Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
projekt ustawy dotyczy wykonania obowiązku dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11 września 2007 r. w sprawie określenia jednakowej metody obliczania terminów ustalania prawa do świadczenia lub jego wysokości zarówno dla organu rentowego jak i ubezpieczonego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 782
- Data wpłynięcia: 2008-06-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
- data uchwalenia: 2009-01-23
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 42, poz. 338
782-s
Warszawa, 20 października 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA-140-174(5)/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec senackiego
projektu ustawy:
- o zmianie ustawy o emeryturach i
rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych (druk nr 782).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Pracy i
Polityki Społecznej do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
Stanowisko Rady Ministrów
do senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych ( druk nr 782 )
Wyrokiem z dnia 11 września 2007 r. sygn. akt P 11/07 Trybunał Konstytucyjny
uznał, że art. 118 ust.1a ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych jest zgodny z Konstytucją RP, ale tylko pod warunkiem ściśle
określonej przez Trybunał jego interpretacji. Interpretacja ta została przedstawiona w
sentencji wyroku: „ za dzień wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania
decyzji uznaje się dzień wpływu prawomocnego orzeczenia tylko w sytuacji, gdy za
nieustalenie tych okoliczności nie ponosi odpowiedzialności organ rentowy.”
Omawiany wyrok Trybunału nie nakazuje więc zmiany przepisów, lecz ma charakter
interpretacyjny.
Wyrok wszedł w życie z dniem 24 września 2007 r., tj. od dnia jego ogłoszenia w
Dzienniku Ustaw. Zgodnie bowiem z art. 190 Konstytucji RP orzeczenia Trybunału mają moc
powszechnie obowiązującą, są ostateczne oraz wchodzą w życie dniem ogłoszenia, chyba że
Trybunał określi inny termin jego wejścia w życie. W omawianym przypadku Trybunał nie
określił innego terminu.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, przy wykonywaniu wyroków sądowych w
indywidualnych sprawach emerytalno–rentowych, stosuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego
od dnia wejścia jego w życie. W związku z publikacją tego wyroku w Dzienniku Ustaw,
Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - po uzyskaniu stanowiska Ministerstwa Pracy i
Polityki Społecznej – skierował w listopadzie 2007 r. pismo do wszystkich oddziałów ZUS,
zawierające wytyczne dotyczące stosowania art. 118 ust. 1 a ustawy.
Oddziały zostały poinformowane, iż w sprawach, w których w wyniku zmiany decyzji
ZUS, prawo do świadczenia lub jego wysokość została ustalona wyrokiem sądu, dla wypłaty
odsetek za zwłokę istotne będzie orzeczenie przez sąd, iż to ZUS ponosi odpowiedzialność za
opóźnienie w przyznaniu lub w wypłacie świadczenia.
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych ma na celu wykonanie wyroku interpretacyjnego Trybunału
Konstytucyjnego i w pełni odzwierciedla jego sentencję.
Mimo wątpliwości natury formalnoprawnej, argumenty przemawiające za podjęciem
tej inicjatywy ustawodawczej, przedstawione w uzasadnieniu projektu, wydają się
przekonujące. Należy podzielić pogląd, że pełne wdrożenie wyroku Trybunału wymaga
również zmiany postaci językowej normy art. 118 ust. 1a ustawy emerytalnej.
Mając powyższe na uwadze Rada Ministrów uznaje za właściwe rozpatrzenie przez
Sejm RP omawianego projektu ustawy.