eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia definicji rachunku zbiorczego, wskazania podmiotów uprawnionych do prowadzenia rachunków zbiorczych, określenia zasad ustalania osób uprawnionych z papierów wartościowych zapisanych na rachunku zbiorczym, a także określenia skutków, jakie na terytorium RP wywołuja zapisy dokonane na rachunku zbiorczym

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4468
  • Data wpłynięcia: 2011-07-25
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1391

4468

Zmiany do ustawy Ordynacja podatkowa
Z projektowanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
wynika, że podatnicy, będący rezydentami, będą składać zeznanie roczne, w którym
wykażą dochody osiągnięte na rachunkach zbiorczych.
A zatem organ podatkowy w celu weryfikacji prawidłowości wykazanego w tym
zeznaniu podatku powinien mieć możliwość w trakcie postępowania podatkowego
uzyskania, od podmiotu prowadzącego rachunek zbiorczy, informacji o osiągniętym
przez podatnika dochodzie (przychodzie) oraz pobranym podatku. Temu ma też służyć
projektowany przepis art. 182 § 3a ustawy – Ordynacja podatkowa, który będzie mógł
być stosowany także w postępowaniach podatkowych dotyczących stwierdzenia
nadpłaty.
Zmiany do Kodeksu spółek handlowych
Zmiana art. 328 § 6 kodeksu handlowego związana jest ze zmianą art. 10 ust. 2 ustawy
o obrocie instrumentami finansowymi, porządkującym i ujednolicającym zasady
wystawiania imiennych świadectw depozytowych.
Celem dodania przepisu art. 412 § 5 1 jest implementowanie art.13 ust.5 Dyrektywy
2007/36/WE z dnia 11 lipca 2007 r. o wykonywaniu niektórych praw akcjonariuszy
spółek notowanych na rynku regulowanym. Zgodnie z zawartą w nim regulacją,
w przypadku, gdy właściwe prawo ogranicza liczbę osób, które akcjonariusz może
ustanowić pełnomocnikami na walnym zgromadzeniu, takie ograniczenie nie
uniemożliwia akcjonariuszowi, który w ramach swojej działalności gospodarczej działa
na rzecz innych osób (klientów), do udzielenia pełnomocnictwa każdemu z jego
klientów lub osobie trzeciej wskazanej przez takiego klienta. Obecnie z przepisów
art.412 wynika, że jedynie akcjonariusz posiadający akcje spółki publicznej zapisane na
więcej niż jednym rachunku papierów wartościowych, może ustanowić oddzielnych
pełnomocników do wykonywania praw głosu z akcji zapisanych na poszczególnych
takich rachunkach. Należy oczekiwać, że za pośrednictwem rachunków zbiorczych
akcje krajowych spółek publicznych będą nabywać w szczególności podmioty,
o których mowa w art.13 ust.1 Dyrektywy 2007/36/WE. Dlatego też nie powinny ich
dotyczyć ograniczenia dotyczące liczby ustanawianych pełnomocników.

15
Potrzeba zmiany art. 451 § 2 wynika stąd, że projektowana nowelizacja umożliwia
posiadanie akcji spółek publicznych nie tylko poprzez rachunki papierów
wartościowych, lecz także poprzez rachunki zbiorcze. Zgodnie z art. 8a ust. 5
dodawanym do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, dla potrzeb określenia chwili powstania praw ze
zdematerializowanych papierów wartościowych, ich przeniesienia na inną osobę,
uzyskania lub utraty uprawnienia z takich papierów wartościowych, a także dla
ustalenia dopuszczalności zobowiązania się do ich zbycia uznaje się, że zapis na
rachunku zbiorczym wywołuje skutki prawne, które przepisy art. 7 wiążą z zapisem na
rachunku papierów wartościowych. Oznacza to, że zapisanie akcji spółki publicznej na
rachunku zbiorczym będzie wywoływać skutki takie, jak ich zapisanie na rachunku
papierów wartościowych, a zatem powinno zostać uznane za wydanie akcji
w rozumieniu art. 451 § 2 ksh.
Zmiana art. 51611 § 4 jest uzasadniona nowym brzmieniem art. 10 ust.2 ustawy
o obrocie instrumentami finansowymi.
Zmiany do ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
W odniesieniu do problematyki przeciwdziałania praniu pieniędzy, należy rachunek
zbiorczy uwzględnić w definicji pojęcia „rachunku” (art. 2 pkt 4). Ponadto w art. 2
pkt 1 lit h) zawierającym definicję Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A.
jako instytucji obowiązanej, należy wskazać, iż jest on instytucją obowiązaną również
w zakresie w jakim prowadzi rachunki zbiorcze.
Ponadto, dążąc do uniknięcia występowania sytuacji naruszenia praw osób trzecich,
w art. 2 pkt 6 ustawy, w definicji pojęcia „blokady rachunku” wprowadzono możliwość
częściowej blokady wartości majątkowych znajdujących się na rachunku zbiorczym.
Zmiany do ustawy o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach
rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami,
w ustawie Prawo upadłościowe i naprawcze, w ustawie o niektórych zabezpieczeniach
finansowych, w ustawie o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych oraz
w ustawie o nadzorze nad rynkiem kapitałowym


16
Konsekwencją wprowadzenia instytucji rachunków zbiorczych jest konieczność ujęcia
w definicji rachunku rozliczeniowego (projektowany pkt 17 w art. 1 ustawy
o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów
wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami) również rachunku
zbiorczego oraz dodanie pojęcia rachunku zbiorczego w art. 112 Prawa
upadłościowego, w art. 5 ust. 1 pkt 3, art. 7 ust. 2 i w art. 13 ustawy o niektórych
zabezpieczeniach finansowych, w art. 6 ust. 1 pkt 2, art. 136 ust. 2 pkt 1 i art. 141 ust. 1
pkt 1 lit. a ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz w art. 18 ust. 7 ustawy
o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej. Natomiast
zmiana proponowana w art. 39 ust. 1 pkt 1 ustawy o nadzorze nad rynkiem
kapitałowym ma na celu umożliwienie dokonania blokady rachunku zbiorczego, na
wniosek Przewodniczącego UKNF, na zasadach analogicznych do blokady rachunków
papierów wartościowych.
Do projektowanej ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz
o zmianie niektórych innych ustaw, z uwagi na brak skutków finansowych
powodujących zwiększenie wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora
finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących
przepisów, nie będzie miał zastosowania art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z pó n. zm.) w brzmieniu
nadanym ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych
oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726).
Projekt ustawy na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2005r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz.U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) został
umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej. aden z podmiotów zajmujących się
działalnością lobbingową nie zgłosił, w toku prac legislacyjnych, zainteresowania
niniejszym projektem.
Projekt ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji Rady 98/415/WE z dnia 29 czerwca
1998 r. w sprawie konsultacji Europejskiego Banku Centralnego udzielanych władzom
krajowym w sprawie projektów przepisów prawnych (Dz. Urz. WE L 189 z 03.07.1998,
str. 42; Dz. Urz. UE Polskie Wydanie Specjalne rozdz. 1, t. 1, str. 446), został wysłany
do konsultacji z Europejskim Bankiem Centralnym.


17
Projektowana ustawa nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
i norm i aktów prawnych zawierających przepisy techniczne.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.





18

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałują przepisy projektowanych regulacji
Niniejsza ustawa oddziałuje na uczestników systemów depozytowo-
rozliczeniowych, a także na same podmioty świadczące usługi depozytowe
i rozliczeniowe na krajowym rynku kapitałowym.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt był przedmiotem uzgodnień, z udziałem organu właściwego w sprawach
nadzoru nad rynkiem finansowym – Komisji Nadzoru Finansowego oraz instytucji
reprezentujących środowisko rynku kapitałowego, tzn. m. in.: Narodowego Banku
Polskiego, Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., Izby Domów
Maklerskich, Związku Maklerów i Doradców, Izby Zarządzających Funduszami
i Aktywami, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A., BondSpot S.A.,
Polskiego Stowarzyszenia Inwestorów Kapitałowych, Związku Banków Polskich,
Krajowej Rady Banków Depozytariuszy, Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych,
Towarowej Giełdy Energii S.A. i WGT S.A., a także Generalnego Inspektora
Ochrony Danych Osobowych. W toku konsultacji Krajowy Depozyt Papierów
Wartościowych zaproponował ograniczenie kręgu podmiotów, które mogą stać się
posiadaczami rachunków zbiorczych papierów wartościowych do podmiotów
zagranicznych. Propozycję KDPW S.A. poparł UKNF. W opozycji do tego
rozwiązania byli przedstawiciele Izby Domów Maklerskich oraz Izby
Zarządzających Funduszami i Aktywami. Zaistniałą rozbieżność rozstrzygnęło
Kierownictwo Ministerstwa Finansów, przychylając się do propozycji KDPW S.A.,
mając na względzie przede wszystkim bezpieczeństwo obrotu na rynku
kapitałowym. Na obecnym etapie rozwoju rynku kapitałowego w Polsce
ograniczenie kręgu podmiotowego posiadaczy rachunków zbiorczych papierów
wartościowych będzie sprzyjało utrzymaniu przejrzystości systemu ewidencji
i rejestracji papierów wartościowych, co z kolei pozwoli na uniknięcie konieczności
tworzenia kolejnych poziomów rejestracji i ułatwi sprawowanie nadzoru nad
systemem rejestracji papierów wartościowych na terytorium RP. Jednocześnie

19
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: