Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt przewiduje pomoc dla rannych i poszkodowanych żołnierzy oraz rodzin żołnierzy zaginionych podczas wykonywania zadań służbowych lub tych, którzy ponieśli śmierć, a także finansowanie przez budżet państwa pomocy prawnej dla żołnierzy zawodowych i niezawodowych, którzy w związku z czynami popełnionymi podczas bezpośredniego wykonywania zadań służbowych znaleźli się w sytuacji zagrożenia odpowiedzialnością karną
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 712
- Data wpłynięcia: 2008-06-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-10-24
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 208, poz. 1308
712
W związku z pracami nad ustawą o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy
zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw powstała konieczność opracowania nowego
projektu rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie szczegółowych warunków i trybu
korzystania przez żołnierzy zwolnionych z czynnej służby wojskowej wskutek ustalenia przez
wojskową komisję lekarska trwałej lub czasowej niezdolności do służby wojskowej w następstwie
wypadku lub choroby pozostających w związku z pełnieniem czynnej służby wojskowej, a także
małżonka oraz dzieci pozostających na utrzymaniu żołnierza, który zaginął lub poniósł śmierć
w związku z wykonywaniem zadań służbowych.
Przedmiotowy projekt stanowi wykonanie delegacji dla Ministra Obrony Narodowej
zawartej w art. 133a ust. 3 znowelizowanej ustawy o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej.
Zapisy proponowane w projektowanym akcie prawnym daj wspomnianej grupie
analogiczne prawa do korzystania z pomocy rekonwersyjnej jakie przysługuj byłym
żołnierzom zawodowym
Ponadto w projektowanym akcie szczególnie potraktowano żołnierzy, którzy stali się
inwalidami w związku z pełnieniem czynnej służby wojskowej.
Proponowane w projekcie zmiany odzwierciedlają założenia związane z procesem
profesjonalizacji Sił Zbrojnych RP.
Ocena Skutków Regulacji
Wejście w życie proponowanej regulacji spowoduje skutki finansowe dla budżetu państwa w
wysokości szacowanej od 1 000 000 do 1 650 0000 zł. .
Projekt rozporządzenia z uwagi na swój zakres podmiotowy, obejmujący wyłącznie określoną
grupę żołnierzy zwolnionych z czynnej służby wojskowej oraz ich rodziny będzie miał
pozytywny wpływu na rynek pracy i konkurencyjność gospodarki,
6-16-dg
6
PROJEKT
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia…………..2008 r.
w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych i przekazywaniu
środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi
Na podstawie art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym
żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66, z późn. zm.1) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) rodzaje świadczeń socjalnych;
2) dokumenty stanowiące podstawę przyznania świadczeń socjalnych;
3) tryb i warunki przyznawania świadczeń socjalnych
4) wysokość, tryb przyznawania oraz sposób wypłacania pomocy pieniężnej na kształcenie;
5) sposób przekazywania przyznanych świadczeń socjalnych osobom pobierającym
zaopatrzenie emerytalne;
6) sposób gospodarowania środkami funduszu socjalnego;
7) okoliczności uzasadniające przekazanie środków funduszu socjalnego między
wojskowymi organami emerytalnymi;
8) tryb i formę podejmowania decyzji o przekazywaniu środków funduszu socjalnego
między wojskowymi organami emerytalnymi.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenie świadczeniobiorca oznacza osobę pobierającą
emeryturę wojskową, wojskową rentę inwalidzką albo wojskową rentę rodzinną;
§ 3. 1. Przy ustalaniu wysokości świadczeń socjalnych uwzględnia się następujących
członków rodziny prowadzących ze świadczeniobiorcą wspólne gospodarstwo domowe:
1) małżonka;
2) dzieci nie pozostające w związku małżeńskim własne, małżonka, przysposobione lub
przyjęte na wychowanie w ramach rodziny zastępczej:
a) do ukończenia 16. roku życia,
b) do zakończenia nauki w szkole, jeżeli ukończyły 16. rok życia, nie dłużej jednak niż
do ukończenia 25. roku życia, z zastrzeżeniem ust. 2, nawet jeżeli pobierają naukę
poza miejscem zamieszkania,
c) bez względu na wiek, jeżeli stały się całkowicie niezdolne do pracy oraz do
samodzielnej egzystencji albo całkowicie niezdolne do pracy w okresie, o którym
mowa w lit. a lub b,
d) bez względu na wiek przy orzeczonej niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym
lub znacznym.
1
2. Dziecko pobierające wojskową rentę rodzinną, które ukończyło 25. rok życia, będąc na
ostatnim roku studiów w szkole wyższej, jest uprawnione do korzystania ze świadczeń
socjalnych do zakończenia tego roku studiów.
§ 4. 1. Przy obliczaniu dochodu rodziny uprawniającego do korzystania ze świadczeń
socjalnych uwzględnia się sumę miesięcznych przychodów bez względu na tytuł i źródło ich
uzyskania, z miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku lub,
w przypadku utraty dochodu, z miesiąca, w którym wniosek został złożony, po odliczeniu
miesięcznego obciążenia podatkiem dochodowym od osób fizycznych, miesięcznej składki na
ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych, składki na ubezpieczenia społeczne, kwoty dodatku
pielęgnacyjnego i zasiłku pogrzebowego określone
w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, kwoty otrzymanych w tym miesiącu
świadczeń rodzinnych, o których mowa w przepisach o świadczeniach rodzinnych.
2. Do dochodu ustalonego zgodnie z ust. 1 nie wlicza się jednorazowego pieniężnego
świadczenia socjalnego, wartości świadczeń w naturze, świadczenia przysługującego osobie
bezrobotnej na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z
tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych.
§ 5. 1. wiadczeniobiorca może korzystać z następujących świadczeń socjalnych:
1) zapomogi pieniężnej;
2) całkowitego zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej;
3) częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach
rehabilitacyjnych;
4) częściowego zwrotu kosztów zorganizowanego wypoczynku;
5) częściowego zwrotu kosztów zorganizowanego wypoczynku dla dzieci i młodzieży;
6) częściowego zwrotu kosztów pogrzebu, niezależnie od przysługującego z tego tytułu
zasiłku pogrzebowego;
7) pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki.
2. Łączna wysokość przyznanych świadczeń socjalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1,
3, 4, 5 i 6 nie może w ciągu roku kalendarzowego przekroczyć kwoty stanowiącej
dziesięciokrotność najniższej emerytury.
§ 6.1.
wiadczenia socjalne przyznaje wojskowy organ emerytalny, na wniosek
świadczeniobiorcy lub organizacji społecznej albo z urzędu na podstawie danych zawartych
w aktach emerytalnych w ramach posiadanych środków na ten cel.
2.
wiadczenie socjalne, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt. 7, przyznaje wojskowy
organ emerytalny na podstawie danych zawartych w aktach emerytalnych.
§ 7. 1. Do wniosku świadczeniobiorcy o przyznanie świadczenia socjalnego należy
dołączyć:
1) oświadczenie o dochodach świadczeniobiorcy i członków rodziny, o których mowa
w § 3;
2) oryginalne lub potwierdzone za zgodność przez właściwy organ dokumenty
potwierdzające zdarzenia losowe.
2. Wzór wniosku stanowi załącznik do rozporządzenia.
§ 8. Przyznane świadczenie socjalne jest przekazywane na rachunek bankowy
świadczeniobiorcy lub przekazem pocztowym na jego adres zamieszkania.
2
§ 9. 1. Zapomogę pieniężną przyznaje się w wysokości od 40 % kwoty stanowiącej
trzykrotność najniższej emerytury do kwoty stanowiącej dziesięciokrotność najniższej
emerytury.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zapomoga pieniężna może być przyznana
w wysokości wyższej od określonej w ust. 1.
3. Zapomoga pieniężna przyznawana jest nie częściej niż raz na kwartał.
§ 10. 1. Koszty opieki paliatywno-hospicyjnej świadczeniobiorcy i członków rodziny, o
których mowa w § 3, obejmują koszty usług świadczonych w zakresie wszechstronnej opieki
chorego.
2.
Zwrot poniesionych kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej w ciągu roku
kalendarzowego nie może przekroczyć kwoty stanowiącej dwudziestokrotność najniższej
emerytury.
3. Zwrot kosztów, o których mowa w ust. 1, następuje na podstawie rachunku lub
faktury.
§ 11.1. Częściowy zwrot kosztów pobytu i leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz
zakładach rehabilitacyjnych, wynosi 30% opłaty, z wyłączeniem zakwaterowania
w apartamencie.
2. Dopłatę, o której mowa w ust. 1, przyznaje się na podstawie rachunku lub faktury za
jeden pobyt w roku kalendarzowym, nie dłuższy niż 21 dni kalendarzowych
świadczeniobiorcy i członków rodziny, o których mowa w § 3, skierowanych przez
uprawnione podmioty.
