eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

projekt dotyczy zniesienia ograniczenia możliwości obniżenia wpłat na PFRON przez pracodawcę z tytułu zakupu pracodawcy zatrudniającego jako pracowników osoby niepełnosprawne inne niż wymienione w art. 22 ust. 1 ustawy

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4608
  • Data wpłynięcia: 2011-06-15
  • Uchwalenie:

4608


5
 
Warszawa, 29 czerwca 2011 r.

BAS-WAPEiM-1492/11



Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Bronisław Dutka)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmierza do zmiany art. 22 ustawy z dnia 27 sierpnia
1997
r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407, ze zmianami; dalej:
ustawa).
Przepis art. 22 ustawy stanowi zachętę do kupowania usług lub produkcji
pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne z określonym stopniem
niepełnosprawności. Zgodnie z projektem ustawy wpłaty na Państwowy
Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), o których mowa w
art. 21 ustawy, mają ulegać obniżeniu z tytułu zakupu usługi, z wyłączeniem
handlu, lub produkcji pracodawcy zatrudniającego co najmniej 25 pracowników
w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, który osiąga co najmniej 30%
wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub
umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. W obecnym brzmieniu art. 22 ust.
1 ustawy wymienione są osoby niepełnosprawne zaliczone do znacznego
stopnia niepełnosprawności lub osoby niewidome, psychicznie chore lub
upośledzone umysłowo, lub osoby z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi,
lub epilepsją – zaliczone do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. W
stosunku do obecnego brzmienia ustawy projekt przewiduje rozszerzenie kręgu
osób niepełnosprawnych, których zatrudnienie przez pracodawcę powoduje
obniżenie składki na PFRON dla pracodawców kupujących od niego usługi lub
produkcję.
Ponadto zgodnie z projektem ustawy jeżeli obniżenie wpłaty do PFRON,
o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, przewyższa wartość zrealizowanej
produkcji lub usługi, obniżenie to przysługuje tylko do wysokości 30 % kwoty
określonej na fakturze.
Zgodnie z art. 2 projektu ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Ze względu na przedmiot projektu ustawy należy wskazać art. 107
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE), dotyczący zasad
przyznawania przez państwo.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

Projekt zmienia zasady obniżania obowiązkowej wpłaty na PFRON dla
pracodawców, którzy zakupują usługi lub produkcję u pracodawców
zatrudniających osoby niepełnosprawne. Zgodnie z projektowanym brzmieniem
art. 22 ustawy wpłaty na PFRON z tytułu zakupu usługi lub produkcji będą
ulegały obniżeniu, jeżeli sprzedający osiąga co najmniej 30% wskaźnik
zatrudnienia osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub
umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.
Obniżenie składki na PFRON, będącej obowiązkową daniną jest formą
pomocy państwa skierowaną do przedsiębiorców. Nowelizacja, która sprawia,
że kryteria, których spełnienie powoduje obniżenie składki będą łatwiejsze do
osiągnięcia, może być uznana za zmianę programu pomocy. Proponowane
w projekcie przepisy modyfikują program pomocy ustanowiony w ustawie.
Projekt należy ocenić z punktu widzenia zgodności proponowanej regulacji z
unijnymi regułami konkurencji, w szczególności zasadami udzielania pomocy
przez państwo. Artykuł 107 ust. 1 TfUE stanowi, że wszelka pomoc
przyznawana przez państwa członkowskie lub przy użyciu zasobów
państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem
konkurencji przez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji
niektórych towarów, jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w
jakim wpływa na wymianę handlową miedzy państwami członkowskimi.
Na podstawie art. 108 ust. 3 TfUE państwa członkowskie są zobowiązane
do informowania Komisji, w czasie odpowiednim do przedstawienia swych
uwag, o wszelkich planach przyznania lub zmiany pomocy państwa.
Ocena zgodności przewidzianej w projekcie modyfikacji programu
pomocy z rynkiem wewnętrznym wymaga dokonania oceny ekonomicznej w
zakresie m.in. wpływu na wymianę handlową między państwami

2
członkowskimi oraz ewentualnego zakłócenia konkurencji. Ocena taka
wykracza poza ramy opinii prawnej i powinna zostać dokonana przez Prezesa
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w trybie art. 16a ustawy z dnia 30
kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej
(Dz. U. 2007, Nr 59, poz. 404, ze zmianami). Opinia Prezesa UOKiK zawierać
będzie m.in. stanowisko w sprawie zgodności pomocy publicznej ze wspólnym
rynkiem oraz stanowisko w sprawie obowiązku notyfikacji projektu Komisji
Europejskiej (art. 12 ust. 4 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej).

4. Konkluzje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych przewiduje zmianę istniejącego
programu pomocy państwa, przewidzianego w nowelizowanej ustawie. Zgodnie
z art. 12 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej, wymagane jest uzyskanie opinii Prezesa
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów co do zgodności proponowanej
zmiany programu pomocy ze wspólnym rynkiem. Do Prezesa UOKiK należy
ocena, czy projekt podlega notyfikacji Komisji Europejskiej.
Zgodnie z art. 16a ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej Marszałek Sejmu powinien wystąpić do Prezesa Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów z wnioskiem o wydanie opinii o projekcie
programu pomocowego.


Autor:
Szymon Ruman
ekspert ds. legislacji
w Biurze Analiz Sejmowych


Akceptował:

Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, niepełnosprawni, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

3
Warszawa, 29 czerwca 2011 r.

BAS-WAPEiM-1493/11


Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy
o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Bronisław
Dutka) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej

Projekt ustawy zmierza do zmiany art. 22 ustawy z dnia 27 sierpnia
1997
r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407, ze zmianami; dalej:
ustawa).
Przepis art. 22 ustawy stanowi zachętę do kupowania usług lub produkcji
pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne z określonym stopniem
niepełnosprawności. Zgodnie z projektem ustawy wpłaty na Państwowy
Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), o których mowa w
art. 21 ustawy, mają ulegać obniżeniu z tytułu zakupu usługi, z wyłączeniem
handlu, lub produkcji pracodawcy zatrudniającego co najmniej 25 pracowników
w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, który osiąga co najmniej 30%
wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub
umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. W obecnym brzmieniu art. 22 ust.
1 ustawy wymienione są osoby niepełnosprawne zaliczone do znacznego
stopnia niepełnosprawności lub osoby niewidome, psychicznie chore lub
upośledzone umysłowo, lub osoby z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi,
lub epilepsją – zaliczone do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. W
stosunku do obecnego brzmienia ustawy projekt przewiduje rozszerzenie kręgu
osób niepełnosprawnych, których zatrudnienie przez pracodawcę powoduje
obniżenie składki na PFRON dla pracodawców kupujących od niego usługi lub
produkcję.
Ponadto zgodnie z projektem ustawy jeżeli obniżenie wpłaty do PFRON,
o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, przewyższa wartość zrealizowanej
produkcji lub usługi, obniżenie to przysługuje tylko do wysokości 30 % kwoty
określonej na fakturze.


strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: