Poselski projekt ustawy o Straży Kolejowej
- projekt dotyczy zmiany statusu formacji zajmującej się zapewnieniem bezpieczeństwa na kolei. Obecnie funkcjonująca Straż Ochrony Kolei, znajdująca się w strukturze organizacyjnej PKP Polskich Linii Kolejowych Spółki Akcyjnej (będącej zarządcą infrastruktury kolejowej) ma zostać zastąpiona Strażą kolejową, która miałaby status uzbrojonej, umundurowanej formacji, wchodzącej w skład administracji rządowej. Projekt reguluje m.in. zadania i kompetencje Straży Kolejowej, zasady służby w straży Kolejowej, uprawnienia funkcjonariuszy Straży Kolejowej.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 510
- Data wpłynięcia: 2007-11-21
- Uchwalenie:
510
z dnia ……………..…….
w sprawie sposobu i trybu zaliczania okresów służby i pracy do wysługi lat uwzgl dnianej przy
ustalaniu wzrostu uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Straży Kolejowej
Na podstawie art. 74 ustawy z dnia ……..…. o Straży Kolejowej (Dz. U. Nr ..…, poz. ..…), zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) okresy służby i pracy zaliczane do wysługi lat uwzględnianej przy ustaleniu wzrostu uposażenia
zasadniczego funkcjonariuszy Straży Kolejowej,
2) okoliczności wyłączające zaliczenie okresu służby i pracy do wysługi lat,
3) podmioty właściwe do zaliczania okresu służby lub pracy do wysługi lat,
4) sposób i tryb zaliczania okresów służby i pracy do wysługi lat,
5) sposób dokumentowania okresów służby i pracy zaliczanych do wysługi lat.
§ 2. Do wysługi lat uwzględnianej przy ustalaniu wzrostu uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy
Straży Kolejowej, zwanych dalej „funkcjonariuszami”, zalicza się:
1) okresy służby w Straży Kolejowej,
2) okresy służby w Służbie Ochrony Kolei, Straży Ochrony Kolei,
3) okresy służby w Policji, Urzędzie Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Biurze Ochrony Rządu, Państwowej
Straży Pożarnej i w Służbie Więziennej,
4) okresy służby w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej uwzględniane przy ustalaniu prawa
do emerytury wojskowej,
5) okresy traktowane jako równorzędne ze służbą, o której mowa w pkt 1 i 2, w rozumieniu art. 13
ust. 1 pkt 1, 3, 4 i 5 oraz ust. 2 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym
funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralne
Biuro Antykorupcyjne, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i
Służby Więziennej, Straży Kolejowej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 Nr 8, poz. 67 z późniejszymi
zmianami),
6) okresy zakończonego zatrudnienia wykonywanego w pełnym wymiarze czasu pracy; wymiar
czasu pracy podlega sumowaniu w przypadkach równoczesnego wykonywania zatrudnienia u
różnych pracodawców w wymiarze nie niższym niż połowa obowiązującego w danym zawodzie
lub na danym stanowisku,
7) inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają wliczeniu do okresu pracy lub
służby, od którego zależą uprawnienia pracownicze lub wynikające ze stosunku służbowego.
§ 3. 1. Do wysługi lat nie zalicza się okresów służby i pracy, za które nie przysługiwało uposażenie
zasadnicze, wynagrodzenie lub zasiłek z tytułu choroby przewidziany w odrębnych przepisach.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku korzystania przez funkcjonariusza, także przed podjęciem
służby w Straży Kolejowej, z urlopu udzielonego w celu sprawowania opieki nad małoletnim dzieckiem
przewidzianego w przepisach prawa pracy,
§ 4. Podmiotami właściwymi do zaliczania do wysługi lat okresów, o których mowa w § 2, są przełożeni
określeni w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia ……..…………. o Straży Kolejowej.
§ 5. 1. Zaliczenia okresów, o których mowa w § 2, i ustalenia wysługi lat dokonuje się na podstawie
dokumentów znajdujących się w aktach osobowych funkcjonariusza.
2. Funkcjonariusz jest obowiązany przedłożyć dokumenty potwierdzające okresy, o których mowa w §
2, w komórce organizacyjnej właściwej w sprawach osobowych.
§ 6. 1. Zaliczenia okresów, o których mowa w § 2, i ustalenia wysługi lat dokonuje się po raz pierwszy
na dzień przyjęcia funkcjonariusza do służby w Straży Kolejowej.
2. Na wniosek zainteresowanego funkcjonariusza, wysługa lat ustalona w trybie ust. 1 podlega
weryfikacji w przypadku przedłożenia przez niego w późniejszym terminie nowych dokumentów
potwierdzających nie zaliczone wcześniej do wysługi lat okresy, o których mowa w § 2.
§ 7. 1. Zaliczenie okresów, o których mowa w § 2, do wysługi lat następuje w formie rozkazu
personalnego, w którym określa się łączną wysługę lat, poszczególne jej okresy składowe oraz dzień,
na który ustala się wysługę.
2. W przypadku dokonania weryfikacji wysługi lat, o której mowa w § 6 ust. 2, wydaje się nowy rozkaz
personalny, w którym, oprócz składników wymienionych w ust. 1, należy również wskazać początkowy
dzień nabycia prawa do wzrostu uposażenia z tytułu zwiększonej wysługi lat.
3. Zwiększenie wysługi lat z tytułu służby w Straży Kolejowej następuje z urzędu i nie wymaga
wydawania odrębnych rozkazów personalnych.
§ 8. W sprawach odwołań od rozkazów personalnych, o których mowa w § 7 ust. 1 i 2, stosuje się
odpowiednio przepisy dotyczące odwołań w sprawach związanych z nawiązaniem, rozwiązaniem i
zmianą stosunku służbowego funkcjonariuszy.
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia …………………………………
w sprawie określenia warunków otrzymywania przez funkcjonariuszy Straży Kolejowej dodatków
do uposażenia oraz ich wysokości
Na podstawie art. 75 ust.2 ustawy z dnia ……………. o Straży Kolejowej (Dz. U. Nr …, poz. …,
)zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) rodzaje dodatków do uposażenia i warunki ich otrzymywania,
2) wysokość dodatków do uposażenia,
3) okoliczności uzasadniające przyznawanie dodatków,
4) zasady okresowego podwyższania lub obniżania dodatków do uposażenia funkcjonariuszy Straży
Kolejowej zwanych dalej „funkcjonariuszami”.
§ 2. 1. Funkcjonariusze otrzymują następujące dodatki do uposażenia:
1) dodatek za stopień,
2) dodatek służbowy,
3) dodatek funkcyjny.
2. Kwoty dodatków, o których mowa w ust. 1, po ich wyliczeniu zaokrągla się do dziesięciu groszy
w górę.
§ 3. Ustala się miesięczny dodatek za posiadany przez funkcjonariusza stopień, odpowiadający
mnożnikom kwoty bazowej, którego wysokość określa tabela stanowiąca załącznik nr 1 do
rozporządzenia.
§ 4. 1. Funkcjonariusze w służbie stałej i przygotowawczej otrzymują dodatek służbowy za należyte
wykonywanie obowiązków służbowych, w szczególności za inicjatywę i samodzielność w realizacji
zadań służbowych, terminowość i efektywność podejmowanych działań, a także posiadane kwalifikacje
i umiejętności wykorzystywane na zajmowanym stanowisku.
2. Dodatek o którym mowa w ust. 1 przyznaje się funkcjonariuszowi w stawkach kwotowych na czas
nieokreślony. Wysokość dodatku nie może przekroczyć 50% podstawy wymiaru, o której mowa w § 3.
3. Dodatek służbowy, o którym mowa w ust. 2, podlega zwiększeniu o mnożnik 0,10 kwoty bazowej,
o której mowa § 3 dla funkcjonariuszy:
1) przewodników psów służbowych,
2) prowadzących pojazdy służbowe.
4. Funkcjonariuszowi można przyznać na czas określony kategorię dodatku służbowego wyższą niż
przysługująca na danym stanowisku, w związku z powierzeniem mu nowych lub dodatkowych
obowiązków lub zmiany warunków służby, a także za wzorową realizację zadań służbowych. Obniżenie
kategori dodatku służbowego może nastąpić przed upływem okresu, na który została ona przyznana,
w przypadku ustania przesłanek uzasadniających przyznanie jej w wysokości wyższej niż przysługująca
na danym stanowisku.
5. Przyznana funkcjonariuszowi kategoria dodatku służbowego może być obniżona w przypadku
ustania przesłanek, które uzasadniały przyznanie jej w dotychczasowej wysokości, nie więcej jednak niż
do wysokości I kategori dodatku służbowego.
6. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dodatek służbowy podlega obniżeniu.
7. Dodatek służbowy cofa się w przypadku:
1) naruszenia przez funkcjonariusza dyscypliny służbowej w czasie służby lub podczas wykonywania
zadań lub czynności służbowych, za które wymierzono mu karę dyscyplinarną wydalenia ze służby,
2) nie wywiązywania się przez funkcjonariusza z obowiązków służbowych stwierdzonego
w okresie służby stałej w dwóch kolejnych opiniach służbowych, między którymi upłynęło co
najmniej 6 miesięcy,
3) nieprzydatności do służby, stwierdzonej w opini służbowej w okresie służby przygotowawczej.
8. Ponowne przyznanie dodatku służbowego, cofniętego w trybie określonym w ust. 9, może
nastąpić po upływie co najmniej 6 miesięcy.
9. Dodatek służbowy cofa się także na okres pełnienia obowiązków na stanowisku kierowniczym lub
samodzielnym.
§ 5. 1. Dodatek funkcyjny przyznaje się funkcjonariuszowi na czas pełnienia przez niego służby lub
obowiązków na stanowisku służbowym uprawniającym do tego dodatku.
2. Ustala się 4 kategorie dodatku funkcyjnego uzależnione od rodzaju stanowiska służbowego
funkcjonariusza:
1) I kategoria - dla funkcjonariuszy na stanowiskach komendantów
2) II kategoria – dla funkcjonariuszy na stanowiskach zastępców komendantów oraz naczelników
komórek organizacyjnych Komendy Głównej Straży Kolejowej,
3) III kategoria - dla funkcjonariuszy na stanowiskach kierowniczych nie wymienionych w pkt 1 i 2
4) IV - dla funkcjonariuszy na stanowiskach samodzielnych.
3. Stanowiska służbowe funkcjonariuszy uprawniające do dodatku funkcyjnego odpowiedniej
kategori , o której mowa w ust. 2 pkt. 1 -3 określa tabela stanowiąca załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4. Stanowiska służbowe funkcjonariuszy uprawniające do dodatku funkcyjnego odpowiedniej
kategori , o której mowa w ust. 2 pkt. 4 określa Komendant Główny Straży Kolejowej w drodze odrębnej
decyzji. .
5. Wysokość przyznawanego dodatku funkcyjnego powinna być ustalona w stawce kwotowej
i uzależniona od rangi zajmowanego stanowiska służbowego, zakresu ponoszonej odpowiedzialności,
ze szczególnym uwzględnieniem szczebla działania oraz wielkości kierowanej jednostki lub komórki
organizacyjnej Straży Kolejowej oraz rodzaju i poziomu posiadanych przez funkcjonariusza kwalifikacji
zawodowych i nie może przekraczać miesięcznie:
1) w I kategori - 80%,
2) w II kategori - 70%,
3) w III kategori - 65%
4) w IV kategori - 55%
- podstawy wymiaru stanowiącej sumę należnego funkcjonariuszowi uposażenia zasadniczego, bez
jego zwiększenia z tytułu wysługi lat, oraz dodatku za stopień w stawce ustalonej dla przewidzianego
dla Straży Kolejowej stopnia etatowego odpowiadającego zajmowanemu stanowisku służbowemu.
6. Dodatek funkcyjny można w zależności od oceny wywiązywania się przez funkcjonariusza
z obowiązków oraz realizacji przez niego zadań i czynności służbowych:
1) podwyższać na stałe lub na czas określony w granicach stawek wynikających z ust. 5,
2) obniżać nie więcej niż o 30% otrzymywanej stawki, z zastrzeżeniem ust. 8.
7. Ponowne obniżenie dodatku funkcyjnego przyznanego w trybie określonym w ust. 5 może
nastąpić na podstawie kolejnej oceny dokonanej po upływie co najmniej 6 miesięcy.
8. Dodatek funkcyjny może być obniżony także w razie zmiany zakresu obowiązków służbowych,
warunków służby bądź ustania innych przesłanek, które uzasadniały przyznanie go w dotychczasowej
wysokości.
9. Dodatek funkcyjny obniża się w granicach od 20 do 50% otrzymywanej stawki w przypadku:
1) naruszenia przez funkcjonariusza dyscypliny służbowej w czasie służby lub podczas wykonywania
zadań lub czynności służbowych, za które wymierzono mu karę dyscyplinarną,
2) nie wywiązywania się przez funkcjonariuszy z obowiązków służbowych stwierdzonego w opini
służbowej,
3) nieprzydatności funkcjonariusza na zajmowanym stanowisku, stwierdzonej w opini służbowej
w okresie służby przygotowawczej.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.