Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie ustawy - Prawo energetyczne
projekt dotyczy ułatwień w procesie wejścia na polski rynek nowych podmiotów zainteresowanych prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie obrotu gazem ziemnym z zagranicą i przywozu gazu ziemnego - w celu zwiększenia konkurencji i poprawy sytuacji odbiorców gazu poprzez spodziewany spadek cen
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4531
- Data wpłynięcia: 2011-08-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1392
4531
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu
ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego
państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz ustawy - Prawo energetyczne
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / Naruszenie nr 2006/4918
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn. red.
3)
Tre ć przepisu UE
Koniecz
Jedn.
Tre ć przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie uwzględnienia
-no ć
red. (*)
w projekcie przepisów
wdrożenia
wykraczających poza
minimalne wymogi prawa
T / N
UE (**)
art. 3
1. Państwa Członkowskie powinny zapewnić, w
Art. 1
W ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy -----
dyrektywy
oparciu o swe struktury instytucjonalne i przy
naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz
2003/55/WE
należytym uwzględnieniu zasady pomocniczości, aby,
zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia
dotyczącej
z zastrzeżeniem ust. 2, przedsiębiorstwa gazownicze
bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na
wspólnych
działały zgodnie z zasadami niniejszej dyrektywy,
rynku naftowym (Dz. U. Nr 52, poz. 343, z późn.
zasad rynku
mając na celu stworzenie konkurencyjnego,
zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
wewnętrznego
bezpiecznego i zrównoważonego pod względem
1) w art. 24:
gazu ziemnego
ochrony środowiska rynku gazu ziemnego i aby nie
a) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
stosowały dyskryminacji wobec żadnego z tych
„2. Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące
przedsiębiorstw, tak jeśli chodzi o prawa, jak i
działalność gospodarczą w zakresie przywozu gazu
obowiązki.
ziemnego w celu jego dalszej odsprzedaży
2. Przestrzegając w pełni odnośnych postanowień
odbiorcom:
Traktatu, w szczególności jego art. 86, Państwa
1) utrzymuje zapasy obowiązkowe gazu ziemnego w
Członkowskie mogą w ogólnym interesie
wielkości odpowiadającej co najmniej 30-dniowemu
ekonomicznym nałożyć na przedsiębiorstwa w
średniemu dziennemu przywozowi tego gazu,
sektorze gazowniczym zobowiązania z tytułu
ustalonemu w sposób określony w art. 25 ust. 2 albo
świadczenia usług o charakterze użyteczności
ust. 5, z zastrzeżeniem art. 74;
publicznej, mogące odnosić się do bezpieczeństwa,
2) utrzymuje zapasy obowiązkowe gazu ziemnego w
włącznie z bezpieczeństwem dostaw, regularności
instalacjach magazynowych, których parametry
dostaw, jakości i cen dostaw i ochrony środowiska,
techniczne zapewniają możliwość dostarczenia ich
włącznie z efektywnością energetyczną i ochroną
całkowitej ilości do systemu gazowego w okresie nie
klimatu. Zobowiązania takie powinny być jasno
dłuższym niż 40 dni;
określone, przejrzyste, pozbawione cech
3) przedstawia operatorowi systemu przesyłowego
dyskryminacji, weryfikowalne i powinny
gazowego lub operatorowi systemów połączonych
gwarantować równość dostępu firm gazowniczych
gazowych charakterystykę instalacji magazynowej, w
UE do krajowych odbiorców. W odniesieniu do
której utrzymuje zapasy obowiązkowe gazu
1
bezpieczeństwa dostaw, efektywności
ziemnego, w celu weryfikacji technicznych
energetycznej/zarządzania popytem i dla osiągnięcia
możliwości dostarczenia zapasów tego gazu do
celów związanych z ochroną środowiska naturalnego,
systemu gazowego, oraz weryfikacji spełnienia
o których mowa w niniejszym ustępie, Państwa
warunków, o których mowa w art. 24a”.
Członkowskie mogą wprowadzić długoterminowe
3. Zapasy obowiązkowe gazu ziemnego
planowanie, z uwzględnieniem możliwości podjęcia
utrzymuje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
starań o dostęp do systemu przez strony trzecie.
w instalacjach magazynowych przyłączonych do
6. W trakcie wdrażania niniejszej dyrektywy Państwa
systemu przesyłowego lub dystrybucyjnego
Członkowskie powiadamiają Komisję o wszystkich
gazowego, z zastrzeżeniem art. 24a.”,
środkach przyjętych dla realizacji zobowiązań o
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
charakterze użyteczności publicznej, włączając w to
„5. Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące
ochronę odbiorcy i środowiska naturalnego, oraz o ich
działalność gospodarczą w zakresie przywozu gazu
możliwym wpływie na konkurencję krajową i
ziemnego w celu jego dalszej odsprzedaży
międzynarodową, niezależnie od tego, czy środki te
odbiorcom, podlega zwolnieniu z obowiązku, o
wymagają odstępstwa od postanowień niniejszej
którym mowa w ust. 1, jeżeli liczba jego odbiorców
dyrektywy. Co dwa lata powiadamiają Komisję o
nie jest większa niż 100 tys. i przywóz gazu ziemnego
wszelkich zmianach dotyczących przyjętych środków,
nie przekracza w ciągu roku kalendarzowego 100 mln
niezależnie od tego czy wymagają one odstępstwa od
m3. Zwolnienia dokonuje minister właściwy do spraw
postanowień niniejszej dyrektywy.
gospodarki, na wniosek tego przedsiębiorstwa, w
drodze decyzji, na czas określony lub do czasu
zmiany stanu faktycznego będącego podstawą do
zwolnienia z tego obowiązku.”,
Art. 3 ust. 2
2. Państwa Członkowskie przyjmują stosowne
c) po ust. 5 dodaje się ust. 5a-5c w brzmieniu:
dyrektywy
przepisy zmierzające do zagwarantowania, że środki,
„5a. Zwolnieniu z obowiązku, o którym mowa w
2004/67/WE
do których odnosi się niniejsza Dyrektywa, nie
ust. 1, podlega także podmiot, który uzyskał promesę
dotyczącej
spowodują nieuzasadnionego i nieproporcjonalnego
koncesji na obrót gazem ziemnym z zagranicą, jeżeli
środków
obciążenia podmiotów działających na rynku gazu
uprawdopodobni, że liczba jego odbiorców nie będzie
zapewniających oraz są zgodne z zasadami funkcjonowania opartego
większa niż 100 tys. i przywóz gazu ziemnego nie
bezpieczeństwo na konkurencji europejskiego rynku gazu.
przekroczy w ciągu roku kalendarzowego 100 mln
dostaw gazu
m3; przepis ust. 5 zdanie drugie stosuje się
ziemnego
odpowiednio.
5b. Podmiot, o którym mowa w ust. 5a, jest
obowiązany dołączyć do wniosku o udzielenie
zwolnienia z obowiązku utrzymywania zapasów
obowiązkowych gazu ziemnego oświadczenie o
prognozowanej wielkości przywozu gazu ziemnego
oraz kopie umów przedwstępnych sprzedaży gazu
ziemnego, które zawarł z dostawcą gazu ziemnego.
5c. Przedsiębiorstwo energetyczne, o którym
mowa w ust.
5, zwolnione z
obowiązku
utrzymywania zapasów obowiązkowych gazu
ziemnego, jest obowiązane:
- przedstawić ministrowi właściwemu do spraw
gospodarki pisemne, kwartalne sprawozdanie
zawierające informacje o wielkościach
2
zrealizowanego przywozu gazu ziemnego, w
terminie 30 dni od upływu ostatniego dnia kwartału,
którego informacje te dotyczą;
poinformować ministra właściwego do spraw
gospodarki o:
a) przekroczeniu wielkości uprawniających do
uzyskania zwolnienia
z obowiązku utrzymywania zapasów obowiązkowych
gazu ziemnego oraz
b) podjętych działaniach mających na celu utworzenie
zapasów obowiązkowych gazu ziemnego
- w terminie 15 dni od dnia wystąpienia każdego z
tych zdarzeń.”,
d) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Nie podlegają zwolnieniu, o którym mowa w
ust. 5 i 5a, przedsiębiorstwa energetyczne powiązane
kapitałowo z podmiotem, który uzyskał zwolnienie
albo się o nie ubiega.”;
2) po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu:
„Art. 24a Zapasy obowiązkowe gazu ziemnego mogą
być utrzymywane poza terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej - na terytorium innego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa
członkowskiego Europejskiego Porozumienia o
Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o
Europejskim Obszarze Gospodarczym, w instalacjach
magazynowych przyłączonych do systemu gazowego,
pod warunkiem, że parametry techniczne instalacji
magazynowych oraz sieci gazowych, do których
instalacje te są przyłączone, będą zapewniać
możliwość dostarczenia całkowitej ilości
utrzymywanych poza terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej zapasów obowiązkowych gazu ziemnego
do sieci przesyłowej lub dystrybucyjnej krajowej w
okresie nie dłuższym niż 40 dni.”;
3) w art. 25:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Przedsiębiorstwo energetyczne, o którym
mowa w ust. 1, ustala wielkość zapasów
obowiązkowych gazu ziemnego na podstawie
wielkości jego przywozu, w
okresie od dnia 1
kwietnia roku ubiegłego do dnia 31 marca danego
3
roku, na
podstawie danych zawartych w
sprawozdaniach statystycznych sporządzanych przez
to przedsiębiorstwo.”,
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Podmiot, który uzyskał promesę koncesji na
obrót gazem ziemnym z zagranicą, ustala wielkość
zapasów obowiązkowych gazu ziemnego na
podstawie prognozowanej wielkości jego przywozu.”,
c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Dane o wielkości zapasów obowiązkowych
gazu ziemnego ustalonej, zgodnie z ust. 2 lub 2a,
przedsiębiorstwo, o którym mowa w ust. 1, lub
podmiot, o którym mowa w ust. 2a, przedkładają, do
dnia 15 maja każdego roku, Prezesowi URE, w celu
ich weryfikacji. Prezes URE w drodze decyzji
dokonuje weryfikacji tych danych.”;
4) w art. 27 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Przedsiębiorstwo energetyczne, o którym
mowa w ust. 1, przekazuje ministrowi właściwemu do
spraw gospodarki oraz Prezesowi URE informacje
o działaniach podjętych w okresie od dnia 1 kwietnia
poprzedniego roku do dnia 31 marca danego roku, w
celu zapewnienia bezpieczeństwa paliwowego
państwa w zakresie obrotu gazem ziemnym z
zagranicą oraz realizacji obowiązku utrzymywania
zapasów obowiązkowych gazu ziemnego, do dnia 15
maja każdego roku.”;
5) w art. 28 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Koszty ponoszone przez przedsiębiorstwa, o
których mowa w ust. 1, w związku z realizacją
obowiązku utrzymywania, uruchamiania oraz
uzupełniania zapasów obowiązkowych gazu
ziemnego, są zaliczane do kosztów uzasadnionych ich
działalności w rozumieniu art. 3 pkt 21 ustawy z dnia
10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.”;
6) w art. 30 :
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie
„1.Prezes URE jest uprawniony do przeprowadzania
kontroli przedsiębiorstw energetycznych
wykonujących działalność gospodarczą w zakresie
przywozu gazu ziemnego w celu jego dalszej
4
odsprzedaży odbiorcom w zakresie wykonania
obowiązków, o których mowa w art. 24 oraz
spełnienia warunków określonych w art. 24a.
2. Czynności kontrolne wykonują upoważnieni
pracownicy Urzędu Regulacji Energetyki po
doręczeniu przedsiębiorstwu, o którym mowa w ust.
1, albo osobie przez niego upoważnionej,
upoważnienia do przeprowadzenia kontroli jego
działalności.”,
b) w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) imię, nazwisko oraz stanowisko służbowe
pracownika organu kontroli, uprawnionego do
przeprowadzenia kontroli;”,
c) ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4. Kontrola, o której mowa w ust. 1, polega
na analizie wyjaśnień oraz dokumentów
przedstawionych przez przedsiębiorstwo energetyczne
prowadzące działalność gospodarczą w zakresie
przywozu gazu ziemnego w celu jego dalszej
odsprzedaży odbiorcom.
5.
Upoważnionym pracownikom, o których
mowa w ust. 2, przysługuje prawo żądania od
kontrolowanego przedsiębiorstwa:
- ustnych lub pisemnych wyjaśnień, a także
przedstawienia dokumentów dotyczących przywozu
gazu ziemnego za rok, w którym jest
przeprowadzana kontrola, i rok poprzedni,
umożliwiających weryfikację poprawności ustalenia
poziomu zapasów obowiązkowych gazu ziemnego,
do których tworzenia i utrzymywania jest
obowiązane przedsiębiorstwo energetyczne
wykonujące działalność gospodarczą w zakresie
przywozu gazu ziemnego w
celu jego dalszej
odsprzedaży odbiorcom;
- przedstawienia dokumentów umożliwiających
sprawdzenie zgodności stanu faktycznego z
wielkością zapasów obowiązkowych gazu ziemnego
ustaloną według zasad określonych w art. 25 ust. 2
albo ust. 5;
-przedstawienia dokumentów potwierdzających
jakość zapasów obowiązkowych gazu ziemnego;
- przedstawienia dokumentów potwierdzających
możliwość dostarczenia całkowitej ilości zapasów
obowiązkowych gazu ziemnego do sieci przesyłowej
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4531
› Pobierz plik