Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 64
- Data wpłynięcia: 2007-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316
64
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wpływ pozytywny poprzez zapewnienie bezpieczeństwa obrotu oraz ochrony interesów
inwestorów uczestniczących w obrocie na rynku oficjalnych notowań giełdowych.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Treść projektu zostanie uzgodniona w trybie uzgodnień międzyresortowych, przy udziale
przedstawicieli zainteresowanych resortów oraz instytucji rynkowych, w szczególności:
Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Giełdy Papierów Wartościowych, Izby Domów
Maklerskich, Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, Krajowej Izby Biegłych
Rewidentów, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, MTS-CeTO, Narodowego
Banku Polskiego, Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych, Rady Banków
Depozytariuszy, Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.
4-23-om
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia
w sprawie sposobu, zakresu i terminów dostarczania przez spółki prowadz ce giełdę
oraz spółki prowadz ce rynek pozagiełdowy informacji dotycz cych akcji
dopuszczonych do obrotu na danym rynku regulowanym lub będ cych przedmiotem
ubiegania się o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym
Na podstawie art. 20a ust. 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 157, poz. 1119 oraz z
2007 r. Nr …., poz. …….) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa sposób, zakres i terminy dostarczania przez spółki prowadzące
giełdę oraz spółki prowadzące rynek pozagiełdowy informacji dotyczących akcji
dopuszczonych do obrotu na danym rynku regulowanym lub będących przedmiotem
ubiegania się o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym umożliwiających Komisji
Nadzoru Finansowego ustalenie wielkości, o których mowa w art. 33 rozporządzenia Komisji
(WE) nr 1287/2006 z dnia 10 sierpnia 2006 r. wprowadzającego środki wykonawcze do
dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do zobowiązań
przedsiębiorstw inwestycyjnych w zakresie prowadzenia rejestrów, sprawozdań z transakcji,
przejrzystości rynkowej, dopuszczania instrumentów finansowych do obrotu oraz pojęć
zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy (Dz.Urz.UE L241, z 02.09.2006, str. 1),
zwanego dalej „rozporządzeniem 1287/2006”.
2. Dostarczanie informacji przez spółki organizujące giełdę oraz spółki organizujące rynek
pozagiełdowy dotyczy akcji, dla których rynkiem najodpowiedniejszym pod względem
płynności jest, zgodnie z przepisami art. 9 i 10 rozporządzenia 1287/2006, rynek
organizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi;
2) sesji – rozumie się przez to sesję na rynku giełdowym, jak również dzień transakcyjny na
rynku pozagiełdowym;
3) spółce prowadzącej rynek regulowany – rozumie się przez to spółkę prowadzącą giełdę
lub spółkę prowadzącą rynek pozagiełdowy;
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt
3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).
1
4) komisji – rozumie się przez to Komisję Nadzoru Finansowego.
§ 3. 1. Spółka prowadząca rynek regulowany w odniesieniu do akcji każdego emitenta
dopuszczonych do obrotu na danym rynku regulowanym zobowiązana jest w terminie 10 dni
roboczych od dnia zakończenia każdego roku kalendarzowego do dostarczenia Komisji
informacji dotyczących tego roku kalendarzowego i zawierających następujące dane:
1) wartość obrotów dla każdego dnia sesyjnego;
2) liczbę transakcji zawartych w każdym dniu sesyjnym;
3) liczbę akcji w wolnym obrocie na dzień 31 grudnia oraz w zależności od sposobu
notowania akcji - kurs zamknięcia lub kurs jednolity w dniu 31 grudnia, dla akcji, które
spełniają warunki określone w art. 22 ust. 1 lit. a lub lit. b rozporządzenia 1287/2006;
4) wartość transakcji zawartych w każdym dniu sesyjnym, w przypadku akcji płynnych,
wyznaczonych zgodnie z art. 22 rozporządzenia 1287/2006.
2. Obliczeń danych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i 4 dokonuje się z wyłączeniem
transakcji, o których mowa w art. 19 rozporządzenia 1287/2006.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku akcji emitenta, które są dopuszczone do obrotu
na danym rynku regulowanym, w okresie krótszym niż cztery tygodnie przed zakończeniem
roku kalendarzowego.
§ 4. Spółka prowadząca rynek regulowany w odniesieniu do akcji emitenta dopuszczonych po
raz pierwszy do obrotu na rynku regulowanym, zobowiązana jest najpóźniej przed pierwszym
dniem notowania akcji na rynku regulowanym do dostarczenia Komisji informacji
zawierających dane, o których mowa w art. 33 ust. 3 rozporządzenia 1287/2006.
§ 5. 1. Spółka prowadząca rynek regulowany w odniesieniu do akcji, o których mowa w § 4,
zobowiązana jest do dostarczenia Komisji w ciągu 3 dni roboczych po upływie pierwszych
czterech tygodni obrotu tymi akcjami, informacji zawierających dane, o których mowa w § 3
ust. 1, za okres tych czterech tygodni, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W przypadku danych, o których mowa w § 3 pkt 3 spółka prowadząca rynek regulowany
zobowiązana jest dostarczyć dane na ostatni dzień czwartego tygodnia obrotu.
§ 6. Na żądanie Komisji, w przypadku gdy w odniesieniu do akcji lub emitenta tych akcji
nastąpiła zmiana, która w sposób istotny i ciągły wpływa na ustalenie wielkości, o których
mowa w art. 33 ust. 1 rozporządzenia 1287/2006 spółka prowadząca rynek regulowany
zobowiązana jest w terminie 3 dni roboczych do dostarczenia danych, o których mowa w § 3.
Okres, za który należy przedstawić dane zawarty jest w żądaniu Komisji.
§ 7. Spółka prowadząca rynek regulowany przekazuje informacje Komisji na elektronicznym
nośniku informacji uniemożliwiającym dokonanie w nim zmian przez osoby nieuprawnione.
§ 8. 1. Spółka prowadząca rynek regulowany w odniesieniu do akcji każdego emitenta
dopuszczonych do obrotu na danym rynku regulowanym zobowiązana jest niezwłocznie, lecz
nie później niż w terminie 5 dni roboczych, do dostarczenia Komisji informacji, za okres od
dnia 1 kwietnia 2006 r. do dnia 31 marca 2007 r., zawierających następujące dane:
1) wartość obrotów dla każdego dnia sesyjnego;
2) liczbę transakcji zawartych w każdym dniu sesyjnym;
3) liczbę akcji w wolnym obrocie na dzień 31 marca 2007 r. oraz w zależności od sposobu
notowania akcji - kurs zamknięcia lub kurs jednolity w dniu 31 marca 2007 r., dla akcji,
które spełniają warunki określone w art. 22 ust. 1 lit. a lub lit. b rozporządzenia
1287/2006;
2
4) wartość transakcji zawartych w każdym dniu sesyjnym, w przypadku akcji płynnych,
wyznaczonych zgodnie z art. 22 rozporządzenia 1287/2006.
2. Obliczeń danych, o których mowa w ust. 1 pkt 1,2 i 4 dokonuje się z wyłączeniem
transakcji, o których mowa w art. 19 rozporządzenia 1287/2006.
3. Spółka prowadząca rynek regulowany przekazuje informacje Komisji na elektronicznym
nośniku informacji uniemożliwiającym dokonanie w nim zmian przez osoby nieuprawnione.
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ...
Minister Finansów
3
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 20a ust. 4
znowelizowanej ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Akt wykonawczy służy
wykonaniu obowiązku nałożonego na organy nadzoru w krajach członkowskich,
polegającego na ustalaniu wielkości, o których mowa w art. 33 ust. 1 rozporządzenia
1287/2006. Zakres danych, do których dostarczania zobowiązane są spółki prowadzące giełdę
lub spółki prowadzące rynki pozagiełdowe powiązany jest ściśle z rodzajem ustalanych
danych przez organ nadzoru, z tym zastrzeżeniem, że w przypadku akcji, które nie były
jeszcze przedmiotem notowań, zakres dostarczanych danych nawiązuje do wymogu
przewidzianego w art. 33 ust. 3 rozporządzenia 1287/2006.
Sposób dostarczania danych przez spółki prowadzące rynek regulowany uwzględnia potrzebę
dalszego wykorzystania danych na potrzeby ich przetwarzania, w związku z koniecznością
ustalenia wymaganych parametrów przez Komisję Nadzoru Finansowego. Zaproponowane
terminy, w ciągu których spółki prowadzące rynek regulowany obowiązane są dostarczyć
dane oraz terminy w ciągu, których Komisja dokonuje ustalenia ciążących na niej wielkości
mają służyć dotrzymaniu wymogów, na jakich Komisja powinna dostarczać informacje
Komitetowi Europejskich Organów Nadzoru Papierów Wartościowych w celu ich publikacji
(art. 34 ust. 1 i 2 w zw. z ust. 3 i 4 rozporządzenia 1287/2006).
Przepis przejściowy zapewnia wykonanie wymogu normy przejściowej art. 34 ust. 6, w
uwzględnieniu art. 41 rozporządzenia 1287/2006.
W opinii projektodawców regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym zagadnień
podlegających konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2 ust. 1
decyzji Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (98/415/WE).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałują przepisy projektowanych regulacji
Niniejsze rozporządzenie oddziałuje na spółki prowadzące giełdę oraz spółki prowadzące
rynki pozagiełdowe.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4



Projekty ustaw
Ile kosztują tanie mieszkania w polskich metropoliach?