eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o Straży Kolejowej

Poselski projekt ustawy o Straży Kolejowej

- projekt dotyczy zmiany statusu formacji zajmującej się zapewnieniem bezpieczeństwa na kolei. Obecnie funkcjonująca Straż Ochrony Kolei, znajdująca się w strukturze organizacyjnej PKP Polskich Linii Kolejowych Spółki Akcyjnej (będącej zarządcą infrastruktury kolejowej) ma zostać zastąpiona Strażą kolejową, która miałaby status uzbrojonej, umundurowanej formacji, wchodzącej w skład administracji rządowej. Projekt reguluje m.in. zadania i kompetencje Straży Kolejowej, zasady służby w straży Kolejowej, uprawnienia funkcjonariuszy Straży Kolejowej.

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 510
  • Data wpłynięcia: 2007-11-21
  • Uchwalenie:

510

2) przekazywaniu przez straż kolejową informacji o podejrzeniu naruszenia przepisów prawa w
zakresie obrotu towarowego z zagranicą i obrotu towarami przywożonymi z zagranicy na obszarze
kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych;
3) przekazywaniu przez organy kontroli skarbowej informacji o naruszeniu przepisów porządkowych
oraz informacji służących ochronie życia i zdrowia ludzi oraz mienia na obszarze kolejowym, w
pociągach i innych pojazdach kolejowych, uzyskanych w związku z realizowanymi zadaniami z
zakresu kontroli skarbowej;
4) udzielaniu organom kontroli skarbowej pomocy przy prowadzeniu czynności kontrolnych przez
inspektorów i pracowników organów kontroli skarbowej na obszarze kolejowym, w pociągach i
innych pojazdach kolejowych;
5) udostępnianiu organom kontroli skarbowej podczas wykonywania czynności służbowych
pomieszczeń biurowych, składowych, środków łączności, środków transportu i sprzętu biurowego,
zwłaszcza sprzętu informatycznego, będących w dyspozycji Straży Kolejowej;
6) zabezpieczeniu przez Straż Kolejową miejsca przestępstwa skarbowego lub wykroczenia
skarbowego w celu niedopuszczenia do zatarcia śladów i dowodów przed przybyciem organów
uprawnionych do prowadzenia śledztwa lub dochodzenia.
2 . Czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5, są podejmowane na pisemny wniosek organów kontroli
skarbowej.
3. W razie zaistnienia okoliczności wymagających natychmiastowego działania organ kontroli skarbowej
może zwracać się do właściwego komendanta jednostki Straży Kolejowej o podjęcie czynności, o
których mowa w ust. 1 pkt. 4 i 5 bez zachowania formy pisemnej.
4. Na wniosek właściwego komendanta jednostki Straży Kolejowej organ kontroli skarbowej
niezwłocznie potwierdza w formie pisemnej podjęcie działań, o których mowa w ust. 3, określając w
szczególności zakres czynności jednostki Straży Kolejowej oraz uzasadniając konieczność podjęcia
natychmiastowego działania.
5. Komendanci jednostek Straży Kolejowej i organy kontroli skarbowej, zapewniając koordynację
wspólnych przedsięwzięć, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, mogą wyznaczać koordynatorów
odpowiedzialnych za prawidłowe prowadzenie tych przedsięwzięć.
6. Koordynatorzy o których mowa w ust. 5 informują komendantów jednostek Straży Kolejowej oraz
organy kontroli skarbowej o przeszkodach w prowadzeniu wspólnych przedsięwzięć oraz sporządzają
raporty z ich realizacji.
7. Organy kontroli skarbowej i komendanci Straży Kolejowej mogą zawierać porozumienia,
uwzględniając zasady koordynacji, o których mowa w ust. 5.
8. Podjęcie czynności, o których mowa w ust. 1 pkt. 4 i 5, nie może zakłócać prawidłowego
wykonywania zadań Straży Kolejowej.
11. Jeżeli jednostka Straży Kolejowej nie może wykonać określonych czynności w zakresie
współdziałania lub udzielić pomocy, w tym także technicznej, właściwy komendant jednostki Straży
Kolejowej niezwłocznie zawiadamia organ kontroli skarbowej o przyczynach niepodjęcia tych czynności
lub nie udzieleniu pomocy.
12. Jeżeli wymagają tego przepisy prawa lub jest to konieczne z uwagi na interes jednostki
współdziałającej albo osób trzecich, jednostka Straży Kolejowej po wykonaniu czynności, o których
mowa w ust. 1 pkt 4, sporządza protokół.
13. Protokół, o którym mowa w ust. 12, zawiera:
1) termin i miejsce dokonanych czynności;
2) zakres podmiotowy i przedmiotowy oraz warunki realizacji tych czynności;
3) imię i nazwisko oraz podpis osób w nich uczestniczących, a w razie braku podpisu adnotacje o
przyczynach jego braku.
14. Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron
współdziałających.
§ 10. 1. Współdziałanie Straży Kolejowej z organami celnymi polega w szczególności na:
1) prowadzeniu wspólnych przedsięwzięć na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach
kolejowych;
2) przekazywaniu przez Straż Kolejową informacji o podejrzeniu naruszenia przepisów prawa w
zakresie obrotu towarowego z zagranicą i obrotu towarami przywożonymi z zagranicy na
obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych;
3) przekazywaniu przez organy celne informacji o naruszeniu przepisów porządkowych oraz
informacji służących ochronie życia i zdrowia ludzi oraz mienia na obszarze kolejowym, w
pociągach i innych pojazdach kolejowych, uzyskanych w związku z realizowanymi zadaniami z
zakresu kontroli celnej;
4) udzielaniu organom celnym pomocy przy prowadzeniu czynności kontrolnych przez inspektorów i
pracowników organów kontroli skarbowej na obszarze kolejowym, w pociągach i innych
pojazdach kolejowych;
5) udostępnianiu organom celnym podczas wykonywania czynności służbowych pomieszczeń
biurowych, składowych, środków łączności, środków transportu i sprzętu biurowego, zwłaszcza
sprzętu informatycznego, będących w dyspozycji Straży Kolejowej;
6) zabezpieczeniu przez Straż Kolejową miejsca przestępstwa celnego lub wykroczenia celnego w
celu niedopuszczenia do zatarcia śladów i dowodów przed przybyciem organów uprawnionych do
prowadzenia śledztwa lub dochodzenia.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5, są podejmowane na pisemny wniosek organów
celnych.
3. W razie zaistnienia okoliczności wymagających natychmiastowego działania organ celny może
zwracać się do właściwego komendanta Straży Kolejowej o podjęcie czynności, o których mowa w ust.
1 pkt 4 i 5, bez zachowania formy pisemnej.
4. Na wniosek właściwego komendanta Straży Kolejowej organ celny niezwłocznie potwierdza w formie
pisemnej podjęcie działań, o których mowa w ust. 3, określając w szczególności zakres czynności
jednostki Straży Kolejowej oraz uzasadniając konieczność podjęcia natychmiastowego działania.
5. Komendanci Straży Kolejowej i organy celne, zapewniając koordynację wspólnych przedsięwzięć, o
których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, mogą wyznaczać koordynatorów odpowiedzialnych za prawidłowe
prowadzenie tych przedsięwzięć.
6. Koordynatorzy informują komendantów Straży Kolejowej oraz organy celne o przeszkodach w
prowadzeniu wspólnych przedsięwzięć oraz sporządzają raporty z ich realizacji.
7. Organy celne i komendanci Straży Kolejowej mogą zawierać porozumienia, uwzględniając zasady
koordynacji, o których mowa w ust. 5.
8. Podjęcie czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5, nie może zakłócać prawidłowego wykonywania
zadań Straży Kolejowej.
9. Jeżeli jednostka Straży Kolejowej nie może wykonać określonych czynności w zakresie
współdziałania lub udzielić pomocy, w tym także technicznej, właściwy komendant jednostki Straży
Kolejowej niezwłocznie zawiadamia organ celny o przyczynach niepodjęcia tych czynności lub nie
udzieleniu pomocy.
10. Jeżeli wymagają tego przepisy prawa lub jest to konieczne z uwagi na interes jednostki
współdziałającej albo osób trzecich, jednostka Straży Kolejowej po wykonaniu czynności, o których
mowa w ust. 1 pkt 4, sporządza protokół.
11. Protokół, o którym mowa w ust. 10, zawiera:
1) termin i miejsce dokonanych czynności;
2) zakres podmiotowy i przedmiotowy oraz warunki realizacji tych czynności;
3) imię i nazwisko oraz podpis osób w nich uczestniczących, a w razie braku podpisu adnotacje o
przyczynach jego braku.
12. Protokół sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron
współdziałających.

§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia .........................................

w sprawie określenia ilości etatów w Straży Kolejowej


Na podstawie art. 8 ust. 7 ustawy z dnia ................................. o (Dz. U. Nr ....., poz...........),
zarządza się, co następuje:

§ 1. 1. W Komendzie Głównej Straży Kolejowej, zwanej dalej "Komendą Główną", naliczania etatowe
dokonywane są przy uwzględnieniu:
1) zakresu, rodzaju i liczby realizowanych przez funkcjonariuszy i pracowników Komendy Głównej
ustawowych zadań Straży Kolejowej,
2) zakresu zadań wynikających ze sprawowania przez Komendanta Głównego Straży Kolejowej
nadzoru nad terenowymi organami Straży Kolejowej oraz ośrodkami szkolenia Straży Kolejowej,
3) zakresu zadań wynikających z prowadzenia współpracy międzynarodowej z organami i
instytucjami właściwymi w sprawach ochrony obszarów kolejowych.
2. W komendach regionów Straży Kolejowej, naliczenia etatowe dokonywane są przy uwzględnieniu:
1) zakresu, rodzaju i liczby realizowanych przez funkcjonariuszy i pracowników komend regionów
ustawowych zadań Straży Kolejowej,
2) liczby, rodzaju i kategori podległych komendantowi regionu Straży Kolejowej jednostek
organizacyjnych Straży Kolejowej,
3) terytorialnego zasięgu działania regionu Straży Kolejowej oraz długości lini kolejowych,
4) natężenia i rodzaju zdarzeń,
5) stopnia zagrożenia i rodzaju przestępczości, której zwalczanie należy do zadań komendanta
regionu.
3. W komendach rejonu Straży Kolejowej, naliczenia etatowe dokonywane są przy uwzględnieniu:
1) ilości i długości lini kolejowej,
2) stopnia zagrożenia i rodzaju przestępczości,
3) przewidywanej tendencji rozwoju w zakresie sytuacji na ochranianym obszarze kolejowym,
4) warunków terenu, w szczególności: rodzaju szlaków kolejowych, masowości przewożonego
mienia i pasażerów, ilości ochranianych obiektów,
5) innych warunków terenowych mających wpływ na prowadzone działania.
4. W ośrodkach szkolenia Straży Kolejowej, naliczenia etatowe dokonywane są przy uwzględnieniu:
1) zakresu programów szkoleń,
2) zadań realizowanych w ramach posiadanych kompetencji,
3) liczby słuchaczy i kursów,
4) liczby i rodzaju kierunków szkolenia,
5) przewidywanych potrzeb szkoleniowych,
6) dyslokacji ośrodka szkolenia,
7) posiadanego zabezpieczenia logistycznego.

§ 2. Liczba i rodzaj tworzonych etatów powinny zapewniać:
1) efektywne wykorzystanie posiadanych zasobów ludzkich,
2) możliwość realizacji ustawowych zadań Straży Kolejowej,
3) płynność wykonywanych zadań,
4) właściwy system zarządzania,
5) utrzymanie w należytym stanie technicznym posiadanych pojazdów, innego sprzętu oraz obiektów.

§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia …………………….……
w sprawie nadawania jednostkom organizacyjnym sztandaru Straży Kolejowej

Na podstawie art. 11 pkt 1 ustawy z dnia ……………..…. o Straży Kolejowej (Dz. U. Nr .…, poz. .…),
zarządza się, co następuje:

Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa wzór i tryb nadawania sztandaru jednostkom organizacyjnym Straży
Kolejowej.
§ 2. Sztandar może być nadany następującym jednostkom organizacyjnym Straży Kolejowej:
1) Komendzie Głównej Straży Kolejowej,
2) Komendom Regionów Straży Kolejowej,
3) Komendom Rejonów Straży Kolejowej,
4) Ośrodkom Szkolenia Straży Kolejowej.

Rozdział 2
Wzór sztandaru
§ 3. Sztandar jednostki organizacyjnej Straży Kolejowej składa się z płata, głowicy, drzewca i szarfy.
§ 4. 1. Płatem sztandaru jest tkanina w kształcie kwadratu, barwy amarantowej po stronie głównej, a
barwy żółtej po stronie odwrotnej. Jeden bok sztandaru wszyty jest w żółtą skórę przymocowaną do
drzewca 7 gwoździami ze złotego metalu po każdej stronie płata (drzewca). Boki sztandaru, z wyjątkiem
boku przytwierdzonego do drzewca, są obszyte złotą frędzlą.
2. Na stronie głównej płata sztandaru znajduje się wizerunek orła białego, ustalony dla godła
Rzeczypospolitej Polskiej w odrębnych przepisach, haftowany srebrnym szychem, a korona, dziób i
szpony – haftowane złotym szychem. Wokół napis „BÓG . HONOR . OJCZYZNA”. Pod godłem
umieszczona jest ośka kolejowa haftowana złotym szychem. W rogach płata znajdują się wieńce z liści
laurowych haftowane złotym szychem otwarte w górnej części. Wewnątrz wieńców umieszczone są
litery „SK” haftowane srebrnym szychem. Wzór strony głównej płata sztandaru określa załączniki nr 1
do rozporządzenia.
3. Na stronie odwrotnej płata, w środkowej części na żółtym tle znajduje się wizerunek – popiersie Jana
Pawła II, w szacie biało - purpurowej. Nad wizerunkiem Jana Pawła II znajduje się pisany łukiem napis
„OBYM MÓGŁ STAĆ SIĘ SŁUGĄ! I SŁUGĄ SŁUG! Jan Paweł II”, haftowany purpurowym szychem. Pod
wizerunkiem Jana Pawła II nazwa jednostki organizacyjnej Straży Kolejowej haftowane niebieskim
szychem. W lewym górnym rogu płata herb papieski Jana Pawła II, w prawym górnym rogu umieszcza
się herby miejscowości i symbole związane z historią jednostki organizacyjnej.



Wzór strony odwrotnej płata sztandaru określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 5. 1. Głowica sztandaru składa się z orła wykonanego ze srebrnego metalu i podstawy wykonanej ze
złotego metalu. Korona, dziób i szpony orła są koloru złotego.
2. Na przedniej ścianie podstawy są umieszczone litery „SK”.
strony : 1 ... 10 ... 22 . [ 23 ] . 24 ... 30 ... 61

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: