Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: uproszczenia przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, zmniejszenia lub całkowitej likwidacji barier i ograniczeń formalnoprawnych wynikających z obecnych uregulowań, zmian w zakresie odliczania podatku naliczonego oraz rozliczania podatku, w tym długości okresu rozliczeniowego, zasad zwrotu różnicy podatku oraz rozliczenia ryczałtowego przez niektóre grupy podatników
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 661
- Data wpłynięcia: 2008-03-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-11-07
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1320
661
25
„8) zaświadczenia, jeżeli obowiązek jego wydania przez właściwy organ po-
twierdzający:
a) uiszczenie podatku od towarów i usług od pojazdów sprowadzanych z
państw członkowskich Unii Europejskiej lub
b) brak obowiązku, o którym mowa w lit. a
– wynika z przepisów o podatku od towarów i usług, a sprowadzany po-
jazd jest rejestrowany po raz pierwszy;";
2) ust.1a otrzymuje brzmienie:
„1a. W przypadku gdy sprowadzany pojazd jest przedmiotem dostawy dokona-
nej przez podatnika podatku od towarów i usług na terytorium Rzeczypo-
spolitej Polskiej przed dokonaniem pierwszej rejestracji na terytorium Rze-
czypospolitej Polskiej, zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 8 lit. a,
może być zastąpione fakturą z wyszczególnioną kwotą podatku od towarów
i usług potwierdzającą dokonanie tej dostawy przez tego podatnika, pod wa-
runkiem że odprzedaż pojazdów stanowi przedmiot działalności tego podat-
nika.".
Art. 3.
W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8,
poz. 60, z późn. zm.6)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 68 uchyla się § 3;
2) w art. 70a § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Bieg terminu przedawnienia, o którym mowa w art. 68 § 1 oraz w art. 70 §
1, ulega zawieszeniu, jeżeli możliwość ustalenia lub określenia zobowiąza-
nia podatkowego wynika z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest
Rzeczpospolita Polska, a ustalenie lub określenie przez organ podatkowy
wysokości tego zobowiązania uzależnione jest od uzyskania odpowiednich
informacji od organów innego państwa.”;
3) w art. 73 w § 2 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w
brzmieniu:
„4) deklaracji kwartalnej dla podatku od towarów i usług – dla podatników po-
datku od towarów i usług.”;
4) w art. 81b uchyla się § 3.
Art. 4.
Do wniosków o zwrot kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki złożonych do
dnia wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy art. 93-95 ustawy zmie-
nianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy.
6) Zmiany tekst jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r, Nr 85, poz. 727,
Nr 86, poz. 732, Nr 143, poz. 1199 oraz z 2006 r. Nr 66, poz. 470.
26
Art. 5.
1. Do postępowań wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną do dnia wej-
ścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy art. 109-111 ustawy zmienia-
nej w art. 1 oraz art. 68 § 3 i art. 70a § 1 ustawy zmienianej w art. 3, w brzmie-
niu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Do rozliczenia za okresy rozliczeniowe poprzedzające kwartał, w którym weszła
w życie niniejsza ustawa, stosuje się przepisy art. 87 i art. 97 ust. 5-8 ustawy
zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy.
3. Kaucja, o której mowa w art. 97 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu
obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, podlega zwro-
towi lub zwolnieniu na wniosek podatnika, po upływie 180 dni od dnia złożenia
ostatniej deklaracji podatkowej z wykazaną kwotą do zwrotu za okres rozlicze-
niowy poprzedzający okres rozliczeniowy, w którym weszła w życie niniejsza
ustawa, jeżeli zwrot lub zwolnienie kaucji nie nastąpiło w trybie art. 97 ust. 8 u-
stawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w
życie niniejszej ustawy. Na pisemny wniosek podatnika kaucja może zostać
zwrócona lub zwolniona przed upływem terminu, o którym mowa w zdaniu
pierwszym, albo może nie być składana w urzędzie skarbowym, jeżeli podatnik
złoży zabezpieczenie majątkowe w trybie art. 87 ust. 4b–4h ustawy zmienianej
w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, zapewniające pokrycie wypła-
canej kwoty zwrotu, przy zachowaniu prawa do zwrotu w ciągu 60 dni. Przepisy
art. 87 ust. 4i ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą usta-
wą, stosuje się odpowiednio.
Art. 6.
Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, obowiązani do składania deklaracji za okresy miesięczne zgodnie
z przepisami art. 99 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, obowiązani są do końca pierwszego mie-
siąca kwartału, w którym weszła w życie niniejsza ustawa, do pisemnego zawiado-
mienia naczelnika urzędu skarbowego, za jakie okresy rozliczeniowe będą składać
deklaracje podatkowe. Brak zawiadomienia jest równoznaczny z wyborem rozlicza-
nia za okresy miesięczne, o którym mowa w art. 99 ust. 2 ustawy zmienianej w art.
1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 7.
1. W przypadku czynności, w stosunku do których zgodnie z art. 19 ustawy zmie-
nianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ni-
niejszej ustawy, nie powstał obowiązek podatkowy przed dniem wejścia w życie
niniejszej ustawy, a zgodnie z art. 19 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, obowiązek podatkowy nie powstałby po dniu wejścia
w życie niniejszej ustawy, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 u-
stawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w
życie niniejszej ustawy.
27
2. Jeżeli zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowią-
zującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, prawo do obniżenia
kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstawałoby po wej-
ściu w życie niniejszej ustawy, a zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy zmienianej w
art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, prawo to powstawałoby przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, prawo to powstaje zgodnie z art. 86
ust. 10 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 8.
Przepisu art. 19 ust. 16b ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą
ustawą, nie stosuje się do ustanowionego przed dniem 1 maja 2004 r. prawa wieczy-
stego użytkowania gruntów.
Art. 9.
Przepisy art. 114d ust. 11 i 13 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą, stosuje się od początku roku następującego po roku, w którym we-
szła w życie niniejsza ustawa.
Art. 10.
Ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia kwartału następującego po kwartale nastę-
pującym po kwartale, w którym ogłoszono ustawę.
1
U Z A S A D N I E N I E
Podstawowym założeniem proponowanych zmian było uproszczenie przepisów w
zakresie podatku od towarów i usług, doprecyzowanie brzmienia określonych regu-
lacji prawnych oraz zniesienie lub zmniejszenie barier i ograniczeń formalnopraw-
nych wynikających z obecnych uregulowań. Wśród zmian o charakterze technicz-
nym i legislacyjnym zaproponowano również zmiany o charakterze merytorycznym,
w szczególności zmiany w zakresie odliczania podatku naliczonego oraz rozliczania
podatku, w tym długości okresu rozliczeniowego, zasad zwrotu różnicy podatku oraz
rozliczenia ryczałtowego przez niektóre grupy podatników.
W art. 2 zmieniana jest treść pkt 25 (dostosowanie definicji małego podatnika do
zapisów w nowelizowanej ustawie o rachunkowości), oraz dodawany jest pkt 27b
(definicja magazynu konsygnacyjnego), który jest związany z wprowadzanymi w art.
12a regulacjami w zakresie opodatkowania towarów przemieszczanych do magazynu
konsygnacyjnego zlokalizowanego w innym państwie członkowskim.
W art. 6 proponuje się zmianę o charakterze celowościowo-technicznym dostosowu-
jącą systematykę ustawy do przepisów Szóstej Dyrektywy Rady, polegającą na skre-
śleniu z czynności wyłączonych z zakresu ustawy o podatku od towarów i usług
działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i
gier na automatach o niskich wygranych, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od
gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie (art. 6 pkt 3) i uznaniu jej za dzia-
łalność zwolnioną od podatku od towarów i usług. Zmiana ta ma charakter porządku-
jący, gdyż do tej pory działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych
itp. nie podlegała co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co nie
oznaczało, że podmioty prowadzące taką działalność nie wykonywały działalności
gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Proponowana
zmiana jednoznacznie wskazuje, że działalność ta podlega przepisom ustawy o po-
datku od towarów i usług, przy czym jest z niego zwolniona (art. 43 ust. 1 pkt 14), co
oznacza, że nadal brak jest obciążenia tej działalności podatkiem VAT. Zmiana ta
nie pociąga zatem za sobą skutków o charakterze ekonomicznym.
2
Proponowana zmiana w art. 7 w ust. 1 pkt 6 ma charakter wyłącznie techniczny po-
twierdzający obecnie stosowaną praktykę. Wprowadzenie zmiany ma jednak na celu
eliminację wątpliwości w tym zakresie przedstawianych w licznych zapytaniach kie-
rowanych do organów podatkowych. Zmiana ta ma na celu wskazanie jednoznaczne,
że dostawą jest również sprzedaż praw spółdzielczych.
Dodanie w art. 7 w ust. 1 pkt 7 ma na celu uznanie za dostawę towarów czynności
ustanowienia oraz zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntów. Obecnie czyn-
ności te traktowane są jako świadczenie usług, gdyż zgodnie z Szóstą Dyrektywą
Rady przeniesienie praw do nieruchomości uznawane jest za świadczenie usług. Jed-
nakże państwa członkowskie mogą postanowić, że tego typu czynności zostaną
uznane za odpłatną dostawę towarów. Co do zasady większość czynności ustano-
wienia praw wieczystego użytkowania miała miejsce przed dniem 1 maja 2004 r.
Czynności te dotyczą długich okresów (99 lat). Fakt ustanowienia tych praw
w zdecydowanej większości przed dniem 1 maja 2004 r. powoduje, że nie uwzględ-
niają one kwot podatku. Brak jest też swobody zmiany opłat z tego tytułu. Dlatego
też proponuje się skorzystanie z możliwości, jakie daje Dyrektywa, i potraktowanie
ich jako dostawy towarów. Skutkiem tego będzie to, że praktycznie w większości
przypadków podatek od towarów i usług nie będzie miał do tych czynności zastoso-
wania.
Dodanie art. 12a i art. 20a ma na celu wprowadzenie szczególnych regulacji stoso-
wanych w większości państw członkowskich wobec towarów przemieszczanych do
magazynu konsygnacyjnego (definicja tego pojęcia została zamieszczona w art. 2 pkt
27b) zlokalizowanego w innym państwie członkowskim. Z magazynu tego towary
może pobierać według potrzeb wyłącznie jeden odbiorca (ang. call-off stock). Nale-
ży zaznaczyć, że dostawa tych towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania jak
właściciel) następuje w momencie pobrania tych towarów przez odbiorcę (nabywcę).
Proponowane rozwiązania upraszczają rozliczenie tego rodzaju transakcji zarówno
przy towarach przywożonych do magazynu konsygnacyjnego zlokalizowanego na
terytorium Polski, jak i towarów wywożonych do takiego magazynu położonego na
terytorium innego państwa członkowskiego. Podstawową cechą tych uproszczeń jest
uznanie, że przemieszczenie towarów do magazynu konsygnacyjnego zlokalizowa-
nego na terytorium Polski powoduje powstanie obowiązku podatkowego z tytułu
wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów u polskiego podatnika zarejestrowanego