eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

projekt dotyczy: obrotu związanego ze świadczeniem usług, w zakresie tzw. refakturowania i odsprzedaży, likwidacji ograniczenia w odliczeniu podatku naliczonego VAT dotyczącego zakupów, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w rozliczaniu podatku dochodowego i ujednolicenia obowiązujących zasad przeliczania kwot wykazywanych na fakturach w walucie obcej do zasad dotyczących podatków dochodowych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 809
  • Data wpłynięcia: 2008-05-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1320

809


Druk nr 809

Warszawa, 8 maja 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-13-2008



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług.

Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy został
upoważniony poseł Mirosław Sekuła .
Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot





projekt
USTAWA
z dnia 2008 r.
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
Art. 1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z
późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 8 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Przepis art. 7 ust. 8 stosuje się odpowiednio do świadczenia usług.”;
2) w art. 88:
a) w ust. 1 uchyla się pkt 2,
b) uchyla się ust. 2 i 3;
3) w art. 92 w ust. 1 uchyla się pkt 2;
4) w art. 109 po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:
„3a. Kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote
według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia
roboczego poprzedzającego dzień:
1) wystawienia faktury - jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym
podatnik obowiązany jest do jej wystawienia;
2) powstania obowiązku podatkowego – w przypadku niewystawienia faktury w
terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia.
3b. Przepis ust. 3a stosuje się odpowiednio do przeliczania kwot wykazywanych na
fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o
podobnym charakterze, jeżeli dokumentują one czynności, które u podatnika
stanowią: wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawę towarów, dla której
podatnikiem jest ich nabywca, lub import usług.”.

Art. 2.
1. Przepisy art. 109 ust. 3a i 3b ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, mają zastosowanie do przeliczania kwot wykazanych na fakturach wystawionych
począwszy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Do przeliczania kwot wykazanych na fakturach korygujących dotyczących faktur
wystawionych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy
ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy.


1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr 143,
poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i poz. 1029 oraz z 2007 r. Nr 168, poz. 1187 i Nr
192, poz. 1382.
Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2008 r.

UZASADNIENIE

1.
Uwagi ogólne – cel ekonomiczno-społeczny wprowadzenia ustawy

Ustawa ma na celu poprawienie funkcjonowania ustawy o podatku od towarów i usług
poprzez wprowadzenie trzech zmian. Po pierwsze propozycja ma rozwiązać istotny problem
praktyczny związany z obrotem w świadczeniu usług, w zakresie ich tzw. refakturowania i
odprzedaży. Po drugie zmiana ma na celu likwidację, kwestionowanego z punktu widzenia
zgodności z prawem wspólnotowym, ograniczenia w odliczeniu podatku naliczonego VAT
dotyczącego zakupów, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w
rozliczeniu podatku dochodowego. Po trzecie zmiana ma na względzie dostosowanie
(ujednolicenie) dotychczas obowiązujących zasad przeliczania kwot wykazywanych na
fakturach w walucie obcej, do zasad obowiązujących w tej kwestii w regulacjach dotyczących
podatków dochodowych.
Propozycje
te
mają charakter drobnych zmian uszczegóławiających, które nie burzą
konstrukcji systemu podatkowego oraz nie pozostają w sprzeczności do zaleceń dyrektyw
UE, a w przypadku zmiany w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, zapewnią
zgodność z dyrektywą UE.

2.
Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa (ew. jednostek
samorządu terytorialnego)
Istnieją podstawy aby przypuszczać, że zmiany w art. 8 oraz 109 ustawy o podatku od
towarów i usług nie spowodują istotnych zmian w dochodach budżetowych ze względu na
swój charakter. Wprowadzane zmiany sankcjonują stosowane powszechnie praktyki
obarczone jednak dotąd ryzykiem prawnym dla przedsiębiorców (art. 8) zaś ujednolicenie
zasad przeliczania wartości w walucie obcej na złote będzie miało znaczenie dla usprawnienia
poboru podatku oraz pozytywny efekt dla przedsiębiorcy ze względu na zmniejszenie ryzyka
pomyłki.

Wprowadzona zmiana w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług wpłynie
zapewne na dochody budżetu, gdyż zmniejszy koszty ponoszone przez przedsiębiorców
(możliwość szerszego odliczenia podatku). Jednak brak jest szczegółowych informacji,
danych umożliwiających oszacowanie wielkości tej zmiany. Ze względu na efekt
dostosowania prawa do regulacji unijnych ewentualny ubytek dochodów budżetu państwa
powinien uznany jako koszt uzasadniony a nie jako przeszkoda dla wprowadzenia
proponowanej zmiany.
Bliższe określenie zmiany dochodów wynikających z doprecyzowania definicji jest możliwe
jedynie po przeprowadzeniu analiz ukazujących rezultaty dotychczasowych regulacji
prawnych podstawy opodatkowania.

3.
Wpływ regulacji na rynek pracy

Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpośrednio wpływać na
rynek pracy.

4.
Wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki i rozwój
regionów

Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpośrednio wpływać na
konkurencyjność gospodarki oraz na rozwój regionów. Pośrednio wprowadzona ustawą
zmiana wpłynie pozytywnie na stosunki gospodarcze i konkurencyjność poprzez zwiększenie
klarowności przepisów podatkowych (język, logika, spójność), oraz zwiększenie jednolitości
interpretacji prawa podatkowego.

5.
Konsultacje społeczne

Propozycja ustawy ma charakter techniczno-ekspercki, nie narusza w żaden sposób
konstrukcji całości systemu podatkowego. Argumenty na rzecz zmian tego typu były
wielokrotnie dokumentowane przez przedsiębiorców.

6. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Zagadnienia
dotyczące opodatkowania podatkami pośrednimi są przedmiotem
regulacji prawa Unii Europejskiej jako podlegające harmonizacji na poziomie unijnym
zgodnie z art. 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Podstawowe znaczenie ma
w tym przypadku dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie
wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. s. 1;
dalej dyrektywa 2006/112).
W
zakresie
dotyczącym stosowania do świadczenia usług art. 7 ust. 8 ustawy o VAT
w sposób odpowiedni należy zwrócić uwagę na to, że art. 7 ust 8 ustawy o VAT odnosi się do
tzw. transakcji łańcuchowych (chain transactions) tj. do sytuacji gdy kilka podmiotów
dokonuje sprzedaży tego samego towaru, przy czym towar jest wydawany przez pierwszego
podatnika bezpośrednio ostatniemu i przyjmuje się, że transakcji dokonał każdy z podmiotów
biorących udział w obrocie. W obecnym brzmieniu ustawy przepis ten odnosi się wyłącznie
do sprzedaży towarów. Przepisy dyrektywy nie zawierają zakazu stosowania takiego
rozwiązania również do świadczenia usług.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, co do zasady nie jest
sprzeczny z prawem Unii Europejskiej. Ze względu na ograniczony zakres proponowanej
regulacji odnoszącej się do transakcji łańcuchowych w przypadku świadczenia ustaw
końcowa opinia zależeć będzie od ostatecznej treści zaproponowanych przepisów.

7. Ocena końcowa
Należy zwrócić uwagę na fakt, że sytuacja prawna przedsiębiorców w sferze podatkowej w
istocie rozstrzyga o zakresie wolności gospodarczej w Polsce, inwestycjach bezpośrednich
oraz konkurencyjności Polski jako lokalizacji firmy. Kontekst regulacji fiskalnych stanowi
wprawdzie ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, to jednak stan obecny, luki i
nieścisłości przepisów podatkowych mogą zniechęcać do zakładania firmy, obniżać jej
efektywność, a nawet prowadzić do bankructwa. Proponowana nowelizacja może częściowo
zapobiec takim zachowaniom.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: