eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPOSIEDZENIA KOMISJI

POSIEDZENIA KOMISJI

projekt dotyczy zwiększenia ochrony użytkowników końcowych i abonentów przed nadużyciami w związku z korzystaniem usług o podwyższonej opłacie m. in. rozszerzenie obowiązków informacyjnych w zakresie sposobu podawania informacji o cenie i numerze takich usług

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4605
  • Data wpłynięcia: 2011-07-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1390

4605

Uzasadnienie szczegółowe

W zakresie art. 1 ustawy:
Art. 64
Przepis art. 64 ma za zadanie zapewnić odpowiedni poziom informacyjny użytkownikom
końcowym.

Przepis art. 64 ust. 1 zobowiązuje dostawców usług o podwyższonej opłacie do podawania,
do publicznej wiadomości oraz bezpośrednio użytkownikom końcowym, wraz z numerem
usługi, ceny za jednostkę rozliczeniową usługi lub cenę za połączenie, w przypadku gdy
usługa taryfikowana jest za sam fakt połączenia do numeru usługi. Jednocześnie dostawca
takiej usługi obowiązany jest podać nazwę podmiotu realizującego dodatkowe świadczenie.

Przepis art. 64 ust. 2 doprecyzowuje obowiązki dostawcy usług o podwyższonej opłacie
prezentującego informacje o usłudze w sposób graficzny, a zatem w telewizji czy prasie. W
takiej sytuacji dostawca obowiązany będzie do zapewnienia, aby tło podawanej informacji nie
utrudniało lub uniemożliwiało zapoznania się z ceną usługi. Jednocześnie, dostawca
obowiązany będzie podawać cenę usługi w sposób możliwie widoczny dla użytkownika –
rozmiar czcionki ceny nie będzie mógł być mniejszy niż 60% rozmiaru czcionki numeru
usługi. Ponadto proponuje się, aby czas prezentacji ceny usługi, np. w przypadku emisji
telewizyjnej czy internetowej, nie był krótszy niż czas prezentacji numeru tej usługi.

Przepis art. 64 ust. 3 reguluje usługi o podwyższonej opłacie świadczone na zasadzie
subskrypcji, które w ostatnim czasie były przyczyną problemów finansowych rzeszy
abonentów. W przypadku świadczenia tego rodzaju usług proponuje się zobowiązać
dostawców usług do podawania wyraźnej informacji o zasadzie korzystania z usługi, wraz z
informacjami podawanymi na podstawie art. 64 ust. 1, a zatem zarówno podawanej do
publicznej wiadomości jak i bezpośrednio abonentom (np. z propozycją wzięcia udziału w
konkursie lub loterii). Jednocześnie, proponuje się zobowiązać dostawcę tego rodzaju usług
do umożliwienia abonentowi dokonania skutecznej i natychmiastowej rezygnacji z
subskrypcji w każdym czasie, w sposób prosty i wolny od opłat. Taka regulacja powinna
zagwarantować abonentom natychmiastową rezygnację z usług, do których mogliby
przypadkowo przystąpić lub z których mają wolę zrezygnować w sposób natychmiastowy,
prosty i wolny od opłat.

Na podstawie proponowanego przepisu art. 64 ust. 4 dostawcy usług o podwyższonej opłacie
zobowiązani zostaną do umożliwienia abonentom określenia progów kwotowych, po
przekroczeniu których dostawcy musieliby automatycznie uniemożliwić korzystanie z usług o
podwyższonej opłacie. Dotyczy to sytuacji, w których abonent wyraża wolę uczestniczenia w
konkursach czy loteriach, jednak już z góry decyduje, jaką kwotę zamierza przeznaczyć na
tego typu usługi. Jednocześnie w myśl przepisu zobowiązuje się dostawców usług o
podwyższonej opłacie do podawania ceny za wykonywane połączenie telefoniczne do numeru
o podwyższonej opłacie, zanim dostawca zacznie naliczanie opłat. Analogicznie, jeśli cena
miałaby ulec w trakcie połączenia, na 10 sekund przed zmianą taryfy, dostawca będzie musiał
podać informację o zmianie opłaty. Taka regulacja gwarantuje użytkownikom końcowym
podjęcie świadomej decyzji, czy chcą skorzystać lub kontynuować korzystanie z usługi o
podwyższonej opłacie.

Przepis art. 64 ust. 5 jest odpowiednikiem obecnego przepisu art. 64 ust. 3 określającego
sposób zawierania umowy o świadczenie usługi o podwyższonej opłacie (a zatem
dokonywanej per facta concludentia)

Art. 64a
Zadaniem przepisu art. 64a jest umożliwienie abonentom dokonania blokady połączeń
wychodzących na numery o podwyższonej opłacie, jak i połączeń przychodzących z takich
numerów, w sposób bezpłatny.

Art. 65
W świetle przepisu art. 65 dostawca usługi o podwyższonej opłacie, w terminie co najmniej
na jeden dzień przed dniem rozpoczęcia świadczenia usługi, zobowiązany będzie do
przekazania Prezesowi UKE szczegółowych informacji na temat swojej działalności w tym
zakresie oraz danych podmiotu dostarczającego dodatkowe świadczenie. Termin jednodniowy
podyktowany jest koniecznością zagwarantowania szybkiej organizacji akcji charytatywnych,
organizowanych spontanicznie, w przypadkach np. kataklizmów, katastrof czy klęsk
żywiołowych.
Na podstawie omawianego przepisu Prezes UKE prowadził będzie jawny rejestr danych
dostawców usług o podwyższonej opłacie oraz dostawców dodatkowych świadczeń.
Art. 143 ust. 1
Zmiana przepisu polega na dodaniu odesłania do projektowanego art. 144a, a więc wskazaniu
wyjątku kiedy nie jest wymagane pozwolenie.

Art. 143 ust. 2
Zmiana przepisu polega na dodaniu odesłania do projektowanego ust. 2a.

Art. 143 ust. 2a
Dodawany przepis ma na celu uporządkowanie kwestii kompetencji do dysponowania
częstotliwościami radiowymi przeznaczonymi do użytkowania jako rządowe. Jest zasadne z
uwagi na potrzeby bezpieczeństwa, aby w przypadku częstotliwości użytkowanych jako
rządowe Prezes UKE podejmował decyzję w sprawie pozwolenia po uprzednim uzyskaniu
zgody Ministra Obrony Narodowej.

Art. 143 ust. 3
Zmiana przepisu wynika z potrzeby dopuszczenia możliwości składania wniosku w innej
formie niż pisemna. Zmiana ta wychodzi naprzeciw postulatom tzw. „Green ICT”, a więc
umożliwieniu składania wniosków także w elektronicznej, a wiec bardziej ekologicznej,
formie. Ponadto, zmiana także pozwoli na uelastycznienie i przyspieszenie procedury
wydawania pozwoleń.

Art. 144a
Przepis wprowadza możliwość dopuszczenia urządzenia do używania bez konieczności
uzyskiwania pozwolenia, w celu zapewnienia okazjonalnego przekazu informacji na okres
nieprzekraczający 30 dni. Okazjonalne przekazy informacji trwają bardzo krótko, zwykle 1–2
dni, a opłata za wydanie pozwolenia jest niewspółmierna do korzyści wynikających z takiego
wykorzystania częstotliwości. Ponadto problemem jest egzekwowanie opłat od
wnioskodawców zagranicznych, zwłaszcza w łączności satelitarnej. Dlatego bardziej zasadne
jest dopuszczanie przez Prezesa UKE czasowego używania urządzenia radiowego w celu
okazjonalnego przekazu informacji i pobieranie przed wydaniem takiej decyzji opłaty za
prawo do wykorzystywania częstotliwości.

Likwidacja pozwoleń radiowych na okazjonalne przekazy informacji przyczyni się do
wzrostu zainteresowania nadawców zagranicznych prowadzeniem działalności w Polsce. Ze
względu na fakt, iż instytucja okazjonalnego przekazu częstotliwości będzie w szczególności
wykorzystywana przez nadawców zagranicznych, tak jak w przypadku turnieju piłki nożnej
EURO2012 oraz ze względu na światowe standardy w zakresie uzyskiwania
krótkoterminowych pozwoleń dążące do maksymalnego uproszczenia procedury przy
zachowaniu niezbędnej kontroli nad ich wykorzystaniem, należy dostosować do tych
standardów polską procedurę, poprzez umożliwienie składania wniosków przez Internet oraz
dopuszczenie języka angielskiego jako akceptowalnego języka dla wszystkich niezbędnych
dokumentów jakie należy złożyć wraz z wnioskiem.

Analogicznie jak w art. 143 należy uregulować kwestię kompetencji do wydawania
przedmiotowych decyzji w odniesieniu do częstotliwości przeznaczonych do użytkowania
jako rządowe.
 
Z uwagi na fakt, iż uzyskanie uprawnień do dysponowania częstotliwościami w celu
zapewnienia okazjonalnego przekazu informacji jest często sprawą bardzo pilną i trudną do
przewidzenia z wyprzedzeniem (np. w przypadkach katastrof, wizyt zagranicznych
wysokiego szczebla) w przepisie zaproponowano odformalizowanie procedury, tak by
wydanie decyzji mogło nastąpić szybko i sprawnie. Wniosek może być złożony w dowolnej
formie przewidzianej w art. 63 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego. Ponadto,
zrezygnowano z wymogu by załączane do wniosku dokumenty były przedstawiane w
oryginale lub uwierzytelnionej kopii. Dopuszcza się także składanie wniosku i załączników w
języku angielskim.

Art. 185 ust. 3a
Przepis wprowadza opłatę za prawo do wykorzystywania częstotliwości na podstawie decyzji
o czasowym dopuszczeniu używania urządzenia radiowego w celu zapewnienia
okazjonalnego przekazu informacji. Wysokość tej opłaty zostanie określona w
rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 185 ust. 11.

Art. 207a
Proponowany przepis jest przepisem szczególnym, w rozumieniu art. 49 Kodeksu
postępowania administracyjnego, który stanowi, że strony mogą być zawiadamiane o
decyzjach i innych czynnościach organów administracji publicznej przez obwieszczenie (…),
jeżeli przepis szczególny tak stanowi. Proponuje się dodanie takiego przepisu szczególnego
do ustawy tak, aby możliwe było doręczanie decyzji i innych pism w sprawie, poprzez
obwieszczenie na stronie podmiotowej BIP UKE. Ma to na celu przyspieszenie,
prowadzonego przed Prezesem UKE postępowania administracyjnego w zakresie wydawania
i zmiany rezerwacji częstotliwości oraz pozwoleń radiowych. Podkreślić należy, że
zaproponowany przepis będzie miał szczególnie istotne znaczenie w przygotowaniach RP do
organizacji EURO 2012.


Art. 209 ust. 1 pkt 14a
W konsekwencji zaproponowanych przepisów art. 64, 64a oraz 65, konieczne jest
zagwarantowanie przepisów sankcjonujących sytuacje, w których dostawcy usług o
podwyższonej opłacie nie dopełnią wykonania określonych w nich obowiązków.

Przepis końcowy
Biorąc pod uwagę fakt, iż zmiany w zakresie usług o podwyższonej opłacie wymagać będą
podjęcia przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych wraz z dostawcami treści pewnych
działań, proponuje się aby przepis art. 1 ustawy wszedł w życie w terminie 30 dni od dnia
ogłoszenia.
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: