbrew przepi-
sowi art. 18 ust. 1 nie dopełnia obowiązku
wniesienia zabezpieczenia finansowego, pod-
lega karze pieniężnej w wysoko ci od 5.000 zł
do 500.000 zł.
3. Wprowadzający sprzęt przeznaczony dla go-
spodarstw domowych, który wbrew przepiso-
wi art. 27 nie dopełnia obowiązku organizo-
wania i finansowania odbierania od
zbierających zużyty sprzęt, przetwarzania, od-
zysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania
zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw
domowych, podlega karze pieniężnej w wyso-
ko ci od 5.000 zł do 500.000 zł.
4. Wprowadzający sprzęt inny niż przeznaczony
dla gospodarstw domowych, który wbrew
przepisowi art. 29 ust. 1 nie dopełnia obo-
wiązku zorganizowania i sfinansowania zbie-
rania, przetwarzania, odzysku, w tym recy-
klingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu
pochodzącego od użytkowników innych niż
gospodarstwa domowe, podlega karze
pieniężnej w wysoko ci od 5.000 zł do
500.000 zł.
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
886
› Pobierz plik