Rządowy projekt ustawy o zmianie imienia i nazwiska
projekt ustawy dotyczy określenia zasad zmiany imienia i nazwiska, poszerzenia grona osób uprawnionych do tych zmian. Cudzoziemiec, który uzyska w Polsce status uchodźcy, będzie mógł zmienić imię i nazwisko, ale tylko w sytuacji, gdy wymagają tego względy bezpieczeństwa, ochrona jego prawa do życia, zdrowia i wolności. Projekt wprowadza rozwiązania umożliwiające dostosowanie nazwiska do nazwiska, jakie wnioskodawca nosi zgodnie z ustawodawstwem innego państwa, którego obywatelstwo również posiada
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 829
- Data wpłynięcia: 2008-07-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie imienia i nazwiska
- data uchwalenia: 2008-10-17
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 220, poz. 1414
829
5
Art. 12. 1. Decyzję o wyrażeniu zgody na zmianę imienia lub nazwiska
bądź o odmowie wyrażenia zgody na zmianę imienia lub nazwiska wydaje
kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępca właściwy ze względu na
miejsce pobytu stałego wnioskodawcy, a w przypadku braku takiego miejsca
– kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępca właściwy ze względu na
ostatnie miejsce pobytu stałego wnioskodawcy.
2. Jeżeli nie można ustalić właściwości miejscowej w sposób
wskazany w ust. 1, w sprawach określonych w ustawie rozstrzyga kierownik
urzędu stanu cywilnego lub jego zastępca właściwy dla miasta stołecznego
Warszawy.
Art. 13. 1. Organy, o których mowa w art. 12, o zmianie imienia lub
nazwiska niezwłocznie informują:
1) kierownika urzędu stanu cywilnego właściwego ze
względu na miejsce sporządzenia aktu urodzenia
i małżeństwa wnioskodawcy, a także miejsce sporzą-
dzenia aktów urodzenia jego małoletnich dzieci, jeżeli
zmiana nazwiska rozciąga się na dzieci, przekazując
decyzję o zmianie imienia lub nazwiska;
2) organ gminy prowadzący ewidencję ludności właściwy ze
względu na miejsce pobytu stałego wnioskodawcy i jego
małoletnich dzieci, jeżeli zmiana nazwiska rozciąga się
na dzieci; w przypadku braku miejsca pobytu stałego
tych osób – organ gminy prowadzący ewidencję ludności
właściwy ze względu na ich ostatnie miejsce pobytu
stałego lub organ gminy prowadzący ewidencję ludności
właściwy ze względu na miejsce pobytu czasowego
trwającego ponad 3 miesiące, jeżeli wnioskodawca lub
jego małoletnie dzieci są zameldowani wyłącznie na ten
pobyt, przekazując zawiadomienie o zmianie imienia lub
nazwiska;
3) ministra właściwego do spraw wewnętrznych, który
prowadzi ewidencję ludności w formie zbioru danych
6
osobowych Powszechnego Elektronicznego Systemu
Ewidencji Ludności (PESEL), jeżeli wnioskodawca lub
jego małoletnie dzieci na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej nigdy nie posiadali miejsca pobytu stałego oraz
nie posiadają miejsca pobytu czasowego trwającego
ponad 3 miesiące, przekazując zawiadomienie o zmianie
imienia lub nazwiska;
4) organ, który wydał dowód osobisty wnioskodawcy i jego
małoletnim dzieciom, jeżeli zmiana nazwiska rozciąga
się na te dzieci, przekazując zawiadomienie o zmianie
imienia lub nazwiska.
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2-4, zawiera:
1) dane, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 1;
2) imię (imiona) lub nazwisko (nazwiska), na jakie nastąpiła
zmiana;
3) nazwę organu, który wydał decyzję o zmianie imienia lub
nazwiska;
4) oznaczenie i datę wydania decyzji.
3. Decyzja i zawiadomienie, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą
być przekazywane przy wykorzystaniu środków komunikacji
elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych,
w formie dokumentów elektronicznych.
Art. 14. 1. Określone w ustawie zadania i kompetencje kierownika
urzędu stanu cywilnego i jego zastępcy są zadaniami z zakresu administracji
rządowej.
2. Wojewodowie sprawują nadzór nad realizacją zadań,
o których mowa w art. 12 i art. 13 ust. 1, przez kierowników urzędów stanu
cywilnego.
3. Wojewoda jest organem wyższego stopnia w sprawach pro-
wadzonych na podstawie ustawy.
7
4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych sprawuje
zwierzchni nadzór nad sprawami objętymi niniejszą ustawą.
Art. 15. W ustawie z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności
i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.3))
w art. 14:
1) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Dane dotyczące zmiany stanu cywilnego oraz innych
zmian w aktach stanu cywilnego kierownik urzędu
stanu cywilnego przekazuje niezwłocznie do organu
gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu
stałego osoby, której dane dotyczą; w przypadku
braku miejsca pobytu stałego osoby – do organu
właściwego ze względu na ostatnie miejsce pobytu
stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące
oraz do organu, który wydał dowód osobisty.”;
2) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Do przekazywania danych dotyczących zmiany
imienia lub nazwiska dokonanej na podstawie usta-
wy z dnia ....... o zmianie imienia i nazwiska stosuje
się przepisy tej ustawy.”.
3) uchyla się ust. 3.
Art. 16. W ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
(Dz. U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635, z późn. zm.4)) wprowadza się następujące
zmiany:
1) w art. 2 w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) dokonanie czynności urzędowej i wydanie zaświad-
czenia w sprawach o zmianę imienia (imion) lub
nazwiska osób, którym bezprawnie je zmieniono,
a także zstępnych i małżonków tych osób;”;
2) w części I załącznika uchyla się ust. 6.
8
Art. 17. Traci moc ustawa z dnia 15 listopada 1956 r. o zmianie imion
i nazwisk (Dz. U. z 2005 r. Nr 233, poz. 1992 i z 2007 r. Nr 21, poz. 125).
Art. 18. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia
ogłoszenia.
_________________
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawę z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności
i dowodach osobistych oraz ustawę z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104,
poz. 711, Nr 144, poz. 1043, z 2007 r. Nr 21, poz. 125 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104,
poz. 711, Nr 144, poz. 1043, z 2007 r. Nr 21, poz. 125 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427, Nr 124,
poz. 859, Nr 127, poz. 880 i Nr 128, poz. 883 oraz z 2008 r. Nr 44, poz. 262 i Nr 63,
poz. 394.
7-4-iw
U Z A S A D N I E N I E
I.
Cele i zasadność nowelizacji
Potrzeba wydania nowej regulacji prawnej wynika z konieczności
dostosowania tematyki zmiany imion i nazwisk do regulacji unijnych oraz
konwencji Międzynarodowej Komisji Stanu Cywilnego, jak również do
przepisów ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy
oraz ustawy z dnia 29 września 1986 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego.
Konieczne stało się także wykreślenie regulacji, które są nieaktualne,
dodanie rozwiązań, których brak skutkuje różnorodnym sposobem
postępowania oraz doprecyzowanie przepisów, które w praktyce budzą
wątpliwości interpretacyjne.
Projektowana ustawa, pozostawiając bez zmian podstawowe zasady
zmiany imion i nazwisk, wprowadziła kilka istotnych novum; proponowane
w przedmiotowym projekcie zmiany polegają na:
– poszerzeniu katalogu osób uprawnionych do zmiany imienia lub
nazwiska;
– zdefiniowaniu pojęć: „zmiana imienia” i „zmiana nazwiska”;
– dookreśleniu, jakiego rodzaju nazwiska podlegają zmianie;
– modyfikacji katalogu ważnych powodów uzasadniających zmianę imienia
lub nazwiska;
– określeniu zasad wyrażenia zgody na zmianę imienia lub nazwiska
małoletniego dziecka;
– doprecyzowaniu właściwości rzeczowej i miejscowej organów admi-
nistracji publicznej oraz trybu postępowania w przedmiotowych spra-
wach;
– wykreśleniu regulacji dotyczących ustalenia pisowni imienia lub
nazwiska.