Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt przewiduje pomoc dla rannych i poszkodowanych żołnierzy oraz rodzin żołnierzy zaginionych podczas wykonywania zadań służbowych lub tych, którzy ponieśli śmierć, a także finansowanie przez budżet państwa pomocy prawnej dla żołnierzy zawodowych i niezawodowych, którzy w związku z czynami popełnionymi podczas bezpośredniego wykonywania zadań służbowych znaleźli się w sytuacji zagrożenia odpowiedzialnością karną
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 712
- Data wpłynięcia: 2008-06-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 208, poz. 1308
712
─ zajmowany lokal mieszkalny, lokal zamienny w przypadku
zajmowania kwatery, je eli Wojskowa Agencja Mieszkaniowa
ma taki w swoich zasobach mieszkaniowych – za ich zgodą,
albo
─ lokal mieszkalny, odpowiadający uprawnieniom ołnierza
w dniu śmierci.
Uprawnienia wymienionych wy ej osób będą realizowane na ich wniosek,
w wybranej przez nich miejscowości, w której Wojskowa Agencja
Mieszkaniowa dysponuje zasobem mieszkaniowym.
7. Zmiana w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania
karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z pó n. zm.)
Zakłada się zapewnienie udziału obrońcy w rozprawie głównej przed
sądami wojskowymi w sprawie przeciwko ołnierzowi oskar onemu
o przestępstwo popełnione w związku z wykonywaniem przez niego
obowiązków słu bowych poza granicami państwa.
8. Przepisy
przejściowe
Regulacja zaproponowana w art. 8 projektu stanowi, e sprawy wszczęte
lecz niezakończone ostateczną decyzją przed dniem wejścia w ycie
niniejszej ustawy prowadzi się na podstawie przepisów dotychczasowych.
Natomiast ze względu na zmiany dotyczące tworzenia funduszu
socjalnego i warunków udzielania pomocy z tego funduszu (projektowany
art. 27 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym
ołnierzy zawodowych oraz ich rodzin), w zakresie wniosków w sprawie
przyznania świadczeń socjalnych, które zło ono i nie zostały rozpatrzone
przed dniem wejścia w ycie ustawy, przewidziano odmienne rozwiązanie
(art. 9). Do tych wniosków będą stosowane nowe przepisy, które
z zało enia poprawią sytuację emerytów i rencistów wojskowych
wnioskujących o przyznanie świadczeń socjalnych. Projektowane w tej
kwestii zmiany zwiększą potencjalne grono beneficjentów tej pomocy.
6
Stanie się tak przede wszystkim ze względu na podniesienie progu
miesięcznego dochodu warunkującego mo liwość korzystania ze
świadczeń socjalnych odpowiednio z 70 % do 90 % kwoty stanowiącej
trzykrotność najni szej emerytury – w przypadku gospodarstw
wieloosobowych oraz z 85 % do 95 % wymienionej kwoty – w przypadku
gospodarstw jednoosobowych. Ponadto przewiduje się, e w szczególnie
uzasadnionych przypadkach zapomoga pienię na mo e być przyznana
mimo przekroczenia wspomnianego poziomu dochodu.
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 120
ust. 4 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o słu bie wojskowej ołnierzy
zawodowych, art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 17 grudnia 1974 r. o uposa eniu
ołnierzy niezawodowych, a tak e art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 10 grudnia
1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym ołnierzy zawodowych oraz ich rodzin
pozostawiono w mocy do czasu wydania nowych przepisów
wykonawczych, nie dłu ej jednak ni przez okres 12 miesięcy od dnia
wejścia w ycie ustawy.
7
O C E N A S K U T K Ó W R E G U L A C J I
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana regulacja obejmuje swoim zakresem ołnierzy zawodowych
i niezawodowych, byłych ołnierzy zawodowych oraz niezawodowych, jak
równie bliskich ołnierzy wspólnie z nimi zamieszkujących w dniu ich
śmierci, a tak e Wojskową Agencję Mieszkaniową i właściwe organy
wojskowe.
Projektowana regulacja poprawi efektywność systemu wsparcia
i rozszerzenia dostępnych form pomocy poszkodowanym ołnierzom oraz
ich rodzinom, w tym ołnierzom pełniącym słu bę kandydacką oraz
nadterminową zasadniczą słu bę wojskową.
2. Konsultacje społeczne
Projekt regulacji został pozytywnie zaopiniowany przez Konwent Dziekanów
Korpusu Oficerów Wojska Polskiego i Zarząd Główny Związku Byłych
ołnierzy Zawodowych i Oficerów Wojska Polskiego.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy
został udostępniony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Obrony Narodowej. Po jego udostępnieniu nie odnotowano zgłoszeń
podmiotów zainteresowanych pracami nad projektem ustawy, wnoszonych
w
trybie przepisów ustawy o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa.
3. Wpływ projektowanej regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na
bud et państwa i bud ety jednostek samorządu terytorialnego
W kwestii rozszerzenia zabezpieczenia socjalnego dla ołnierzy
zawodowych i niezawodowych oraz ich rodzin:
– zaproponowane zmiany w przepisach o zapomogach dla ołnierzy
zawodowych i niezawodowych nie spowodują dodatkowych skutków
finansowych. Wszelkie wydatki z tym związane będą pokryte z bud etu
MON w ramach funduszu wydzielonego na zapomogi,
8
– wprowadzenie w ycie przepisów dotyczących udzielania pomocy
pienię nej na kontynuowanie nauki, kierowanej do dzieci uprawnionych
do renty rodzinnej po zmarłych ołnierzach niezawodowych mo na
oszacować jedynie na podstawie lat ubiegłych. Biorąc pod uwagę ilość
wypadków śmiertelnych ołnierzy niezawodowych w ostatnich 4 latach1)
oraz przyjmując podstawowy model rodziny jako 2+1 (mał onkowie
+ 1 dziecko) nale y zało yć, e rocznie ok. 20 dzieci mo e być
uprawnionych do ww. świadczenia. Zatem skutki wprowadzonych
regulacji mogą wynosić ok. 76 354,80 zł rocznie (20 x 6-krotność
x 636,29 kwoty najni szej emerytury).
W przedmiocie zwiększenia wysokości corocznego odpisu na fundusz soc-
jalny emerytów i rencistów szacuje się, e koszty wynikające ze zwiększenia
o 0,1 % corocznego odpisu wyniosą w 2009 r. około 4 300 000 zł.
W sprawie rozszerzenia podmiotowego zakresu systemu pomocy
rekonwersyjnej nale y wskazać, e:
– zaproponowane zmiany w przepisach dotyczące udzielania pomocy
w zakresie podnoszenia kwalifikacji, przekwalifikowania, doradztwa za-
wodowego lub pośrednictwa pracy mał onkom oraz dzieciom pozo-
stającym na utrzymaniu ołnierza zawodowego i niezawodowego, który
zginął lub poniósł śmierć w związku z wykonywaniem zadań słu bowych,
spowodują skutki finansowe, które mo na oszacować jedynie w przy-
bli eniu, biorąc pod uwagę ilość śmiertelnych wypadków w ostatnich
czterech latach (2004 – 2007)2). Przyjmując zatem, e średniorocznie
wskazanych wypadków jest ok. 16 (łącznie ołnierzy zawodowych
i niezawodowych) oraz przyjmując model rodziny jako 2+1, projektowane
zmiany mogą skutkować potrzebą corocznego zwiększenia środków
finansowych na realizację tej pomocy o ok. 105 000 – 120 000 zł,
– rozszerzenie podmiotowe pomocy w zakresie podnoszenia kwalifikacji,
przekwalifikowania, doradztwa zawodowego lub pośrednictwa pracy
1) Liczba wypadków śmiertelnych ołnierzy niezawodowych w latach 2004 – 2007 wynosiła 29 (w tym:
2004 r. – 12 osób, 2005 r. – 9 osób, 2006 r. – 1 osoba, 2007 r. – 7 osób).
2) Liczba wypadków śmiertelnych ołnierzy zawodowych i niezawodowych w latach 2004 – 2007 wynosiła
64 (w tym: 2004 r. – 22 osoby, 2005 r. – 16 osób, 2006 r. – 11 osób, 2007 r. – 15 osób).
9
równie o ołnierzy niezawodowych, którzy zostali zwolnieni z czynnej
słu by wojskowej wskutek ustalenia przez wojskową komisję lekarską
trwałej lub czasowej niezdolności do słu by wojskowej w następstwie
wypadku lub choroby pozostających w związku z pełnieniem tej słu by,
spowodują dodatkowe koszty dla resortu obrony narodowej. Przyjmując,
e corocznie ok. 300 – 5003) ołnierzy niezawodowych jest zwalnianych
z wojska z ww. powodów, mo na zało yć, e realizacja wskazanej
pomocy będzie wymagała dodatkowo od ok. 1 000 000 do 1 650 000 zł.
Nale y jednak zaznaczyć, e powy sze skutki finansowe są jedynie
wyliczeniami szacunkowymi, biorącymi pod uwagę lata ubiegłe.
W przypadku rozwiązań prawnych skierowanych do osób, w stosunku do
których podstawowym warunkiem uzyskanego świadczenia czy pomocy jest
wypadek lub śmierć mał onka, trudno o dokładne zaplanowanie kosztów ich
wprowadzenia.
Koszty wprowadzenia w ycie projektowanej ustawy, w tym zwrot kosztów
pomocy prawnej ołnierzom zawodowym i niezawodowym, zostaną
sfinansowane w ramach wydatków części 29 bud etu państwa, której
dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.
Projektowana regulacja w zakresie zmian ustawy o zakwaterowaniu Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej nie wpłynie negatywnie na gospodarkę
finansową Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i nie będzie miała wpływu na
sektor finansów publicznych, w tym bud et państwa i bud ety sektora
przedsiębiorstw oraz jednostek samorządu terytorialnego. Lokale
mieszkalne będą przydzielane uprawnionym w granicach zasobu
mieszkaniowego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, a wypłata odprawy
mieszkaniowej będzie się odbywać na dotychczasowych zasadach. Zakłada
się,
e objęcie świadczeniami
ołnierzy słu by kandydackiej oraz
nadterminowej zasadniczej słu by wojskowej nie spowoduje istotnego
obcią enia bud etu resortu w stosunku do obecnie wypłacanych świadczeń
z tego tytułu.
3) Dane szacunkowe uzyskane z Centralnej Wojskowej Komisji Lekarskiej w Warszawie biorące pod
uwagę ostatnie dwa lata (2006 – 2007).
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
712
› Pobierz plik