Rządowy projekt ustawy o systemie bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOx) dla dużych źródeł spalania
projekt dotyczy powstania systemu bilansowania i rozliczania wielkości emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu przeznaczonych dla dużych źródeł spalania, w którym będą gromadzone, bilansowane, rozliczane, szacowane i zestawiane wszystkie informacje o emitowanych przez te źródła gazach
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4640
- Data wpłynięcia: 2011-08-31
- Uchwalenie:
4640
pułapów emisji Krajowy o rodek oblicza dla danego roku sprawozdawczego:
1) roczne pułapowe wskaźniki emisji dwutlenku siarki;
2) roczne pułapowe wskaźniki emisji tlenków azotu.
3. Informację o wielko ci rocznych pułapowych wskaźników emisji
dwutlenku siarki i rocznych pułapowych wskaźników emisji tlenków azotu dla roku
sprawozdawczego Krajowy o rodek przekazuje ministrowi wła ciwemu do spraw
rodowiska, w terminie do dnia 15 marca roku następującego po roku
sprawozdawczym.
4. Informację o wielko ci rocznych pułapowych wskaźników emisji
dwutlenku siarki i rocznych pułapowych wskaźników emisji tlenków azotu dla roku
sprawozdawczego minister wła ciwy do spraw rodowiska zamieszcza na stronie
internetowej obsługującego go urzędu, w terminie do dnia 20 marca roku następującego
po roku sprawozdawczym.
Art. 11. 1. Na podstawie informacji o wielko ci produkcji energii elektrycznej
oraz produkcji ciepła zawartych w raporcie rocznym, o którym mowa w art. 6 ust. 1,
i rocznych pułapowych wskaźników emisji operator oblicza dla zakładu,
z dokładno cią do 1 kg, roczny limit emisji dwutlenku siarki i roczny limit emisji
tlenków azotu za dany rok sprawozdawczy.
2. Operator wprowadza na rachunek informację o wyliczonym
rocznym limicie emisji dwutlenku siarki i rocznym limicie emisji tlenków azotu,
w terminie do dnia 25 marca roku następującego po roku sprawozdawczym.
3. Na podstawie rocznego limitu emisji, o którym mowa w ust. 1,
operator oblicza liczbę uprawnień do emisji dla zakładu w danym roku
sprawozdawczym. Liczba uprawnień do emisji dwutlenku siarki stanowi iloraz
rocznego limitu emisji dwutlenku siarki i 1 kg dwutlenku siarki, a liczba uprawnień do
emisji tlenków azotu stanowi iloraz rocznego limitu tlenków azotu i 1 kg tlenków azotu.
4. Uprawnienia do emisji zostają wprowadzone na rachunek po
weryfikacji, pod względem rachunkowym, rocznego limitu emisji dwutlenku siarki
i rocznego limitu emisji tlenków azotu, dokonanej przez Krajowy o rodek do dnia
31 marca roku następującego po roku sprawozdawczym.
10
Art. 12. Minister wła ciwy do spraw rodowiska okre li, w drodze
rozporządzenia, sposób obliczania:
1) rocznych pułapowych wskaźników emisji, o których mowa
w art. 10 ust. 2,
2) wielko ci rocznych limitów emisji, o których mowa w art. 11
ust. 1
– kierując się potrzebą prowadzenia jednolitych obliczeń wielko ci
rocznych pułapowych wskaźników emisji i limitów emisji, biorąc
pod uwagę rodzaje dużych źródeł spalania objętych systemem
bilansowania z podziałem według nominalnej mocy cieplnej oraz
emisję i odpowiadającą jej produkcję energii elektrycznej i produkcję
ciepła.
Art. 13. 1. Operator jest obowiązany do rozliczenia emisji za dany rok
sprawozdawczy.
2. Jeżeli emisja dwutlenku siarki lub emisja tlenków azotu była
w roku sprawozdawczym większa niż wyliczony roczny limit emisji, o którym mowa
w art. 11 ust. 1, operator jest obowiązany do nabycia uprawnień do emisji w liczbie
odpowiadającej wielko ci przekraczającej roczny limit emisji lub, w przypadku braku
pokrycia emisji uprawnieniami do emisji, uiszczenia opłaty zastępczej za brak
uprawnień do emisji, zwanej dalej „opłatą zastępczą”.
3. Nabycia uprawnień do emisji operator może dokonać w terminie
do dnia 28 kwietnia roku następującego po roku sprawozdawczym.
4. Operator ustala wysoko ć opłaty zastępczej będącej iloczynem
liczby brakujących uprawnień do emisji i jednostkowej stawki opłaty zastępczej.
5. Wysoko ć jednostkowej stawki opłaty zastępczej wynosi 5 zł za
brak jednego uprawnienia do emisji.
6. Opłatę zastępczą operator wnosi na rachunek bankowy
Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej, w terminie do dnia
30 kwietnia roku następującego po roku sprawozdawczym.
7. Operator przekazuje do Krajowego o rodka, w terminie do dnia
10 maja roku następującego po roku sprawozdawczym:
11
1) informacje o wielko ci emisji, za którą ui cił opłatę zastępczą,
w podziale na dwutlenek siarki i tlenki azotu;
2) informacje o wysoko ci uiszczonej opłaty zastępczej wraz
z dowodem jej wpłaty.
8. Operator przekazuje informacje, o których mowa w ust. 7,
w formie pisemnej, podając numer rachunku i nazwę zakładu, którego ta informacja
dotyczy.
9. W przypadku zarządzania przez tego samego operatora więcej niż
jednym zakładem przy rozliczaniu emisji są uwzględniane emisje ze wszystkich
zakładów oraz uprawnienia do emisji posiadane na rachunkach prowadzonych dla tych
zakładów.
Art. 14. 1. Jeżeli operator nie dopełni obowiązku wniesienia należnej opłaty
zastępczej w terminie okre lonym w art. 13 ust. 6 albo wniesie opłatę w niewła ciwej
wysoko ci, minister wła ciwy do spraw rodowiska okre li, w drodze decyzji,
wysoko ć należnej opłaty. Decyzja ta nie może być wydana później niż w terminie 2
miesięcy od dnia wpłynięcia informacji, o której mowa w ust. 2.
2. Krajowy o rodek przekazuje ministrowi wła ciwemu do spraw
rodowiska, w terminie do dnia 31 maja roku następującego po roku sprawozdawczym,
informacje o niewniesieniu przez operatora należnej opłaty zastępczej albo wniesieniu
jej w niewła ciwej wysoko ci oraz o wielko ci emisji, której ta opłata dotyczy.
3. Do opłaty zastępczej stosuje się odpowiednio przepisy działu III
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8,
poz. 60, z późn. zm), z tym że uprawnienia organu podatkowego przysługują
wierzycielowi, którym jest Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki
Wodnej.
4. Organem wła ciwym w zakresie decyzji wydawanych na
podstawie przepisów ustawy wymienionej w ust. 3 jest Prezes Zarządu Narodowego
Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej. W sprawach tych organem
wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego jest minister
wła ciwy do spraw rodowiska.
12
Art. 15. 1. Nabywcą uprawnień do emisji może być wyłącznie operator.
2. Zbywca uprawnień do emisji jest obowiązany do przekazania
uprawnień do emisji ze swojego rachunku na rachunek nabywcy uprawnień do emisji.
3. Przeniesienie własno ci uprawnień do emisji następuje z dniem
wprowadzenia ich na rachunek nabywcy uprawnień do emisji.
Art. 16. Krajowy o rodek, do dnia 25 maja roku następującego po roku
sprawozdawczym, umarza uprawnienia do emisji za rok sprawozdawczy znajdujące się
na rachunkach.
Art. 17. 1. Krajowy o rodek, do dnia 31 lipca roku następującego po roku
sprawozdawczym, przedstawia ministrowi wła ciwemu do spraw rodowiska oraz
ministrowi wła ciwemu do spraw gospodarki raport z funkcjonowania systemu
bilansowania.
2. Raport obejmuje sumaryczne informacje, za rok sprawozdawczy,
ze wszystkich dużych źródeł spalania dotyczące:
1) liczby uprawnień do emisji dwutlenku siarki i liczby uprawnień
do emisji tlenków azotu;
2) wielko ci emisji dwutlenku siarki i wielko ci emisji tlenków
azotu;
3) wielko ci produkcji energii elektrycznej i wielko ci produkcji
ciepła;
4) wielko ci emisji dwutlenku siarki i wielko ci emisji tlenków
azotu, za którą operatorzy ui cili opłatę zastępczą;
5) wysoko ci uiszczonej opłaty zastępczej;
6) wniosków z funkcjonowania systemu bilansowania.
3. Raport przekazuje się w formie pisemnej oraz w postaci
elektronicznej.
Art. 18. 1. Krajowy o rodek oblicza na podstawie raportów miesięcznych,
o których mowa w art. 6 ust. 1, bieżący wskaźnik emisji dwutlenku siarki i bieżący
13
wskaźnik emisji tlenków azotu.
2. Bieżące wskaźniki emisji, o których mowa w ust. 1, Krajowy
o rodek oblicza za okres od dnia 1 stycznia danego roku do ostatniego dnia danego
miesiąca, za który przekazano raport miesięczny.
3. Wysoko ć bieżącego wskaźnika emisji ustala się w sposób
okre lony dla rocznych pułapowych wskaźników emisji, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 12.
4. Bieżące wskaźniki emisji, o których mowa w ust. 1, Krajowy
o rodek zamieszcza na swojej stronie internetowej w terminie do 20 dnia miesiąca
następującego po miesiącu, za który przekazano raport miesięczny.
Rozdział 3
Kary pieniężne
Art. 19. 1. Jeżeli operator:
1) nie złoży wniosku o utworzenie rachunku albo złoży go po
terminie,
2) nie przekaże Krajowemu o rodkowi raportu rocznego, o którym
mowa w art. 6 ust. 1, albo przekaże go po terminie
– podlega karze pieniężnej w wysoko ci 50 000 zł.
2. Jeżeli operator nie przekaże Krajowemu o rodkowi informacji,
o których mowa w art. 13 ust. 7, albo przekaże je po terminie, podlega karze pieniężnej
w wysoko ci 5 000 zł.
Art. 20. 1. Jeżeli operator nie wniesie w terminie opłaty zastępczej, podlega
karze pieniężnej w wysoko ci równej iloczynowi liczby brakujących uprawnień do
emisji i jednostkowej stawki kary pieniężnej.
2. Jednostkowa stawka kary pieniężnej wynosi 10 zł.
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4640
› Pobierz plik