Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- projekt ustawy dotyczy zmian w funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Projekt m. in. nakłada na ministra środowiska obowiązek do wydania, we współpracy z ministrem gospodarki, rozporządzenia określającego obligatoryjne roczne poziomy zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, pochodzącego z gospodarstw domowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 886
- Data wpłynięcia: 2008-08-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-21
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1464
886
zainteresowania pracami nad projektem ustawy zgłosili jednocze nie w dniu
6 czerwca 2007 r. CECED Polska – członek Europejskiego Stowarzyszenia
Producentów AGD Związek Pracodawców oraz Związek Importerów
i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT.
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji Komisji Europejskiej
stosownie do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Ze względu na fakt, że projekt ustawy ustanawia bardziej rygorystyczne rodki
ochronne w zakresie uwidaczniania kosztów gospodarowania odpadami jako
oddzielnego składnika ceny sprzętu dla grupy 1 – Wielkogabarytowe urządzenia
gospodarstwa domowego, zgodnie z art. 176 Traktatu ustanawiającego
Wspólnotę Europejską, będzie podlegał notyfikacji.
18
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowany akt normatywny oddziałuje na:
– podmioty
biorące udział w systemie gospodarowania zużytym sprzętem;
– wprowadzających sprzęt;
– Główny Inspektorat Ochrony rodowiska;
– wojewódzkie
inspektoraty ochrony rodowiska.
2. Wyniki konsultacji
Projekt ustawy, zgodnie z § 12 ust. 5 uchwały nr 45 Rady Ministrów z dnia 19
marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221,
z późn. zm.) został poddany konsultacjom społecznym w ramach procedury
legislacyjnej. Projekt przedmiotowej ustawy został umieszczony na stronie
internetowej Ministerstwa rodowiska www.mos.gov.pl w dziale Prace
legislacyjne oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414). Listę podmiotów, do których
projekt ustawy został przesłany w ramach konsultacji społecznych,
zamieszczono poniżej:
1) wojewodowie;
2) marszałkowie województw;
3) Główny Inspektor Ochrony rodowiska;
4) Narodowy
Fundusz
Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej;
5) NSZZ
„Solidarno ć”;
6) OPZZ;
7) Polska
Konfederacja
Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”
19
8) Konfederacja Pracodawców Polskich;
9) Polski
Klub
Ekologiczny;
10) Instytut na Rzecz Ekorozwoju, ul. Nabielaka 15 lok. 1, 00-743 Warszawa;
11) Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego, ul. Raszyńska 32/44,
02-026 Warszawa;
12) Centrum Prawa Ekologicznego, ul. Uniwersytecka 1, 50-951 Wrocław;
13)
Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych, ul. Graniczna 29,
40-956 Katowice;
14)
Stowarzyszenie Forum Opakowań Szklanych, ul. Mariensztat 8,
00-302 Warszawa;
15) Stowarzyszenie Papierników Polskich, pl. Komuny Paryskiej 5a,
90-007 Łódź;
16) Komitet Ochrony
rodowiska – Krajowa Izba Gospodarcza,
ul. Trębacka 4, 00-074 Warszawa;
17) Polska Izba Ekologii, ul. Warszawska 3, 40-009 Katowice;
18) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu, ul. Karmelicka 30/2,
00-181 Warszawa;
19) Polska Izba Gospodarki Odpadami, ul. Złota 44/46, 00-120 Warszawa;
20) Krajowa Izba Gospodarki Odpadami, Al. Jerozolimskie 44 pok. 324/325,
00-024 Warszawa;
21) ABC Recykling S.A., ul. Gubińska 40, 66-600 Krosno Odrzańskie;
22) Stowarzyszenie Przemysłu Gumowego EKOGUMA, ul. Harcerska 30,
05-820 Piastów;
23)
ELEKTROEKO Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego
i Elektronicznego S.A., ul. Hrubieszowska 6a, 01-209 Warszawa;
20
24) Europejska Platforma Recyklingu Polska Organizacja Odzysku Sprzętu
Elektrycznego i Elektronicznego S.A., ul. Kolejowa 5/7,
01-217 Warszawa;
25) EL-CENTRUM
Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego
i Elektronicznego S.A., ul. Faradaya 1, 03-233 Warszawa;
26)
AURAEKO Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego
i Elektronicznego S.A., ul. Wolno ć 5 lok. 18, 01-018 Warszawa;
27) BIOSYSTEM ELEKTRORECYKLING Organizacja Odzysku Sprzętu
Elektrycznego i Elektronicznego S.A., ul. Radzikowskiego 7,
31-315 Kraków;
28) Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego
i Elektronicznego
Branży RTV i IT, ul. Połczyńska 116A,
01 – 304 Warszawa.
Uwagi do projektu ustawy zgłosiły następujące podmioty:
1) AE
–
Centrum;
2) Atmoterm
S.A.;
3)
AURAEKO Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego
i Elektronicznego;
4) BIOSYSTEM ELEKTRORECYKLING Organizacja Odzysku Sprzętu
Elektrycznego i Elektronicznego;
5) CECED Polska Europejskie Stowarzyszenie Producentów AGD;
6) CTC CLATRONIC Sp. z o.o.;
7) ELEKTROEKO
Organizacja Odzysku Elektrycznego
i Elektronicznego SA;
8) Europejska Platforma Recyklingu;
9) Główny Inspektorat Ochrony rodowiska;
10) MAX DATA Sp. z o.o.;
21
11) Marszałek Województwa Podkarpackiego;
12) Marszałek Województwa więtokrzyskiego;
13) Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony rodowiska;
14) Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej;
15) NTT System S.A.;
16) Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji;
17) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”;
18) Polska Wytwórnia Papierów Warto ciowych;
19) Polski
Związek Producentów i Pracodawców Przemysłu
O wietleniowego;
20) Pro-Ekol Organizacja Odzysku SA;
21) Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego;
22) Urząd Marszałkowski Województwa ląskiego;
23) Urząd Wojewódzki w Gdańsku;
24) Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki;
25) Wojewoda Opolski;
26) Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego
i Elektronicznego Branży RTV i IT;
27) Związek Producentów Sprzętu O wietleniowego „Pol-Lighting”;
28) Związek Przedsiębiorstw Leasingowych.
Uwagi przedstawione przez przedsiębiorców w głównej mierze dotyczyły
przedstawionych w art. 27 poziomów zbierania. Przedsiębiorcy nie zgadzali
się na wprowadzenie tak wysokich poziomów zbierania już w pierwszym roku
obowiązywania zmian oraz zgłaszali niewykonalno ć takich poziomów
zbierania. Wobec powyższego przeniesiono ustalenie poziomów zbierania do
22
Dokumenty związane z tym projektem:
-
886
› Pobierz plik