eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie ustawy - Prawo energetyczne

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie ustawy - Prawo energetyczne

projekt dotyczy ułatwień w procesie wejścia na polski rynek nowych podmiotów zainteresowanych prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie obrotu gazem ziemnym z zagranicą i przywozu gazu ziemnego - w celu zwiększenia konkurencji i poprawy sytuacji odbiorców gazu poprzez spodziewany spadek cen

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4531
  • Data wpłynięcia: 2011-08-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1392

4531


lub dystrybucyjnej krajowej w okresie, o którym

mowa w art. 24 ust. 2 pkt 2 oraz w art. 24a, w

szczególności kopię umowy o świadczenie usługi

magazynowania paliw gazowych oraz kopię umowy

o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji

paliw gazowych;

- dokonania innych czynności, jeżeli wynika to z

wiążących Rzeczpospolitą Polską umów

międzynarodowych lub prawa Unii Europejskiej.”,

d) uchyla się ust. 6,

e) ust. 8 i 9 otrzymują brzmienie:

„8. W przypadku odmowy podpisania

protokołu z kontroli przez przedsiębiorstwo

energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w

zakresie przywozu gazu ziemnego w celu jego dalszej

odsprzedaży odbiorcom, kontrolujący dokonuje

stosownej adnotacji w protokole. Odmowa podpisania

protokołu nie stanowi przeszkody do jego podpisania

przez kontrolującego i realizacji ustaleń kontroli.

9. Prezes
URE
może wezwać

przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące

działalność gospodarczą w zakresie przywozu gazu

ziemnego w celu jego dalszej odsprzedaży

odbiorcom, do usunięcia uchybień określonych w

protokole z kontroli, wyznaczając termin ich

usunięcia.”;



7) art. 53 otrzymuje brzmienie:

„Art. 53. Jeżeli w ocenie operatora systemu

przesyłowego gazowego lub operatora systemów

połączonych gazowych działania, o których mowa w

art. 50 i 52, nie spowodują przywrócenia stanu

bezpieczeństwa paliwowego państwa w zakresie gazu

ziemnego, operator ten, z własnej inicjatywy lub na

podstawie informacji uzyskanych od przedsiębiorstwa

energetycznego wykonującego działalność

gospodarczą w zakresie przywozu gazu ziemnego w

celu jego dalszej odsprzedaży odbiorcom zgłasza

ministrowi właściwemu do spraw gospodarki

potrzebę wprowadzenia ograniczeń w poborze gazu

ziemnego, zgodnie z planami wprowadzania

ograniczeń, o których mowa w art. 58 ust. 1.”;


8) w art. 63:


6

a) w ust. 1:

- pkt 19 otrzymuje brzmienie:

„19) będąc osobą kierującą działalnością

przedsiębiorstwa energetycznego prowadzącego

działalność gospodarczą w zakresie przywozu gazu

ziemnego w celu jego dalszej odsprzedaży odbiorcom

nie usunie, w wyznaczonym terminie, uchybień, do

czego został zobowiązany na podstawie art. 30 ust.

9;”,

- po pkt 19 dodaje się pkt 19a i 19b w brzmieniu:

„19a) będąc osobą kierującą działalnością

przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 24 ust. 5, nie

przedstawi, w wyznaczonym terminie, dokumentów

lub informacji, o których mowa w art. 24 ust. 5c albo

przedstawi dokumenty lub informacje nieprawdziwe;

19b) będąc osobą kierującą działalnością

przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego

działalność gospodarczą w zakresie przywozu gazu

ziemnego w celu jego dalszej odsprzedaży odbiorcom

nie złoży wyjaśnień lub nie przedstawi

w wyznaczonym terminie dokumentów, o których

mowa w art. 30 ust. 5, albo złoży nieprawdziwe

wyjaśnienia lub przedstawi nieprawdziwe

dokumenty;”,

b) po ust. 15 dodaje się ust. 15a w brzmieniu:

„15a. W przypadkach, o których mowa w ust. 1

pkt 19a i 19b, kara pieniężna wynosi od dwukrotnego

do dziesięciokrotnego przeciętnego miesięcznego

wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw,

obowiązującego w kwartale, w którym nastąpiło

niedopełnienie obowiązku.”;


9) w art. 64:

a) w ust. 1:

- pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) 1-3, 6, 11, 16, 19 i 19b – wymierza Prezes

URE;”,

- pkt 7 otrzymuje brzmienie:

„7) pkt 17 i 19a – wymierza minister właściwy

do spraw gospodarki.”,

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:


„3. Prezes URE wymierza kary, o których

mowa w art. 63 ust. 1 pkt 1-3, 6, 11, 16, 19 i 19b w

drodze decyzji, od której przysługuje odwołanie do


7

Sądu Okręgowego w
Warszawie - sądu ochrony

konkurencji i konsumentów.”;


11) użyte w art. 24 w ust. 1, w art. 25 w ust. 1 i 6, w

art. 26 w ust. 3 i 4, w art. 27 w ust. 1, w art. 28 w ust.

1, w art. 49 w ust. 1, w art. 50 w ust. 1 i w ust. 2 w

zdaniu wstępnym, w art. 51 w ust. 2, w art. 52 w ust.

