Rządowy projekt ustawy o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej
- projekt dotyczy: wdrożenia części przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, dotyczących tzw. "ogólnego systemu" uznawania kwalifikacji zawodowych i świadczenia usług transgranicznych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 62
- Data wpłynięcia: 2007-11-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej
- data uchwalenia: 2008-03-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 63, poz. 394
62
opłaty, na wniosek tej osoby, w szczególności gdy dochód na osobę samotnie gospodarującą
albo na osobę w rodzinie nie jest większy niż kwoty, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2
ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.3)).
§ 8. Staż odbywa się pod nadzorem opiekuna posiadającego kwalifikacje w zawodzie
animatora kultury, wyznaczonego przez kierownika jednostki.
§ 9. 1. Staż jest realizowany zgodnie z programem stażu, ustalonym przez kierownika
jednostki i zatwierdzonym przez organ prowadzący postępowanie.
2. Program stażu określa się w postanowieniu, o którym mowa w § 4 ust. 1.
3. Program stażu przygotowywany jest dla każdego wnioskodawcy indywidualnie, po
przeprowadzeniu analizy kwalifikacji wnioskodawcy z uwzględnieniem zakresu
dotychczasowego doświadczenia zawodowego, okresu stażu niezbędnego do nabycia
umiejętności do wykonywania zawodu animatora kultury na terenie Rzeczypospolitej Polskiej
oraz różnic wynikających ze specyfiki zawodu animatora kultury w Rzeczypospolitej Polskiej
i państwie wnioskodawcy.
§ 10. 1. Prawidłowy przebieg stażu zapewnia kierownik jednostki, w której staż jest
odbywany.
2. Opiekun stażu informuje kierownika jednostki o realizacji przez wnioskodawcę zadań
wynikających z programu stażu.
§ 11. 1. Sprawozdanie z przebiegu stażu sporządzane jest przez wnioskodawcę w formie
ustalonej przez kierownika jednostki i uwzględnia:
1) harmonogram zrealizowanych przez wnioskodawcę prac;
2) opis wykonywanych zadań.
2. Oceny stażu dokonują wspólnie opiekun stażu i kierownik jednostki, w której staż jest
odbywany, w terminie 14 dni od dnia jego zakończenia.
3. Ocena stażu dokonywana jest w formie raportu opiekuna oraz wniosków kierownika
jednostki, w której staż jest odbywany, i zawiera stwierdzenie o przygotowaniu do
samodzielnego wykonywania zawodu animatora kultury.
4. Organ prowadzący postępowanie na podstawie wniosku kierownika jednostki
podejmuje decyzję o uznaniu lub nieuznaniu kwalifikacji.
5. W przypadku oceny negatywnej organ prowadzący postępowanie może zaproponować
przedłużenie stażu adaptacyjnego na czas określony.
Rozdział 3
Test umiejętności
§ 12. 1. Test umiejętności, zwany dalej "testem", przeprowadzany jest przez komisję
egzaminacyjną składającą się z 5 osób.
2. W skład komisji wchodzić mogą osoby posiadające wyższe wykształcenie w zawodzie
animatora kultury oraz minimum 5-letnie doświadczenie zawodowe.
3. Członków komisji egzaminacyjnej powołuje organ prowadzący postępowanie.
4. Do zadań komisji egzaminacyjnej należy w szczególności:
1) opracowanie zakresu testu;
2) przeprowadzenie testu;
3) dokonywanie oceny wyników testu;
3
4) sporządzenie protokołu.
5. Testy umiejętności przeprowadzane są dwa razy w roku.
§ 13. O terminie, miejscu przeprowadzenia, formie i kryteriach oceny testu organ
prowadzący postępowanie zawiadamia wnioskodawcę, co najmniej na 30 dni przed
wyznaczonym terminem przeprowadzenia testu.
§ 14. 1. W zawiadomieniu, o którym mowa w § 13, wskazuje się wysokość opłaty z tytułu
kosztów przeprowadzenia testu.
2. Koszty przeprowadzenia testu ustala organ prowadzący postępowanie na podstawie
rzeczywistych wydatków techniczno-organizacyjnych ponoszonych przez organ prowadzący
postępowanie w związku z przeprowadzeniem testu, w tym wynagrodzenia komisji
egzaminacyjnej i kosztów przygotowania testu.
3. Wnioskodawca wnosi opłatę z tytułu kosztów przeprowadzenia testu na rachunek
bankowy organu prowadzącego postępowanie. Dowód dokonania opłaty wnioskodawca
przedstawia przed przystąpieniem do testu.
4. Organ prowadzący postępowanie może zwolnić osobę, o której mowa w ust. 3, o
niskich dochodach z całości lub części opłaty, na wniosek tej osoby, w szczególności gdy
dochód na osobę samotnie gospodarującą albo na osobę w rodzinie nie jest większy niż
kwoty, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy wymienionej w § 7 ust. 4, z
zastrzeżeniem ust. 5.
5. W przypadku nieprzystąpienia do testu w wyznaczonym terminie bez uzasadnionej
przyczyny albo w przypadku uzyskania negatywnego wyniku z testu, wnioskodawcy, który
ponownie przystępuje do testu, nie przysługuje zwolnienie, o którym mowa w ust. 4
§ 15.
1.
Test opracowuje komisja egzaminacyjna, a zatwierdza organ prowadzący
postępowanie.
2. Do opracowania testu przepis § 9 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
3. Zakres przedmiotowy testu dostosowuje się do zawodu animatora kultury, w którym
ma nastąpić uznanie kwalifikacji.
4. Test przeprowadza się w języku polskim.
§ 16. 1. Test przeprowadza się w formie egzaminu teoretycznego, sprawdzającego
wybrane umiejętności z zakresu zawodu animatora kultury.
2. Wykonanie testu ocenia się w zależności od stopnia prawidłowości jego wykonania.
3. Wynik testu teoretycznego określa się jako "pozytywny" albo "negatywny".
4. O wynikach testu komisja egzaminacyjna rozstrzyga większością głosów. W razie
równej liczby głosów o wyniku testu rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.
5. Z czynności testu sporządza się protokół, w którym odnotowuje się datę
przeprowadzenia testu. Protokół podpisują: przewodniczący komisji, członkowie i sekretarz
komisji egzaminacyjnej.
§ 17. 1. Oceny testu komisja egzaminacyjna dokonuje w terminie nie dłuższym niż 14 dni
od dnia jego przeprowadzenia.
2. Wynik testu przewodniczący komisji egzaminacyjnej przedkłada organowi
prowadzącemu postępowanie oraz przekazuje wnioskodawcy w terminie 3 dni od dnia
ustalenia wyniku testu.
§ 18. Na podstawie wyniku przeprowadzonego testu umiejętności organ prowadzący
postępowanie zalicza albo nie zalicza test umiejętności.
4
§ 19. 1. Nieprzystąpienie do testu w wyznaczonym terminie bez uzasadnionej przyczyny
uważa się za odstąpienie od testu.
2. Ponowne przystąpienie do testu wymaga złożenia nowego wniosku, chyba że
nieprzystąpienie do testu nastąpiło z uzasadnionej przyczyny.
3. Oceny przyczyny usprawiedliwiającej nieprzystąpienie do testu w wyznaczonym
terminie dokonuje przewodniczący komisji egzaminacyjnej, kierując się zasadami
określonymi w przepisach o usprawiedliwianiu nieobecności w pracy.
4. W przypadku nieprzystąpienia do testu z uzasadnionej przyczyny organ prowadzący
postępowanie wyznacza ponownie termin oraz miejsce przeprowadzenia tego testu.
5. Wnioskodawca, który uzyskał negatywny wynik testu umiejętności, może ponownie
przystąpić do testu dla zawodu animatora kultury nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od
dnia, w którym przeprowadzono test.
6. Do wnioskodawcy, o którym mowa w ust. 5, przepis § 14 ust. 3 stosuje się
odpowiednio.
Rozdział 4
Przepisy końcowe
§ 20. Traci moc rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie
stażu adaptacyjnego i testu umiejętności w toku postępowania o uznanie nabytych w
państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu animator
kultury (Dz. U. Nr 101, poz. 1049).
§ 21. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER KULTURY
I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
_______________________
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona
dziedzictwa narodowego na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 131,
poz. 911).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 240,
poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 132, poz. 1110);
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 99, poz. 1001, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 64,
poz. 565, Nr 94, poz. 788, Nr 164, poz. 1366, Nr 179, poz. 1487 i Nr 180, poz. 1493, z 2006 r. Nr 135, poz. 950,
Nr 144, poz. 1043, Nr 186, poz. 1380, Nr 249, poz. 1831 i Nr 251, poz. 1844 oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 219
i Nr 36, poz. 226.
5
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego stanowi
wykonanie upoważnienia zawartego w art. 17 ustawy z dnia ....................................................
(Dz. U. Nr ..., poz. .......) o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w
państwach członkowskich Unii Europejskiej. Ustawa ta dokonuje w zakresie swojej regulacji
wdrożenia dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005
r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005, str. 22 z
późn. zm.) i uchyla poprzednio obowiązującą w tym zakresie ustawę z dnia 26 kwietnia 2001
r. o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji
do wykonywania zawodów regulowanych (Dz. U. Nr 87, poz. 954, z 2002 r. Nr 71, poz. 655,
z 2003 r. Nr 190, poz. 1864, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 62).
Przedmiotowy projekt zastąpi rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 23 kwietnia 2004 r. w
sprawie stażu adaptacyjnego i testu umiejętności w toku postępowania o uznanie nabytych w
państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu animator
kultury (Dz. U. Nr 101, poz. 1049) wydane na podstawie art. 15 wspomnianej wyżej ustawy z
dnia 26 kwietnia 2001 r.
Przepisy rozporządzenia będą stosowane wobec obywateli państw członkowskich Unii
Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), którzy nabyli w tych państwach, poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej, kwalifikacje do wykonywania zawodu regulowanego animator
kultury, a ubiegających się o uznanie posiadanych przez nich kwalifikacji do wykonywania w
Polsce tego zawodu.
Postępowanie w sprawie uznania kwalifikacji prowadzone jest przez ministra właściwego
do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, wskazującego w postanowieniu
wydanym w toku postępowania jednostkę, w której ma być odbywany staż adaptacyjny albo
przeprowadzany test umiejętności.
Projekt ustala warunki, sposób i tryb a także koszty odbywania stażu adaptacyjnego oraz
testu umiejętności, z uwzględnieniem specyfiki wykonywania zawodu animator kultury.
Projekt wprowadza zasadę, że test umiejętności będzie przeprowadzony w formie egzaminu,
ocenianego przez komisję powołaną przez organ prowadzący postępowanie.
6
Ocena skutków regulacji (OSR)
1) Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny.
Przepisy rozporządzenia będą miały zastosowanie do obywateli państw członkowskich Unii
Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej oraz państw członkowskich Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), w sytuacji gdy organ prowadzący postępowanie
wyda postanowienie o konieczności odbycia stażu adaptacyjnego oraz testu umiejętności w
celu uznania kwalifikacji do wykonywania zawodu animator kultury w Polsce. Organem
prowadzącym postępowanie do uznania kwalifikacji zawodu regulowanego animator kultury
jest minister właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, wskazujący w
postanowieniu wydanym w toku postępowania jednostkę, w której ma być odbywany staż
adaptacyjny albo przeprowadzany test umiejętności.
2) Konsultacje społeczne:
3) Skutki wejścia w życie rozporządzenia:
a) wpływ na sektor finansów publicznych
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt przewiduje możliwość odbycia stażu adaptacyjnego bez wynagrodzenia, ponadto
wydatki związane z organizacją stażu lub opłatę tytułem kosztów przeprowadzenia testu
kwalifikacyjnego ponosi wnioskodawca.
Można przypuszczać, że w skali kraju powyższe procedury będą dotyczyły przypadków
jednostkowych, ponieważ część wnioskodawców może starać się o uznanie kwalifikacji bez
konieczności przeprowadzania dodatkowego postępowania, ze względu na podobieństwo
zakresu kształcenia w zawodzie animator kultury w krajach Unii Europejskiej.
b) wpływ na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wywoła skutków dla rynku pracy. Rozwiązania
zaproponowane w przedstawionym rozporządzeniu mogą stanowić część postępowania w
sprawie uznania kwalifikacji, o ile w tym postępowaniu zostanie wydane postanowienie
zobowiązujące do odbycia stażu adaptacyjnego albo przystąpienia do testu umiejętności.
Konsekwencją uznania kwalifikacji może być podjęcie pracy przez obywatela UE w Polsce.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój
regionalny.
06/19si
7