eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy: obniżenia od 1 stycznia 2009 r. opłaty od wpłacanych do OFE składek do wysokości nie przekraczającej 3,5% kwoty tych składek

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 686
  • Data wpłynięcia: 2008-04-30
  • Uchwalenie:

686


Druk nr 686

Warszawa, 30 kwietnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o organizacji

i funkcjonowaniu funduszy
emerytalnych oraz niektórych innych
ustaw
.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Annę Bańkowską.


(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Anna Bańkowska;
(-) Anita Błochowiak; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Tomasz Garbowski;
(-) Witold Gintowt-Dziewałtowski; (-) Henryk Gołębiewski; (-) Tadeusz
Iwiński; (-) Izabela Jaruga-Nowacka; (-) Ryszard Kalisz; (-) Tomasz
Kamiński; (-) Witold Klepacz; (-) Jan Kochanowski; (-) Sławomir
Kopyciński; (-) Janusz Krasoń; (-) Krystyna Łybacka; (-) Wacław
Martyniuk; (-) Zbigniew Matuszczak; (-) Jarosław Matwiejuk; (-) Krzysztof
Matyjaszczyk; (-) Henryk Milcarz; (-) Tadeusz Motowidło; (-) Grzegorz
Napieralski.


Projekt
USTAWA
z
dnia 2008
r.
o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
oraz niektórych innych ustaw

Art. 1
W ustawie z dnia 27 sierpnia 2003 r. o zmianie ustawy o organizacji i
funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
Dz. U z 2003 r. nr 170 poz. 1651 z dnia 30 września 2003 r.) wprowadza się
następujące zmiany:

1) Art. 6 otrzymuje brzmienie:
„Art. 6. 1. W okresie od dnia 1 kwietnia 2004 r.
do dnia 31 grudnia 2008 r. otwarty fundusz
emerytalny może pobierać opłaty wyłącznie w
formie potrącenia określonej procentowo kwoty
z wpłacanych składek, z tym że potrącenia
dokonuje się przed przeliczeniem składek na
jednostki rozrachunkowe w wysokości ustalonej
w statucie, jednak nie wyższej niż 7% kwoty z
wpłaconych składek.

2. Od 1 stycznia 2009 r. opłaty, o których mowa
w ust 1. nie mogą przekraczać 3,5 %.”.

Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2003 r. o zmianie ustawy o organizacji i
funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz niektórych innych ustaw
wprowadziła maksymalny limit opłat, jakie otwarty fundusz emerytalny może
pobierać wyłącznie w formie potrącenia określonej procentowo kwoty z
wpłacanych składek, z tym że potrącenia dokonuje się przed przeliczeniem
składek na jednostki rozrachunkowe w wysokości ustalonej w statucie.

Limity te kształtują się obecnie następująco:
- 7 % kwoty z wpłaconych składek w latach 2004-2010;
- 6,125 % kwoty z wpłaconych składek w roku 2011;
- 5,25 % kwoty z wpłaconych składek w roku 2012;
- 4,375 % kwoty z wpłaconych składek w roku 2013.

Niestety, towarzystwa emerytalne nie konkurują między sobą i niemal
wszystkie pobierają 7 proc. prowizji od składki, a więc maksymalny limit, jaki
przewiduje ustawa. Wolą ustawodawcy było zachęcenie do konkurowania
pomiędzy funduszami, które z roku na rok dysponują większym kapitałem
przyszłych emerytów, a także z roku na rok inwestują coraz większe kwoty.
Zdaniem wnioskodawców, sytuacja finansowa towarzystw
emerytalnych jest bardzo dobra, a utrzymywanie się wysokich kosztów ich
funkcjonowania jest nieuzasadnione, a wręcz sztuczne i szkodliwe dla
przyszłych świadczeniobiorców. Koszty te ponoszą przyszli emeryci, co wiąże
się z tym, że mniejsza część ich składek jest obecnie inwestowana – niższe
będą w związku z tym ich przyszłe świadczenia.
Analiza porównawcza kosztów poszczególnych towarzystw, wskazuje
na duże różnice. Nie są one jednak odzwierciedlane w wysokości pobieranych
opłat (tylko jeden otwarty fundusz stosuje opłaty niższe niż 7% - stosuje
stawkę 4%). Obecny stan prawny ewidentnie sprzyja zatem jedynie wysokim
zyskom funduszy, a nie przyszłym emerytom. Wnioskodawcy są przekonani,
że obniżenie opłat – prowizji OFE jest zatem jak najbardziej uzasadnione.
Dodatkowym argumentem przemawiającym za obniżeniem opłat
pobieranych przez OFE może być fakt, iż fundusze inwestycyjne –
komercyjne, działające na rynku obligacji akcji, walut etc. pobierają od swoich
klientów prowizje w wysokości od 0 do maksimum 5%, co pozwala im na
funkcjonowanie. Niższe prowizje pobierane są również od wpłat na różne
instrumenty finansowe w ramach Indywidualnych Kont Emerytalnych (IKE).
Szacujemy, że projektowane przepisy nie spowodują dodatkowych
wydatków z budżetu państwa.
Przedłożony projekt ustawy nie był poddany konsultacjom społecznym
w rozumieniu art. 34 ust 3 Regulaminu Sejmu RP.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.


Warszawa, dnia 8 maja 2008 r.
BAS-WAEM-1225/08
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej




Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu
funduszy emerytalnych oraz niektórych innych ustaw
(przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Anna Bańkowska)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2002 r., Nr 23,
poz. 398, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę art. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2003 r. o
zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1651). Zgodnie z proponowaną
zmianą maksymalne opłaty, jakie może pobierać otwarty fundusz emerytalny,
wyłącznie w formie potrącenia określonej procentowo kwoty z wpłacanych
składek, mają być – w okresie od dnia 1 kwietnia 2004 r. do dnia 31 grudnia
2008 r. – nie wyższe niż 7 % kwoty z wpłaconych składek, a od dnia 1 stycznia
2009 r. – nie wyższe niż 3,5 % tej kwoty.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Prawo Unii Europejskiej nie zawiera przepisów regulujących
zagadnienia będące przedmiotem projektu ustawy.

1 Projekt ustawy zakłada zmianę ustawy z dnia 27 sierpnia 2003 r. „o zmianie ustawy o organizacji i
funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz niektórych innych ustaw”, dlatego tytuł projektu powinien brzmieć
– jak podano w tytule niniejszej opinii – „ustawa o zmianie ustawy o zmianie ustawy…”.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: