eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- projekt ustawy dotyczy zmian w funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Projekt m. in. nakłada na ministra środowiska obowiązek do wydania, we współpracy z ministrem gospodarki, rozporządzenia określającego obligatoryjne roczne poziomy zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, pochodzącego z gospodarstw domowych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 886
  • Data wpłynięcia: 2008-08-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-21
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1464

886

obligatoryjnych poziomów zbierania, wprowadzono w art. 95a przepis
przej ciowy okre lający degresywny system opłat produktowych. Okre lono, że
w 2009 r., czyli pierwszym roku obowiązywania poziomów zbierania,
w przypadku osiągnięcia do 25 % wyznaczonego poziomu zbierania
wprowadzający sprzęt będzie obowiązany wpłacić 100 % należnej opłaty
produktowej. Jeżeli wprowadzający sprzęt osiągnie od 25 % do 35 %
wyznaczonego poziomu zbierania, wówczas będzie obowiązany do wpłacenia
75 % należnej opłaty produktowej. Natomiast w przypadku osiągnięcia powyżej
35 % wyznaczonego poziomu zbierania będzie obowiązany wpłacić jedynie
10 % należnej opłaty produktowej. W latach następnych progi poziomu
zbierania, od którego będzie istnieć obowiązek wpłacania pełnej, należnej opłaty
produktowej, będą rosnąć aż do 2012 r.
Zmiany rozdziału 11
Zmiany wprowadzone w tym rozdziale uzupełniają luki w dotychczas
obowiązującej ustawie i dają podstawy Inspekcji Ochrony rodowiska do
wyznaczania kar za często występujące naruszenia prawa.
W art. 70 zdecydowano się podnie ć karę grzywny za prowadzenie demontażu
poza zakładami przetwarzania, ponieważ ustawa okre la wymagania, jakie
zakład przetwarzania musi spełniać, i zwykle nakłady, które przedsiębiorca musi
ponie ć na dostosowanie prowadzonego zakładu, są dużo wyższe niż
dotychczasowe kary grzywny za naruszenie tych przepisów. Dlatego też
podniesiono minimalną karę grzywny na 2 000 zł, a maksymalną na 100 000 zł.
Z tego względu w art. 72, odnoszącym się do kar grzywny dla wprowadzających
sprzęt, dodano sankcje za brak prowadzenia dodatkowej ewidencji oraz brak
przekazywania wykazu zakładów przetwarzania, z którymi wprowadzający
sprzęt ma podpisaną umowę.
W art. 75 wyznaczono nowe sankcje za brak przekazywania zebranego zużytego
sprzętu do zakładu przetwarzania i brak przekazywania informacji
o prowadzonej działalno ci do wójta, burmistrza bądź prezydenta miasta. Dla
13
czynów tych przewidziano karę grzywny, gdyż nie stanowią poważnego
wykroczenia.
Dostosowano również przepisy art. 76 do zmian w art. 41 i 95.
Poważniejsze zmiany dotyczą art. 80, okre lającego kary pieniężne. W projekcie
ustawy organizacja odzysku została zrównana w prawach i obowiązkach
z wprowadzającym sprzęt. Zrezygnowano z ustępu, nakładającego kary na
organizację odzysku za niewywiązywanie się z niektórych obowiązków, gdyż
obecnie kary przewidziane dla wprowadzającego sprzęt obowiązują również
organizację odzysku. Przewidziano jednak karę dla organizacji odzysku
w zakresie niewywiązywania się z obowiązku prowadzenia publicznych
kampanii edukacyjnych, gdyż jest to bardzo istotny element tworzenia systemu
zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, przy czym
ustalono kary dla organizacji odzysku na poziomie dwa razy większym niż dla
wprowadzającego sprzęt.
Uzupełniono również przepisy o kary nakładane na wprowadzających sprzęt
w przypadku
braku
wpłaty zabezpieczenia finansowego oraz na
wprowadzającego sprzęt z grupy 5, rodzaje 2 – 5, gdy nie podpisze umowy
z organizacją odzysku.
Jednocze nie okre lono kary dla wprowadzających sprzęt z grupy 1, którzy
wbrew przepisom nie przekazują informacji o kosztach gospodarowania
odpadami, jak również dla sprzedawców detalicznych i hurtowych, którzy taką
informację dostaną od wprowadzającego sprzęt.
Zwiększono również karę dla wprowadzającego sprzęt, który nie rejestruje się
w rejestrze prowadzonym przez GIO , do 5 000 000 zł, ze względu na fakt, że
kara w wysoko ci 500 000 zł w niektórych przypadkach jest dużo niższa niż
nakłady finansowe, które wprowadzający sprzęt musi zainwestować w budowę
systemu gospodarowania zużytym sprzętem. Przeniesiono również z kar
grzywny do kar pieniężnych przypadki, w których wprowadzający sprzęt nie
organizuje i nie finansuje odbierania od zbierających zużyty sprzęt,
14
przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu
pochodzącego z gospodarstw domowych.
Ponadto okre lono, od jakich czynników powinna być uzależniona wysoko ć
nakładanej kary. Brak takich przepisów powodował trudno ci w wydawaniu
decyzji przez wojewódzkiego inspektora ochrony rodowiska, gdyż nie mógł on
odpowiednio uzasadnić wydanej decyzji.
Jak już wskazano powyżej, dostosowano również do zmian w przepisach
przepisy przej ciowe dotyczące uwidaczniania w cenie produktu kosztów
gospodarowania odpadami, jak i przepisy odnoszące się do wysoko ci
uiszczanych opłat produktowych za niewywiązanie się z obowiązków osiągania
poziomów zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych.
Zmiany w załącznikach do ustawy
Dokonano drobnych zmian w załącznikach do ustawy polegających na zmianie
brzmienia nazwy rodzaju 8 w grupie 4 ze względu na błędne tłumaczenie
z dyrektywy 2002/96/WE, dodaniu w załączniku nr 1 w grupie 9 w nazwie
rodzaju 4 brakującego przecinka oraz dodaniu do listy składników, które należy
usunąć ze zużytego sprzętu, znajdującej się w załączniku nr 3, oleju ze sprężarek.
Ponadto dostosowano terminologię w grupie 8 do stosowanej w ustawie z dnia
20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896, z późn.
zm.).
W art. 2 projektu ustawy wprowadzono przepisy dokonujące zmiany w ustawie
z dnia 13 wrze nia 1996 r. o utrzymaniu czysto ci i porządku w gminach (Dz. U.
z 2005 r. Nr 236, poz. 2008, z późn. zm.). Ze względu na fakt, że w ustawie
o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym zrezygnowano
z obowiązkowego informowania władz gminy lub miasta przez sprzedawców
detalicznych i hurtowych oraz prowadzących punkty serwisowe o prowadzeniu
przez nich zbierania zużytego sprzętu, należy również zrezygnować
z obowiązkowego przedstawiania mieszkańcom informacji o punktach sprzedaży
15
sprzętu i punktach serwisowych, który to obowiązek został okre lony
w art. 3 ust. 2 pkt 6b ustawy o utrzymaniu czysto ci i porządku w gminach.
W art. 3 okre lono zmiany do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach
(Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 i Nr 88, poz. 587) polegające na dodaniu do
art. 16a, okre lającego zadania własne gminy, zadania polegającego na
inicjowaniu i
ułatwianiu tworzenia punktów zbierania zużytego sprzętu,
wskazywanie lokalizacji, w których mogą być prowadzone akcje odbierania
zużytego sprzętu od mieszkańców gminy i podejmowaniu działań
informacyjnych i edukacyjnych w tym zakresie. Ww. zadanie zostało
wprowadzone, aby ułatwić wprowadzającym sprzęt tworzenie punktów zbierania
zużytego sprzętu na terenach poszczególnych gmin.
W art. 4 ustanowiono przepisy przej ciowe dla wprowadzających sprzęt
wpisanych już do rejestru, w przypadku uzupełniania przez nich obowiązku
podania do GIO informacji o umowie z organizacją odzysku. Podmioty te będą
miały trzy miesiące od dnia wej cia w życie ustawy na uzupełnienie danych.
Art. 5 okre la, że do zabezpieczenia finansowego wniesionego przez
wprowadzającego sprzęt na 2008 r. stosuje się przepisy dotychczasowe. Wynika
to z faktu, że zabezpieczenia finansowe wnoszone na 2008 r. będą rozliczane po
wej ciu w życie projektowanej ustawy, czyli gdy będą już obowiązywały nowe
zasady rozliczania zabezpieczeń finansowych.
Dotychczasowe przepisy przewidywały, że w przypadku, gdy wprowadzający
sprzęt nie wywiąże się z nałożonych na niego obowiązków, wniesione przez
niego zabezpieczenie finansowe będzie przeznaczone na sfinansowanie
zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, lub unieszkodliwiania
zużytego sprzętu. Natomiast obecnie wprowadzane zmiany przewidują, że
w przypadku niewywiązania się przedsiębiorcy z obowiązków osiągania
odpowiednich poziomów zbierania, odzysku i recyklingu, wpłacone
zabezpieczenie finansowe przeznaczone będzie na pokrycie opłaty produktowej.
16
Ze względu na fakt, że zasady rozliczania wpłacanych zabezpieczeń finansowych
znacznie się zmienią, należało uniknąć sytuacji, kiedy wprowadzający sprzęt,
którzy wnie li zabezpieczenie finansowe na 2008 r. musieliby stosować metody
okre lone w nowelizacji ustawy. Dlatego też wprowadzono przepis przej ciowy
mówiący, że do wprowadzających sprzęt, którzy wnie li zabezpieczenie
finansowe na 2008 r., będą stosowane przepisy dotychczasowe. Ze względu na
fakt, że przepisy dotyczące opłat produktowych wchodzą w życie z dniem
1 stycznia 2009 r., wprowadzono w art. 4 projektu ustawy przepis mówiący, że
rodki pochodzące z zabezpieczeń finansowych wniesionych na rok 2006, 2007
i 2008, przeznaczonych decyzją Głównego Inspektora Ochrony rodowiska na
sfinansowanie zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, stanowią
przychody Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej.
W art. 6 okre lono przepis przej ciowy dla art. 24 ust. 1 okre lającego obowiązek
przekazywania sprawozdania o ilo ci i masie wprowadzonego do obrotu sprzętu.
Okre la on, że w 2009 r. sprawozdanie to będzie przekazywane co pół roku,
jednak będzie musiało jeszcze zawierać informację o rodzaju i masie baterii
i akumulatorów stosowanych na potrzeby działania sprzętu. Od 1 stycznia
2010 r. sprawozdanie to nie będzie zawierało ww. informacji ze względu na
wej cie w życie przepisów okre lających wymagania dla wprowadzających
baterie i akumulatory.
Ze względu na okre lenie nowych górnych stawek opłaty rejestrowej i rocznej
w art. 9 ust. 8 ustawy obowiązujące stawki opłaty rejestrowej i rocznej okre lone
w rozporządzeniu Ministra rodowiska z dnia 19 stycznia 2006 r. w sprawie
wysoko ci opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej (Dz. U. Nr 17, poz. 139) będą
niezgodne z wyznaczonymi w ustawie górnymi stawkami, dlatego też w art. 7
okre lono przepisy dające możliwo ć stosowania przepisów dotychczasowych do
momentu wej cia w życie nowego rozporządzenia.
Przepisy ustawy wejdą w życie w 1 stycznia 2009 r.
Zarejestrowano dwa zgłoszenia podmiotów, które wyraziły zainteresowanie
pracami nad projektem ustawy w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
17
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: