eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o mediach publicznych

Poselski projekt ustawy o mediach publicznych

projekt dotyczy nadania nowego statutu mediom publicznym

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4629
  • Data wpłynięcia: 2010-07-02
  • Uchwalenie:

4629

3)
dążenie do zgodności działania kierowanej jednostki z zadaniami medialnej służby
publicznej;
4)
budowa prestiżu społecznego mediów publicznych;
5)
współpraca z organizacjami społecznymi, pozarządowymi, edukacyjnymi i
twórczymi, a w regionach także z organizacjami, których celem działania jest
rozwój regionu;
6)
ustalanie zasad wynagrodzeń w jednostce.

Art. 69.
1.
Na stanowisko Dyrektora Rada powołuje osobę wyłonioną w drodze konkursu.
2.
Dyrektorem jednostki mediów publicznych może zostać osoba, która spełnia
wymagania określone w art. 4 ust. 1 oraz posiada co najmniej trzyletni staż pracy na
stanowiskach kierowniczych, z zastrzeżeniem art. 4 ust. 3.
3.
Kadencja Dyrektora trwa 4 lata. Funkcję Dyrektora można pełnić nie więcej niż przez
dwie kolejne kadencje.

Art. 70.
1.
Rada, przed upływem kadencji Dyrektora:
1)
odwołuje Dyrektora w przypadku określonym w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4 oraz w razie
złożenia rezygnacji z zajmowanego stanowiska;
2)
może odwołać Dyrektora w przypadku:
a)
podejmowania działań oczywiście sprzecznych z obowiązującym prawem,
b)
choroby trwale uniemożliwiającej dalsze sprawowanie funkcji,
c)
niezatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego jednostki mediów
publicznych,
d)
wydania przez Instytut drugiej w czasie trwania kadencji Dyrektora
negatywnej opinii o całorocznej działalności jednostki mediów publicznych.
2.
Rada podejmuje uchwałę o odwołaniu Dyrektora, w przypadkach o którym mowa w ust.
1 pkt 2, większością 2/3 głosów ustawowego składu Rady.

Art. 71.
1.
Rada powołuje i odwołuje zastępcę Dyrektora. Liczbę zastępców Dyrektora określa
statut jednostki mediów publicznych.
2.
Dyrektor i jego zastępca są zatrudniani na podstawie powołania, z tym że do Dyrektora
nie stosuje się przepisu art. 70 § 1 Kodeksu pracy. Do wynagradzania Dyrektora i jego
zastępcy nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób
kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.
3.
Funkcji Dyrektora oraz zastępcy Dyrektora nie można łączyć z działalnością
zarobkową, z wyjątkiem pracy dydaktyczno-naukowej w charakterze nauczyciela
akademickiego lub pracy twórczej.
4.
Do Dyrektora i zastępcy Dyrektora stosuje się odpowiednio przepisy art. 4 ust. 4 i 5.

Rozdział 5
Jednostki telewizji i radiofonii publicznej

Art. 72.
Jednostki telewizji publicznej tworzą i rozpowszechniają ogólnokrajowe programy TVP1,
TVP2, TVP3 i regionalne programy telewizyjne, programy dla odbiorców za granicą oraz
programy wyspecjalizowane, w tym w szczególności programy informacyjne i programy
poświęcone kulturze.
 
25

Art. 73.
1.
Program TVP3 jest ogólnokrajowym programem, w którym co najmniej 4 godziny
programu stanowią regionalne programy telewizyjne.
2.
Program TVP3 nie nadaje reklam ogólnokrajowych.
3.
Program wspólny TVP3 realizuje w szczególności potrzeby edukacyjne, kulturowe oraz
dzieci i młodzieży.
4.
Regionalne programy telewizyjne realizują w szczególności zadania informacyjne i
publicystyczne dla widzów z danego regionu.
5.
Rada określa procentowy udział środków finansowych przeznaczanych z budżetu
programu TVP 3 na audycje wytwarzane poza województwem mazowieckim.
6.
Siedziba programu TVP3 jest usytuowana poza województwem mazowieckim.

Art. 74.
1.
Jednostki publicznej radiofonii:
1)
o zasięgu ogólnokrajowym tworzą i rozpowszechniają ogólnokrajowe programy
radiowe I, II, III i IV oraz programy dla odbiorców za granicą i programy
wyspecjalizowane;
2)
o zasięgu regionalnym tworzą i rozpowszechniają regionalne programy radiowe
oraz programy wyspecjalizowane.
2.
Jednostki regionalne publicznej radiofonii mają swoje siedziby w miastach
wojewódzkich oraz w Koszalinie.
3.
Program II realizuje w szczególności potrzeby kulturowe, a Program IV realizuje w
szczególności potrzeby młodzieży.

Art. 75.
1.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w porozumieniu z Przewodniczącym
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, dokonuje, w drodze decyzji, rezerwacji
częstotliwości niezbędnych do wykonywania ustawowych zadań przez jednostki
publicznej radiofonii i telewizji oraz określa warunki wykorzystania tych częstotliwości.
Do dokonywania, wprowadzania zmian lub cofania rezerwacji częstotliwości stosuje się
przepisy art. 114 i 115 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne
(Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.6)).
2.
Do rezerwacji częstotliwości przeznaczonych do rozpowszechniania lub
rozprowadzania programów w sposób cyfrowy, drogą rozsiewczą naziemną lub
rozsiewczą satelitarną, stosuje się art. 115 ust. 3 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne.

Rozdział 6
Portal Mediów Publicznych

Art. 76.
1.
W celu udostępniania audycji i treści wytworzonych przy udziale środków publicznych
oraz audycji archiwalnych jednostek mediów publicznych tworzy się Portal Mediów
Publicznych, zwany dalej „Portalem”.
2.
Portal może posiadać oddziały regionalne.
                                                           
6) Zmiany tekstu wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, 2005 r. Nr 163, poz. 1362,
Nr 267, poz. 2258, 2006 r. Nr 12, poz. 66, Nr 104, poz. 708 i poz. 711, Nr 170, poz. 1217, Nr 220, poz. 1600, Nr 235,
poz. 1700, Nr 249, poz. 1834, 2007 r. Nr 23, poz. 137, Nr 50, poz. 331, Nr 82, poz. 556, 2008 r. Nr 17, poz. 101, Nr
227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 11, poz. 59, Nr 18, poz. 97, Nr 85, poz. 716.
 
26
3.
Wszelkie programy, treści i usługi medialne wytworzone przy udziale środków
publicznych oraz zasoby archiwalne jednostek mediów publicznych są, za
pośrednictwem Portalu, powszechnie i nieodpłatnie dostępne dla wszystkich do
dozwolonego użytku osobistego.

Art. 77.
1.
Dla celów udostępniania zasobów archiwalnych w strukturze Portalu tworzy się
Archiwum Mediów Publicznych.
2.
Archiwum Mediów Publicznych kieruje Dyrektor powoływany i odwoływany przez
Dyrektora Portalu.
3.
Do Dyrektora Archiwum stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące dyrektorów
jednostek mediów publicznych.

Art. 78.
1.
Portal tworzy strony internetowe i wyodrębnione zasoby niezbędne dla realizacji zadań
kulturowych, edukacyjnych, informacyjnych i społeczeństwa obywatelskiego.
2.
W szczególności Portal tworzy wyodrębnione zasoby:
1)
poszczególnych jednostek mediów publicznych;
2)
adresowane do dzieci i młodzieży;
3)
ułatwiające uczestnictwo w kulturze;
4)
ułatwiające dostęp do dziedzictwa narodowego i kulturowego;
5)
ułatwiające samokształcenie i edukację społeczną;
6)
upowszechniające treści wytwarzane przez media obywatelskie;
7)
realizujące priorytet informacyjny;
8)
ułatwiające aktywność obywatelską i społeczną.
3.
W wyodrębnionych zasobach określonych w ust. 2 oznacza się treści, o których mowa
w art. 56 ust. 6.
4.
Do zadań Portalu należą także:
1)
archiwizacja, digitalizacja, remastering i renowacja zasobów archiwalnych;
2)
dostosowanie audycji i treści do formatu pozwalającego na ich upowszechnienie
przez Internet i nowe media oraz utrzymywania niezbędnej dl tego celu bazy
technicznej;
3)
wytwarzanie własnych audycji i treści.
5.
Portal w celu realizacji swoich zadań współdziała z instytucjami, których przedmiotem
działania jest digitalizacja twórczości audiowizualnej oraz innych dzieł kultury o
wysokim poziomie artystycznym.
6.
Rada określa zakres i sposób realizowania przez Archiwum Mediów Publicznych
Portalu zadań w zakresie udostępniania zasobów archiwalnych oraz zadań, o których
mowa w ust. 4.

Rozdział 7
Obowiązki programowe jednostek mediów publicznych

Art. 79.
1.
Rada ustala sposób realizacji medialnej służby publicznej przez jednostki mediów
publicznych określając ramowe obowiązki programowe mediów publicznych.
2.
Rada, w ramach sprawowanego nadzoru nad działalnością jednostek mediów
publicznych, może uchwalać ogólne wytyczne dla tych jednostek w zakresie realizacji
medialnej służby publicznej, dotyczące w szczególności:
 
27
1)
systemów zachęt dla audycji i treści o szczególnej wartości artystycznej i
ponadprzeciętnej jakości profesjonalnej rozpowszechnianych przez media
publiczne;
2)
reklamy i lokowania produktów w programach jednostek mediów publicznych i w
zasobach Portalu;
3)
kryteriów kwalifikacji do produkcji audycji i treści w mediach publicznych;
4)
jawności i przejrzystości wydatkowania środków publicznych w jednostkach
mediach publicznych.
3. Rada może zlecić jednostkom mediów publicznych wykonanie dodatkowych usług
medialnych w tym min. z zakresu wyjaśniania polityki państwa oraz działalności
organów władzy publicznej po zapewnieniu środków finansowych na ich realizację.

Art. 80.
Rada, po zasięgnięciu opinii dyrektora jednostki mediów publicznych, określa:
1)
procentowy udział w programach jednostek publicznej radiofonii i telewizji
audycji, w tym utworów słowno-muzycznych, wytworzonych pierwotnie w języku
polskim, z tym że udział ten nie może być mniejszy niż 40% czasu nadawania
programu w ciągu każdego miesiąca, a udział audycji europejskich nie może być
mniejszy niż 60% czasu nadawania programu w ciągu miesiąca; odstępstwa od tej
reguły w poszczególnych pasmach nadawania, a w szczególności w porze
największej oglądalności i pasmach je poprzedzających oraz w pasmach
największej słuchalności, liczonych co trzy miesiące, nie mogą być większe niż
15%;
2)
planowany procentowy udział produkcji niezależnych w czasie nadawania
programu telewizyjnego, nie mniejszy niż 15%, w tym minimalny procentowy
udział czasu nadawania audycji wytworzonych poza województwem
mazowieckim, nie mniejszy niż 5%;
3)
planowy procentowy udział produkcji z różnych regionów Polski w rocznym
czasie antenowym;
4)
planowany procentowy czas nadawania audycji edukacyjnych;
5)
planowany procentowy udział produkcji niezależnych w programie radiowym
oraz plan stopniowego powiększania tego udziału;
6)
minimalny procentowy czas nadawania audycji powstających przy współudziale
organizacji społecznych i pozarządowych nie mniejszy niż 5% czasu emisji;
7)
minimalny procentowy udział katalogu audycji europejskich, wytworzonych
pierwotnie w języku polskim oraz niezależnych, a także sposób ich prezentacji i
promocji w powszechnie dostępnych zasobach Portalu, z tym że udziały
katalogów nie mogą odbiegać od udziałów procentowych obowiązujących w
jednostkach publicznej radiofonii i telewizji.

Art. 81.
1.
Dla telewizji publicznej Rada określa:
1)
maksymalną liczbę nowych formatów telewizyjnych zakupywanych za granicą w
okresach pięcioletnich i z rozbiciem na poszczególne programy, w tym programy
wyspecjalizowane;
2)
minimalny procentowy udział środków finansowych przeznaczanych na:
a)
serwisy informacyjne,
b)
wytworzenie audycji przeznaczonych dla dzieci i młodzieży, nie mniejszy
niż 6,5% budżetu publicznej telewizji,
 
28
c)
wytworzenie audycji edukacyjnych, w tym edukacji kulturalnej i
obywatelskiej, nie mniejszy niż 5% budżetu publicznej telewizji,
d)
wytworzenie audycji powstających przy współudziale organizacji
społecznych i pozarządowych nie mniejszy niż 5% budżetu publicznej
telewizji,
e)
wytworzenie audycji o trwałej wartości kulturowej tworzących bibliotekę
programową jednostki publicznej telewizji w wysokości nie mniejszej niż
7,5% budżetu publicznej telewizji, w tym:
- kinową produkcję filmową, nie mniejszy niż 3% budżetu publicznej
telewizji, w tym co najmniej 1% budżetu publicznej telewizji na
koprodukcje filmowe; do powyższego minimum nie wlicza się opłat na rzecz
Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej,
- produkcję filmów dokumentalnych, nie mniejszy niż 1% budżetu
publicznej telewizji,
- teatr telewizji, nie mniejszy niż 1,5% budżetu publicznej telewizji,
- programy współtworzące kulturę wysoką w dziedzinie muzyki, literatury i
sztuk wizualnych, nie mniejszy niż 2% budżetu publicznej telewizji,
f)
promocję kultury polskiej i dziedzictwa narodowego w wysokości nie
mniejszej niż 2% budżetu publicznej telewizji.
2.
Audycje realizujące medialną służbę publiczną mogą być zaliczane do kategorii
określonych w ust. 1 łącznie albo osobno.

Art. 82.
Rada określa minimalny udział w programie telewizyjnym audycji z ułatwieniami odbioru dla
osób z niepełnosprawnością narządu wzroku lub słuchu:
1)
z tłumaczeniem na język migowy;
2)
z napisami;
3)
z audiodeskrypcją.

Art. 83.
1.
Dla radia publicznego Rada określa minimalny procentowy udział środków
finansowych przeznaczanych na:
1) wytworzenie audycji przeznaczonych dla dzieci i młodzieży, nie mniejszy niż
6,5% budżetu radia publicznego;
2) wytworzenie audycji edukacyjnych, w tym edukacji kulturalnej i obywatelskiej,
nie mniejszy niż 5% budżetu radia publicznego;
3) wytworzenie audycji powstających przy współudziale organizacji społecznych i
pozarządowych, nie mniejszy niż 5% budżetu radia publicznego;
4)
wytworzenie audycji o trwałej wartości kulturowej tworzących bibliotekę
programową jednostki radia publicznego w wysokości nie mniejszej niż 5%
budżetu radia publicznego, w tym:
a)

teatr radiowy, w wysokości nie mniejszej niż 1,5% budżetu radia
publicznego,
b)
zamówienia i nagrania muzyki polskiej, w wysokości nie mniejszej niż 2%
budżetu radia publicznego,
c)
literackie zamówienia programowe w wysokości nie mniejszej niż 1,5%
budżetu radia publicznego,
d)
promocję kultury polskiej i dziedzictwa narodowego w wysokości nie
mniejszej niż 2% budżetu radia publicznego.
 
29
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: