Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
projekt dotyczy zniesienia ograniczenia możliwości obniżenia wpłat na PFRON przez pracodawcę z tytułu zakupu pracodawcy zatrudniającego jako pracowników osoby niepełnosprawne inne niż wymienione w art. 22 ust. 1 ustawy
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4608
- Data wpłynięcia: 2011-06-15
- Uchwalenie:
4608
Druk nr 4608
Warszawa, 26 maja 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o rehabilitacji
zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Bronisława Dutkę.
(-) Krzysztof Borkowski; (-) Jan Bury s. Józefa; (-) Bronisław Dutka; (-) Jan
Kamiński; (-) Mieczysław Kasprzak; (-) Eugeniusz Kłopotek; (-) Adam
Krzyśków; (-) Jan Łopata; (-) Mieczysław Marcin Łuczak; (-) Stanisław
Olas;
(-) Andrzej
Pałys; (-) Józef Racki; (-) Stanisław Rakoczy;
(-) Wiesław Rygiel; (-) Tadeusz Sławecki; (-) Aleksander Sopliński;
(-) Marian
Starownik;
(-) Andrzej
Sztorc;
(-) Piotr
Walkowski;
(-) Stanisław Witaszczyk.
Projekt
USTAWA
z dnia ……………… 2011 r.
o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych
Art. 1. W ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407, Nr 217, poz.
1427, Nr 226, poz. 1475 i Nr 238, poz. 1578) w art. 22 wprowadza się następujące zmiany:
1) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Wpłaty na Fundusz, o których mowa w art. 21, ulegają obniżeniu z tytułu zakupu usługi,
z wyłączeniem handlu, lub produkcji pracodawcy zatrudniającego co najmniej 25
pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, który osiąga co najmniej 30
% wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub
umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, zwanego dalej "sprzedającym.";
2) ust. 8 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wartość zrealizowanej produkcji lub usługi, obniżenie wpłaty przysługuje tylko do
wysokości 30 % kwoty określonej na fakturze, o której mowa w ust. 7”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
I. Potrzeba i cel wydania ustawy
Na skutek wejścia w życie ostatniej nowelizacji ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r.
o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz.
U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407) (dalej: ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ) kontrahenci zakładów pracy chronionej rezygnują
z usług osób niepełnosprawnych innych niż osoby niepełnosprawne zaliczone do
znacznego stopnia niepełnosprawności lub osoby niewidome, psychicznie chore,
upośledzone umysłowo, z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi lub epilepsją
– zaliczone do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. Powodem tych rezygnacji jest
fakt, że została zlikwidowana jedyna zachęta ekonomiczna do zatrudniania osób
niepełnosprawnych innych niż określone w art. 22 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Projekt ustawy ma na celu polepszenie sytuacji innych niż określone w art. 22 ust. 1
ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
osób niepełnosprawnych poprzez zniesienie ograniczenia w możliwości obniżenia wpłat na
PEFRON przez pracodawcę z tytułu zakupu usługi pracodawcy zatrudniającego jako
pracowników osoby niepełnosprawne inne niż wymienione w art. 22 ust. 1 w/w ustawy.
II. Rzeczywisty stan w dziedzinie, która ma być unormowana
W obecnie obowiązującym stanie prawnym, zgodnie z art. 22 ust. 1 wpłaty na
PEFRON ulegają obniżeniu z tytułu zakupu usługi, z wyłączeniem handlu, lub produkcji
pracodawcy zatrudniającego co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny
wymiar czasu pracy, który osiąga wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych
będących:
1)
osobami
niepełnosprawnymi zaliczonymi do znacznego stopnia
niepełnosprawności lub
2) osobami niewidomymi, psychicznie chorymi lub upośledzonymi umysłowo
lub osobami z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi lub epilepsją - zaliczonymi do
umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,
- w wysokości co najmniej 30 %, zwanego dalej "sprzedającym”.
2
Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 8 pkt 1 w przypadku gdy kwota obniżenia
przewyższa wartość zrealizowanej produkcji lub usługi, obniżenie wpłaty przysługuje
tylko do wysokości kwoty określonej na fakturze.
III. Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
Podstawowe różnice polegają na zniesieniu ograniczenia w możliwości obniżenia
wpłat na PEFRON przez pracodawcę z tytułu zakupu usługi pracodawcy zatrudniającego
jako pracowników osoby niepełnosprawne inne niż wymienione w art. 22 ust. 1.
Dodatkowo proponowane jest zmniejszenie kwoty, o która przysługuje obniżenie wpłaty
na PEFRON ze 100 do 30 procent.
IV. Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na zwiększenie wydatków z budżetu państwa.
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na rozwój regionalny.
Wejście w życie projektu ustawy pozytywnie wpłynie na rynek pracy ze względu na
przewidywane zwiększenie ilości zatrudnionych osób niepełnosprawnych, co jest
przewidywaną konsekwencją umożliwienia obniżenia wpłaty na PEFRON w przypadku
zatrudnienia osób niepełnosprawnych, bez ograniczeń, które występują w obowiązującym
obecnie stanie prawnym. Z tego samego powodu wejście w życie ustawy wywoła
pozytywne skutki społeczne.
Wejście w życie ustawy pozytywnie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw ze względu na
okoliczność że usługi firm zatrudniających osoby niepełnosprawne będą tańsze.
V. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
Ustawa nie wymaga wydania aktów wykonawczych.
VI. Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej albo
oświadczenie, że przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem
Unii Europejskiej
Projektowana regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
3
VII. Informacja o wynikach przeprowadzonych konsultacji oraz o przedstawionych
wariantach i opiniach
Projekt nie został poddany konsultacjom w myśl art. 34 ust. 3 Uchwały Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
(M.P. z 2009r. Nr 5, poz. 47, z późn. zm.).
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4608
› Pobierz plik