eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

projekt ustawy ma na celu dodanie w ustawie definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, oraz postanowienia dotyczącego transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 803
  • Data wpłynięcia: 2008-06-06
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1320

803


Druk nr 803

Warszawa, 4 czerwca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-31-2008


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług.

Do reprezentowania Komisji w pracach nad projektem ustawy został
upoważniony poseł Adam Abramowicz.


Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot




projekt
USTAWA
z dnia

2008 r.

o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Art. 1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535, z
późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 dodaje się pkt 27c w brzmieniu:
„27c) zorganizowanej części przedsiębiorstwa – rozumie się przez to organizacyjnie i
finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników
materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji
określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne
przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.”;
2) w art. 6 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa;”;
3) w art. 91 ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. W przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa
korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę
przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.





1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2000 r. Nr 22, poz. 270, Nr 60, poz. 703, Nr 70,
poz. 816, Nr 104, poz. 1104, Nr 117, poz. 1228 i Nr 122, poz. 1324, z 2001 r. Nr 4, poz. 27, Nr 8, poz. 64, Nr
52, poz. 539, Nr 73, poz. 764, Nr 74, poz. 784, Nr 88, poz. 961, Nr 89, poz. 968, Nr 102, poz. 1117, Nr 106,
poz. 1150, Nr 110, poz. 1190, Nr 125, poz. 1363 i 1370 i Nr 134, poz. 1509, z 2002 r. Nr 19, poz. 199, Nr 25,
poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 78, poz. 715, Nr 89, poz. 804, Nr 135, poz. 1146, Nr 141, poz. 1182, Nr 169,
poz. 1384, Nr 181, poz. 1515, Nr 200, poz. 1679 i Nr 240, poz. 2058, z 2003 r. Nr 7, poz. 79, Nr 45, poz. 391,
Nr 65, poz. 595, Nr 84, poz. 774, Nr 90, poz. 844. Nr 96, poz. 874, Nr 122, poz. 1143, Nr 135, poz. 1268, Nr
137, poz. 1302, Nr 166, poz. 1608, Nr 202, poz. 1956, Nr 222, poz. 2201, Nr 223, poz. 2217 i Nr 228, poz.
2255, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 93, poz. 894, Nr 99, poz. 1001, Nr 109, poz. 1163, Nr
116, poz. 1203, 1205 i 1207, Nr 120, poz. 1252, Nr 123, poz. 1291, Nr 151, poz. 1596, Nr 162, poz. 1691, Nr
210, poz. 2135, Nr 263, poz. 2619 i Nr 281, poz. 2779 i 2781, z 2005 r. Nr 25, poz. 202, Nr 30, poz. 262, Nr
85, poz. 725, Nr 86, poz. 732, Nr 90, poz. 757, Nr 102, poz. 852, Nr 143, poz. 1199 i 1202, Nr 155, poz. 1298,
Nr 164, poz. 1365 i 1366, Nr 169, poz. 1418 i 1420, Nr 177, poz. 1468, Nr 179, poz. 1484, Nr 180, poz. 1495
i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 46, poz. 328, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 107, poz. 723, Nr 136, poz. 970, Nr
157, poz. 1119, Nr 183, poz. 1353 i 1354, Nr 217, poz. 1588, Nr 226, poz. 1657 i Nr 249, poz. 1824 oraz z
2007 r. Nr 35, poz. 219, Nr 99, poz. 658, Nr 115, poz. 791 i 793, Nr 176, poz. 1243, Nr 181, poz. 1288, Nr
191, poz. 1361 i 1367, Nr 192, poz. 1378 i Nr 211, poz. 1549.

UZASADNIENIE
1.Wyjaśnienie celu ustawy.

Dodanie w art. 2 pkt 30 Ustawy o VAT zawierającego definicję zorganizowanej części
przedsiębiorstwa, oraz związane z nią zmiany w przepisie art. 6 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT i
w art. 91 ust. 9 Ustawy o VAT należy uznać za konieczne dostosowanie przepisów
krajowych do przepisów Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 w sprawie
wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE L 347/1 z dnia 11 grudnia
2006 r.)

Planowana zmiana art. 6 ustawy ma na celu:
- ujednolicenie ujęcia podatkowego zbycia przedsiębiorstwa lub jego części z punktu
widzenia ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) oraz ustaw o podatku dochodowym i
kodeksu cywilnego;
- usunięcie przyczyny nieprawidłowego podejścia aparatu skarbowego do czynności zbycia
części przedsiębiorstwa, co powodowało liczne spory podatników z organami skarbowymi na
tle podwójnego opodatkowania VAT oraz podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz
koniecznością modyfikowania i dokumentowania transakcji w sposób odbiegający od zamiaru
stron transakcji.

2. Przedstawienie stanu obecnego.

Obecne przepisy przewidują wyłączenie z VAT transakcji, których przedmiotem jest
zakład (oddział) samodzielnie sporządzający bilans. Aktualne sformułowanie art. 6 ustawy w
sposób niezgodny z art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE ogranicza możliwość wyłączenia z
zakresu opodatkowania VAT jedynie do przedsiębiorstwa oraz zakładu (oddziału)
samodzielnie sporządzającego bilans. Zapis ustawowy w obecnym brzmieniu ogranicza
zastosowanie art. 6 ustawy do transakcji zbycia wydzielonej, zorganizowanej części
składników majątkowych przedsiębiorstwa, mogących samodzielnie funkcjonować jako
przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego, ponieważ uzależnia możliwość
dokonania transakcji poza VAT od:
- wyodrębnienia zakładu (oddziału) z przedsiębiorstwa oraz
- sporządzania samodzielnie bilansu dla zakładu (oddziału) odrębnie od przedsiębiorstwa, w
ramach którego zakład (oddział) funkcjonuje.

W praktyce gospodarczej spełnienie powyższych wymogów jest rzadko spotykane,
natomiast bardzo często dochodzi do transakcji zbycia zorganizowanej części
przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych, art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 19
Dyrektywy 2006/112/WE.

3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym.

Proponowana zmiana wprowadzi do art. 2 definicję zorganizowanej części
przedsiębiorstwa, co ułatwi stosowanie art. 6 ustawy. Zmiana zwiększy zakres wyłączenia z
przepisów o VAT. Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest szersza niż definicja
zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
Przedsiębiorcy w Polsce obarczeni są znaczną ilością nieuzasadnionych obowiązków
biurokratycznych. Przyjęcie proponowanych zapisów dostosuje przedmiotowe przepisy do
realiów gospodarczych, co przełoży się na polepszenie warunków prowadzenia działalności
gospodarczej. Trzeba podkreślić, że otoczenie prawne biznesu jest ważne z punktu widzenia
warunków rozwoju przedsiębiorczości, bez którego nie ma mowy o rozwoju cywilizacyjnym i
podnoszeniu jakości życia.

Wprowadzenie proponowanej zmiany art. 6 zwiększy pewność obrotu prawnego oraz
pozwoli przedsiębiorcom, poprzez rozszerzenie wyłączenia z VAT, na stosowanie transakcji
zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na szerszą skalę bez ponoszenia dodatkowych
kosztów związanych z niepewnością co do rozliczenia podatkowego transakcji (por. wyrok
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 lutego 2008 r. sygn. III
SA/Wa 934/07). Zmiana ta nie spowoduje zmniejszenia wpływów budżetowych.
Proponowany kształt przepisów pozwoli na usunięcie niezgodności między przepisami o
VAT oraz przepisami o podatkach dochodowych.

Zmiana ta nie niesie ze sobą negatywnych skutków dla budżetu państwa, gdyż
przerzuca obowiązek w zakresie korekty podatku naliczonego na nabywców zorganizowanej
części przedsiębiorstwa, w zależności od sposobu wykorzystywania nabytego majątku. Za
pozostający bez znaczenia należy uznać ubytek wpływów budżetowych, związany z brakiem
konieczności korekty podatku naliczonego dokonywanej przez zbywców, gdyż środki te i tak,
w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych powinny zostać im zwrócone.

5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej.

Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: