Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
- znowelizowanie przepisów dotyczących obowiązku używania świateł mijania przez pojazdy w ruchu drogowym;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 716
- Data wpłynięcia: 2008-06-13
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 68 dn. 10-06-2010
716
Druk nr 716
Warszawa, 13 czerwca 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy - Prawo o ruchu
drogowym.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Gabrielę Masłowską.
(-) Waldemar Andzel; (-) Barbara Bartuś; (-) Dariusz Bąk; (-) Antoni
Błądek; (-) Witold Czarnecki; (-) Edward Czesak; (-) Andrzej Mikołaj Dera;
(-) Marzenna Drab; (-) Marian Tomasz Goliński; (-) Jerzy Gosiewski;
(-) Krystyna Grabicka; (-) Jarosław Jagiełło; (-) Wiesław Janczyk; (-) Beata
Kempa; (-) Sławomir Kłosowski; (-) Lech Kołakowski; (-) Henryk
Kowalczyk; (-) Leonard Krasulski; (-) Jacek Kurski; (-) Marzena Machałek;
(-) Barbara Marianowska; (-) Gabriela Masłowska; (-) Mirosława Masłowska;
(-) Jerzy Materna; (-) Beata Mazurek; (-) Kazimierz Moskal; (-) Maria
Nowak; (-) Anna Paluch; (-) Stanisław Pięta; (-) Marek Polak; (-) Piotr
Polak; (-) Krzysztof Popiołek; (-) Elżbieta Rafalska; (-) Jan Religa; (-) Józef
Rojek; (-) Jarosław Rusiecki; (-) Krzysztof Sońta; (-) Piotr Stanke;
(-) Jarosław
Stawiarski;
(-) Marek
Suski;
(-) Jolanta
Szczypińska;
(-) Stanisław Szwed; (-) Jan Szyszko; (-) Krzysztof Tchórzewski; (-) Robert
Telus; (-) Andrzej Walkowiak; (-) Teresa Wargocka; (-) Waldemar Wrona;
(-) Anna Zalewska; (-) Maria Zuba.
Projekt
Ustawa
z dnia .............................2008r.
o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
Art. 1
W ustawie z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Z 2005
r. Nr 108, poz. 908 z póżn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 51:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy
w warunkach normalnej przejrzystości powietrza:
1) w czasie od zmierzchu do świtu;
2) w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego - przez całą dobę;
3) w
tunelu.”;
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Kierujący motocyklem, motorowerem lub pojazdem szynowym jest
obowiązany używać podczas jazdy świateł mijania, z zastrzeżeniem ust. 3.”;
c) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do kierujących pojazdami, które nie są
wyposażone w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. W
przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 zamiast tych świateł należy używać
świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdów.
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Ustawa z dnia 7 marca 2007 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu
drogowym wprowadzała szereg zmian, między innymi w zakresie ruchu
w tunelach, trybie rejestracji pojazdów przez niektóre służby państwowe.
W trakcie procesu legislacyjnego na posiedzeniu sejmowej komisji w dniu 14
lutego 2007r. z inicjatywy PO projekt został zmodyfikowany przez dodanie
zapisu obligującego kierowców do całodziennej jazdy na światłach mijania
przez cały rok.
Obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania przez cały rok
obowiązuje w Polsce od dnia 17 kwietnia ubiegłego roku. Wcześniej kierowcy
byli do tego zobowiązani przez pięć miesięcy - od początku października do
końca lutego. Okazało się, że wprowadzenie tego obowiązku było przedwczesne
i nie poparte konkretnymi badaniami. Nie ma dowodu na to, że jazda z
włączonymi światłami mijania w ciągu dnia zwiększa bezpieczeństwo,
zwłaszcza gdy nakaz ten obowiązuje wszystkie pojazdy samochodowe. Tam
gdzie wchodzi w grę życie i zdrowie człowieka, nie ma miejsca na
eksperymenty, a każde nowe prawo, które dotyczy bezpieczeństwa musi być
poprzedzone gruntownymi, bezstronnymi badaniami.
Wprowadzając obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania przez
cały rok powoływano się m.in. na analizy Komisji Europejskiej ds. Energii i
Transportu, według których stosowanie świateł non-stop przez cały rok może
zmniejszyć liczbę wypadków. Tymczasem 27 listopada 2007 Komisja
Europejska wycofała się z zamiaru rekomendowania państwom członkowskim
wprowadzenia nakazu jazdy z włączonymi światłami mijania ze względu na
potwierdzony niekorzystny wpływ takiej regulacji na bezpieczeństwo ruchu
drogowego.
W Austrii z dniem 1 stycznia 2008 wycofano nakaz jazdy z włączonymi
światłami mijania przez cały rok. Trwają tam również prace nad
wprowadzeniem zakazu używania świateł mijania w dzień podczas dobrej
widoczności. Władze austriackie tłumaczą to względami bezpieczeństwa, gdyż
przeprowadzone badania oraz statystyka wypadków w tym kraju potwierdziły
negatywny wpływ nadużywania świateł mijania na bezpieczeństwo ruchu
drogowego.
Obowiązująca od kwietnia 2007 r. ustawa nie przyczyniła się do spadku
wypadków, a wręcz przeciwnie. Są informacje, że wiele osób zostało
potrąconych na przejściach dla pieszych, ponieważ kierowców oślepiało światło
pojazdu jadącego z naprzeciwka i nie widzieli pieszych. To samo dotyczy
rowerzystów, którzy nie są już tak dobrze widoczni i stali się niejako ofiarami
tej ustawy.
Jak wynika z danych Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki
Samochodowej i Ruchu Drogowego, pomimo obowiązku używania świateł, w
2007 r. wydarzyło się więcej wypadków niż w 2006 r., w tym przede wszystkim
więcej zderzeń czołowych pojazdów.
Włączone w dzień światła mijania utrudniają dostrzeganie obiektów nie
wyposażonych w światła, takich jak piesi, rowerzyści, zwierzęta, pojazdy
zaprzęgowe, maszyny rolnicze czy nawet dziury w jezdni, ponieważ podnoszą
próg widzialności, poniżej którego oko ludzkie nie reaguje lub reaguje z
opóźnieniem. Kierowca widząc nadjeżdżający z przeciwka pojazd z włączonymi
światłami mijania dłużej na niego patrzy, podświadomie chcąc dostrzec więcej
szczegółów za źródłem
światła, co powoduje wydłużenie czasu
reakcji. Kierującemu trudniej również ocenić prędkość i odległość do
nadjeżdżającego pojazdu, który ma włączone światła, ponieważ w takiej sytuacji
oko rejestruje głównie poruszające się punkty świetlne, zamiast bryły
zbliżającego się pojazdu. Co więcej, auta ze słabszymi światłami (starsze) będą
wydawały się wolniejsze i że są dalej niż w rzeczywistości.
Obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania w dzień negatywnie
wpłynie na bezpieczeństwo ludzi starszych, którzy wskutek starzenia się
społeczeństwa stanowią również coraz większy odsetek wszystkich kierowców.
Wraz ze starzeniem się ludzkiego organizmu, wzrasta ryzyko wystąpienia
chorób oczu, przede wszystkim katarakty, która zwiększa wrażliwość oka na
ostre światło, co jest stwierdzonym naukowo faktem. Badania pokazują także,
że osoby, które poddały się coraz bardziej popularniej laserowej korekcji
wzroku są bardziej wrażliwe na światło.
Obowiązująca od roku regulacja oznacza zwiększenie kosztów
eksploatacji samochodów. Jazda na światłach wpływa na zwiększenie zużycia
paliwa, a także szybsze zużywanie się żarówek ksenonowych, akumulatorów,
alternatorów i całej instalacji elektrycznej. Już podczas dyskusji w Komisji
Infrastruktury w dniu 15 lutego 2007r. stwierdzono, że obowiązek bezwzględnej
jazdy na światłach zwiększy obciążenie finansowe o 1 miliard złotych w skali
roku. Włączone światła w jednym aucie to zapotrzebowanie energii na około
ponad 200WAT.
Całoroczna jazda na włączonych światłach mijania oznacza zwiększenie
zanieczyszczenia środowiska. Wzrost emisji dwutlenku węgla z tego powodu -
po uwzględnieniu przejazdów tranzytowych - to aż 450 tys. ton. Wyższe
spalanie powoduje zatrucie środowiska związkami nie tylko powodującymi
efekt cieplarniany, ale również rakotwórczymi węglowodorami, NOX itd.
Wreszcie jazda na światłach, to także rozwiązanie szkodzące rozwojowi
alternatywnych form napędzania samochodów w postaci napędów hybrydowych
czy elektrycznych, ponieważ energia jest zużywana przez włączone światła
mijania.