Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich
- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 472
- Data wpłynięcia: 2008-04-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055
472
a) planowanie wariantów sytuacyjnych,
b) ćwiczenia i manewry,
c) ocena ćwiczeń i manewrów.
14. Procedury administracyjne dotyczące ochrony:
1
a) audyt i inspekcje stanu zabezpieczenia,
b) dokumentacja,
c) raportowanie wyników kontroli zabezpieczenia,
d) nadzór i kontrola.
RAZEM GODZIN: 23
17
6
9
Zał cznik nr 6
PROGRAM SZKOLENIA OFICERA OCHRONY ARMATORA (CSO)
Liczba
Lp. Zagadnienia
godzin
W4 C5
I. II.
III. IV.
1. Wprowadzenie - przedstawienie celu i programu szkolenia.
0,5
2. Rozwój polityki bezpieczeństwa na morzu:
1
a) międzynarodowe organizacje morskie,
b) prawodawstwo międzynarodowe i polskie,
c) definicje dotyczące bezpieczeństwa i ochrony,
d) podejmowanie działań prawnych w sytuacjach
zagrożenia.
Konwencja SOLAS - relacja między Kodeksem ISM i Kodeksem
3.
1,5
ISPS.
4. Terroryzm - dzieje, istota, motywy:
2
a) historia,
b) definicje,
c) rodzaje,
d) terroryzm morski - specyfika i przykłady.
Rozpoznawanie, identyfikacja i sposoby postępowania z przedmiotami
5. niebezpiecznymi (broń, materiały wybuchowe, niebezpieczne
1
1
narzędzia, narkotyki):
a) podział,
b) ogólna charakterystyka,
c) zasada działania,
d) potencjalne zagrożenia.
6. Poziomy
ochrony:
1
a) definicje poziomów ochrony,
b) wymagane procedury,
c) wprowadzanie procedur ochrony.
7. Ocena ryzyka na statku:
1
a) metody oceny ryzyka,
b) narzędzia oceny ryzyka,
c) przegląd statku,
d) wyposażenie statku i systemy ochrony na statku,
e) ograniczenie operacyjne,
f) testowanie, kalibracja i utrzymanie systemów na
statku (pożarowy, wodny, balastowy).
4 Wykłady
5 Ćwiczenia
10
Plan ochrony portu, utrzymywania ochrony na statku na styku statek-
8.
1
port.
9. Rodzaje aktualnych zagrożeń w żegludze morskiej:
1
a) porwania,
b) nielegalni pasażerowie,
c) piractwo,
d) podłożenia ładunków wybuchowych,
e) procedury ewakuacji na statku.
10. Zachowania ludzkie:
1
a) typy zachowań,
b) rozpoznawanie osób potencjalnie zagrażających,
c) zarządzanie tłumem,
d) syndrom sztokholmski.
11. Stosunki interpersonalne, komunikacja:
1
1
a) negocjacje,
b) komunikacja niewerbalna,
c) przykładowe postawy terrorysty i negocjatora,
d) ćwiczenia z komunikacji niewerbalnej,
e) przeprowadzanie rozmów negocjacyjnych.
Przeszukiwanie różnych rodzajów statków, pomieszczeń i osób -
12.
1
1
postępowanie:
a) ogólne zasady przeprowadzania przeszukiwań,
b) plan przeszukiwania statku, pomieszczeń,
c) zasady obszukiwania osób,
d) przeszukiwanie pomieszczeń,
e) kontrolowanie osób,
f) zasady obezwładniania osób niebezpiecznych.
Organizacja bezpieczeństwa, zakresy obowiązków i odpowiedzialność
13.
2
na poszczególnych stanowiskach:
a) zasady ogólne,
b) kraje-sygnatariusze,
c) wskazane instytucje działające w imieniu państwa
flagi,
d) armator statku,
e) kapitan statku,
f) oficer ochrony armatora,
g) oficer ochrony portu,
h) oficer ochrony statku.
14. Procedury administracyjne dotyczące ochrony:
1
a) audyt i inspekcje stanu zabezpieczenia,
b) dokumentacja,
c) raportowanie wyników kontroli zabezpieczenia,
d) nadzór i kontrola.
15. Plan ochrony statku i ocena planu ochrony statku:
1
3
11
a) właściwości,
b) zawartość,
c) zabezpieczenie, stopień tajności,
d) wprowadzenie planu ochrony,
e) utrzymanie i modyfikacja planu.
RAZEM GODZIN: 23
17
6
12
UZASADNIENIE
Wydanie przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zwartej
w art. 52 ust. 6 oraz art. 53 ust. 2 ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich, zgodnie
z którą minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi w drodze rozporządzenia
programy szkolenia oficera ochrony armatora i oficera ochrony obiektu portowego, wzory
świadectwa przeszkolenia oficera ochrony armatora i oficera ochrony obiektu portowego,
wzór dokumentu identyfikacyjnego oficera ochrony obiektu portowego oraz wysokości opłat
pobieranych za wystawienie tych dokumentów.
Wzór świadectwa przeszkolenia oficera ochrony armatora określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia. Wzór świadectwa przeszkolenia ochrony obiektu portowego określa
załącznik nr 2 do rozporządzenia. Wzór dokumentu identyfikacyjnego oficera ochrony
obiektu portowego określa załącznik nr 3 do rozporządzenia. Wysokość opłat, o których
mowa w ust. 1 pkt 3 określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
Programy przeszkolenia PFSO i CSO określają odpowiednio załączniki nr 5 i 6 do
rozporządzenia. Zostały one opracowane w oparciu o kursy modelowe IMO 3.20 i 3.21 –
odpowiednio dla CSO i PFOS, oraz okólniki Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego
Międzynarodowej Organizacji Morskiej (MSC Circ. 1154 z dnia 23 maja 2005 r. w sprawie
wskazówek dla szkolenia i certyfikacji CSO oraz MSC Circ. 1188 z dnia 22 maja 2006 r.
w sprawie wskazówek dla szkolenia i certyfikacji PFSO).
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039, z późn. zm.)
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.1414), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Proponuje
się, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
13