Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: uproszczenia rozliczania podatku VAT, zniesienia ograniczeń formalnoprawnych, dostosowania przepisów krajowych do wymogów unijnych oraz uwzględnienia wyroków TK, które zapadły w 2007 r. Projekt przewiduje m. in.: rozszerzenie wyłączenia z opodatkowania transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, które polega na odejściu od wymogu, aby był to oddział samodzielnie sporządzający bilans i powiązanie wyłączenia w podatku VAT z regulacjami w zakresie następstwa prawnego w Ordynacji podatkowej w tego rodzaju transakcjach, podniesienie limitu do 10 zł tzw. małego prezentu, zmiany w przepisach dotyczących zwolnień podmiotowych i przedmiotowych, a także magazynów konsygnacyjnych i rozwiązań w zakresie opodatkowania towarów przemieszczanych między państwami UE do takich magazynów. Projekt przewiduje uproszczenie rozliczania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i likwidację zakazu odliczania podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków, które nie stanowią kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 819
- Data wpłynięcia: 2008-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1320
819
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowany akt prawny.
Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływ na podmioty, które rozliczają podatek od
towarów i usług.
2. Konsultacje
społeczne.
Przedmiot
rozporządzenia nie wymaga konsultacji społecznych, gdyż regulacje zawarte
w rozporządzeniu nie będą powodowały skutków społecznych.
3. Wpływ projektowanego aktu prawnego:
a. na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na finanse publiczne, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego z uwagi na techniczny
charakter zmian zaproponowanych w rozporządzeniu,
b. na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy z uwagi na
techniczny charakter zmian zaproponowanych w rozporządzeniu,
c. na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw,
d. na
sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowe
rozporządzenie nie wywiera wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
4. Źródła finansowania.
Wprowadzenie w życie regulacji zawartych w projektowanym rozporządzeniu nie wymaga
dodatkowych nakładów finansowych.
5. Zakres
zgodności z prawem Unii Europejskiej.
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
24/07/BS
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia
w sprawie szczegółowych kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy
rejestrujące, danych, które powinien zawierać wniosek o wydanie potwierdzenia o spełnieniu
kryteriów i warunków technicznych przez kasę, warunków stosowania kas przez podatników,
warunków organizacji serwisu kas, terminów, na które są wydawane potwierdzenia oraz
terminów i zakresu obowiązkowych przeglądów kas
Na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
( Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm. 2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) numerze identyfikacji podatkowej podatnika (NIP) - rozumie się przez to numer identyfikacji
podatkowej podatnika w rozumieniu przepisów o zasadach ewidencji i identyfikacji
podatników i płatników;
2) sprzedaży - rozumie się przez to czynności, o których mowa w art. 2 pkt 22 ustawy;
3) programie pracy kasy - rozumie się przez to program pracy modułu fiskalnego kasy,
dopuszczony zgodnie z § 7 do stosowania przez ministra właściwego do spraw finansów
publicznych, zapewniający prawidłowy i trwały jednokrotny zapis wielkości obrotu i kwot
podatku w pamięci fiskalnej kasy oraz wydruk oryginału i kopii paragonów fiskalnych, faktur
VAT, raportów fiskalnych oraz wydruków niefiskalnych lub ich przekazywanie na
informatyczne nośniki danych;
4) programie aplikacyjnym kasy - rozumie się przez to program współpracujący z programem
pracy kasy, odpowiedzialny za prawidłowe zaprogramowanie funkcji kasy oraz
zabezpieczający przed wprowadzeniem do kas funkcji, rozwiązań technicznych i
programowych niedopuszczonych programem pracy kasy;
5) programie archiwizującym – rozumie się przez to program odpowiedzialny za
przekazywanie danych do archiwizowania na informatycznych nośnikach danych oraz za
sterowanie archiwizowaniem;
6) module fiskalnym kasy - rozumie się przez to urządzenie ewidencjonujące obrót i
wyliczające kwoty podatku należnego, a także sterujące w jednoznaczny sposób wydrukiem
wszystkich dokumentów drukowanych przez kasę oraz wyświetlaczem kasy;
7) pamięci fiskalnej kasy - rozumie się przez to urządzenie umieszczone w twardej
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz.1592).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr
143, poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i 1029 oraz z 2007 r. Nr 168, poz. 1187
i Nr 192, poz. 1382.
1
nieprzezroczystej masie, umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych pod kontrolą
programu pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych,
które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia;
8) drukarce kasy - rozumie się przez to urządzenie drukujące wszystkie dokumenty
dopuszczone programem pracy kasy do druku przez daną kasę;
9) fiskalizacji kasy - rozumie się przez to jednokrotną i niepowtarzalną czynność inicjującą
pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego
raportu fiskalnego;
10)numerze unikatowym kasy - rozumie się przez to indywidualny i niepowtarzalny numer
nadawany pamięci fiskalnej kasy z puli numerów przydzielanych przez ministra właściwego
do spraw finansów publicznych, identyfikujący każdą kasę, który nie może być przypisany
innym urządzeniom;
11)paragonie fiskalnym - rozumie się przez to wydrukowany dla nabywcy przez kasę w
momencie sprzedaży dokument fiskalny z dokonanej sprzedaży;
12)raporcie fiskalnym (dobowym, miesięcznym, okresowym lub rozliczeniowym) - rozumie się
przez to dokument fiskalny zawierający dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za
daną dobę lub za wybrany okres w ujęciu według poszczególnych stawek podatku oraz
sprzedaży zwolnionej od podatku;
13)wydruku niefiskalnym - rozumie się przez to każdy niezawierający transakcji sprzedaży
dokument wydrukowany przez kasę przed jej fiskalizacją oraz każdy inny dokument
niezawierający transakcji sprzedaży, dopuszczony programem pracy kasy do druku, poza
paragonem fiskalnym, fakturą VAT i raportami fiskalnymi;
14)urzędzie skarbowym - rozumie się przez to urząd skarbowy w rozumieniu art. 2 pkt 13
ustawy;
15)producencie - rozumie się przez to osobę prawną, jednostkę organizacyjną niemającą
osobowości prawnej oraz osobę fizyczną mającą siedzibę lub miejsce zamieszkania na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która w zakresie prowadzonej działalności
gospodarczej wytworzyła i wprowadza do obrotu kasy;
16)importerze - rozumie się przez to osobę prawną, jednostkę organizacyjną niemającą
osobowości prawnej oraz osobę fizyczną mającą siedzibę lub miejsce zamieszkania na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która w zakresie prowadzonej działalności
gospodarczej dokonała importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia kas i wprowadza je
do obrotu;
17)serwisie kas - rozumie się przez to czynności zlecane przez podatnika prowadzącego
ewidencję przy zastosowaniu kas obejmujące fiskalizację kas, ich naprawy i konserwacje
oraz przeglądy prowadzone zgodnie z wymogami rozporządzenia;
18) numerze kontrolnym - rozumie się przez to numer generowany przez program pracy kasy, z
uwzględnieniem czynnika cyfrowego nieznanego użytkownikowi kasy, umieszczony w
przypadkach określonych w rozporządzeniu na drukowanym przez kasę paragonie
fiskalnym lub fakturze VAT oraz dobowym raporcie fiskalnym, który potwierdza, że
dokument ten został wyemitowany przez dany typ kasy;
19)
kasie z elektronicznym zapisem kopii – rozumie się przez to kasę konstrukcyjnie
dostosowaną do sporządzania kopii drukowanych dokumentów fiskalnych i niefiskalnych w
postaci zapisu na informatycznych nośnikach danych.
2. Przez skrót:
1) „kasa” - rozumie się kasę rejestrującą;
2) „podatek” - rozumie się podatek od towarów i usług;
3) „podatnik” - rozumie się podatnika podatku od towarów i usług;
4) „ustawa” - rozumie się ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
2
§ 2.
1. Kasa jest urządzeniem samodzielnym lub może stanowić część składową systemu
kasowego.
2. Ze względu na konstrukcję, kasy dzieli się na:
1) kasy elektroniczne - kasy z programem aplikacyjnym kasy posiadające własną bazę danych
o towarach i usługach z możliwością jej zmiany wyłącznie poprzez zdefiniowaną funkcję
stałego programu aplikacyjnego kasy;
2) kasy współpracujące z komputerem - kasy elektroniczne, których baza danych o towarach i
usługach może być zmieniana przy zastosowaniu programu komputerowego poprzez
wbudowany określony interfejs;
3) kasy bez programu aplikacyjnego - kasy z modułem fiskalnym, bez programu aplikacyjnego
kasy, sterowane kompatybilnym komputerowym programem aplikacyjnym kasy poprzez
wbudowany określony interfejs umożliwiający między innymi połączenie kasy przewodowo z
komputerem w obrębie obsługującego klienta stanowiska kasowego (drukarki fiskalne); w
kasach tych funkcję wyświetlacza dla operatora może spełniać monitor komputera;
4) kasy komputerowe - kasy z modułem fiskalnym kasy, zbudowane na bazie komputera ze
standardowym systemem operacyjnym z możliwością współpracy poprzez wewnętrzny
wbudowany określony interfejs modułu fiskalnego kasy z kompatybilnym komputerowym
programem aplikacyjnym kasy;
5) terminale kasowe - kasy z modułem fiskalnym kasy, bez programu aplikacyjnego, sterowane
za pomocą programu komputerowego z zapisanym w nim programem aplikacyjnym kasy i
stanowiące wraz z nim zamknięty system kasowy;
6) kasy o zastosowaniu specjalnym - kasy, których program i konstrukcja są związane ze
szczególnym zastosowaniem, a związane z tym szczególne funkcje, konstrukcja i
dokumenty emitowane przez takie kasy oraz ich zastosowanie określa rozporządzenie lub
potwierdzenie, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy.
Rozdział 2
Kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy
§ 3.
1. Kasa, z zastrzeżeniem ust. 2, musi odpowiadać następującym kryteriom:
1) być zbudowana co najmniej z następujących elementów:
a) modułu fiskalnego kasy wraz z pamięcią fiskalną kasy, z tym że w przypadku systemu
kasowego pamięć fiskalną kasy musi posiadać każda kasa wchodząca w skład systemu;
nie dopuszcza się instalowania pamięci fiskalnej kasy w jednostce centralnej systemu,
b) drukarki paragonowej,
c) wyświetlacza (ekranu, monitora) przeznaczonego do odczytu przez kupującego danych o
wartości sprzedaży,
2) zawierać pamięć fiskalną kasy wbudowaną w części kasy niedostępnej dla użytkownika
kasy, umieszczoną w gnieździe związanym nierozłącznie z obudową, zalanym twardą
nieprzezroczystą masą oraz zabezpieczoną w sposób powodujący jej zniszczenie w
momencie naruszenia;
3) zapewniać rejestrację w pamięci fiskalnej kasy co najmniej 1.830 raportów fiskalnych
dobowych, 200 awaryjnych zerowań pamięci operacyjnej kasy, 30 zmian stawek podatku;
4) posiadać sygnalizację dopełniania się przy zapisie każdego z ostatnich 30 raportów
dobowych;
5) zawierać zabezpieczenia uniemożliwiające likwidację zapisów zawartych w ewidencjach i
pamięci fiskalnej kasy, w szczególności z powodu braku zasilania;
6) posiadać dwa wyświetlacze, z których jeden musi zapewniać łatwy odczyt wartości
sprzedaży przez nabywcę; pojemność znakowa wyświetlacza nie może zawierać mniej
3
miejsc znakowych niż wynosi łączna wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku;
7) obudowa każdej kasy musi być zabezpieczona plombą ołowianą w sposób powodujący jej
zniszczenie w przypadku naruszenia;
8) posiadać zasilanie sieciowo-bateryjne, sieciowo-akumulatorowe, bateryjne lub
akumulatorowe, które musi zapewnić uzyskanie wydruku minimum 200 paragonów
fiskalnych, średnio każdy o zawartości 30 wierszy druku, w czasie 48 godzin od momentu
zaniku zasilania sieciowego;
9) nie może zawierać rozwiązań konstrukcyjnych, technicznych i wykonywać funkcji, które
mogą prowadzić do nieprawidłowego wyliczania obrotu i kwot podatku należnego;
10) kasa dostarczona podatnikowi musi być zaplombowana plombą ołowianą;
11) kasa powinna również posiadać inne zabezpieczenia o standardzie nie niższym niż
zastosowany w konstrukcji i programie pracy kas dopuszczanych do stosowania na
podstawie dotychczasowych przepisów.
2. W przypadku kasy o zastosowaniu specjalnym przeznaczonej do prowadzenia ewidencji
przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami:
1) kasa, w miejsce wbudowania wyświetlacza, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c, może
współpracować z zespołem opłat lub zespołem dopłat taksometru dla zapewnienia realizacji
funkcji odczytu wartości usługi zaewidencjonowanej przez kasę;
2) kasa, w miejsce zasilania, o którym mowa w ust. 1 pkt 8, musi posiadać zasilanie z instalacji
pojazdu samochodowego oraz wewnętrzne zasilanie akumulatorowo-bateryjne, które
powinno zapewniać uzyskanie wydruku minimum 20 paragonów fiskalnych, średnio każdy o
zawartości 20 wierszy druku, w czasie 8 godzin od momentu zaniku zasilania z instalacji
pojazdu samochodowego;
3) kasa musi również odpowiadać następującym kryteriom:
a) być połączona z taksometrem w sposób nierozłączny lub przez system złącza
zabezpieczonego przed ingerencją użytkownika kasy lub osób trzecich, zapewniający
transmisję danych rejestrowanych przez taksometr do kasy, a odłączenie lub
uszkodzenie kasy uniemożliwiające jej działanie musi powodować blokadę działania
taksometru najpóźniej po wykonaniu operacji kończących kurs,
b) w zakresie sposobu plombowania uwzględniać również wymagane odrębnymi przepisami
systemy zabezpieczeń taksometrów,
c) w przypadku kas wyposażonych we wspólną z taksometrem płytę główną - posiadać
rozwiązania konstrukcyjne umożliwiające przeprowadzenie czynności fiskalizacji kasy
jedynie przez serwisanta kas, przy czym wykonanie tych czynności powinno być możliwe
bez naruszenia plomb legalizacyjnych taksometru.
3. Do każdej kasy obowiązkowo dołącza się:
1) książkę kasy , której wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, oraz instrukcję jej
obsługi,
2) autoryzowany program współpracujący z kasą służący do odczytu pamięci fiskalnej kasy,
umożliwiający w systemach ogólnie dostępnych odczyt, wydruk oraz nagranie na
informatyczny nośnik (w tym jednokrotnego zapisu) raportów fiskalnych okresowych za
wskazany okres.
4. Producent i importer umieszcza w książce kasy zapis o typie taksometru
współpracującego z dołączaną kasą.
5. Dopuszcza się do stosowania pamięci typu flash do zapisu na nim programu pracy kasy,
pod warunkiem przedstawienia przez producenta albo importera składającego wniosek, o
którym mowa w § 8, opinii niezależnego ośrodka badawczego, szkoły wyższej lub innej placówki
tego typu, iż zastosowane rozwiązania konstrukcyjne i programowe gwarantują niezmienialność
dokonanych zapisów w programie pracy kasy na poziomie zbliżonym do zapisów dokonanych w
pamięci OTP.
4