§ 12. 1. Częściowy zwrot kosztów zorganizowanego wypoczynku świadczeniobiorcy
lub członków rodziny, o których mowa w § 3, przyznaje się w wysokości 30 % kwoty
stanowiącej trzykrotność najniższej emerytury.
2. Dopłatę, o której mowa w ust. 1, przyznaje się za jeden pobyt nie dłuższy niż 14 dni
kalendarzowych na podstawie rachunku lub faktury, raz na dwa lata kalendarzowe.
§ 13. 1. Częściowy zwrot kosztów zorganizowanego wypoczynku dla dzieci
pobierających wojskową rentę rodzinną oraz członków rodziny, o których mowa w § 3 ust. 1
pkt 2 i ust. 2, w formie kolonii, obozów, zimowisk, zielonych szkół i innych
o podobnym charakterze przyznaje się w wysokości 30% kwoty stanowiącej trzykrotność
najniższej emerytury.
2. Dopłatę, o której mowa w ust. 1, przyznaje się na podstawie rachunku lub faktury za
jeden pobyt w roku kalendarzowym, nie dłuższy niż 21 dni kalendarzowych.
§ 14. Częściowy zwrot kosztów pogrzebu świadczeniobiorcy lub członków rodziny,
o których mowa w § 3, przyznaje się w wysokości kwoty stanowiącej dwukrotność najniższej
emerytury.
§ 15 Pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki przyznaje się dwa razy w roku
kalendarzowym, w wysokości kwoty stanowiącej trzykrotność najniższej emerytury.
§ 16. Wojskowy organ emerytalny, w terminie do końca pierwszego kwartału każdego
roku, opracowuje preliminarz na dany rok kalendarzowy wykorzystania środków funduszu
socjalnego, określając kierunki wydatków.
§ 17. Do czasu przekazania całości środków funduszu socjalnego na rachunek bankowy,
o którym mowa w art. 27 ust. 2b ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu
emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, wojskowy organ emerytalny może
wydatkować miesięcznie do 1/12 środków zaplanowanych na fundusz socjalny na dany rok.
3
§ 18. Wojskowy organ emerytalny przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej, w
terminie do dnia 20 stycznia każdego roku, sprawozdanie o stanie wykorzystania środków
funduszu socjalnego za ubiegły rok oraz, w terminie do dnia 20 lipca każdego roku,
sprawozdanie o stanie wykorzystania środków funduszu socjalnego za pierwsze półrocze
danego roku oraz informację o możliwości przekazania niewykorzystanych środków
funduszu socjalnego.
§ 19. 1. Na wniosek wojskowego organu emerytalnego między wojskowymi organami
emerytalnymi mogą być przekazywane środki funduszu socjalnego w przypadku, gdy:
1) wojskowy organ emerytalny nie wykorzystał, co najmniej 30 % posiadanych środków, a
z oceny realizacji wydatków wynika, że środki funduszu socjalnego nie zostaną w pełni
wykorzystane;
2) niedobór środków w innych wojskowych organach emerytalnych został spowodowany
sytuacją nadzwyczajną lub wystąpiły zwiększone potrzeby w zakresie świadczeń
socjalnych.
2. Oceny wysokości zrealizowanych wydatków funduszu socjalnego oraz prognozy, co
do potrzeb środków na świadczenia socjalne dokonuje wojskowy organ emerytalny.
§
20. Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie
rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20
października 2005 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych
(Dz. U. Nr 216, poz. 1829).
§ 21. Traci moc rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 października 2005
r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych (Dz. U. Nr 216, poz.
1829).
§ 22. Traci moc rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 października 2005
r. w sprawie przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami
emerytalnymi (Dz. U. Nr 206, poz. 1720).
§ 23. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
_______
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1264 i
Nr 191, poz. 1954, z 2005 r. Nr 10, poz. 65 i Nr 130, poz. 1085, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711. oraz z
2007 r. Nr 82, poz. 559.
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 27
maja1996 r. w sprawie zakresu, szczegółowych zasad i trybu korzystania ze świadczeń socjalnych przez
osoby uprawnione do wojskowego zaopatrzenia emerytalnego oraz członków ich rodzin (Dz. U. Nr 64,
poz. 311, z 1997 r. Nr 135, poz. 918 oraz z 2002 r. Nr 23, poz. 230), które utraciło moc z dniem wejścia w
życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 7 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o zmianie ustawy o
zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr
130, poz. 1085).
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
712
› Pobierz plik