Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
- projekt dotyczy wdrożenia do prawa polskiego dyrektywy Rady w sprawie norm kwalifikacji i statusu obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako uchodźców lub jako osoby, które potrzebują międzynarodowej ochrony oraz transpozycji przepisów dyrektyw Rady w sprawie ustanowienia norm dotyczących procedur w sprawie statusu uchodźcy w Państwach Członkowskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 65
- Data wpłynięcia: 2007-11-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-03-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 70, poz. 416
65
4
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia dla ministra właściwego do
spraw wewnętrznych do wydania rozporządzenia określającego wysokość jednorazowej
pomocy pieniężnej lub wartość bonów towarowych na zakup odzieży i obuwia, stałej pomocy
pieniężnej na zakup środków higieny osobistej, kieszonkowego oraz ekwiwalentu
pieniężnego w zamian za wyżywienie, a także wysokość świadczenia pieniężnego na
pokrycie we własnym zakresie kosztów pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
pomocy na pokrycie kosztów wyżywienia cudzoziemca w podróży w związku z
dobrowolnym wyjazdem z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, termin i sposób ich wypłaty
oraz wysokość stawki dziennej wyżywienia zbiorowego w ośrodku dla cudzoziemców
ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy, zawartego w art. 86 ustawy z dnia 13 czerwca
2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.
z 2006 r. Nr 234, poz. 1695), zwanej dalej „ustawą”, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia
........... 2007 r. o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr ..., poz. ...).
Obecnie problematyka ta jest uregulowana w rozporządzeniu Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 sierpnia 2003 r. w sprawie wysokości pomocy dla
cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy (Dz. U. Nr 146, poz. 1428 oraz z
2005 r. Nr 157, poz. 1322), wydanym na podstawie art. 69 ustawy. Zgodnie z art. 21 ust. 1
ustawy z dnia .............. 2007 r. o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw, przepisy wykonawcze
wydane na podstawie art. 39 ust.1, art. 59, art. 62 ust. 2, art. 69, art. 80, art. 81 ust. 5, art. 88
ust. 2 i art. 89 ust. 3 zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych.
Potrzeba wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmiany podstawy prawnej do
wydania tego aktu wykonawczego.
Projekt rozporządzenia określa wysokość jednorazowej pomocy pieniężnej lub
wartość bonów towarowych na zakup odzieży i obuwia, stałej pomocy pieniężnej na zakup
środków higieny osobistej, kieszonkowego, ekwiwalentu pieniężnego w zamian za
wyżywienie, świadczenia pieniężnego na pokrycie we własnym zakresie kosztów pobytu na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i pomocy na pokrycie kosztów wyżywienia
cudzoziemca w związku z dobrowolnym wyjazdem z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a
także termin i sposób wypłaty tych świadczeń. Ponadto w projekcie rozporządzenia została
określona także wysokość dziennej stawki wyżywienia zbiorowego w ośrodku dla
cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy.
Przewidziany w projekcie termin wejścia w życie rozporządzenia wynosi 14 dni od
dnia ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom
Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji lub uzgodnienia.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie:
Przepisy projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w
sprawie regulaminu pobytu w ośrodku dla cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu
uchodźcy będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy,
2) Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
3) Straż Graniczną.
2. Obowi zek przeprowadzenia konsultacji:
Projekt rozporządzenia zostanie opracowany w resorcie spraw wewnętrznych i
administracji, a w procesie uzgodnień międzyresortowych zostanie przedstawiony do
zaopiniowania członkom Rady Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a
także Prezesowi Rządowego Centrum Legislacji.
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego z art.
5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz.
U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych:
W związku z tym, że projekt rozporządzenia nie wprowadza rozwiązań, z którymi
wiązałaby się konieczność poniesienia jakichkolwiek kosztów, wejście w życie
projektowanego rozporządzenia nie spowoduje wydatków i nie wpłynie na zmniejszenie
dochodów budżetu państwa i sektora finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionalny:
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój
regionalny.
37/06/tg
projekt
ROZPORZ DZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia
w sprawie statutu organizacyjnego i regulaminu czynności wewnętrznych Rady do
Spraw Uchodźców
Na podstawie art. 89p ust. 5 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu
cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2006 r. Nr 234,
poz. 1695 i z 2007 r. Nr ..., poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Radzie do Spraw Uchodźców nadaje się statut organizacyjny, stanowiący załącznik
nr 1 do rozporządzenia.
§ 2. Radzie do Spraw Uchodźców nadaje się regulamin czynności wewnętrznych,
stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.)
PREZES
RADY MINISTRÓW
1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 2004
r. w sprawie statutu organizacyjnego i regulaminu czynności wewnętrznych Rady do Spraw Uchodźców (Dz. U.
Nr 185, poz. 1908), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 21
ust. 1 ustawy z dnia .................. 2007 r. o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr ..., poz. ...).
2
Załączniki
do rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów
z dnia
Załącznik nr 1
STATUT ORGANIZACYJNY RADY DO SPRAW UCHOD CÓW
§ 1. 1. Rada do Spraw Uchodźców, zwana dalej „Radą”, działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1695);
2) niniejszego statutu.
2. Rada realizuje swoje ustawowe zadania przez udział jej członków w składach
orzekających i posiedzeniach plenarnych.
§ 2. 1. W skład Rady wchodzą:
1) przewodniczący Rady;
2) wiceprzewodniczący Rady;
3) 10 członków.
2. W przypadku rezygnacji przez przewodniczącego Rady lub wiceprzewodniczącego
Rady z pełnienia funkcji lub odwołania ich przez Radę, pełnią oni swoje obowiązki do czasu
wyboru nowego przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego.
3.
W razie nieobecności przewodniczącego Rady, jego zadania wykonuje
wiceprzewodniczący, na podstawie pisemnego upoważnienia.
3
Załącznik nr 2
REGULAMIN CZYNNO CI WEWN TRZNYCH RADY DO SPRAW UCHOD CÓW
§ 1. Regulamin czynności wewnętrznych Rady do Spraw Uchodźców, zwanej dalej
„Radą”, określa sposób zwoływania i odbywania posiedzeń składów orzekających i posiedzeń
plenarnych oraz tworzenia wewnętrznych zespołów Rady.
§ 2. 1. Przewodniczący Rady wyznacza składy orzekające oraz przydziela sprawy do
rozpoznania.
2. Przewodniczący Rady wskazuje przewodniczącego trzyosobowego składu
orzekającego.
3. Przewodniczący Rady może przydzielić wyznaczonemu składowi orzekającemu
dodatkowe sprawy do rozpoznania.
§ 3. 1. Przewodniczący trzyosobowego składu orzekającego zwołuje posiedzenie składu,
określa miejsce i termin posiedzenia oraz wskazuje sprawy przewidziane do rozpatrzenia na
posiedzeniu.
2. Zawiadomienie o posiedzeniu trzyosobowego składu orzekającego przekazuje się
pisemnie członkom składu w terminie umożliwiającym zapoznanie się ze sprawą, jednak nie
później niż na 7 dni przed terminem posiedzenia.
§ 4. 1. Sprawę na posiedzenie składu orzekającego przygotowuje przewodniczący składu
orzekającego lub wyznaczony przez niego członek składu - sprawozdawca.
2. Jeżeli sprawa podlega rozpoznaniu w jednoosobowym składzie, wyznaczony członek
jest składem orzekającym Rady.
§ 5. 1. Posiedzenie składu orzekającego otwiera i prowadzi przewodniczący składu
orzekającego.
2. Sprawę przeznaczoną do rozpoznania przez skład orzekający referuje przewodniczący
składu orzekającego lub członek składu - sprawozdawca.
§ 6. 1. Po zamknięciu narady przewodniczący składu orzekającego zarządza głosowanie
nad orzeczeniem.
2. Orzeczenie składu orzekającego zapada większością głosów.
3. Podczas narady i głosowania obecny może być tylko skład orzekający.
4. Orzeczenie podpisują wszyscy członkowie składu orzekającego.
5. Uzasadnienie orzeczenia sporządza sprawozdawca.
§ 7. 1. Z przebiegu posiedzenia składu orzekającego sporządza się protokół. Protokół
podpisują przewodniczący trzyosobowego składu orzekającego albo członek jednoosobowego
składu orzekającego.