eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw

projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 64
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316

64

2) utrzymaniu poziomu skonsolidowanych nadzorowanych kapitałów w wysokości nie
niższej niż skonsolidowany wymóg kapitałowy z tytułu kosztów stałych;
3) utrzymaniu poziomu skonsolidowanych nadzorowanych kapitałów nieuwzględniających
wielkości skonsolidowanych kapitałów III kategorii, niezależnie od zakresu prowadzonej
przez dom maklerski działalności, w wysokości nie niższej niż wymagana na
prowadzenie działalności maklerskiej wysokość kapitału założycielskiego określona w
art. 98 ustawy.
2. W przypadku gdy dom maklerski jest jednostką dominującą wobec instytucji kredytowej,
zagranicznej firmy inwestycyjnej, innego domu maklerskiego lub instytucji finansowej,
oblicza się skonsolidowane normy adekwatności kapitałowej.
3. W przypadku gdy dom maklerski posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 20 %
kapitału wobec instytucji kredytowej, zagranicznej firmy inwestycyjnej, innego domu
maklerskiego lub instytucji finansowej lub pozostaje z instytucją kredytową, zagraniczną
firmą inwestycyjną, innym domem maklerskim lub instytucją finansową w związku
gospodarczym, opartym na stałej współpracy, w szczególności wynikającej z zawartej umowy
lub umów, który może mieć istotny wpływ na pogorszenie się sytuacji finansowej jednego z
podmiotów, oblicza się skonsolidowane normy adekwatności kapitałowej.
4. W przypadku gdy jednostką dominującą wobec domu maklerskiego jest instytucja
finansowa, która nie jest dominującym podmiotem nieregulowanym, będąca jednocześnie
jednostką dominującą wobec podmiotów stanowiących wyłącznie lub głównie instytucje
kredytowe, banki, zagraniczne firmy inwestycyjne lub instytucje finansowe, z których
przynajmniej jedna jest domem maklerskim, zagraniczną firmą inwestycyjną, instytucją
kredytową lub bankiem, oblicza się skonsolidowane normy adekwatności kapitałowej.
5. W przypadku gdy jednostką dominującą w grupie jest podmiot niebędący domem
maklerskim, zagraniczną firmą inwestycyjną, bankiem, instytucją kredytową, instytucją
finansową ani dominującym podmiotem nieregulowanym, a przynajmniej jedną jednostką
zależną jest dom maklerski, zagraniczna firma inwestycyjna, bank lub instytucja kredytowa,
oblicza się skonsolidowane normy adekwatności kapitałowej.
6. Dom maklerski, na podstawie swojego skonsolidowanego sprawozdania finansowego
sporządzonego w oparciu o przepisy ustawy o rachunkowości, z pominięciem wpływu
podmiotów konsolidowanych metodą praw własności, ustala:
1) skonsolidowany wymóg kapitałowy z tytułu kosztów stałych w oparciu o zasady zawarte
w załączniku nr 14 do rozporządzenia;
2) skonsolidowany całkowity wymóg kapitałowy rozumiany jako suma skonsolidowanych
wymogów z tytułu poszczególnych rodzajów ryzyka, określonych w § 3 ust. 1 oraz
zgodnie z zasadami określonymi w § 3 ust. 2, przy czym:
a) skonsolidowany portfel handlowy obejmuje operacje zaliczone przez dom maklerski i
podmioty ujęte w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym do ich portfeli
handlowych zgodnie z ich pierwotną klasyfikacją dokonaną przez te podmioty, a w
przypadku gdy podmioty te nie wyodrębniają portfela handlowego i portfela
niehandlowego, odpowiedniej klasyfikacji operacji dokonuje dom maklerski
sporządzający skonsolidowane sprawozdanie finansowe, zgodnie z zasadami
stosowanymi do własnych operacji,
b) skonsolidowany portfel niehandlowy obejmuje pozostałe operacje.
7. Poziom skonsolidowanych nadzorowanych kapitałów domu maklerskiego oblicza się
zgodnie z zasadami zawartymi w załączniku nr 12 do rozporządzenia.
§ 20. 1. Dom maklerski wchodzący w skład grupy określonej w § 19, po wcześniejszym
przekazaniu informacji do Komisji, może nie obliczać skonsolidowanych norm adekwatności
kapitałowej dla grupy tylko w przypadku, gdy:

9
1) w skład grupy nie wchodzi instytucja kredytowa lub bank;
2) każda zagraniczna firma inwestycyjna lub każdy dom maklerski wchodzące w skład
grupy:
a) stosuje definicję nadzorowanych kapitałów zawartą w przepisach załącznika nr 12 do
rozporządzenia i oblicza ich wysokość zgodnie z zasadami określonymi w § 6
załącznika nr 12 do rozporządzenia,
b) spełnia wymogi określone w art. 98a ust.2 ustawy, § 4 rozporządzenia i w załączniku
nr 10 do rozporządzenia,
c)
monitoruje i kontroluje źródła nadzorowanych kapitałów oraz finansowania
zewnętrznego wszystkich pozostałych podmiotów wymienionych w § 19 wchodzących
w skład tej samej grupy.
2. Dom maklerski, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do zachowania wymogu
spełniania norm określonych w art. 98a ust.2 ustawy, w § 4 ust. 2 rozporządzenia w oparciu o
poziom nadzorowanych kapitałów obliczony w sposób określony w § 6 załącznika nr 12 do
rozporządzenia.
3. Dom maklerski, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany powiadomić Komisję o ryzyku,
które może zagrozić jego działalności, a w szczególności związanym ze źródłami
nadzorowanych kapitałów oraz finansowaniem zewnętrznym, o którym mowa w ust. 1 pkt 2
lit. c.
4. W związku z informacją, o której mowa w ust. 3, Komisja może zwrócić się do domu
maklerskiego o podjęcie działań mających na celu ograniczenie ryzyka.
§ 21. 1. Dom maklerski, o którym mowa w § 19, po wcześniejszym przekazaniu informacji do
Komisji, może wyłączyć z obliczeń skonsolidowanych norm adekwatności kapitałowej
poszczególne podmioty wtedy, gdy:
1) w skład grupy nie wchodzi instytucja kredytowa lub bank;
2) podmiot, który powinien być objęty konsolidacją, jest umiejscowiony w państwie trzecim
określonym w § 23 pkt 3, w którym występują prawne przeszkody w przekazywaniu
niezbędnych informacji;
3) suma bilansowa:
a) podmiotu, który powinien być objęty konsolidacją, lub
b) podmiotu, z którym dom maklerski pozostaje w związku gospodarczym, opartym na
stałej współpracy, w szczególności wynikającej z zawartej umowy lub umów, który
może mieć istotny wpływ na pogorszenie się sytuacji finansowej jednego z podmiotów
z grupy lub wartość posiadanego bezpośrednio lub pośrednio udziału w tym
podmiocie, stanowiącego co najmniej 20 % kapitału podmiotu
- nie przekracza niższej z dwóch wielkości: 10 000 000 euro lub 1% sumy bilansowej
domu maklerskiego, o ile suma wartości udziałów w podmiotach lub sum bilansowych
podmiotów łącznie nie przewyższa powyższych kryteriów;
4) włączenie podmiotu, który powinien być objęty konsolidacją, do obliczeń
skonsolidowanych norm adekwatności kapitałowej spowoduje błędną lub nieodpowiednią
konsolidację.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać szczegółowe dane dotyczące
podmiotu, który został wyłączony z obliczeń, w szczególności podstawę wyłączenia, wartość
udziału w podmiocie, sumę bilansową domu maklerskiego.

§ 22. Dom maklerski, wobec którego jednostką dominującą jest zagraniczna firma
inwestycyjna lub zagraniczna instytucja kredytowa lub bank mający siedzibę na terenie
Rzeczypospolitej Polskiej, jest zobowiązany do spełniania norm określonych w § 4 odrębnie
od jednostki dominującej.

10
§ 23. Przy obliczaniu skonsolidowanego całkowitego wymogu kapitałowego dopuszczalne
jest:
1) w celu wyliczenia łącznego wymogu kapitałowego z tytułu ryzyka rynkowego
określonego w załączniku nr 3 lub w załączniku nr 13 do rozporządzenia oraz w celu
wyliczenia zaangażowań wobec podmiotów określonych w załączniku nr 10 do
rozporządzenia, kompensowanie pozycji netto w portfelu handlowym jednego banku,
domu maklerskiego, instytucji kredytowej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej z
pozycjami netto w portfelu handlowym innego tego typu podmiotu, zgodnie z zasadami
przedstawionymi odpowiednio w załącznikach nr 2 lub 3 i 10 do rozporządzenia;
2) kompensowanie pozycji walutowej jednego banku, domu maklerskiego, instytucji
kredytowej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej z pozycjami walutowymi innego tego
typu podmiotu, zgodnie z zasadami określonymi w załączniku nr 2 lub 4 do
rozporządzenia;
3) kompensowanie pozycji portfela handlowego i pozycji walutowej podmiotów mających
siedzibę w państwach niebędących państwami członkowskimi Unii Europejskiej,
zwanych dalej "państwami trzecimi", o ile spełnione są równocześnie następujące
warunki:
a) podmioty te posiadają zezwolenie na prowadzenie działalności przyznane w państwie
trzecim i spełniają kryteria definicji zagranicznej instytucji kredytowej lub
zagranicznej firmy inwestycyjnej oraz przestrzegają norm ostrożnościowych co
najmniej takich, jak opisane w rozporządzeniu lub stanowią uznane firmy
inwestycyjne z państw trzecich,
b) podmioty te obliczają wymogi kapitałowe zgodnie z zasadami zawartymi w § 4,
c) w danych państwach nie obowiązują żadne przepisy, które uniemożliwiają przepływ
kapitałów w ramach grupy.
§ 24. Kompensacja, o której mowa w § 23, jest również dopuszczalna:
1) pomiędzy instytucją kredytową i zagraniczną firmą inwestycyjną należącymi do jednej
grupy i mającymi siedzibę w jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej pod
warunkiem, że warunki określone w zezwoleniach, licencjach oraz zawarte umowy
określające warunki działalności i współpracy tych podmiotów gwarantują wzajemne
wsparcie finansowe w ramach grupy;
2) pomiędzy instytucją kredytową lub zagraniczną firmą inwestycyjną należącą do jednej
grupy a innym tego typu podmiotem należącym do tej samej grupy, ale mającym siedzibę
w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej - tylko w przypadku, gdy podmioty
te są zobowiązane do obliczania wymogów kapitałowych zgodnie z zasadami zawartymi
w § 4 odrębnie od innych podmiotów.
§ 25. 1. Dom maklerski w przypadku, gdy dokonał wyłączenia z obliczeń skonsolidowanych
norm adekwatności kapitałowej na podstawie § 21, jest zobowiązany do przekazania
sprawozdań finansowych wyłączonych z obliczeń jednostek zależnych od domu maklerskiego
oraz sprawozdań finansowych wyłączonych z obliczeń podmiotów, w których dom maklerski
posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 20 % kapitału lub z którymi pozostaje w
związku gospodarczym, opartym na stałej współpracy, w szczególności wynikającej z
zawartej umowy lub umów, który może mieć istotny wpływ na pogorszenie się sytuacji
finansowej jednego z podmiotów.
2. Domy maklerskie stosujące skonsolidowane normy adekwatności kapitału są zobowiązane
przekazać Komisji niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 90 dni od dnia
zatwierdzenia, skonsolidowane sprawozdanie finansowe jednostki dominującej w grupie lub
sprawozdanie finansowe sporządzone na najwyższym szczeblu konsolidacji.

11
3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, sporządzone w języku obcym dom maklerski
przekazuje wraz z ich tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego.
§ 26. Dom maklerski i mająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jednostka
dominująca w grupie, o której mowa w § 19, są zobowiązane zapewniać właściwe
funkcjonowanie wewnętrznej kontroli danych i informacji wymaganych w związku ze
sprawowaniem nadzoru skonsolidowanego, a także udzielać, na żądanie Komisji lub osób
upoważnionych przez Komisję, wszelkich informacji i wyjaśnień dotyczących swojej
działalności oraz działalności podmiotów wchodzących w skład grupy.
§ 27. Wysokość zaciągniętych przez dom maklerski kredytów, pożyczek oraz
wyemitowanych przez niego dłużnych papierów wartościowych nie może przekroczyć
czterokrotności poziomu nadzorowanych kapitałów.
§ 28. 1. Do dnia 1 stycznia 2008 r. dom maklerski, który zamierza w rachunku wymogu
kapitałowego z tytułu ryzyka kredytowego stosować metodę standardową określoną w
załączniku nr 6 do rozporządzenia, po uprzednim przekazaniu Komisji informacji o takim
zamiarze, może zamiast tej metody stosować zasady obliczania wymogu kapitałowego z
tytułu ryzyka kredytowego określone w załączniku nr 15.
2. W przypadku określonym w ust. 1, dom maklerski jest zobowiązany do wdrożenia
następujących zasad:
1) iloczyn wag ryzyka udzielonych zobowiązań pozabilansowych, o których mowa w
załączniku nr 15 do rozporządzenia i wielkości udzielonych zobowiązań pozabilansowych
stanowi wartość ekspozycji ważonych ryzykiem,
2) do instrumentów pochodnych dotyczących przenoszenia ryzyka kredytowego stosuje się
wagę ryzyka udzielonych zobowiązań pozabilansowych, o których mowa w pkt 1, w
wysokości 100%,
3) obliczanie ekwiwalentu bilansowego transakcji terminowych następuje w sposób określony
w załączniku nr 15 do rozporządzenia.
3. W przypadku określonym w ust. 1, dom maklerski obliczający wymóg kapitałowy z tytułu
ryzyka kredytowego w sposób określony w załączniku nr 15 nie uwzględnia w tych
obliczeniach ograniczania ryzyka kredytowego, o którym mowa w załączniku nr 7.
4. W przypadku określonym w ust. 1, dom maklerski oblicza pomniejszony wymóg
kapitałowy z tytułu ryzyka operacyjnego stanowiący różnicę wymogu kapitałowego z tytułu
ryzyka operacyjnego obliczonego w sposób określony w załączniku nr 11 do rozporządzenia i
wielkości iloczynu współczynnika stanowiącego stosunek sumy wartości ekspozycji
ważonych ryzykiem obliczanych w sposób określony w ust. 1 do łącznej wartości ekspozycji
domu maklerskiego i tego wymogu kapitałowego.
5. W przypadku, gdy dom maklerski oblicza wartości ekspozycji ważonych ryzykiem dla
wszystkich swoich ekspozycji w sposób określony w ust. 1, dom maklerski może obliczać
wymóg kapitałowy z tytułu przekroczenia limitu koncentracji zaangażowania i limitu dużych
zaangażowań w sposób określony w załączniku nr 16 do rozporządzenia, zamiast zgodnie z
zasadami określonymi w załączniku nr 10 do rozporządzenia.
6. W przypadku określonym w ust. 1, wszelkie odwołania do metody standardowej określonej
w załączniku nr 6 do rozporządzenia zastępuje się zasadami obliczania wymogu kapitałowego
z tytułu ryzyka kredytowego określonymi w załączniku nr 15.
7. W przypadku określonym w ust. 1, dom maklerski nie stosuje wymogów określonych w
przepisach wydanych na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 5 ustawy.
§ 29. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem......

Minister Finansów

12

UZASADNIENIE

Przedstawiony projekt rozporządzenia przygotowany został na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 2
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz.
1538, z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw instytucji finansowych
określa w drodze rozporządzenia zakres i szczegółowe zasady: wyznaczania wymogów
kapitałowych dla domów maklerskich z wyłączeniem podmiotów prowadzących działalność
maklerską wyłącznie w zakresie czynności, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 1 lub 5
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi; określenia maksymalnej
wysokości kredytów, pożyczek i wyemitowanych dłużnych papierów wartościowych w
stosunku do kapitałów dla domów maklerskich.
Celem projektowanych regulacji jest m.in. implementacja zapisów Dyrektywy 2006/49/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie adekwatności
kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych (Dz.Urz.UE L177 30.06.2006,
str. 201), która przenosi do regulacji obowiązujących w UE propozycje zawarte w tzw. Nowej
Umowie Kapitałowej Bazylejskiego Komitetu ds. Nadzoru Bankowego. Przedmiotowa
dyrektywa, w powiązaniu z Dyrektywą 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje
kredytowe Dz.Urz.UE L177 z 30.06.2006, str. 1), ustanawia wymogi adekwatności
kapitałowej mające zastosowanie względem firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych,
zasad dotyczących obliczania funduszy własnych oraz zasad ich nadzoru ostrożnościowego.
Przedmiotowe rozporządzenie stanowi implementację art. art. 1, 2 pkt 1 i 2, 3, 11-33, 35, 36,
40, 43, 44 Dyrektywy 2006/49/WE wraz z załącznikami nr 1-7 oraz art. 57, 65, 68, 71-73,
75-118, 124-143, 152 Dyrektywy 2006/48/WE wraz z załącznikami nr 4, 6-12.
W opinii projektodawców regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym zagadnień
podlegających konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2 ust. 1
decyzji Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (98/415/WE).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy zostanie udostępniony na
stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.

13
strony : 1 ... 20 ... 60 ... 69 . [ 70 ] . 71 ... 80 ... 120 ... 158

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: