eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie ustawy - Prawo energetyczne

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie ustawy - Prawo energetyczne

projekt dotyczy ułatwień w procesie wejścia na polski rynek nowych podmiotów zainteresowanych prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie obrotu gazem ziemnym z zagranicą i przywozu gazu ziemnego - w celu zwiększenia konkurencji i poprawy sytuacji odbiorców gazu poprzez spodziewany spadek cen

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4531
  • Data wpłynięcia: 2011-08-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1392

4531

TABELA ZBIE NO CI


TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu
ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego
państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz ustawy - Prawo energetyczne
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / Naruszenie nr 2006/4918
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn. red.
3)
Tre ć przepisu UE
Koniecz
Jedn.
Tre ć przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie uwzględnienia
-no ć
red. (*)
w projekcie przepisów
wdrożenia
wykraczających poza

minimalne wymogi prawa
T / N
UE (**)
art. 3
1. Państwa Członkowskie powinny zapewnić, w

Art. 1
W ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy -----
dyrektywy
oparciu o swe struktury instytucjonalne i przy

naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz
2003/55/WE
należytym uwzględnieniu zasady pomocniczości, aby,

zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia
dotyczącej
z zastrzeżeniem ust. 2, przedsiębiorstwa gazownicze

bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na
wspólnych
działały zgodnie z zasadami niniejszej dyrektywy,

rynku naftowym (Dz. U. Nr 52, poz. 343, z późn.
zasad rynku
mając na celu stworzenie konkurencyjnego,

zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
wewnętrznego
bezpiecznego i zrównoważonego pod względem

1) w art. 24:
gazu ziemnego
ochrony środowiska rynku gazu ziemnego i aby nie

a) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

stosowały dyskryminacji wobec żadnego z tych

„2. Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące

przedsiębiorstw, tak jeśli chodzi o prawa, jak i

działalność gospodarczą w zakresie przywozu gazu

obowiązki.

ziemnego w celu jego dalszej odsprzedaży

2. Przestrzegając w pełni odnośnych postanowień

odbiorcom:

Traktatu, w szczególności jego art. 86, Państwa

1) utrzymuje zapasy obowiązkowe gazu ziemnego w

Członkowskie mogą w ogólnym interesie

wielkości odpowiadającej co najmniej 30-dniowemu

ekonomicznym nałożyć na przedsiębiorstwa w

średniemu dziennemu przywozowi tego gazu,

sektorze gazowniczym zobowiązania z tytułu

ustalonemu w sposób określony w art. 25 ust. 2 albo

świadczenia usług o charakterze użyteczności

ust. 5, z zastrzeżeniem art. 74;

publicznej, mogące odnosić się do bezpieczeństwa,

2) utrzymuje zapasy obowiązkowe gazu ziemnego w

włącznie z bezpieczeństwem dostaw, regularności

instalacjach magazynowych, których parametry

dostaw, jakości i cen dostaw i ochrony środowiska,

techniczne zapewniają możliwość dostarczenia ich

włącznie z efektywnością energetyczną i ochroną

całkowitej ilości do systemu gazowego w okresie nie

klimatu. Zobowiązania takie powinny być jasno

dłuższym niż 40 dni;

określone, przejrzyste, pozbawione cech

3) przedstawia operatorowi systemu przesyłowego

dyskryminacji, weryfikowalne i powinny

gazowego lub operatorowi systemów połączonych

gwarantować równość dostępu firm gazowniczych

gazowych charakterystykę instalacji magazynowej, w

UE do krajowych odbiorców. W odniesieniu do

której utrzymuje zapasy obowiązkowe gazu

1

bezpieczeństwa dostaw, efektywności

ziemnego, w celu weryfikacji technicznych

energetycznej/zarządzania popytem i dla osiągnięcia

możliwości dostarczenia zapasów tego gazu do

celów związanych z ochroną środowiska naturalnego,

systemu gazowego, oraz weryfikacji spełnienia

o których mowa w niniejszym ustępie, Państwa

warunków, o których mowa w art. 24a”.

Członkowskie mogą wprowadzić długoterminowe

3. Zapasy obowiązkowe gazu ziemnego

planowanie, z uwzględnieniem możliwości podjęcia

utrzymuje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

starań o dostęp do systemu przez strony trzecie.

w instalacjach magazynowych przyłączonych do

6. W trakcie wdrażania niniejszej dyrektywy Państwa

systemu przesyłowego lub dystrybucyjnego

Członkowskie powiadamiają Komisję o wszystkich

gazowego, z zastrzeżeniem art. 24a.”,

środkach przyjętych dla realizacji zobowiązań o

b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

charakterze użyteczności publicznej, włączając w to

„5. Przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące

ochronę odbiorcy i środowiska naturalnego, oraz o ich

działalność gospodarczą w zakresie przywozu gazu

możliwym wpływie na konkurencję krajową i

ziemnego w celu jego dalszej odsprzedaży

międzynarodową, niezależnie od tego, czy środki te

odbiorcom, podlega zwolnieniu z obowiązku, o

wymagają odstępstwa od postanowień niniejszej

którym mowa w ust. 1, jeżeli liczba jego odbiorców

dyrektywy. Co dwa lata powiadamiają Komisję o

nie jest większa niż 100 tys. i przywóz gazu ziemnego

wszelkich zmianach dotyczących przyjętych środków,

nie przekracza w ciągu roku kalendarzowego 100 mln

niezależnie od tego czy wymagają one odstępstwa od

m3. Zwolnienia dokonuje minister właściwy do spraw

postanowień niniejszej dyrektywy.

gospodarki, na wniosek tego przedsiębiorstwa, w



drodze decyzji, na czas określony lub do czasu



zmiany stanu faktycznego będącego podstawą do



zwolnienia z tego obowiązku.”,
Art. 3 ust. 2
2. Państwa Członkowskie przyjmują stosowne

c) po ust. 5 dodaje się ust. 5a-5c w brzmieniu:
dyrektywy
przepisy zmierzające do zagwarantowania, że środki,

„5a. Zwolnieniu z obowiązku, o którym mowa w
2004/67/WE
do których odnosi się niniejsza Dyrektywa, nie

ust. 1, podlega także podmiot, który uzyskał promesę
dotyczącej
spowodują nieuzasadnionego i nieproporcjonalnego

koncesji na obrót gazem ziemnym z zagranicą, jeżeli
środków
obciążenia podmiotów działających na rynku gazu

uprawdopodobni, że liczba jego odbiorców nie będzie
zapewniających oraz są zgodne z zasadami funkcjonowania opartego

większa niż 100 tys. i przywóz gazu ziemnego nie
bezpieczeństwo na konkurencji europejskiego rynku gazu.

przekroczy w ciągu roku kalendarzowego 100 mln
dostaw gazu

m3; przepis ust. 5 zdanie drugie stosuje się
ziemnego

odpowiednio.


5b. Podmiot, o którym mowa w ust. 5a, jest


obowiązany dołączyć do wniosku o udzielenie

zwolnienia z obowiązku utrzymywania zapasów

obowiązkowych gazu ziemnego oświadczenie o

prognozowanej wielkości przywozu gazu ziemnego

oraz kopie umów przedwstępnych sprzedaży gazu

ziemnego, które zawarł z dostawcą gazu ziemnego.

5c. Przedsiębiorstwo energetyczne, o którym

mowa w ust.
5, zwolnione z
obowiązku

utrzymywania zapasów obowiązkowych gazu

ziemnego, jest obowiązane:

- przedstawić ministrowi właściwemu do spraw

gospodarki pisemne, kwartalne sprawozdanie

zawierające informacje o wielkościach

2

zrealizowanego przywozu gazu ziemnego, w

terminie 30 dni od upływu ostatniego dnia kwartału,

którego informacje te dotyczą;

poinformować ministra właściwego do spraw

gospodarki o:

a) przekroczeniu wielkości uprawniających do

uzyskania zwolnienia

z obowiązku utrzymywania zapasów obowiązkowych

gazu ziemnego oraz

b) podjętych działaniach mających na celu utworzenie

zapasów obowiązkowych gazu ziemnego

- w terminie 15 dni od dnia wystąpienia każdego z

tych zdarzeń.”,

d) ust. 6 otrzymuje brzmienie:

„6. Nie podlegają zwolnieniu, o którym mowa w

ust. 5 i 5a, przedsiębiorstwa energetyczne powiązane

kapitałowo z podmiotem, który uzyskał zwolnienie

albo się o nie ubiega.”;


2) po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu:

„Art. 24a Zapasy obowiązkowe gazu ziemnego mogą

być utrzymywane poza terytorium Rzeczypospolitej

Polskiej - na terytorium innego państwa

członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa

członkowskiego Europejskiego Porozumienia o

Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o

Europejskim Obszarze Gospodarczym, w instalacjach

magazynowych przyłączonych do systemu gazowego,

pod warunkiem, że parametry techniczne instalacji

magazynowych oraz sieci gazowych, do których

instalacje te są przyłączone, będą zapewniać

możliwość dostarczenia całkowitej ilości

utrzymywanych poza terytorium Rzeczypospolitej

Polskiej zapasów obowiązkowych gazu ziemnego

do sieci przesyłowej lub dystrybucyjnej krajowej w

okresie nie dłuższym niż 40 dni.”;


3) w art. 25:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Przedsiębiorstwo energetyczne, o którym

mowa w ust. 1, ustala wielkość zapasów

obowiązkowych gazu ziemnego na podstawie

wielkości jego przywozu, w
okresie od dnia 1

kwietnia roku ubiegłego do dnia 31 marca danego


3

roku, na
podstawie danych zawartych w

sprawozdaniach statystycznych sporządzanych przez

to przedsiębiorstwo.”,

b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

„2a. Podmiot, który uzyskał promesę koncesji na

obrót gazem ziemnym z zagranicą, ustala wielkość

zapasów obowiązkowych gazu ziemnego na

podstawie prognozowanej wielkości jego przywozu.”,

c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Dane o wielkości zapasów obowiązkowych

gazu ziemnego ustalonej, zgodnie z ust. 2 lub 2a,

przedsiębiorstwo, o którym mowa w ust. 1, lub

podmiot, o którym mowa w ust. 2a, przedkładają, do

dnia 15 maja każdego roku, Prezesowi URE, w celu

ich weryfikacji. Prezes URE w drodze decyzji

dokonuje weryfikacji tych danych.”;


4) w art. 27 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Przedsiębiorstwo energetyczne, o którym

mowa w ust. 1, przekazuje ministrowi właściwemu do

spraw gospodarki oraz Prezesowi URE informacje

o działaniach podjętych w okresie od dnia 1 kwietnia

poprzedniego roku do dnia 31 marca danego roku, w

celu zapewnienia bezpieczeństwa paliwowego

państwa w zakresie obrotu gazem ziemnym z

zagranicą oraz realizacji obowiązku utrzymywania

zapasów obowiązkowych gazu ziemnego, do dnia 15

maja każdego roku.”;


5) w art. 28 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Koszty ponoszone przez przedsiębiorstwa, o

których mowa w ust. 1, w związku z realizacją

obowiązku utrzymywania, uruchamiania oraz

uzupełniania zapasów obowiązkowych gazu

ziemnego, są zaliczane do kosztów uzasadnionych ich

działalności w rozumieniu art. 3 pkt 21 ustawy z dnia

10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.”;



6) w art. 30 :

a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie

„1.Prezes URE jest uprawniony do przeprowadzania

kontroli przedsiębiorstw energetycznych

wykonujących działalność gospodarczą w zakresie

przywozu gazu ziemnego w celu jego dalszej

4

odsprzedaży odbiorcom w zakresie wykonania

obowiązków, o których mowa w art. 24 oraz

spełnienia warunków określonych w art. 24a.

2. Czynności kontrolne wykonują upoważnieni

pracownicy Urzędu Regulacji Energetyki po

doręczeniu przedsiębiorstwu, o którym mowa w ust.

1, albo osobie przez niego upoważnionej,

upoważnienia do przeprowadzenia kontroli jego

działalności.”,


b) w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) imię, nazwisko oraz stanowisko służbowe

pracownika organu kontroli, uprawnionego do

przeprowadzenia kontroli;”,


c) ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4. Kontrola, o której mowa w ust. 1, polega

na analizie wyjaśnień oraz dokumentów

przedstawionych przez przedsiębiorstwo energetyczne

prowadzące działalność gospodarczą w zakresie

przywozu gazu ziemnego w celu jego dalszej

odsprzedaży odbiorcom.

5.
Upoważnionym pracownikom, o których

mowa w ust. 2, przysługuje prawo żądania od

kontrolowanego przedsiębiorstwa:

- ustnych lub pisemnych wyjaśnień, a także

przedstawienia dokumentów dotyczących przywozu

gazu ziemnego za rok, w którym jest

przeprowadzana kontrola, i rok poprzedni,

umożliwiających weryfikację poprawności ustalenia

poziomu zapasów obowiązkowych gazu ziemnego,

do których tworzenia i utrzymywania jest

obowiązane przedsiębiorstwo energetyczne

wykonujące działalność gospodarczą w zakresie

przywozu gazu ziemnego w
celu jego dalszej

odsprzedaży odbiorcom;

- przedstawienia dokumentów umożliwiających

sprawdzenie zgodności stanu faktycznego z

wielkością zapasów obowiązkowych gazu ziemnego

ustaloną według zasad określonych w art. 25 ust. 2

albo ust. 5;

-przedstawienia dokumentów potwierdzających

jakość zapasów obowiązkowych gazu ziemnego;

- przedstawienia dokumentów potwierdzających

możliwość dostarczenia całkowitej ilości zapasów

obowiązkowych gazu ziemnego do sieci przesyłowej

5
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 . 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: