Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
projekt ustawy dotyczy zwolnienia od podatku, przez okres 12 miesięcy, dostawy towarów dokonywanych przez byłych wspólników społek, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1, oraz przez podatników będących osobami fizycznymi, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2008-04-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1320
806
Druk nr 806
Warszawa, 24 kwietnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne
Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-9-2008
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług.
Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy został
upoważniony poseł Mirosław Sekuła.
Przewodniczący Komisji
(-) Janusz Palikot
projekt
USTAWA
z
dnia
2008
r.
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
Art. 1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z
poźn. zm.1)) w art. 14 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w
ust.
1 pkt 1, oraz przez podatników będących osobami fizycznymi, której
przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez
okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia
podatku od towarów objętych spisem z natury.”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2008 r.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90, poz. 756, Nr 143,
poz. 1199 i Nr 179, poz. 1484, z 2006 r. Nr 143, poz. 1028 i 1029 oraz z 2007 r. Nr 168, poz. 1187 i Nr 192,
poz. 1382.
UZASADNIENIE
1. Uwagi ogólne – cel ekonomiczno-społeczny wprowadzenia ustawy
Celem projektu ustawy jest doprecyzowanie przepisów dotyczących okresowego
zwolnienia od VAT ze sprzedaży towarów objętych remanentem likwidacyjnym, tak aby
dotyczyło ono nie tylko byłych wspólników spółek cywilnych lub innych spółek nie mających
osobowości prawnej, ale również podatników będących osobami fizycznymi. Zmiana ta ma
wprowadzić równe traktowanie niezależnie od formy prawnej podatnika.
Propozycja ta ma charakter drobnych zmian uszczegóławiających, które nie burzą
konstrukcji systemu podatkowego oraz nie pozostają w sprzeczności do zaleceń dyrektyw
UE.
2. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa (ew. jednostek samorządu
terytorialnego)
Projekt ustawy nie zawiera zapisów mających bezpośredni wpływ na dochody i
wydatki budżetu państwa. Wynika to z faktu, iż zmiana ta dotyczy jedynie objęcia prawem do
okresowego zwolnienia z opodatkowania większej ilości podatników.
Może to jedynie w
roku wprowadzenia zmiany spowodować częściowe przesunięcie wpływów z tytułu podatku
VAT na następny rok. Jednak w kilkuletniej perspektywie czasu, suma wpływów do budżetu
zostanie taka sama, ponieważ regulacja nie stwarza nowych zwolnień, mogących być
przyczyną mniejszych wpływów do budżetu państwa.
3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpośrednio wpływać na
rynek pracy.
4. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpośrednio wpływać na
konkurencyjność gospodarki.
Pośrednio, wprowadzona ustawą zmiana wpłynie pozytywnie na funkcjonowanie
przedsiębiorstw ponieważ upraszcza one przepisy dotyczące podatku od towarów i usług.
Dzięki tym zmianom stają się one bardziej przejrzyste i spójne, czyniąc otoczenie
instytucjonalno prawne bardziej zrozumiałym i przewidywalnym, co jest bardzo ważne
zwłaszcza dla sprawnego działania Małych i rednich Przedsiębiorstw.
5. Wpływ na rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie zawiera przepisów, które mogą bezpośrednio wpływać na
rozwój regionalny.
6. Konsultacje społeczne
Propozycja zmiany ustawy o podatku od towarów i usług została przedstawiona jako
wniosek nr 22 oraz zaakceptowana na posiedzeniu Sejmowej Komisji Nadzwyczajnej
„Przyjazne Państwo”, które odbyło się 13 lutego 2008r. W posiedzeniu tym brali między
innymi udział przedstawiciele Związku Rzemiosła Polskiego, Polskiej Konfederacji
Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacji Pracodawców Polskich oraz Komisji
Krajowej NSZZ „Solidarność” i OPZZ.
7. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
8. Ocena końcowa
Mimo,
iż zmiana ta jest sama w sobie jedynie doprecyzowaniem aktualnej ustawy, to
uprości ona i zwiększy spójność prawa podatkowego oraz umocni zasadę równego
traktowania przez prawo podmiotów gospodarczych. Przyczyni się to do stopniowego
ulepszania prawodawstwa, co w dłuższej perspektywie, przy konsekwentnych działaniach
władzy ustawodawczej, powinno stworzyć otoczenie prawno instytucjonalne, sprzyjające
rozwojowi przedsiębiorczości.
Należy również zauważyć, że zmiana ta może stać się istotniejsza ze względu na
projektowane wprowadzenie instytucji zawieszenia działalności.
Warszawa, 18 czerwca 2008 r.
BAS – WAEM – 1198/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Mirosław Sekuła)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2002 r., Nr 23, poz. 398
ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zmianami). Zmiana dotyczy
zwolnienia od podatku, przez okres 12 miesięcy, dostawy towarów
dokonywanych przez byłych wspólników spółek, o których mowa art. 14 ust. 1
pkt 1, oraz przez podatników będących osobami fizycznymi, której
przedmiotem są towary objęte spisem z natury, pod warunkiem rozliczenia
podatku od towarów objętych spisem z natury.
2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Zagadnienia dotyczące opodatkowania podatkami pośrednimi są przedmiotem
regulacji prawa Unii Europejskiej jako podlegające harmonizacji na poziomie
unijnym zgodnie z art. 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Podstawowe znaczenie ma w tym przypadku dyrektywa 2006/112/WE Rady z
dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości
dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r. s. 1, ze zmianami; dalej: dyrektywa
2006/112).