eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

- znowelizowanie przepisów dotyczących procedury oceny oddziaływania na środowisko, poprzez wprowadzenie terminów na dokonanie poszczególnych czynności i zakończenie postępowania w danej instancji, wprowadzenie milczącej zgody w razie bezskutecznego upływu terminu na wyrażenie opinii lub dokonanie uzgodnień oraz poprzez wyłączenie możliwości wniesienia odrębnego zażalenia na pozytywne postanowienia o uzgodnieniurealizacji przedsięwzięcia;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 693
  • Data wpłynięcia: 2008-06-03
  • Uchwalenie:

693-s



Warszawa, 27 sierpnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA–140 – 157 (3) /08

DSPA–140 – 158 (3) /08

Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej


Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowiska wobec
komisyjnych projektów ustaw:

- o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska
(druk nr 692),
- o zmianie ustawy - Prawo ochrony
środowiska (druk nr 693).

Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Środowiska do reprezentowania Rządu w tych sprawach w toku prac
parlamentarnych.



(-) Donald Tusk


Stanowisko Rządu
w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska

(druk nr 693)

I. Wprowadzenie


Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska (druk nr 693) dotyczy
artykułów, z zakresu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko planowanych
przedsięwzięć (rozdział II dział VI ustawy - Prawo ochrony środowiska).
Propozycje zawarte w projekcie mają na celu usprawnienie procedury oceny oddziaływania
na środowisko poprzez wprowadzenie terminów na dokonanie poszczególnych czynności oraz
zmianę przepisów dotyczących procedury odwoławczej.


II. Projekt ustawy (druk nr 693)


Przedłożony projekt ustawy wprowadza terminy dokonania poszczególnych czynności w
toku procedury oceny oddziaływania na środowisko, wprowadza instytucję milczącej akceptacji w
sytuacji przekroczenia terminu dokonania określonych czynności oraz wprowadza wyłączenie
możliwości wniesienia odrębnego zażalenia na pozytywne postanowienie uzgadniające
środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia.

Dodanie do art. 46a ustawy - Prawo ochrony środowiska ust. 4b ma na celu określenie
terminu 7 dni, w którym organ właściwy do wydania decyzji środowiskowej ocenia wniosek o
wydanie decyzji i w przypadku, gdy nie jest on zadowalający wzywa wnioskodawcę do usunięcia
braków w określonym terminie, przy założeniu, że nieusunięcie braków skutkować będzie
pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.

Dodanie do art. 46b ustawy - Prawo ochrony środowiska ust. 2a ma na celu ustanowienie
14-dniowego terminu wydania przez właściwy organ opinii oraz wprowadzenie w przypadku
przekroczenia terminu instytucji milczącej zgody.
Zmiana brzmienia art. 48 ust. 4 ustawy - Prawo ochrony środowiska wprowadza skrócenie
terminu na dokonanie uzgodnień z 60 na 30 dni oraz zakłada wprowadzenie instytucji milczącej
zgody w przypadku przekroczenia przez organ uzgadniający terminu na jego dokonanie.
Dodanie do art. 48 ustawy - Prawo ochrony środowiska ust. 4a, wprowadzającego
zażalenie wyłącznie na postanowienie o odmowie uzgodnienia warunków realizacji
przedsięwzięcia ma na celu przyspieszenie procedury przez skumulowanie środków zaskarżenia w
jednym postępowaniu odwoławczym. W sytuacji, gdy następstwem postanowienia odmawiającego
uzgodnienia środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia byłaby decyzja o
odmowie wydania decyzji środowiskowej, inwestor w myśl proponowanej zmiany nie musiałby
oczekiwać na negatywną decyzję i środek odwoławczy przysługiwałby mu już na etapie
negatywnego postanowienia. W przypadku uzgodnienia przez organ środowiskowych
uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia inwestor nie będzie miał prawa odwołania się
od postanowienia uzgadniającego, w następstwie czego organ wydający decyzję środowiskową
będzie mógł niezwłocznie wydać rozstrzygnięcie.

Zmiana brzmienia art. 49 ust. 5a ustawy - Prawo ochrony środowiska wprowadza instytucję
milczącej zgody w przypadku przekroczenia terminu przez organ opiniujący przed wydaniem
postanowienia o określeniu zakresu raportu.
Dodanie do art. 56 ustawy - Prawo ochrony środowiska ustępów 10-12 ma na celu
ustanowienie terminów wydania decyzji środowiskowych (30 dni), terminów dla postępowania
odwoławczego w I instancji (30 dni) oraz przed wojewódzkim sądem administracyjnym (3
miesiące).

Odnosząc się do proponowanych zmian należy podkreślić, niemożliwe jest zrezygnowanie
z uzgodnień organu ochrony środowiska, ponieważ zgodnie z dyrektywą 85/337/EWG wymagane

1
jest wyrażenie opinii przez ten organ przed wydaniem decyzji; tym bardziej więc propozycja
milczącej akceptacji organu ochrony środowiska jest niezgodna z przepisami unijnymi.
Propozycje likwidujące możliwość wnoszenia zażaleń na postanowienia uzgadniające
warunki realizacji przedsięwzięcia zostały uwzględnione w projekcie nowej ustawy o udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska i o ocenach oddziaływania na środowisko,
który został
przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 15 lipca 2008 r.
Natomiast terminy odwoławcze i terminy dotyczące spraw sądowoadministracyjne regulują
odpowiednio ustawa - Kodeks postępowania administracyjnego i ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r.
- Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002, Nr 153, poz. 1270 ze
zm).

W zawiązku z powyższym przedmiotowy projekt opiniuje się negatywnie.




2
strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: