Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- projekt ustawy dotyczy zmian w funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Projekt m. in. nakłada na ministra środowiska obowiązek do wydania, we współpracy z ministrem gospodarki, rozporządzenia określającego obligatoryjne roczne poziomy zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, pochodzącego z gospodarstw domowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 886
- Data wpłynięcia: 2008-08-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1464
886
ku.”;
35) w art. 54 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Prowadzący działalno ć w zakresie innych niż recy-
kling procesów odzysku jest obowiązany wydać za-
wiadczenie potwierdzające inne niż recykling procesy
odzysku na wniosek prowadzącego zakład przetwarza-
nia przekazującego odpady do innych niż recykling
procesów odzysku, w terminie do dnia 10 lipca za
okres od stycznia do czerwca i do końca lutego za
okres od lipca do grudnia każdego roku.”;
36) w art. 56 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Prowadzący działalno ć w zakresie recyklingu oraz
prowadzący działalno ć w zakresie innych niż recy-
kling procesów odzysku są obowiązani do sporządze-
nia i przedłożenia Głównemu Inspektorowi Ochrony
rodowiska, w terminie do dnia 30 lipca za okres od
stycznia do czerwca i do dnia 15 marca za okres od lip-
ca do grudnia każdego roku, sprawozdania o masie
przyjętych oraz poddanych odpowiednio recyklingowi
lub innym niż recykling procesom odzysku odpadów
pochodzących ze zużytego sprzętu.”;
37) w art. 57:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elek-
tronicznego nie może przejąć obowiązków, o któ-
rych mowa w art. 7 ust. 1 i 2, art. 8 ust. 4, 7 i 8,
20
art. 9 ust. 2 i 3, art. 13 ust. 1, art. 21 – 23, art. 25,
art. 26 i art. 32 ust. 1.”,
b) dodaje
się ust. 4 – 7 w brzmieniu:
„4. Przepisów ust. 3 nie stosuje się w przypadku
przejmowania obowiązków od przedsiębiorcy za-
granicznego.
5. Organizacja
odzysku
sprzętu elektrycznego i elek-
tronicznego wchodzi w prawa i obowiązki wpro-
wadzającego sprzęt w danej grupie, okre lonej
zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy, wskazanej
w zawartej z nim umowie.
6. Sprawozdania
przedkładane Głównemu Inspekto-
rowi Ochrony rodowiska przez organizację odzy-
sku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, wyni-
kające z przejętych od wprowadzających sprzęt
obowiązków mogą zawierać zbiorcze dane doty-
czące wszystkich wprowadzających sprzęt, od któ-
rych obowiązki te zostały przejęte, z zastrzeżeniem
ust. 7.
7. Organizacja
odzysku
sprzętu elektrycznego i elek-
tronicznego przedkłada sprawozdanie, o którym
mowa w art. 24 ust. 1, Głównemu Inspektorowi
Ochrony
rodowiska oddzielnie dla każdego
wprowadzającego sprzęt, od którego przejęła obo-
wiązki.”;
38) po art. 57 dodaje się art. 57a w brzmieniu:
„Art. 57a. 1. Użyte w przepisach niniejszego rozdziału wy-
rażenie „publiczne kampanie edukacyjne”
oznacza wszelkie działania mające na celu
21
podnoszenie stanu wiadomo ci ekologicznej
społeczeństwa w zakresie prawidłowego po-
stępowania z odpadami w postaci zużytego
sprzętu oraz wspomagające osiągnięcie wy-
sokiego poziomu zbierania zużytego sprzętu
pochodzącego z gospodarstw domowych,
w tym kampanie w rodkach masowego prze-
kazu, ulotki i broszury informacyjne, plakaty,
konkursy, konferencje oraz akcje o charakte-
rze informacyjno-edukacyjnym.
2. Publiczne kampanie edukacyjne, o których
mowa w ust. 1, powinny uwzględniać infor-
mowanie użytkowników, w szczególno ci o:
1) możliwym wpływie substancji stosowa-
nych w sprzęcie na rodowisko i zdrowie
ludzkie;
2) zaleceniu prowadzenia selektywnego
zbierania;
3) dostępnych dla nich systemach zbierania;
4) ich roli w przyczynianiu się do ponow-
nego użycia i odzysku, w tym recyklingu,
zużytego sprzętu.”;
39) w art. 58:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Przedmiotem działania organizacji odzysku sprzętu
elektrycznego i elektronicznego jest wyłącznie
działalno ć związana z organizowaniem, zarządza-
niem lub prowadzeniem przedsięwzięć związanych
22
ze zbieraniem, przetwarzaniem, recyklingiem i in-
nymi niż recykling procesami odzysku oraz uniesz-
kodliwianiem zużytego sprzętu, w tym publiczne
kampanie edukacyjne.”,
b) dodaje
się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elek-
tronicznego przeznacza na publiczne kampanie
edukacyjne co najmniej 5 % swoich przychodów.
Wydatki poniesione na ten cel przez organizację
odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego
muszą być udokumentowane.”;
40) art. 62 otrzymuje brzmienie:
„Art. 62. Jeżeli wprowadzający sprzęt zakończył działal-
no ć gospodarczą lub umowa, o której mowa
w art. 57, została wypowiedziana lub rozwiązana,
organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elek-
tronicznego, która przejęła od niego obowiązki na
podstawie umowy, jest obowiązana pokryć kosz-
ty zbierania, przetwarzania, recyklingu i innych
niż recykling procesów odzysku oraz unieszko-
dliwiania zużytego sprzętu.”;
41) art. 63 otrzymuje brzmienie:
„Art. 63. 1. W przypadku otwarcia likwidacji lub ogłosze-
nia upadło ci organizacji odzysku sprzętu
elektrycznego i elektronicznego obowiązki po-
nownie obciążają wprowadzającego sprzęt
w stosunku do masy sprzętu wprowadzonego
przez niego do obrotu od pierwszego dnia mie-
23
siąca następującego po dniu otwarcia likwida-
cji lub ogłoszenia upadło ci.
2. Wprowadzający sprzęt, o którym mowa w ust.
1, jest obowiązany do złożenia sprawozdań,
o których mowa w art. 24 ust. 1, art. 31 ust. 1,
art. 33 ust. 4 oraz art. 67 ust. 1, za okres od
pierwszego dnia miesiąca następującego po
dniu otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upa-
dło ci do końca roku kalendarzowego lub do
dnia przejęcia obowiązków przez inną organi-
zację odzysku sprzętu elektrycznego i elektro-
nicznego.”;
42) art. 64 otrzymuje brzmienie:
„Art. 64. 1. Rozliczenie wykonania obowiązków, o któ-
rych mowa w art. 27 ust. 2 i art. 30 ust. 1, na-
stępuje na koniec roku kalendarzowego.
2. Wprowadzający sprzęt, który nie wykonał
obowiązku, o którym mowa w art. 30 ust. 1,
jest obowiązany do wpłacenia opłaty produk-
towej, obliczanej odrębnie w przypadku nie-
osiągnięcia wymaganego poziomu:
1) odzysku,
2) recyklingu
– dla każdej grupy sprzętu okre lonej w za-
łączniku nr 1 do ustawy.
3. Wprowadzający sprzęt przeznaczony dla go-
spodarstw domowych, który nie wykonał
obowiązku, o którym mowa w art. 27 ust. 2,
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
886
› Pobierz plik