Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
projekt dotyczy: doprecyzowania definicji podstawy opodatkowania i określenia sytuacji wspólników spółki w przypadku utraty przez nią bytu prawnego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 808
- Data wpłynięcia: 2008-05-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1320
808
Druk nr 808
Warszawa, 8 maja 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne
Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-15-2008
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług.
Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy została
upoważniona poseł Hanna Zdanowska .
Przewodniczący Komisji
(-) Janusz Palikot
projekt
USTAWA
z dnia
2008 r.
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
Art. 1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z
późn. zm.1)) w art. 87 po ust. 10 dodaje się ust. 10a w brzmieniu:
„10a. W przypadku ustania bytu prawnego przez podatnika będącego osobową spółką
handlową w rozumieniu ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek
handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.2)) lub spółką cywilną w
rozumieniu ustawy z dnia 26 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz.
93, z późn. zm.3)), prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w ust. 1 i 10,
przysługuje solidarnie osobom, które w momencie ustania bytu prawnego przez
podatnika będącego osobową spółką handlową lub spółką cywilną, były
wspólnikami tej spółki (posiadały udziały lub akcje w tej spółce). Przepisy ust. 2-7
stosuje się odpowiednio, przy czym ustanie bytu prawnego podatnika nie przerywa
biegu terminów określonych w tych przepisach. Przepisy ustawy z dnia 26 kwietnia
1964 r. - Kodeks cywilny o solidarności wierzycieli stosuje się odpowiednio.”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2008 r.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr 143,
poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i poz. 1029 oraz z 2007 r. Nr 168, poz. 1187 i Nr
192, poz. 1382..
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 102, poz. 1117, 2003 r. Nr 49, poz. 408 i
Nr 229, poz. 2276, 2005 r. Nr 132, poz. 1108, Nr 183, poz. 1538 i Nr 184, poz. 1539 oraz 2006 r. Nr 133, poz.
935 i Nr 208, poz. 1540.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1971 r. Nr 27, poz. 252, 1976 r. Nr 19, poz. 122,
1982 r. Nr 11, poz. 81, Nr 19, poz. 147 i Nr 30, poz. 210, 1984 r. Nr 45, poz. 242, 1985 r. Nr 22, poz. 99, 1989
r. Nr 3, poz. 11, 1990 r. Nr 34, poz. 198, Nr 55, poz. 321 i Nr 79, poz. 464, 1991 r. Nr 107, poz. 464 i Nr 115,
poz. 496, 1993 r. Nr 17, poz. 78, 1994 r. Nr 27, poz. 96, Nr 85, poz. 388 i Nr 105, poz. 509, 1995 r. Nr 83,
poz. 417, 1996 r. Nr 114, poz. 542, Nr 139, poz. 646 i Nr 149, poz. 703, 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 115, poz.
741, Nr 117, poz. 751 i Nr 157, poz. 1040, 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 758, 1999 r. Nr 52, poz.
532, 2000 r. Nr 22, poz. 271, Nr 74, poz. 855 i poz. 857, Nr 88, poz. 983 i Nr 114, poz. 1191, 2001 r. Nr 11,
poz. 91, Nr 71, poz. 733, Nr 130, poz. 1450 i Nr 145, poz. 1638, 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1176,
2003 r. Nr 49, poz. 408, Nr 60, poz. 535, Nr 64, poz. 592 i Nr 124, poz. 1151, 2004 r. Nr 91, poz. 870, Nr 96,
poz. 959, Nr 162, poz. 1692, Nr 172, poz. 1804 i Nr 281, poz. 2783, 2005 r. Nr 48, poz. 462, Nr 157, poz.
1316 i Nr 172, poz. 1438, 2006 r. Nr 133, poz. 935 i Nr 164, poz. 1166 oraz 2007 r. Nr 80, poz. 538, Nr 82,
poz. 557 i Nr 181, poz. 1287.
UZASADNIENIE
1. Uwagi ogólne – cel ekonomiczno-społeczny wprowadzenia ustawy
Ustawa ma na celu poprawienie funkcjonowania ustawy o podatku od towarów
i usług poprzez doprecyzowanie definicji podstawy opodatkowania oraz określenie sytuacji
wspólników spółki w przypadku utraty przez nią bytu prawnego. Propozycje te mają
charakter drobnych zmian uszczegóławiających, które nie burzą konstrukcji systemu
podatkowego oraz nie pozostają w sprzeczności do zaleceń dyrektyw UE.
2. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa (ew. jednostek
samorządu terytorialnego)
Ze
względu na charakter opisowy proponowanej definicji, której stosowanie zastąpi
dyskrecjonalną interpretację dotychczasowych przepisów można spodziewać się wzrostu
dochodów budżetu państwa a co najmniej utrzymania ich na niezmienionym poziomie, w
zakresie wynikającym z art. 14 ust.8. Bliższe określenie zmiany dochodów wynikających z
doprecyzowania definicji jest możliwe jedynie po przeprowadzeniu analiz ukazujących
rezultaty dotychczasowych regulacji prawnych podstawy opodatkowania.
Proponowane w ustawie określenie sytuacji wspólników w przypadku utraty bytu
prawnego przez podatnika będącego spółką, nie powoduje skutków dla budżetu państwa,
gdyż dotyczy tylko mechanizmu rozliczania podatku od towarów i usług a nie wysokości czy
podstawy opodatkowania.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpośrednio wpływać na
rynek pracy.
4. Wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki
i rozwój regionów
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpośrednio wpływać na
konkurencyjność gospodarki oraz na rozwój regionów. Pośrednio wprowadzona ustawą
zmiana wpłynie pozytywnie na stosunki gospodarcze i konkurencyjność poprzez zwiększenie
klarowności przepisów podatkowych (język, logika, spójność), oraz zwiększenie jednolitości
interpretacji prawa podatkowego.
5. Konsultacje
społeczne
Propozycja ustawy ma charakter techniczno-ekspercki, nie narusza w żaden sposób
konstrukcji całości systemu podatkowego. Argumenty na rzecz zmian tego typu były
wielokrotnie dokumentowane przez przedsiębiorców.
6. Ocena
zgodności z prawem Unii Europejskiej
Zagadnienia
dotyczące opodatkowania podatkami pośrednimi są przedmiotem
regulacji prawa Unii Europejskiej jako podlegające harmonizacji na poziomie unijnym
zgodnie z art. 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Podstawowe znaczenie ma
w tym przypadku dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie
wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. s. 1;
dalej: dyrektywa 2006/112).
W zakresie dotyczącym opodatkowania towarów podlegających spisowi z natury
projekt nie jest sprzeczny z dyrektywą 2006/112. W pozostałym zakresie należy stwierdzić,
że prawo polskie nie zna pojęcia „utraty bytu prawnego”. Wprowadzenie niezdefiniowanego
pojęcia do ustawy regulującej materię dotyczącą podatków powoduje brak możliwości
dokonania oceny zaproponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie
dotyczącym opodatkowania towarów podlegających spisowi z natury nie jest objęty prawem
Unii Europejskiej. W pozostałym zakresie nie może zostać oceniony pod względem
zgodności z prawem Unii Europejskiej.
7. Ocena
końcowa
Należy zwrócić uwagę na fakt, że sytuacja prawna przedsiębiorców w sferze
podatkowej w istocie rozstrzyga o zakresie wolności gospodarczej w Polsce, inwestycjach
bezpośrednich oraz konkurencyjności Polski jako lokalizacji firmy. Kontekst regulacji
fiskalnych stanowi wprawdzie ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, to jednak stan
obecny, luki i nieścisłości przepisów podatkowych mogą zniechęcać do zakładania firmy,
obniżać jej efektywność, a nawet prowadzić do bankructwa. Proponowana nowelizacja może
częściowo zapobiec takim zachowaniom.
Warszawa, 18 czerwca 2008 r.
BAS – WAEM – 1325/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Hanna Zdanowska)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2002 r., Nr 23, poz. 398
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zmianami). Zmiana dotyczy
rozliczenia podatku VAT w przypadku ustania bytu prawnego przez podatnika
będącego osobową spółką handlową w rozumieniu ustawy – Kodeks spółek
handlowych lub spółką cywilną w rozumieniu ustawy – Kodeks cywilny.
2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Zagadnienia dotyczące opodatkowania podatkami pośrednimi są przedmiotem
regulacji prawa Unii Europejskiej jako podlegające harmonizacji na poziomie
unijnym zgodnie z art. 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Podstawowe znaczenie ma w tym przypadku dyrektywa 2006/112/WE Rady z
dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości
dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. s. 1, ze zmianami; dalej: dyrektywa
2006/112).
3.
Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z postanowieniami dyrektywy 2006/112.