4, w art. 61 w ust. 1 oraz w art. 74 w ust. 2 w różnym

przypadku wyrazy „przedsiębiorstwo energetyczne

wykonujące działalność gospodarczą w zakresie

obrotu gazem ziemnym z zagranicą lub podmiot

dokonujący przywozu gazu ziemnego” zastępuje się

użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami

„przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące

działalność gospodarczą w zakresie przywozu gazu

ziemnego w celu jego dalszej odsprzedaży

odbiorcom”.
Art. 2.
W ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. — Prawo

energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z

późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:


1) w art. 33 ust. 1a otrzymuje brzmienie:

„1a. Prezes URE udziela koncesji na obrót

gazem ziemnym z zagranicą wnioskodawcy, który:

posiada własne pojemności magazynowe lub

zawarł umowę przedwstępną o świadczenie usługi

magazynowania zapasów obowiązkowych gazu

ziemnego, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy z

dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej,

produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach

postępowania w
sytuacjach zagrożenia

bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na

rynku naftowym (Dz. U. Nr 52, poz. 343, z 2008 r.

Nr 157, poz. 976, z 2009 r. Nr 3, poz. 11 oraz z 2010

r. Nr 81, poz. 532, Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz.

1496), w wielkości ustalonej zgodnie z art. 25 ust. 2

tej ustawy lub 3)
został zwolniony z

obowiązku utrzymywania zapasów obowiązkowych

gazu ziemnego, o którym mowa w art. 24 ust. 1

ustawy wymienionej w pkt 2.”;



2) w art. 35:

8

a) ust. 1a otrzymuje brzmienie:

„1a. Wniosek o udzielenie koncesji na obrót

gazem ziemnym z zagranicą powinien ponadto

określać prognozowaną wielkość przywozu gazu

ziemnego oraz sposób utrzymywania zapasów

obowiązkowych gazu ziemnego na terytorium

Rzeczypospolitej Polskiej lub państwa

członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa

członkowskiego Europejskiego Porozumienia o

Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o

Europejskim Obszarze Gospodarczym, zgodnie z

ustawą wymienioną w art. 33 ust. 1a pkt 2 lub

zawierać informację o wydaniu przez ministra

właściwego do spraw gospodarki decyzji, o której

mowa w art. 24 ust. 5a tej ustawy, wraz z dołączoną

kopią tej decyzji.”,

b) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:

„1b. Wnioskodawca, który rozpoczyna

prowadzenie działalności gospodarczej wyłącznie w

zakresie wywozu gazu ziemnego, jest zwolniony z

obowiązku dołączenia do wniosku o udzielenie

koncesji na obrót gazem ziemnym z zagranicą

informacji o wydaniu przez ministra właściwego do

spraw gospodarki decyzji, o której mowa w art. 24

ust. 5a ustawy wymienionej w art. 33 ust. 1a pkt 2.”;


3) w art. 41 ust. 2a otrzymuje brzmienie:

„2a. Prezes URE cofa koncesję na obrót gazem

ziemnym z zagranicą również w
przypadku

nieutrzymywania, przez przedsiębiorstwo

energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w

zakresie przywozu gazu ziemnego w celu jego dalszej

odsprzedaży odbiorcom, zapasów obowiązkowych

gazu ziemnego lub niezapewnienia ich dostępności

zgodnie z art. 24 ust. 1 i 2, art. 24a oraz art. 25 ust. 2

albo ust. 5 ustawy wymienionej w art. 33 ust. 1a pkt

2.”;


4) w art. 43:

a) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„5. Do wniosku o wydanie promesy stosuje się

odpowiednio art. 35, z zastrzeżeniem ust. 6.”,

b) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

„6. Wniosek o udzielenie promesy koncesji na


9

obrót gazem ziemnym z zagranicą powinien określać

prognozowaną wielkość przywozu gazu ziemnego

oraz sposób utrzymywania zapasów obowiązkowych

gazu ziemnego na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej lub państwa członkowskiego Unii

Europejskiej lub państwa członkowskiego

Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu

(EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze

Gospodarczym, zgodnie z
art. 24 ust. 1 ustawy

wymienionej w art. 33 ust. 1a pkt 2 lub zawierać

zobowiązanie do wystąpienia do ministra właściwego
do spraw gospodarki o wydanie decyzji, o której

mowa w art. 24 ust. 5a tej ustawy.”.
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)

Jedn.
Tre ć przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
Art. 1 ust.
10) w art. 66 po ust. 3 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
Dodanie nowego przepisu art. 66 (art. 1 ust. 10 projektu) jest zasadne z uwagi na fakt, iż
10
„4. Bieg terminu do nałożenia kary pieniężnej zostaje zawieszony od dnia: obecne brzmienie przepisu art. 66 ustawy umożliwia nieuczciwym przedsiębiorcom

1)wydania przez organ postanowienia o zawieszeniu postępowania gdy doprowadzenie do przedawnienia postępowania przy wykorzystaniu dostępne procedury

rozstrzygnięcie sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego odwoławcze. Wprowadzenie proponowanych zapisów wpłynie w dyscyplinujący sposób

rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd,
na przedsiębiorstwa niewywiązujące się z obowiązków nałożonych przepisami ustawy, ze

2)wniesienia skargi do sądu administracyjnego na decyzję w sprawie względu na niemożliwość uniknięcia kary nawet przy celowym przedłużaniu

nałożenia kary pieniężnej.
postępowania administracyjno–sądowego.
5. Termin do nałożenia kary pieniężnej biegnie dalej od dnia

następującego po dniu, w którym:


1)decyzja innego organu stała się ostateczna lub orzeczenie sądu

uprawomocniło się,


2)orzeczenie sądu administracyjnego stało się prawomocne.”.
Art. 3
1. Do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w Przepisy końcowe i przejściowe

życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

2. Zachowują ważność decyzje wydane przed dniem wejścia w życie

niniejszej ustawy na podstawie art. 24 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1.


Art. 4
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w trybie
prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step (www.e-step.pl/urzednik). W wypadku konieczności dodania uzasadnienia dla
przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę

10
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: