Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
- projekt dotyczy wdrożenia do prawa polskiego dyrektywy Rady w sprawie norm kwalifikacji i statusu obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako uchodźców lub jako osoby, które potrzebują międzynarodowej ochrony oraz transpozycji przepisów dyrektyw Rady w sprawie ustanowienia norm dotyczących procedur w sprawie statusu uchodźcy w Państwach Członkowskich
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 65
- Data wpłynięcia: 2007-11-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-03-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 70, poz. 416
65
4
2. Protokół sporządza członek składu orzekającego wyznaczony przez przewodniczącego
składu.
§ 8. 1. Orzeczenie składu orzekającego wraz z uzasadnieniem, aktami sprawy i
protokołem przebiegu posiedzenia przekazuje się przewodniczącemu Rady.
2. Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia dyrektor Sekretariatu Rady do Spraw
Uchodźców sprawdza zgodność zapisu protokołu z załączonymi aktami i orzeczeniem. W
przypadku stwierdzenia niezgodności zapisu z załączonymi aktami, akta wraz z protokołem
są zwracane składowi orzekającemu do uzupełnienia.
§ 9. Rada obraduje na posiedzeniach plenarnych. Posiedzenia plenarne odbywają się w
obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
§ 10. 1. Porządek obrad pierwszego posiedzenia plenarnego obejmuje wybór
przewodniczącego Rady i wiceprzewodniczącego Rady.
2. Posiedzenie plenarne zwołuje przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na
wniosek co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
3. Posiedzenie plenarne zwołane na wniosek członków Rady organizuje się nie później
niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.
4. Przewodniczący Rady może określić plan posiedzeń plenarnych.
5. Posiedzenie plenarne zwołuje się co najmniej raz na dwa miesiące.
§ 11. 1. Przewodniczący Rady ustala projekt porządku dziennego posiedzenia
plenarnego.
2. Przewodniczący Rady może zwrócić się do członków Rady o przygotowanie na
posiedzenie plenarne określonych spraw.
§ 12. 1. Przewodniczący Rady zawiadamia na piśmie członków Rady o terminie, miejscu
i projekcie porządku dziennego posiedzenia plenarnego, nie później niż na 14 dni przed
planowanym terminem, załączając materiały, które mają być przedmiotem obrad.
2. Przewodniczący Rady, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może zwołać
posiedzenie plenarne bez zachowania trybu i terminów wskazanych w poprzednich
przepisach.
3. W posiedzeniu plenarnym, na pisemne zaproszenie przewodniczącego Rady lub na
wniosek członków Rady, mogą uczestniczyć, w charakterze doradczym, bez prawa do
głosowania, eksperci lub biegli.
4. Z ważnych przyczyn Rada może postanowić o odroczeniu posiedzenia plenarnego z
równoczesnym wyznaczeniem nowego terminu posiedzenia. Członków Rady obecnych na
posiedzeniu uznaje się za zawiadomionych, a nieobecnych zawiadamia się na piśmie. Rada
może postanowić o przerwaniu posiedzenia plenarnego i kontynuowaniu go w późniejszym
terminie.
§ 13. 1. Przewodniczący Rady lub wiceprzewodniczący Rady, zwani dalej
„przewodniczącym posiedzenia”, otwiera posiedzenie plenarne, prowadzi obrady po
stwierdzeniu obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
5
2. Przewodniczący posiedzenia przedstawia projekt porządku dziennego posiedzenia i
przyjmuje wnioski w tej sprawie. Członkowie Rady mogą zgłaszać sprawy do rozpatrzenia
przez Radę nieobjęte porządkiem posiedzenia.
3. Porządek posiedzenia ustala Rada.
§ 14. 1. Przewodniczący posiedzenia prowadzi obrady według przyjętego porządku.
2. W przypadkach, o których mowa w § 11 ust. 2, rozpatrzenie sprawy na posiedzeniu
plenarnym poprzedza się jej zreferowaniem przez wyznaczonego członka Rady.
3. Dyskusję prowadzi się według kolejności zgłoszeń. Głosu poszczególnym mówcom
udziela przewodniczący posiedzenia. Referentowi sprawy, a w uzasadnionych przypadkach
także innym członkom Rady oraz osobom zaproszonym na posiedzenie, może udzielić głosu
poza kolejnością.
§ 15. Przewodniczący posiedzenia zamyka dyskusję, dokonuje jej podsumowania oraz
zarządza głosowanie nad uchwałą.
§ 16. 1. Rozstrzygnięcia Rada, z zastrzeżeniem ust. 4, podejmuje w formie uchwał.
2. Uchwały zapadają większością głosów, a w razie równej liczby głosów przesądza głos
przewodniczącego.
3. Uchwałę podpisuje przewodniczący posiedzenia.
4. Stanowiska zajęte przez Radę w kwestiach organizacyjnych i proceduralnych są
przyjmowane w formie adnotacji zawartej w protokole posiedzenia plenarnego.
§ 17. 1. Posiedzenia plenarne Rady są protokołowane.
2. Protokół posiedzenia plenarnego zawiera w szczególności:
1) datę, miejsce i czas trwania posiedzenia oraz jego numer;
2) listę członków Rady i innych osób obecnych na posiedzeniu;
3) imię i nazwisko przewodniczącego posiedzenia oraz osoby protokolanta;
4) imiona i nazwiska osób biorących udział w dyskusji;
5) podjęte uchwały i stanowiska wraz ze sposobem ich przyjęcia;
6) inne sprawy, których odnotowanie zarządza przewodniczący posiedzenia.
3. Protokół przedstawia się Radzie do przyjęcia na najbliższym posiedzeniu plenarnym.
Protokół jest dostarczany członkom Rady najpóźniej na 3 dni przed terminem posiedzenia. W
głosowaniu nad przyjęciem protokołu biorą udział tylko członkowie Rady obecni na
posiedzeniu, z którego protokół sporządzono.
4. Protokół podpisują przewodniczący posiedzenia oraz protokolant.
5. Do protokołu załącza się sporządzone w formie pisemnej zdania odrębne, wyniki
głosowań nad uchwałami oraz wnioskami, które nie uzyskały większości głosów.
6. Członek Rady może zgłosić przewodniczącemu Rady na piśmie swoje uwagi i
propozycje uzupełnienia lub sprostowania protokołu.
§ 18. 1. Członkowie Rady uczestniczą osobiście w posiedzeniach składów orzekających i
posiedzeniach plenarnych oraz innych pracach Rady.
6
2. W razie niemożności uczestniczenia w pracach Rady, członek Rady jest obowiązany
poinformować na piśmie przewodniczącego Rady o okolicznościach uniemożliwiających
wykonywanie jego obowiązków.
3. Przewodniczący Rady niezwłocznie uzupełnia skład orzekający, jeżeli nieobecność, o
której mowa w ust. 2, dotyczy członka składu orzekającego.
§ 19. 1. Przewodniczący Rady może powoływać, spośród członków Rady, wewnętrzne
zespoły o charakterze doraźnym, określając cel powołania, nazwę, skład osobowy, zakres
zadań, tryb działania oraz zasady obsługi.
2. Przewodniczący Rady może wyznaczać członkom Rady inne zadania związane z
działalnością Rady.
3. Przewodniczący Rady może powoływać ekspertów lub biegłych, spośród osób
dysponujących specjalistyczną wiedzą lub doświadczeniem, w celu sporządzania opinii lub
ekspertyz.
7
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia dla Prezesa Rady Ministrów
do wydania rozporządzenia nadającego Radzie do Spraw Uchodźców statut organizacyjny i
regulamin czynności wewnętrznych, zawartego w art. 89p ust. 5 ustawy z dnia 13 czerwca
2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U.
z 2006 r. Nr 234, poz. 1695), zwanej dalej „ustawą”, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia
............. 2007 r. o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr ..., poz. ...).
Obecnie problematyka ta jest uregulowana w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów
z dnia 20 sierpnia 2004 r. w sprawie statutu organizacyjnego i regulaminu czynności
wewnętrznych Rady do Spraw Uchodźców (Dz. U. Nr 185, poz. 1908), wydanym na
podstawie art. 81 ust. 5 ustawy. Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia .............. 2007 r. o
zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
oraz niektórych innych ustaw, przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 39 ust.1, art.
59, art. 62 ust. 2, art. 69, art. 80, art. 81 ust. 5, art. 88 ust. 2 i art. 89 ust. 3 zachowują moc do
czasu wydania nowych przepisów wykonawczych.
Potrzeba wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmiany podstawy prawnej do
wydania tego aktu wykonawczego. Projekt rozporządzenia określa statut organizacyjny Rady
do Spraw Uchodźców, zwanej dalej „Radą”, i regulamin czynności wewnętrznych Rady.
W statucie organizacyjnym wskazuje się sposób realizacji zadań Rady (udział jej
członków w składach orzekających i posiedzeniach plenarnych) oraz skład Rady i zadania
Przewodniczącego Rady. Regulamin czynności wewnętrznych określa sposób zwoływania i
odbywania posiedzeń składów orzekających i posiedzeń plenarnych.
Regulacja zawarta w projekcie rozporządzenia nie uległa zmianie w stosunku do
obecnie obowiązujących przepisów.
Przewidziany w projekcie termin wejścia w życie rozporządzenia wynosi 14 dni od
dnia ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega
notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z
dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom
Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji lub uzgodnienia.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie:
Przepisy projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie statutu
organizacyjnego i regulaminu czynności wewnętrznych Rady do Spraw Uchodźców będą
oddziaływać na członków Rady do Spraw Uchodźców.
8
2. Obowi zek przeprowadzenia konsultacji:
Projekt rozporządzenia zostanie opracowany przez Kancelarię Prezesa Rady
Ministrów.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych:
W związku z tym, że projekt rozporządzenia nie wprowadza rozwiązań, z którymi
wiązałaby się konieczność poniesienia jakichkolwiek kosztów, wejście w życie
projektowanego rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych wydatków i nie wpłynie na
zmniejszenie dochodów budżetu państwa i sektora finansów publicznych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój regionalny:
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz sytuację i rozwój
regionalny.
39/06/tg