Poselski projekt ustawy o mediach publicznych
projekt dotyczy nadania nowego statutu mediom publicznym
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4629
- Data wpłynięcia: 2010-07-02
- Uchwalenie:
4629
2.
Audycje realizujące medialną służbę publiczną mogą być zaliczane do kategorii
określonych w ust. 1 łącznie albo osobno.
Art. 84.
1. Rada na wniosek dyrektora jednostki mediów publicznych, a w razie niezłożenia
wniosku z własnej inicjatywy, ustala kryteria kwalifikacji programów do produkcji.
2.
Kryteria, o których mowa w ust. 1, uwzględniają:
1)
pożyteczność;
2)
jakość programu;
3)
satysfakcję widzów, w tym oczekiwaną oglądalność.
Art. 85.
1.
Rada może określić dopuszczalny czas nadawania reklam w programach nadawców
publicznych niższy niż określony w przepisach art. 16 ustawy o radiofonii i telewizji.
2.
Rada określa maksymalny czas nadawania reklam w godzinie programu, w pasmach
nadawania i w okresach dziennych.
3.
Rada może wyznaczyć dni bez reklamy w programach nadawców publicznych.
4.
Rada może zakazać nadawania reklamy pomiędzy niektórymi rodzajami audycji.
Art. 86.
1.
Rada może zakazać lokowania produktów w niektórych audycjach produkowanych z
udziałem środków publicznych.
2.
Rada zakazuje lokowania produktów w audycjach produkowanych ze środków
publicznych i adresowanych do dzieci.
3.
Rada określa sposób informowania w napisach końcowych o lokowaniu produktu w
audycjach programów jednostek mediów publicznych.
Art. 87.
1.
Udział reklamy społecznej i reklamy kulturowej wynosi co najmniej 2 minuty na każde
6 minut reklamy komercyjnej.
2.
W każdych 2 godzinach programu reklama społeczna i reklama kulturowa zajmują co
najmniej po 1 minucie, chyba że jej nadanie wymagałoby przerwania nadawania
audycji. Jeśli blok reklamowy jest krótszy niż 3 minuty, reklama społeczna lub reklama
kulturowa zajmuje co najmniej 30 sekund tego bloku.
3.
Rada ustala zasady udziału:
1)
reklamy społecznej, po zasięgnięciu opinii ogólnopolskiej reprezentacji
organizacji pozarządowych,
2)
reklamy kulturowej, po zasięgnięciu opinii ogólnopolskich organizacji twórczych,
– w czasie nadawania reklam w programach nadawców publicznych.
Art. 88.
1.
Rada określi sposób umieszczania reklamy społecznej i reklamy kulturowej na stronach
internetowych Portalu, biorąc pod uwagę zasady udziału reklamy społecznej i reklamy
kulturowej w programach nadawców publicznych.
2. Reklama na stronach internetowych Portalu musi umożliwiać odbiorcy łatwe i
ostateczne wyłączenie komunikatu reklamowego.
Art. 89.
1.
Za nadawanie reklamy społecznej i reklamy kulturowej nie pobiera się opłat.
30
2. Nadawanie reklam społecznych i reklam kulturowych jest zwolnione z podatku od
towarów i usług.
Art. 90.
W kontraktach zawieranych przez jednostki mediów publicznych twórcy, artyści i producenci
wyrażają zgodę na udostępnienie swych wkładów w utwory w powszechnie dostępnych
zasobach Portalu do dozwolonego użytku osobistego bez dodatkowego wynagrodzenia za to
pole eksploatacji.
Rozdział 8
Trójstronne kontrakty samorządowe
Art. 91.
1.
Rada, na wniosek dyrektora jednostki mediów publicznych i organu samorządu
terytorialnego, zawiera trójstronny kontrakt samorządowy.
2.
Trójstronny kontrakt samorządowy określa zadania jednostki mediów publicznych na
rzecz danego regionu i zakres finansowania tego działania przez właściwą jednostkę
samorządu terytorialnego. Kontrakt nie może określać sposobu prezentowania treści
oraz wpływać na zawartość serwisów informacyjnych i audycji publicystycznych.
3.
Jednostki samorządu terytorialnego wpłacają na konto Rady środki finansowe
przewidziane trójstronnym kontraktem samorządowym w terminach określonych w
kontrakcie, a Rada przekazuje je bezzwłocznie i w całości na konto właściwej jednostki
mediów publicznych.
4.
Właściwa jednostka samorządu terytorialnego oraz dyrektor jednostki mediów
publicznych mają prawo zaskarżyć wykonywanie trójstronnego kontraktu
samorządowego do Rady.
5.
Zaskarżenie wykonywania trójstronnego kontraktu samorządowego przez jednostkę
samorządu terytorialnego nie zwalnia jej z terminowych wpłat środków finansowych
przewidzianych tym kontraktem do końca jego trwania, chyba że Rada uzna zasadność
skargi.
6.
Rada określi szczegółowy tryb zawierania trójstronnych kontraktów samorządowych,
kierując się potrzebą zapewnienia sprawnej współpracy między stronami zawierającymi
te kontrakty.
Rozdział 9
Obowiązki wobec organów państwa i innych podmiotów
Art. 92.
1.
Organy państwowe nie mogą w żadnej formie ingerować w działalność jednostek
mediów publicznych. Decyzje dotyczące działalności jednostek mediów publicznych
mogą być przez właściwe organy podejmowane tylko na podstawie i w granicach
określonych przepisami ustawy.
2. Jednostki publicznej radiofonii i telewizji umożliwiają konstytucyjnym organom
państwa bezpośrednią prezentację oraz wyjaśnianie polityki państwa oraz działalności
tych organów.
3. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady, określi, w drodze
rozporządzenia, tryb postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 2, biorąc pod
uwagę potrzebę realizacji prawa obywateli do informacji o działalności organów władzy
publicznej.
31
Art. 93.
1.
Jednostki publicznej radiofonii i telewizji stwarzają partiom politycznym możliwość
przedstawienia ich stanowiska w węzłowych sprawach publicznych.
2.
Uprawnienia przewidziane w ust. 1 stosuje się odpowiednio do ogólnokrajowych
organizacji związków zawodowych, związków pracodawców i ogólnopolskich federacji
organizacji pozarządowych.
3. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady, określi, w drodze
rozporządzenia, tryb postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, biorąc pod
uwagę potrzebę realizacji prawa do informacji oraz zasadę równego dostępu do mediów
publicznych.
Art. 94.
1.
Jednostki publicznej radiofonii i telewizji stwarzają organizacjom pożytku publicznego,
o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie, możliwość nieodpłatnego informowania o prowadzonej
przez te organizacje działalności nieodpłatnej.
2.
Przepis ust. 1 nie wyklucza prawa nadawcy do informowania o działalności organizacji
pozarządowych w szerszym zakresie.
Art. 95.
1.
Podmiotom uczestniczącym w wyborach do Sejmu, Senatu, organów jednostek
samorządu terytorialnego oraz Parlamentu Europejskiego zapewnia się możliwość
rozpowszechniania audycji wyborczych w programach publicznej radiofonii i telewizji
na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wyborów na urząd Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
Podmiotom uprawnionym do udziału w kampanii referendalnej w programach
radiowych i telewizyjnych w rozumieniu art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o
referendum ogólnokrajowym (Dz. U. Nr 57, poz. 507 i Nr 85, poz. 782, z 2007 r. Nr
112, poz. 766 oraz z 2009 r. Nr 68, poz. 573 i Nr 202, poz. 1547) zapewnia się
możliwość rozpowszechniania audycji referendalnych w programach publicznej
radiofonii i telewizji na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
Art. 96.
1. Jednostki mediów publicznych mogą tworzyć i rozpowszechniać programy oraz inne
usługi medialne dla odbiorców za granicą w języku polskim i w innych językach.
2. Jednostki mediów publicznych są obowiązane tworzyć i rozpowszechniać audycje
oświatowe oraz inne usługi medialne dla szkół i innych placówek oświatowo-
wychowawczych.
3.
Audycje i usługi medialne, o których mowa w ust. 2, powinny odpowiadać wymogom
zawartym w szkolnych programach nauczania.
4. Zakres i sposób prowadzenia działalności przewidzianej w ust. 1 i 2 są określane w
formie porozumień zawieranych między jednostkami mediów publicznych a ministrem
właściwym do spraw zagranicznych lub ministrem właściwym do spraw edukacji
narodowej, przewidujących pokrycie kosztów tworzenia i rozpowszechniania tych
programów, audycji i innych usług medialnych z budżetu państwa.
Art. 97.
Rada określi sposób i tryb udostępniania dla celów edukacyjnych audycji i treści
wytwarzanych przez jednostki mediów publicznych.
32
Dział VII
Zasady finansowania jednostek mediów publicznych
Rozdział 1
Przychody i fundusze jednostek mediów publicznych
Art. 98.
1.
Jednostka mediów publicznych prowadzi rachunkowość na zasadach określonych w
przepisach ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
2.
Rokiem obrotowym jednostki mediów publicznych jest rok kalendarzowy.
Art. 99.
Przychodami jednostek mediów publicznych są:
1)
środki przekazywane przez Radę;
2)
dotacje i subwencje na działalność jednostki;
3)
wpływy pochodzące z prowadzonej działalności, a w szczególności z:
a) obrotu prawami do audycji i treści,
b) reklam, audycji sponsorowanych oraz lokowania produktów,
c) innych źródeł.
Art. 100.
1.
Jednostka mediów publicznych tworzy:
1)
fundusz statutowy;
2)
fundusz rezerwowy;
3)
inne fundusze, jeżeli obowiązek ich utworzenia wynika z odrębnych przepisów.
2.
Fundusz statutowy odzwierciedla wartość mienia otrzymanego przez jednostkę mediów
publicznych w momencie utworzenia.
3.
Fundusz statutowy zwiększa się o:
1)
dotacje na inwestycje służące realizacji zadań jednostki;
2)
wartość mienia otrzymanego nieodpłatnie na podstawie decyzji właściwych
organów lub na podstawie odrębnych przepisów;
3)
zysk netto, z uwzględnieniem ust. 5.
4.
Fundusz statutowy zmniejsza się o:
1)
wartość mienia przekazanego nieodpłatnie na podstawie decyzji właściwych
organów lub na podstawie odrębnych przepisów;
2)
straty netto nieznajdujące pokrycia w funduszu rezerwowym.
5.
Fundusz rezerwowy tworzy się z zysku netto. Odpis na fundusz rezerwowy nie może
być niższy niż 10% zysku netto. Jednostka mediów publicznych może zaniechać
odpisu, gdy stan funduszu rezerwowego przekroczy równowartość 2% kosztów
działalności jednostki w roku obrotowym.
6.
Fundusz rezerwowy przeznacza się na pokrycie straty netto.
Rozdział 2
Plany i sprawozdania finansowe
33
Art. 101.
1.
Dyrektorzy jednostek mediów publicznych opracowują projekt planu finansowego
jednostki i przedstawiają go Radzie w terminie do dnia 15 czerwca roku
poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.
2. Rada zatwierdza plan finansowy jednostki w terminie do dnia 14 sierpnia roku
poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.
3. W przypadku zaistnienia sytuacji, których nie można było przewidzieć w chwili
zatwierdzenia albo ustalenia planu finansowego, Rada, na wniosek dyrektora jednostki,
może dokonać jego zmiany.
Art. 102.
1.
Dyrektorzy jednostek mediów publicznych sporządzają roczne sprawozdanie z
wykonania planu finansowego jednostki, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od
zakończenia roku, którego dotyczy sprawozdanie. W tym samym terminie Dyrektorzy
przekazują Radzie roczne sprawozdania z działalności jednostki, w tym z działalności
programowej i wytwarzania audycji i treści.
2.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, podlegają zatwierdzeniu przez Radę.
3.
Rada określa sposób sporządzenia rocznego sprawozdania z działalności jednostek
mediów publicznych oraz jego upublicznienia.
Art. 103.
1.
Dyrektorzy jednostek mediów publicznych przygotowują i składają Radzie oraz
publicznie udostępniają, do dnia 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy,
sprawozdania z wykorzystania środków publicznych, w tym wpływów z powszechnej
opłaty audiowizualnej oraz odsetek za zwłokę w jej uiszczaniu lub wniesieniu, na
realizację medialnej służby publicznej, ze wskazaniem środków przeznaczonych na
wykonanie poszczególnych zadań, o których mowa w art. 61 i 62.
2.
Sposób sporządzania sprawozdań, o których mowa w ust. 1, oraz tryb ich publicznego
udostępniania ustala Rada.
3.
Rada wskazuje biegłego rewidenta do badania rocznego sprawozdania finansowego
jednostki mediów publicznych.
4.
Rada zatwierdza roczny plan działalności oraz roczne sprawozdanie z działalności
jednostki mediów publicznych oraz roczny plan finansowy i roczne sprawozdanie
finansowe jednostki mediów publicznych, po jego zbadaniu przez biegłego rewidenta.
Art. 104.
1. Jednostki mediów publicznych są obowiązane do określenia w dokumentacji, o której
mowa w art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, zasad
rachunkowości, w tym zakładowego planu kont, w sposób zapewniający ujęcie w
księgach rachunkowych przychodów i związanych z nimi kosztów odrębnie w
odniesieniu do działalności, o której mowa w art. 61 i 62, oraz pozostałej działalności, a
także metod przypisywania kosztów i przychodów do poszczególnych rodzajów
prowadzonej działalności.
2.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie narusza obowiązków w zakresie
rachunkowości i sprawozdawczości wynikających z odrębnych przepisów.
3.
Rada określi sposób prowadzenia dokumentacji, o której mowa w ust. 1, biorąc pod
uwagę konieczność zapewnienia przestrzegania zasad jawności i przejrzystości
wykorzystania środków przeznaczonych na realizację zadań, o których mowa w art. 61 i
62.
34
Audycje realizujące medialną służbę publiczną mogą być zaliczane do kategorii
określonych w ust. 1 łącznie albo osobno.
Art. 84.
1. Rada na wniosek dyrektora jednostki mediów publicznych, a w razie niezłożenia
wniosku z własnej inicjatywy, ustala kryteria kwalifikacji programów do produkcji.
2.
Kryteria, o których mowa w ust. 1, uwzględniają:
1)
pożyteczność;
2)
jakość programu;
3)
satysfakcję widzów, w tym oczekiwaną oglądalność.
Art. 85.
1.
Rada może określić dopuszczalny czas nadawania reklam w programach nadawców
publicznych niższy niż określony w przepisach art. 16 ustawy o radiofonii i telewizji.
2.
Rada określa maksymalny czas nadawania reklam w godzinie programu, w pasmach
nadawania i w okresach dziennych.
3.
Rada może wyznaczyć dni bez reklamy w programach nadawców publicznych.
4.
Rada może zakazać nadawania reklamy pomiędzy niektórymi rodzajami audycji.
Art. 86.
1.
Rada może zakazać lokowania produktów w niektórych audycjach produkowanych z
udziałem środków publicznych.
2.
Rada zakazuje lokowania produktów w audycjach produkowanych ze środków
publicznych i adresowanych do dzieci.
3.
Rada określa sposób informowania w napisach końcowych o lokowaniu produktu w
audycjach programów jednostek mediów publicznych.
Art. 87.
1.
Udział reklamy społecznej i reklamy kulturowej wynosi co najmniej 2 minuty na każde
6 minut reklamy komercyjnej.
2.
W każdych 2 godzinach programu reklama społeczna i reklama kulturowa zajmują co
najmniej po 1 minucie, chyba że jej nadanie wymagałoby przerwania nadawania
audycji. Jeśli blok reklamowy jest krótszy niż 3 minuty, reklama społeczna lub reklama
kulturowa zajmuje co najmniej 30 sekund tego bloku.
3.
Rada ustala zasady udziału:
1)
reklamy społecznej, po zasięgnięciu opinii ogólnopolskiej reprezentacji
organizacji pozarządowych,
2)
reklamy kulturowej, po zasięgnięciu opinii ogólnopolskich organizacji twórczych,
– w czasie nadawania reklam w programach nadawców publicznych.
Art. 88.
1.
Rada określi sposób umieszczania reklamy społecznej i reklamy kulturowej na stronach
internetowych Portalu, biorąc pod uwagę zasady udziału reklamy społecznej i reklamy
kulturowej w programach nadawców publicznych.
2. Reklama na stronach internetowych Portalu musi umożliwiać odbiorcy łatwe i
ostateczne wyłączenie komunikatu reklamowego.
Art. 89.
1.
Za nadawanie reklamy społecznej i reklamy kulturowej nie pobiera się opłat.
30
2. Nadawanie reklam społecznych i reklam kulturowych jest zwolnione z podatku od
towarów i usług.
Art. 90.
W kontraktach zawieranych przez jednostki mediów publicznych twórcy, artyści i producenci
wyrażają zgodę na udostępnienie swych wkładów w utwory w powszechnie dostępnych
zasobach Portalu do dozwolonego użytku osobistego bez dodatkowego wynagrodzenia za to
pole eksploatacji.
Rozdział 8
Trójstronne kontrakty samorządowe
Art. 91.
1.
Rada, na wniosek dyrektora jednostki mediów publicznych i organu samorządu
terytorialnego, zawiera trójstronny kontrakt samorządowy.
2.
Trójstronny kontrakt samorządowy określa zadania jednostki mediów publicznych na
rzecz danego regionu i zakres finansowania tego działania przez właściwą jednostkę
samorządu terytorialnego. Kontrakt nie może określać sposobu prezentowania treści
oraz wpływać na zawartość serwisów informacyjnych i audycji publicystycznych.
3.
Jednostki samorządu terytorialnego wpłacają na konto Rady środki finansowe
przewidziane trójstronnym kontraktem samorządowym w terminach określonych w
kontrakcie, a Rada przekazuje je bezzwłocznie i w całości na konto właściwej jednostki
mediów publicznych.
4.
Właściwa jednostka samorządu terytorialnego oraz dyrektor jednostki mediów
publicznych mają prawo zaskarżyć wykonywanie trójstronnego kontraktu
samorządowego do Rady.
5.
Zaskarżenie wykonywania trójstronnego kontraktu samorządowego przez jednostkę
samorządu terytorialnego nie zwalnia jej z terminowych wpłat środków finansowych
przewidzianych tym kontraktem do końca jego trwania, chyba że Rada uzna zasadność
skargi.
6.
Rada określi szczegółowy tryb zawierania trójstronnych kontraktów samorządowych,
kierując się potrzebą zapewnienia sprawnej współpracy między stronami zawierającymi
te kontrakty.
Rozdział 9
Obowiązki wobec organów państwa i innych podmiotów
Art. 92.
1.
Organy państwowe nie mogą w żadnej formie ingerować w działalność jednostek
mediów publicznych. Decyzje dotyczące działalności jednostek mediów publicznych
mogą być przez właściwe organy podejmowane tylko na podstawie i w granicach
określonych przepisami ustawy.
2. Jednostki publicznej radiofonii i telewizji umożliwiają konstytucyjnym organom
państwa bezpośrednią prezentację oraz wyjaśnianie polityki państwa oraz działalności
tych organów.
3. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady, określi, w drodze
rozporządzenia, tryb postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 2, biorąc pod
uwagę potrzebę realizacji prawa obywateli do informacji o działalności organów władzy
publicznej.
31
Art. 93.
1.
Jednostki publicznej radiofonii i telewizji stwarzają partiom politycznym możliwość
przedstawienia ich stanowiska w węzłowych sprawach publicznych.
2.
Uprawnienia przewidziane w ust. 1 stosuje się odpowiednio do ogólnokrajowych
organizacji związków zawodowych, związków pracodawców i ogólnopolskich federacji
organizacji pozarządowych.
3. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, po zasięgnięciu opinii Rady, określi, w drodze
rozporządzenia, tryb postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, biorąc pod
uwagę potrzebę realizacji prawa do informacji oraz zasadę równego dostępu do mediów
publicznych.
Art. 94.
1.
Jednostki publicznej radiofonii i telewizji stwarzają organizacjom pożytku publicznego,
o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie, możliwość nieodpłatnego informowania o prowadzonej
przez te organizacje działalności nieodpłatnej.
2.
Przepis ust. 1 nie wyklucza prawa nadawcy do informowania o działalności organizacji
pozarządowych w szerszym zakresie.
Art. 95.
1.
Podmiotom uczestniczącym w wyborach do Sejmu, Senatu, organów jednostek
samorządu terytorialnego oraz Parlamentu Europejskiego zapewnia się możliwość
rozpowszechniania audycji wyborczych w programach publicznej radiofonii i telewizji
na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wyborów na urząd Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
Podmiotom uprawnionym do udziału w kampanii referendalnej w programach
radiowych i telewizyjnych w rozumieniu art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o
referendum ogólnokrajowym (Dz. U. Nr 57, poz. 507 i Nr 85, poz. 782, z 2007 r. Nr
112, poz. 766 oraz z 2009 r. Nr 68, poz. 573 i Nr 202, poz. 1547) zapewnia się
możliwość rozpowszechniania audycji referendalnych w programach publicznej
radiofonii i telewizji na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
Art. 96.
1. Jednostki mediów publicznych mogą tworzyć i rozpowszechniać programy oraz inne
usługi medialne dla odbiorców za granicą w języku polskim i w innych językach.
2. Jednostki mediów publicznych są obowiązane tworzyć i rozpowszechniać audycje
oświatowe oraz inne usługi medialne dla szkół i innych placówek oświatowo-
wychowawczych.
3.
Audycje i usługi medialne, o których mowa w ust. 2, powinny odpowiadać wymogom
zawartym w szkolnych programach nauczania.
4. Zakres i sposób prowadzenia działalności przewidzianej w ust. 1 i 2 są określane w
formie porozumień zawieranych między jednostkami mediów publicznych a ministrem
właściwym do spraw zagranicznych lub ministrem właściwym do spraw edukacji
narodowej, przewidujących pokrycie kosztów tworzenia i rozpowszechniania tych
programów, audycji i innych usług medialnych z budżetu państwa.
Art. 97.
Rada określi sposób i tryb udostępniania dla celów edukacyjnych audycji i treści
wytwarzanych przez jednostki mediów publicznych.
32
Dział VII
Zasady finansowania jednostek mediów publicznych
Rozdział 1
Przychody i fundusze jednostek mediów publicznych
Art. 98.
1.
Jednostka mediów publicznych prowadzi rachunkowość na zasadach określonych w
przepisach ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
2.
Rokiem obrotowym jednostki mediów publicznych jest rok kalendarzowy.
Art. 99.
Przychodami jednostek mediów publicznych są:
1)
środki przekazywane przez Radę;
2)
dotacje i subwencje na działalność jednostki;
3)
wpływy pochodzące z prowadzonej działalności, a w szczególności z:
a) obrotu prawami do audycji i treści,
b) reklam, audycji sponsorowanych oraz lokowania produktów,
c) innych źródeł.
Art. 100.
1.
Jednostka mediów publicznych tworzy:
1)
fundusz statutowy;
2)
fundusz rezerwowy;
3)
inne fundusze, jeżeli obowiązek ich utworzenia wynika z odrębnych przepisów.
2.
Fundusz statutowy odzwierciedla wartość mienia otrzymanego przez jednostkę mediów
publicznych w momencie utworzenia.
3.
Fundusz statutowy zwiększa się o:
1)
dotacje na inwestycje służące realizacji zadań jednostki;
2)
wartość mienia otrzymanego nieodpłatnie na podstawie decyzji właściwych
organów lub na podstawie odrębnych przepisów;
3)
zysk netto, z uwzględnieniem ust. 5.
4.
Fundusz statutowy zmniejsza się o:
1)
wartość mienia przekazanego nieodpłatnie na podstawie decyzji właściwych
organów lub na podstawie odrębnych przepisów;
2)
straty netto nieznajdujące pokrycia w funduszu rezerwowym.
5.
Fundusz rezerwowy tworzy się z zysku netto. Odpis na fundusz rezerwowy nie może
być niższy niż 10% zysku netto. Jednostka mediów publicznych może zaniechać
odpisu, gdy stan funduszu rezerwowego przekroczy równowartość 2% kosztów
działalności jednostki w roku obrotowym.
6.
Fundusz rezerwowy przeznacza się na pokrycie straty netto.
Rozdział 2
Plany i sprawozdania finansowe
33
Art. 101.
1.
Dyrektorzy jednostek mediów publicznych opracowują projekt planu finansowego
jednostki i przedstawiają go Radzie w terminie do dnia 15 czerwca roku
poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.
2. Rada zatwierdza plan finansowy jednostki w terminie do dnia 14 sierpnia roku
poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.
3. W przypadku zaistnienia sytuacji, których nie można było przewidzieć w chwili
zatwierdzenia albo ustalenia planu finansowego, Rada, na wniosek dyrektora jednostki,
może dokonać jego zmiany.
Art. 102.
1.
Dyrektorzy jednostek mediów publicznych sporządzają roczne sprawozdanie z
wykonania planu finansowego jednostki, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od
zakończenia roku, którego dotyczy sprawozdanie. W tym samym terminie Dyrektorzy
przekazują Radzie roczne sprawozdania z działalności jednostki, w tym z działalności
programowej i wytwarzania audycji i treści.
2.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, podlegają zatwierdzeniu przez Radę.
3.
Rada określa sposób sporządzenia rocznego sprawozdania z działalności jednostek
mediów publicznych oraz jego upublicznienia.
Art. 103.
1.
Dyrektorzy jednostek mediów publicznych przygotowują i składają Radzie oraz
publicznie udostępniają, do dnia 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy,
sprawozdania z wykorzystania środków publicznych, w tym wpływów z powszechnej
opłaty audiowizualnej oraz odsetek za zwłokę w jej uiszczaniu lub wniesieniu, na
realizację medialnej służby publicznej, ze wskazaniem środków przeznaczonych na
wykonanie poszczególnych zadań, o których mowa w art. 61 i 62.
2.
Sposób sporządzania sprawozdań, o których mowa w ust. 1, oraz tryb ich publicznego
udostępniania ustala Rada.
3.
Rada wskazuje biegłego rewidenta do badania rocznego sprawozdania finansowego
jednostki mediów publicznych.
4.
Rada zatwierdza roczny plan działalności oraz roczne sprawozdanie z działalności
jednostki mediów publicznych oraz roczny plan finansowy i roczne sprawozdanie
finansowe jednostki mediów publicznych, po jego zbadaniu przez biegłego rewidenta.
Art. 104.
1. Jednostki mediów publicznych są obowiązane do określenia w dokumentacji, o której
mowa w art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, zasad
rachunkowości, w tym zakładowego planu kont, w sposób zapewniający ujęcie w
księgach rachunkowych przychodów i związanych z nimi kosztów odrębnie w
odniesieniu do działalności, o której mowa w art. 61 i 62, oraz pozostałej działalności, a
także metod przypisywania kosztów i przychodów do poszczególnych rodzajów
prowadzonej działalności.
2.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie narusza obowiązków w zakresie
rachunkowości i sprawozdawczości wynikających z odrębnych przepisów.
3.
Rada określi sposób prowadzenia dokumentacji, o której mowa w ust. 1, biorąc pod
uwagę konieczność zapewnienia przestrzegania zasad jawności i przejrzystości
wykorzystania środków przeznaczonych na realizację zadań, o których mowa w art. 61 i
62.
34
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4629
› Pobierz plik