Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
projekt przewiduje konieczność implementacji do polskiego prawa dyrektywy Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz dyrektywy w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych; rozwiazań sprzyjających rozwojowi polskiego rynku kapitałowego (ułatwienie funkcjonowania mechanizmów krótkiej sprzedaży): poszerzenia katalogu instrumentów finansowych (np. o instrumenty o charakterze derywatów, o zróżnicowanych typach instrumentu bazowego)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 64
- Data wpłynięcia: 2007-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 165, poz. 1316
64
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
4-17-om
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia
w sprawie szczegółowych warunków, jakie musi spełniać rynek oficjalnych notowań
giełdowych oraz emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tym rynku
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 157, poz. 1119 oraz z
2007 r. Nr …., poz. …….) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi;
2) wniosku - rozumie się przez to wniosek o dopuszczenie do obrotu na rynku oficjalnych
notowań giełdowych.
§ 2. 1. Spółka prowadząca rynek oficjalnych notowań giełdowych, zwany dalej "rynkiem
oficjalnych notowań", powinna zapewnić, aby dopuszczone do obrotu na tym rynku były
wyłącznie akcje, które spełniają łącznie następujące warunki:
1) zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym;
2) ich zbywalność nie jest ograniczona;
3) wszystkie wyemitowane akcje danego rodzaju zostały objęte wnioskiem do właściwego
organu spółki prowadzącej rynek oficjalnych notowań;
4) iloczyn liczby i prognozowanej ceny rynkowej akcji objętych wnioskiem, a w przypadku gdy
określenie tej ceny nie jest możliwe - kapitały własne emitenta, wynoszą równowartość w
złotych co najmniej 1.000.000 euro;
5) w dacie złożenia wniosku istnieje rozproszenie akcji objętych wnioskiem, zapewniające
płynność obrotu tymi akcjami.
2. Rozproszenie akcji zapewnia płynność obrotu, jeżeli w posiadaniu akcjonariuszy, z
których każdy posiada nie więcej niż 5 % ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu,
znajduje się:
1) co najmniej 25 % akcji spółki objętych wnioskiem lub
2) co najmniej 500.000 akcji spółki o łącznej wartości wynoszącej równowartość w złotych co
najmniej 17.000.000 euro, według ostatniej ceny emisyjnej lub ceny sprzedaży akcji, a w
szczególnie uzasadnionych przypadkach - według prognozowanej ceny rynkowej.
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).
3. Wartość, o której mowa w ust. 1 pkt 4 i ust. 2 pkt 2, ustala się przy zastosowaniu kursu
walut obliczonego jako średnią arytmetyczną średnich bieżących kursów walut obcych,
ogłoszonych przez Narodowy Bank Polski w ciągu ostatniego miesiąca kalendarzowego,
poprzedzającego dzień złożenia wniosku.
4.
Do obrotu na rynku oficjalnych notowań mogą być dopuszczone akcje, mimo
niespełnienia warunku, o którym mowa w:
1) ust. 1 pkt 3 - jeżeli z przepisu ustawy lub innych ustaw wynika, że akcje, które nie są objęte
wnioskiem, nie mogą być przedmiotem obrotu, a informacja o tym została, wraz z
odpowiednim wyjaśnieniem, podana do publicznej wiadomości w trybie określonym w
odrębnych przepisach;
2) ust. 1 pkt 4 - jeżeli przedmiotem wniosku są akcje emitenta, tego samego rodzaju, co akcje
już dopuszczone do obrotu na rynku oficjalnych notowań;
3) ust. 1 pkt 5, jeżeli:
a) co najmniej 25 % akcji tego samego emitenta, objętych wnioskiem i akcji będących
przedmiotem obrotu na tym rynku, znajduje się w posiadaniu akcjonariuszy, z których
każdy posiada nie więcej niż 5 % ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu, lub
b) liczba akcji objętych wnioskiem oraz akcji będących przedmiotem obrotu, a także sposób
przeprowadzenia ich subskrypcji lub sprzedaży pozwala uznać, że obrót tymi akcjami na
rynku oficjalnych notowań uzyska wielkość zapewniającą płynność, lub
c) rozproszenie akcji, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, zostało osiągnięte w jednym lub
większej liczbie państw członkowskich, w rozumieniu art. 3 pkt 22 ustawy, w których
akcje te są już notowane na rynku oficjalnych notowań.
§ 3. Dopuszczenie akcji do obrotu na rynku oficjalnych notowań może nastąpić, jeżeli:
1) spółka będąca emitentem tych akcji ogłaszała, na zasadach określonych w odrębnych
przepisach, sprawozdania finansowe, wraz z opinią podmiotu uprawnionego do ich badania,
przez co najmniej trzy kolejne lata obrotowe poprzedzające dzień złożenia wniosku lub
2) przemawia za tym uzasadniony interes spółki lub inwestorów, a spółka podała do publicznej
wiadomości, w sposób określony w odrębnych przepisach, informacje umożliwiające
inwestorom ocenę jej sytuacji finansowej i gospodarczej oraz ryzyka związanego z
nabywaniem akcji objętych wnioskiem.
§ 4. Do obrotu na rynku oficjalnych notowań mogą być dopuszczone kwity depozytowe,
jeżeli akcje, w związku z którymi kwity te zostały wystawione, zostały dopuszczone do obrotu na
zagranicznym rynku regulowanym, o ile spełnia on warunki określone w § 2.
§ 5. 1. Spółka prowadząca rynek oficjalnych notowań powinna zapewnić, aby dopuszczone
do obrotu na tym rynku były wyłącznie obligacje, które spełniają łącznie następujące warunki, z
zastrzeżeniem § 6:
1) zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym;
2) ich zbywalność nie jest ograniczona;
3) wnioskiem zostały objęte wszystkie obligacje tego samego rodzaju;
4) łączna wartość nominalna obligacji objętych wnioskiem, ustalona w sposób określony w § 2
ust. 3, wyniosła równowartość w złotych co najmniej 200.000 euro.
2. Obligacje zamienne na akcje i obligacje z prawem pierwszeństwa mogą być dopuszczone
do obrotu na rynku oficjalnych notowań, jeżeli spełniają warunki, o których mowa w ust. 1, oraz
akcje wyemitowane w celu realizacji uprawnień obligatariuszy są:
1) dopuszczone do tego obrotu albo
2) objęte wnioskiem, łącznie z tymi obligacjami.
§ 6. Do obrotu na rynku oficjalnych notowań mogą być dopuszczone obligacje i inne dłużne
papiery wartościowe, emitowane przez Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski, jednostki
samorządu terytorialnego, związki tych jednostek oraz miasto stołeczne Warszawę, jak również
przez państwa członkowskie, w rozumieniu art. 3 pkt 22 ustawy, oraz jednostki samorządu
terytorialnego tych państw, jeżeli:
1) są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym;
2) ich zbywalność nie jest ograniczona;
3) wnioskiem zostały objęte wszystkie papiery wartościowe tego samego rodzaju.
§ 7. Przepisy § 2-6 nie wyłączają uprawnień spółki prowadzącej rynek oficjalnych notowań
do określenia w regulaminie giełdy, o którym mowa w art. 28 ustawy, ostrzejszych warunków
dopuszczenia papierów wartościowych do obrotu na tym rynku.
§ 8. 1. Papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku oficjalnych notowań, które
przestały spełniać warunek, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, nie mogą być przedmiotem obrotu
na tym rynku.
2. W przypadku gdy papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na rynku oficjalnych
notowań lub emitenci tych papierów wartościowych przestali spełniać:
1) warunek, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 - właściwy organ spółki prowadzącej rynek
oficjalnych notowań wyklucza papiery wartościowe z obrotu na tym rynku;
2) pozostałe warunki będące podstawą dopuszczenia do obrotu - właściwy organ spółki
prowadzącej rynek oficjalnych notowań może wykluczyć papiery wartościowe z obrotu na
tym rynku i przenieść te papiery wartościowe na:
a) prowadzony przez tę spółkę rynek regulowany, niebędący rynkiem oficjalnych notowań
giełdowych,
b) rynek regulowany niebędący rynkiem oficjalnych notowań giełdowych, prowadzony przez
inną spółkę, pod warunkiem wyrażenia zgody przez tę spółkę oraz przez emitenta.
§ 9. Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 października 2005 r. w sprawie
szczegółowych warunków, jakie musi spełniać rynek oficjalnych notowań giełdowych oraz
emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tym rynku (Dz. U. Nr 206,
poz.1712).
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Finansów
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie Ministra Finansów stanowi wykonanie delegacji ustawowej
zawartej w artykule 17 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami
finansowymi. Zgodnie z delegacją rozporządzenie określa, w zakresie nieuregulowanym
przepisami art. 17-20 i art. 27-37 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1287/2006 z dnia 10 sierpnia
2006 r. wprowadzającego środki wykonawcze do dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady w odniesieniu do zobowiązań przedsiębiorstw inwestycyjnych w zakresie
prowadzenia rejestrów, sprawozdań z transakcji, przejrzystości rynkowej, dopuszczania
instrumentów finansowych do obrotu oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy,
szczegółowe warunki jakie musi spełniać rynek oficjalnych notowań giełdowych oraz emitenci
papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tym rynku.
W opinii projektodawców regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym zagadnień
podlegających konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji
Rady z dnia 29 czerwca 1998 r. (98/415/WE).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałują przepisy projektowanych regulacji
Niniejsze rozporządzenie oddziałuje na spółki prowadzące giełdę oraz spółki prowadzące
rynki pozagiełdowe.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.



Projekty ustaw
Ile kosztują tanie mieszkania w polskich metropoliach?