Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt przewiduje pomoc dla rannych i poszkodowanych żołnierzy oraz rodzin żołnierzy zaginionych podczas wykonywania zadań służbowych lub tych, którzy ponieśli śmierć, a także finansowanie przez budżet państwa pomocy prawnej dla żołnierzy zawodowych i niezawodowych, którzy w związku z czynami popełnionymi podczas bezpośredniego wykonywania zadań służbowych znaleźli się w sytuacji zagrożenia odpowiedzialnością karną
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 712
- Data wpłynięcia: 2008-06-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 208, poz. 1308
712
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów
wojskowych i przekazywaniu środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami
emerytalnymi zastąpi obecnie obowiązujące dwa odrębne rozporządzenia: w sprawie funduszu
socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz w sprawie przekazywania środków
funduszu socjalnego miedzy wojskowymi organami emerytalnymi.
Zaproponowane zmiany mają głównie na celu wprowadzenie lepszych,
czytelniejszych rozwiązań, które pozwolą na efektywniejsze wykorzystanie środków
przeznaczonych na pomoc finansową dla najbardziej potrzebujących emerytów i rencistów
wojskowych oraz członków ich rodzin. Inne zapisy mają charakter porządkujący oraz
uściślający. Przedstawione propozycje nie naruszają konstrukcji aktu prawnego oraz nie
wywołują skutków finansowych.
Projekt wprowadza następujące zmiany:
1) w § 3 pkt 2 dodano ppkt d, który poszerza krąg osób prowadzących ze
świadczeniobiorcą wspólne gospodarstwo o dzieci mające orzeczoną
niepełnosprawność. Dzieci te wymagają opieki i pomocy ze strony rodziców zatem
należałoby ich uwzględniać w wydatkach domowego budżetu;
2) w § 4 uproszczono sposób wyliczania dochodu rodziny, pozwoli to na większą
czytelność tego zapisu;
3) w § 5 ust. 1 na wniosek organizacji społecznej rozszerzono katalog świadczeń
socjalnych. Wprowadzono częściowy zwrot kosztów leczenia na skierowany pobyt
w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych w wysokości 50%
opłaty, dopłatę do kosztów zorganizowanego wypoczynku oraz częściowy zwrot
kosztów pogrzebu świadczeniobiorcy lub uprawnionych członków rodziny;
4) w § 7 ust. 2 zawarto wzór wniosku o świadczenie socjalne. Ujednolicony,
uproszczony druk ułatwi emerytom i rencistom występowanie o pomoc socjalną;
5) w § 9 określono wysokość przyznanej zapomogi pieniężnej (od 40% trzykrotności
najniższej emerytury do dziesięciokrotności najniższej emerytury). Uwzględnione
zostały rosnące koszty utrzymania, zwiększone wydatki na leki, usługi medyczne,
zakup sprzętu rehabilitacyjnego itd. Wprowadzono nową formę pomocy dla dzieci
pobierających wojskową rentę rodzinną po zmarłych żołnierzach, których śmierć
nastąpiła w czasie wykonywania zadań służbowych w kraju oraz poza granicami
państwa. Jest to pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki dla dzieci, które ukończyły
16 lat i pobierają naukę. Ponadto ograniczono częstotliwość przyznawania zapomóg –
raz na kwartał. Podyktowane to zostało faktem, że sporo osób występuje, co miesiąc
o zapomogę, traktując ją jako dodatek do świadczenia emerytalno-rentowego. Tym
samym osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i o pomoc występują
sporadycznie nie mogą jej uzyskać ze względu na brak środków;
6) w § 10 złagodzono wymogi dla osób kwalifikujących się do opieki paliatywno-
hospicyjnej. Często zdarza się, że pomocy wymagają osoby, które nie posiadają
orzeczonej niezdolności do samodzielnej egzystencji np. uległy wypadkowi bez
skutków trwałych, względnie członkowie rodziny nie mogą spełniać opieki ze
względu na wiek (nieletnie dzieci) niepełnosprawność lub pobieraniem nauki poza
miejscem stałego zamieszkania. Skorygowania wymaga również maksymalna
wysokość zwrotu poniesionych kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej do kwoty
stanowiącej dwudziestokrotność najniższej emerytury. Dotychczasowa wysokość
(dziewięciokrotność najniższej emerytury) przy drożejących kosztach obsługi w tym
zakresie jest zdecydowanie niewystarczająca. Zmiany zostały wprowadzone w wyniku
5
postulatów wojskowego środowiska emeryckiego oraz dotychczasowej praktyki
wojskowych organów emerytalnych;
7) w § 11 określono wysokość dopłaty do kosztów pobytu w sanatoriach, uzdrowiskach
oraz zakładach rehabilitacyjnych na terenie kraju, przyjmując 30% opłaty za pobyt
skierowany przez uprawnione podmioty;
8) w § 12 ustalono, że częściowy zwrot kosztów zorganizowanego wypoczynku dla
świadczeniobiorcy i członków rodziny przysługiwać ma raz na dwa lata, za pobyt 14
dniowy, w wysokości 30% trzykrotności najniższej emerytury. Taki zapis pozwoli
większej ilości świadczeniobiorców skorzystać z dopłaty do wypoczynku;
9) w § 13 przyjęto częściowy zwrot kosztów zorganizowanego wypoczynku dla dzieci
i młodzieży, sprecyzowano formy tego wypoczynku, określono wysokość dopłaty
(30% trzykrotności najniższej emerytury) oraz określono długość pobytu. Nowy zapis
pozwoli na szersze udostępnienie dzieciom z rodzin emeryckich zorganizowanego
wypoczynku;
10) w § 14 określono jednakową wysokość dopłaty do kosztów pogrzebu tj. w wysokości
dwukrotnej najniższej emerytury. Pozwoli to na pomoc rodzinie, która znalazła się
w trudnej sytuacji życiowej w wyniku śmierci żywiciela, bądź uprawnionego członka
rodziny;
11) wprowadzono zapisy § 16 - 19 z rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia
6 października 2005 r. w sprawie przekazywania środków funduszu socjalnego
między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. Nr 206, poz. 1720)
i jednocześnie zaproponowano, aby wojskowe organy emerytalne składały informację
Ministrowi Obrony Narodowej o możliwości przekazania pozostałości środków
funduszu socjalnego już po I półroczu, a nie jak to jest obecnie po III kwartałach.
Wprowadzenie w nowym rozporządzeniu wyżej przedstawionych zmian pozwoli na
lepszy i sprawiedliwszy podział funduszu socjalnego przez wojskowe biura emerytalne.
Umożliwi również szerszemu kręgowi podmiotów na skorzystanie z doraźnej pomocy
finansowej. Wyłączono szczególnie drażliwy przepis dotyczący dopłaty do kosztów leczenia.
Wiadomo, że emeryci i renciści w większości to ludzie w podeszłym wieku, schorowani
ponoszący znaczne wydatki na leczenie. Zatem z tytułu wydatków na leczenie
świadczeniobiorcy otrzymają pomoc w formie zapomogi pieniężnej. Także pomoc materialna
dla osób wymagających opieki paliatywno-hospicyjnej ma szczególną wymowę moralną.
Należy zatem pomoc tę postrzegać w szerszych aspektach działania socjalnego. Natomiast
rozszerzony katalog świadczeń pozwoli na doraźne wsparcie wobec przykrych
i nieuniknionych zdarzeń życiowych.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego.
Emeryci i renciści wojskowi.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia skonsultowano z Konwentem Dziekanów Korpusu Oficerów WP,
Zarządem Głównym Związku Byłych ołnierzy Zawodowych i Oficerów Rezerwy WP
oraz Fundacją Pomocy Emerytom i Rencistom Wojskowym.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu oraz sektora finansów publicznych.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na dochody i nie zwiększy
wydatków z budżetu państwa. Fundusz socjalny tworzony jest przez wojskowe biura
emerytalne na warunkach określonych w powołanej na wstępie wojskowej ustawy
emerytalnej.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
6
Regulacja nie wpłynie na rynek pracy i nie wiąże się z powstaniem lub utratą miejsc
pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Przepisy rozporządzenia nie będą miały wpływu na konkurencyjność wewnętrzną
i zewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rozwój regionalny.
7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Zakres projektu rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
6-18-dg
7
PROJEKT
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia .............................. 2008 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy pieniężnej na kontynuowanie
nauki dla dzieci, którym przysługuje renta rodzinna po zmarłych żołnierzach
Na podstawie art. 50a ust. 5 ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów
wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 87, z późn. zm.1)) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania pomocy pieniężnej na
kontynuowanie nauki dla dzieci, którym przysługuje renta rodzinna po żołnierzach zmarłych w
czasie odbywania czynnej służby wojskowej lub w ciągu 3 lat od zwolnienia ze służby wojskowej,
jeżeli śmierć nastąpiła wskutek chorób powstałych lub urazów doznanych w czasie odbywania
służby wojskowej.
§ 2. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) pomocy – należy przez to rozumieć pomoc, o której mowa w art. 50a ust. 1 ustawy z dnia 29
maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, zwanej dalej
„ustawą”;
2) dziecku – należy przez to rozumieć zstępnego, któremu na podstawie art. 50a ust. 1 i 2 ustawy
przysługuje pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki.
§ 3. 1. Pomoc przyznaje Minister Obrony Narodowej w drodze decyzji administracyjnej.
2. Wydatki z tytułu pomocy są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest
Minister Obrony Narodowej.
§ 4. 1 Wojskowym organem właściwym do wypłaty świadczenia z tytułu pomocy jest
Wojewódzki Sztab Wojskowy.
2. Właściwość Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego ustala się według miejsca zamieszkania
dziecka, uprawnionego do otrzymania pomocy.
§ 5. 1. Wniosek o przyznanie pomocy, zwany dalej „wnioskiem”, składa do Ministra Obrony
Narodowej dziecko albo jego przedstawiciel ustawowy.
2. Wniosek składa się za pośrednictwem właściwego Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego w
terminie:
1) do dnia 31 lipca – w przypadku uczniów szkół ponadgimnazjalnych;
2) do dnia 30 września – w przypadku słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli i kolegiów
pracowników służb społecznych oraz studentów uczelni.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2002 r. Nr 181, poz. 1515, z 2003 r. Nr 56,
poz. 498 i Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 121, poz. 1264, Nr 191, poz. 1954, Nr 210, poz. 2135 i Nr
281, poz. 2779, z 2005 r. Nr 10, poz. 65 oraz z 2007 r. Nr 82, poz. 559.
3. Wniosek powinien zawierać w szczególności:
1) imię, nazwisko i adres zamieszkania dziecka, oraz imię, nazwisko i adres zamieszkania
wnioskodawcy – jeśli nie jest nim dziecko;
2) numer i datę wydania aktu zgonu żołnierza oraz oznaczenie organu wydającego akt zgonu;
3) numer i datę wydania orzeczenia komisji lekarskiej ustalającej związek zgony żołnierza ze
służbą oraz oznaczenie komisji wydającej to orzeczenie.
4. Do wniosku dołącza się:
1) zaświadczenie, w jakiej placówce oświatowej lub uczelni dziecko zamierza rozpocząć lub
kontynuować naukę, wraz ze wskazaniem ilości semestrów nauki w danym roku szkolnym
lub akademickim;
2) zobowiązanie do niezwłocznego zawiadomienia o przerwaniu nauki w trakcie roku szkolnego
lub akademickiego.
§ 6. 1. Pomoc przyznawana jest jednorazowo w roku szkolnym lub akademickim i wynosi
sześciokrotność najniższej emerytury, określonej w przepisach o emeryturach i rentach z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
2. Pomoc wypłacana jest w dwóch równych ratach:
1) pierwsza rata, za okres od września do grudnia, wypłacana jest w terminie do dnia 30 listopada;
2) druga rata, za okres od stycznia do czerwca, wypłacana jest w terminie do dnia 30 kwietnia.
3.
Jeżeli w danym roku szkolnym lub akademickim nauka obejmuje tylko jeden semestr,
pomoc jest przyznawana i wypłacana w wysokości odpowiadającej jednej racie, w terminie
odpowiednim do okresu odbywania nauki.
§ 7. 1. W przypadku nieuzyskania promocji do klasy programowo wyższej lub niezaliczenia
roku studiów pomoc w kolejnym roku nie przysługuje.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, spowodowanym okolicznościami niezależnymi od
dziecka, w szczególności długotrwałą chorobą, pomoc w kolejnym roku może zostać przyznana.
3. Do przyznania pomocy, o której mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio § 5. Do wniosku
dołącza się dokumentację potwierdzającą okoliczności, o których mowa w ust. 2.
§ 8. 1. W przypadku przerwania nauki po wydaniu decyzji o przyznaniu pomocy, a przed
wypłaceniem pierwszej lub drugiej raty tej pomocy, dziecko lub jego przedstawiciel ustawowy
zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia o tym fakcie Ministra Obrony Narodowej, za
pośrednictwem właściwego Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Minister Obrony Narodowej wydaje decyzję o
wstrzymaniu wypłaty pomocy.
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
712
› Pobierz plik