eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

Rządowy projekt ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich

- projekt dotyczy określenia zasad ochrony żeglugi morskiej i portów morskich, ochrony życia i zdrowia osób znajdujących się na terenie portów i na statkach zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, kodeksie dla ochrony statków i obiektów portowych i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmcnienia ochrony statków i obiektów portowych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 472
  • Data wpłynięcia: 2008-04-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ochronie żeglugi i portów morskich
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 171, poz. 1055

472


§ 20. Materiały zawierające informacje niejawne mogą być przekazywane także bez
pośrednictwa przewoźników, po
zabezpieczeniu przewożonych materiałów przed
zniszczeniem oraz dostępem osób nieuprawnionych.

§ 21. 1. Przewoźnik wydaje przesyłki upoważnionemu przedstawicielowi adresata na
podstawie wykazu przesyłek wydanych, sporządzonego przez przewoźnika.
2. Przedstawiciel adresata, przed odebraniem przesyłki, obowiązany jest przedstawić
upoważnienie do jej odbioru.
3. W przypadku nieotrzymania przez adresata od przewoźnika przesyłki ujętej w wykazie
przesyłek nadanych, zawiadamia on niezwłocznie o tym nadawcę.

§ 22. W przypadku gdy zachodzi konieczność pilnego wywozu za granicę materiałów
w ramach wynikających z umów międzynarodowych rozmów, konferencji lub innych
kontaktów i nie istnieje możliwość przekazania materiałów za pośrednictwem przewoźnika,
delegująca osoba odpowiedzialna może zezwolić na wywóz tych materiałów, jeżeli osoba
wywożąca:
1) legitymuje się odpowiednim poświadczeniem bezpieczeństwa;
2) zapewnia stałą osobistą ochronę i bezpośrednią kontrolę w czasie podróży nad
przewożonym materiałem;
3) ma zapewniony środek transportu umożliwiający bezpieczny przewóz materiałów do
miejsca, w którym materiały będą wykorzystywane;
4) posiada środek łączności umożliwiający szybki kontakt z jednostką delegującą;
5) ma zapewnione miejsce gwarantujące bezpieczne przechowywanie tych materiałów.

Rozdział 4
Przepis końcowy
§
23. Rozporządzenie wchodzi w życie w po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Minister Infrastruktury






7


UZASADNIENIE


Wydanie przedmiotowego rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zwartej
w art. 28 ust. 2 ustawy o ochronie żeglugi i portów morskich, zgodnie z którą minister
właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, procedury
w zakresie przekazywania i obiegu informacji w zakresie ochrony żeglugi i portów morskich.
W tworzeniu projektowanego rozporządzenia oparto się na istniejących przepisach
z zakresu ochrony informacji niejawnych.


Rozdział pierwszy projektowanego rozporządzenia zawiera przepisy ogólne. W
rozdziale drugim opisane zostały środki do zastosowania w celu zachowania bezpieczeństwa
teleinformatycznego, a więc wytwarzania, przechowywania i przekazywania danych w formie
elektronicznej.
Rozdział trzeci określa metody i środki, jakie muszą zostać zachowane, aby
przyjmowanie, przewożenie, wydawanie materiałów zawierających informacje niejawne
z zakresu ochrony żeglugi i portów morskich, nie wiązało się z ich bezprawnym
udostępnieniem lub ujawnieniem.

Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039, z późn. zm.)
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w
procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.1414), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.

Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Projektowane rozporządzenie jest zgodne z przepisami prawa Unii Europejskiej.





8


OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na wszystkie podmioty i organy biorące udział
w przekazywaniu i przetwarzaniu danych niejawnych z zakresu ochrony żeglugi i portów
morskich.

2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych,
w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.

4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na sytuację i rozwój
regionalny.

5. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany szerokim konsultacjom społecznym z podmiotami
reprezentującymi środowisko morskie.


03/14zb

9




Projekt


ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia

w sprawie, sposobu przeprowadzania weryfikacji i prób efektywności w zakresie ochrony
żeglugi i portów morskich oraz wysokości wynagrodzenia ekspertów2)

Na podstawie art. 37 ustawy z dnia ………………… 2008 r. o ochronie żeglugi i portów
morskich (Dz. U. Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób przeprowadzania weryfikacji i prób efektywności w zakresie ochrony żeglugi i
portów morskich;
2) wysokość wynagrodzenia ekspertów, o którym mowa w art. 30 ust. 3 ustawy.

§ 2. 1. Członkowie zespołu otrzymują imienne upoważnienie do przeprowadzenia testu,
podpisane przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, bądź dyrektora
właściwego urzędu morskiego.

2. W przypadku testowania skuteczności ochrony dostępu do statku, a szczególnie do
obszarów ograniczonego dostępu członkowie zespołu nie powinni okazywać dokumentu
upoważniającego do dokonania inspekcji oraz unikać okazywania dokumentu tożsamości
ujawniającego rzeczywiste miejsce pracy (np. legitymacji służbowej); dokumenty takie
powinni okazać dopiero po powstrzymaniu takiej próby dostępu przez załogę statku, bądź
służby ochrony portu lub po skutecznym wtargnięciu do ww. rejonów.
3. Ubiór członków zespołu powinien być podobny lub identyczny jak ubiór
pracowników portowych, stoczniowych, dostawy i dostosowany do scenariusza
przeprowadzanego testu.


1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt
2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie wdraża postanowienia dyrektywy 2005/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 26 października 2005 r. w sprawie wzmocnienia ochrony portów (Dz. Urz. WE L 310, z 25.11.2005, str. 28)

§ 3. Przy wyborze statków do inspekcji członkowie zespołu powinni brać pod uwagę
następujące kryteria:
1) wytyczne mające zastosowanie jedynie do statków, o których mowa w Prawidle 2.1,
Rozdziału XI-2 Konwencji SOLAS;
2) poziom ochrony, na jakim znajduje się obiekt portowy, przy którym znajduje się statek
poddawany testowi.

§ 4. Raporty lub skargi związane z ochroną otrzymane przez funkcjonariuszy PSC lub FSC
przed wejściem na statek powinny być przekazywane kierownikowi zespołu ds. ISPS lub
kapitanowi portu, który zdecyduje o przeprowadzeniu testu.

§ 5. Na statku, na którym wprowadzono poziom ochrony 3, inspektorzy ograniczają zakres
inspekcji z uwagi na podjęte środki ochrony.

§ 6. 1. Przed przeprowadzeniem testu należy opracować szczegółowy scenariusz działania,
wczuwając się w rolę terrorystów, przestępców bądź pasażerów na gapę, zakładając najbardziej
prawdopodobne zachowania z ich strony i uwzględniając uwarunkowania zewnętrzne.
Scenariusz powinien określać cel testu, skład i zadania zespołu, kolejność i harmonogram
działań oraz sposób dokumentowania. Scenariusz powinien odnosić się do zagrożeń i zdarzeń
naruszających ochronę przedstawionych w ocenach stanu ochrony statku.
2. Przykładowe tematy scenariuszy testów:
1) statek towarowy do 5000 GT – możliwe przejęcie statku;
2) pasażerski statek wycieczkowy – fałszowanie dokumentów wejścia lub dostarczanego
sprzętu na statek;
3) kontenerowiec – wtargnięcie piratów;
4) drobnicowiec – przemyt broni;
5) gazowiec LPG – podłożenie bomby.
3. Tematy scenariuszy powinny być ograniczone jedynie inwencją członków zespołu
i tematyką zawartą w ISPS.

§ 7. Wynagrodzenie ekspertów, o którym mowa w art. 30 ust. 3 ustawy określa załącznik nr
1 do rozporządzenia.

§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Infrastruktury

2
strony : 1 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27 ... 40 ... 59

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: