eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

- znowelizowanie przepisów dotyczących procedury oceny oddziaływania na środowisko, poprzez wprowadzenie terminów na dokonanie poszczególnych czynności i zakończenie postępowania w danej instancji, wprowadzenie milczącej zgody w razie bezskutecznego upływu terminu na wyrażenie opinii lub dokonanie uzgodnień oraz poprzez wyłączenie możliwości wniesienia odrębnego zażalenia na pozytywne postanowienia o uzgodnieniurealizacji przedsięwzięcia;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 693
  • Data wpłynięcia: 2008-06-03
  • Uchwalenie:

693


Druk nr 693

Warszawa, 29 maja 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna

„Przyjazne Państwo” do spraw
związanych z ograniczaniem biurokracji
NPP-020-24-2008


Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Nadzwyczajna
„Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:

- o zmianie ustawy - Prawo ochrony
środowiska.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Adam Abramowicz.

Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot






projekt
USTAWA
z dnia ……………….. 2008 r.

o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Art. 1.
W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129,
poz. 902, z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 46a po ust. 4a dodaje się ust. 4b w brzmieniu:
„4b. Jeżeli wniosek nie czyni zadość wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, w
terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku organ właściwy do wydania decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w
odpowiednim terminie z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje
pozostawienie wniosku bez rozpoznania.”;
2) w art. 46b po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Opinię, o której mowa w ust. 2, wydaje się w terminie 14 dni od dnia otrzymania
wniosku o wydanie opinii. Niewydanie opinii w tym terminie traktuje się jako brak
uwag.”;
3) w art. 48:
a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Uzgodnień, o których mowa w ust. 2, dokonuje się w terminie 30 dni od dnia
otrzymania dokumentów, o których mowa w ust. 3. Niewydanie postanowienia w
tym terminie traktuje się jako uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia.”,
b) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. Na postanowienie o odmowie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia
przysługuje zażalenie.”;
4) w art. 49 ust. 5a otrzymuje brzmienie:

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 169, poz. 1199, Nr
170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 124, Nr 75, poz. 493, Nr 88, poz. 587, Nr 124,
poz. 859, Nr 147, poz. 1033, Nr 176, poz. 1238, Nr 181, poz. 1286 i Nr 191, poz. 1374.
„5a. Opinię, o której mowa w ust. 5, wydaje się w terminie 14 dni od dnia otrzymania
wniosku o wydanie opinii. Niewydanie opinii w tym terminie traktuje się jako brak
uwag.”;
5) w art. 56 dodaje się ust. 10-12 w brzmieniu:
„10. Właściwy organ wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w terminie
30 dni od dnia otrzymania wniosku.
11. Do terminu, o którym mowa w ust. 10, nie wlicza się terminów przewidzianych w
przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia
postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony, albo z
przyczyn niezależnych od organu. Jednakże do terminu tego wlicza się termin
przewidziany do wykonania wezwania do usunięcia braków wniosku, przedłożenia
dokumentów lub udzielenia wyjaśnień lub dodatkowych informacji, jeżeli jest to
drugie lub kolejne wezwanie tego samego rodzaju.
12. Odwołanie od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach rozpatruje się w terminie
30 dni od dnia otrzymania odwołania a skargę do sądu administracyjnego w terminie
3 miesięcy od dnia otrzymania skargi.”.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.















UZASADNIENIE

1)
Cel wydania ustawy oraz istniejący stan prawny
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska ma na celu usprawnienie
procedury oceny oddziaływania na środowisko, poprzez wprowadzenie terminów na
dokonanie poszczególnych czynności i zakończenie postępowania w danej instancji,
wprowadzenie milczącej akceptacji w razie bezskutecznego upływu terminu na wyrażenie
opinii lub dokonanie uzgodnień oraz poprzez wyłącznie możliwości wniesienia odrębnego
zażalenia na pozytywne postanowienie o uzgodnieniu warunków realizacji przedsięwzięcia.
Projekt nie wymaga notyfikacji przepisów technicznych zgodnie z rozporządzeniem
Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).

2) Różnice pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym

Art. 46 ust. 4b Poś
Dodanie w art. 46a ust. 4b ma na celu określenie terminu, w którym właściwy organ
kontroluje wniosek pod względem formalnym i ewentualnie wysyła do wnioskodawcy
wezwanie do usunięcia braków.
Art. 46 ust. 2a Poś
Proponowany ust. 2a ma na celu skrócenie postępowania poprzez ustanowienie
terminu na wydanie opinii pod rygorem uznania, że organ nie zgłasza uwag.
Art. 48 ust. 4 Poś
W art. 48 zmienionym ust. 4 proponuje się skrócenie terminu na dokonanie uzgodnień
z 60 dni do 30 dni (choć nadal jest to termin dłuższy niż przewidziany w przepisach K.p.a., tj.
14 dni) oraz wprowadzenie rygoru uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia, co
umożliwi organowi prowadzącemu postępowanie główne wydanie decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach i tym samym usprawni postępowanie.
Art. 48 ust. 4a Poś
Natomiast w art. 48 ust. 4a proponuje się, by zażalenie służyło wyłącznie na
postanowienie o odmowie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia, a więc
wówczas, gdy następstwem takiego postanowienia byłaby decyzja o odmowie określenia
środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia – w takiej sytuacji nie ma
uzasadnienia, by oczekiwać na negatywną decyzję i środek zaskarżenia powinien
przysługiwać już na negatywne postanowienie.
Natomiast w przypadku, gdy wydawane jest postanowienie uzgadniające warunki
realizacji przedsięwzięcia, to uzasadnione jest, by organ gminy prowadzący postępowanie
główne, jeżeli również przychyla się do wniosku, mógł od razu wydać decyzję o
środowiskowych uwarunkowaniach i by nie musiał oczekiwać na rozpatrzenie zażaleń na
pozytywne postanowienia uzgadniające. Obecne rozwiązania są w tym zakresie nieefektywne,
bowiem strony wnoszą zażalenia na postanowienia uzgadniające, decyzja nie może zostać
wydana do czasu ich rozpatrzenia, a jak już jest wydana, to znów jest skarżona tym razem w
drodze odwołania.
Na postanowienia uzgadniające warunki realizacji przedsięwzięcia nie będzie zatem
przysługiwało odrębne zażalenie, ale zgodnie z art. 142 K.p.a., będą zaskarżalne w ramach
odwołania od decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, co skróci postępowanie, bowiem
środki zaskarżenia zostaną skumulowane w jednym postępowaniu odwoławczym.
Art. 49 ust. 5a Poś
Art. 49 Poś przewiduje możliwość wystąpienia jeszcze przed złożeniem wniosku o
decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych z zapytaniem o określenie zakresu raportu.
Wprowadzenie w ust. 5a rygoru w postaci uznania, że z chwilą bezskutecznego upływu
terminu przewidzianego na wyrażenie opinii organ opiniujący nie wnosi uwag, umożliwi
wydanie postanowienia określającego zakres raportu bez oczekiwania na opinię, co skróci
postępowanie.
Art. 56 ust. 10-12 Poś
W ust. 10 i 12 określone zostały terminy dla postępowania w I instancji, postępowania
odwoławczego oraz przed wojewódzkim sądem administracyjnym. Termin 30 dni na
postępowanie w I instancji jest wystarczający, zwłaszcza gdy uwzględni się, że zgodnie z art.
35 § 5 K.p.a. nie wlicza się do niego terminów przewidzianych w przepisach dla dokonania
określonych czynności oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony lub z przyczyn
niezależnych od organu.
W ust. 11 przewidziano, że w razie powtórnego wezwania do uzupełnienia braków
wniosku, przedłożenia dokumentów lub udzielenia wyjaśnień lub informacji, termin związany
z wykonaniem tego wezwania wlicza się do terminu 30 dni – rozwiązanie takie ma na celu
wyeliminowanie częstej praktyki dokonywania kolejnych wezwań, wykorzystywanego jako
pretekst do wydłużenia terminu wyznaczonego do wydania decyzji (terminu na wykonanie
wezwań nie wlicza się bowiem do terminu przewidzianego na załatwienie sprawy).
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: