eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

- znowelizowanie przepisów dotyczących procedury oceny oddziaływania na środowisko, poprzez wprowadzenie terminów na dokonanie poszczególnych czynności i zakończenie postępowania w danej instancji, wprowadzenie milczącej zgody w razie bezskutecznego upływu terminu na wyrażenie opinii lub dokonanie uzgodnień oraz poprzez wyłączenie możliwości wniesienia odrębnego zażalenia na pozytywne postanowienia o uzgodnieniurealizacji przedsięwzięcia;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 693
  • Data wpłynięcia: 2008-06-03
  • Uchwalenie:

693

3)
Skutki proponowanych zmian
Podstawowym skutkiem proponowanych zmian będzie znaczne skrócenie długości
postępowań w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a w konsekwencji
skrócenie procesu inwestycyjnego, zmniejszenie kosztów ponoszonych przez inwestorów
oraz przyśpieszenie absorpcji środków unijnych. Zmiany te powinny mieć więc pozytywny
wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
Ustawa nie spowoduje obciążeń dla budżetów, ani też obciążeń finansowych.
Niniejsza regulacja nie powinna mieć wpływu na ochronę środowiska oraz
prawidłowość procesu dokonywania ocen oddziaływania na środowisko. Trzeba bowiem
wskazać, że organami, którym ustawodawca powierzył dokonywanie takich ocen są te same
organy, które wydają decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach (art. 48 ust. 1 w zw. z art.
46a ust. 7 Poś - „Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko przeprowadza
organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.”), a w
konsekwencji należy przyjąć, że racjonalny ustawodawca powierzył powyższe czynności
kompetentnym i właściwym organom. Skutek w postaci milczącej akceptacji dotyczy
wyłącznie opinii i uzgodnień dokonywanych w toku postępowania, a nie decyzji końcowej o
środowiskowych uwarunkowaniach, ani też oceny oddziaływania na środowisko. Organy
wyrażające opinię lub dokonujące uzgodnień pełnią jedynie funkcję pomocniczą względem
postępowania głównego.
4)
Proponowane zmiany w świetle prawa Unii Europejskiej
Art. 6 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 85/337/EWG z dnia 27
czerwca 1985 r. w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia
publiczne i prywatne na środowisko (Dz. Urz. WE L 175 z 05.07.1985, str. 40, L 73 z
14.03.1997, str. 5 i L 156 z 25.06.2003, str. 17), zwanej dalej „dyrektywą 85/337/EWG”,
stanowi:
Państwa członkowskie podejmują niezbędne środki aby zapewnić władzom, których
może dotyczyć to przedsięwzięcie z powodu ich szczególnej odpowiedzialności w odniesieniu
do środowiska, możliwość wyrażenia swojej opinii na temat informacji dostarczonych przez
wykonawcę i wniosku o zezwolenie na inwestycję. W tym celu Państwa Członkowskie
wyznaczają władze, które są konsultowane, albo w sposób ogólny albo do poszczególnych
przypadków. Informacje zebrane zgodnie z art. 5 są przekazywane tym władzom. Państwa
Członkowskie ustanawiają szczegółowe regulacje dotyczące tych konsultacji.”
Ponadto, orzecznictwo ETS (wyrok ETS z dnia 14 czerwca 2001 r., C-230/00)
zakazuje rozwiązania w postaci milczącej akceptacji wiązanej z bezskutecznym upływem
określonego terminu wyłącznie w odniesieniu do „zezwolenia na inwestycję”, którym jest
decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a nie poprzedzające ją opinie i uzgodnienia.
Proponowane rozwiązanie jest zatem zgodne z prawem Unii Europejskiej, bowiem
stwarza władzom, których może dotyczyć przedsięwzięcie, realną możliwość wyrażenia
swojej opinii.
Ponadto, zgodne z prawem Unii Europejskiej jest również zrezygnowanie z
możliwości zaskarżenia odrębnym zażaleniem pozytywnego postanowienia o dokonaniu
uzgodnień warunków realizacji przedsięwzięcia, bowiem na tym etapie treść tych warunków
nie jest jeszcze przesądzona (w wiążący sposób zostaną one ustalone dopiero w decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach), a możliwość zaskarżenia pozytywnego postanowienia
„uzgodnieniowego” nie jest wyłączona, ale przesunięta na kolejny etap, tj. do odwołania od
decyzji końcowej o środowiskowych uwarunkowaniach.

Warszawa, 16 czerwca 2008 r.

BAS-WAEM-1532/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Adam Abramowicz)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmienia szereg przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001
r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902, ze
zmianami). Projektowana zmiana ma na celu uproszczenie procedury oceny
oddziaływania na środowisko, poprzez wprowadzenie terminów na dokonanie
poszczególnych czynności i zakończenie postępowania w danej instancji,
wprowadzenie milczącej zgody w razie bezskutecznego upływu terminu na
wyrażenie opinii lub dokonanie uzgodnień oraz poprzez wyłączenie możliwości
wniesienia odrębnego zażalenia na pozytywne postanowienia o uzgodnieniu
realizacji przedsięwzięcia.
Zgodnie z art. 2 projektu ustawy, ustawa wchodzi w życie z dniem 1
stycznia 2009 r.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Projekt reguluje materie objęte zakresem obowiązywania dyrektywy Rady
85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych
przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne
(Dz. Urz. L 175 z 5.7.1985, str. 40, dalej: dyrektywa 85/337/EWG).


3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

Projekt ustawy jest zgodny z postanowieniami art. 6 ust. 1 dyrektywy
85/337/EWG.



4. Konkluzje
Projekt ustawy zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz
niektórych innych ustaw jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych



Michał Królikowski

Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, ochrona środowiska


Warszawa, 16 czerwca 2008 r.

BAS-WAEM-1533/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy –
Prawo ochrony środowiska (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Adam
Abramowicz) jest projektem ustawy wykonującej prawo
Unii Europejskiej

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmienia szereg przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001
r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902, ze
zmianami). Projektowana zmiana ma na celu uproszczenie procedury oceny
oddziaływania na środowisko, poprzez wprowadzenie terminów na dokonanie
poszczególnych czynności i zakończenie postępowania w danej instancji,
wprowadzenie milczącej zgody w razie bezskutecznego upływu terminu na
wyrażenie opinii lub dokonanie uzgodnień oraz poprzez wyłączenie możliwości
wniesienia odrębnego zażalenia na pozytywne postanowienia o uzgodnieniu
realizacji przedsięwzięcia.

Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.

Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych



Michał Królikowski

Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, księgi wieczyste, hipoteka
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: