eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

projekt dotyczy wdrożenia przez Polskę zaleceń Porozumienia Kopenhaskiego w sprawie zmian klimatu, zawartego w Danii w 2009 r., które zobowiązuje do pomocy krajom rozwijającym się, m. in. umożliwienia udzielania pomocy w ramach "Fast start financing" z rezerwy celowej budżetu państwa i z wykorzystaniem rozwiązań stosowanych przez ministra spraw zagranicznych do realizacji pomocy rozwojowej oraz przekazywania środków NFOŚiGW do budżetu państwa w celu dofinansowania zadań związanych z "Fast start financing"

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4467
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska
  • data uchwalenia: 2011-08-31
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 224, poz. 1341

4467

4) przekazanie wniosku o uruchomienie rodków z rezerwy celowej przez kierownika
państwowej jednostki budżetowej Narodowemu Funduszowi Ochrony rodowiska
i Gospodarki Wodnej;
5) weryfikacja i akceptacja wniosku o uruchomienie rodków z rezerwy celowej przez
Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej;
6) przekazanie przez Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej
wniosku o uruchomienie rodków z rezerwy celowej wła ciwemu dysponentowi
czę ci budżetowej i przekazanie rodków na rachunek bieżący dochodów
budżetowych ministra wła ciwego do spraw rodowiska;
7) przekazanie przez Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej
informacji ministrowi wła ciwemu do spraw finansów publicznych i ministrowi
wła ciwemu do spraw rodowiska o przekazaniu rodków na dochody budżetu
państwa;
8) wystąpienie przez dysponenta czę ci budżetowej do ministra wła ciwego do spraw
finansów publicznych o uruchomienie rodków z rezerwy celowej.
Ponadto, rodki Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej
przeznaczane będą także na odszkodowania wynikające z niewykonania lub
nienależytego wykonania umów sprzedaży jednostek przyznanej emisji zawieranych na
podstawie ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów
cieplarnianych i innych substancji. Zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca
2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji,
wpływy pochodzące ze sprzedaży jednostek przyznanej emisji są przekazywane na
wyodrębniony rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska
i Gospodarki Wodnej. Sprzedaż jednostek przyznanej emisji następuje na podstawie
umowy zawieranej między Rzeczpospolitą Polską a państwem uprawnionym lub
upoważnionym przez to państwo podmiotem. Umowy sprzedaży jednostek przyznanej
emisji zawierają zwyczajowo klauzule przewidujące obowiązek zapłacenia przez stronę
polską na rzecz kupującego uzgodnionych kar, w przypadku niezrealizowania lub
niewła ciwego zrealizowania umowy. Aktualnie przepisy ustawy z dnia 17 lipca 2009 r.
o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji nakładają
obowiązek wypłaty kar ze rodków Skarbu Państwa, w efekcie bezpo rednio z budżetu
państwa. Oznacza to, że ryzyko finansowe niewykonania lub niewła ciwego wykonania
umowy spoczywa całkowicie na budżecie państwa, a nie na Narodowym Funduszu,
 
5
który faktycznie wykonuje umowę jako Krajowy operator systemu zielonych
inwestycji, zgodnie z art. 400b ust. 3 ustawy – Prawo ochrony rodowiska.
Problematyka przeznaczania rodków Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska
i Gospodarki Wodnej uregulowana w projektowanym art. 410e ustawy – Prawo
ochrony rodowiska, nie ma bezpo redniego związku z finansowaniem ochrony
rodowiska i gospodarki wodnej. Jest jednakże ci le związana z zadaniami
Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie realizacji
projektów „Zielonych Inwestycji” (Green Investment Scheme), które mają istotny
wpływ na ochronę rodowiska.
Wej cie w życie projektowanej regulacji nie będzie skutkować zwiększeniem
wydatków z budżetu państwa, gdyż ciężar finansowania pomocy w ramach „Fast start
financing” będzie ponosił Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki
Wodnej. Poziom rodków przekazywanych przez Narodowy Fundusz Ochrony
rodowiska i Gospodarki Wodnej na wydatki państwowych jednostek budżetowych
ogółem nie zmieni się na skutek wej cia w życie niniejszej regulacji, nie zachodzi więc
konieczno ć wprowadzania uregulowań w zakresie reguły wydatkowej, o której mowa
w art. 50 ust. 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
Przedmiotowy projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji aktów prawnych,
okre lonej w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), gdyż nie zawiera przepisów
technicznych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 4 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) – z chwilą przekazania
projektu ustawy do uzgodnień międzyresortowych, został on zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej. Zgodnie z trybem okre lonym w ww. ustawie nie
wpłynęło żadne zgłoszenie podmiotu zainteresowanego wzięciem udziału w pracach
nad projektem ustawy.
Przedmiotowy projekt ustawy jest zgodny z prawem UE.


 
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
 
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Ministerstwo rodowiska, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Narodowy Fundusz
Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej, podmioty krajowe.
2. Konsultacje
Projekt został skonsultowany z Narodowym Funduszem Ochrony rodowiska
i Gospodarki Wodnej w zakresie procedur przekazywania rodków na dochody
budżetu państwa w celu dofinansowania zadań realizowanych przez Ministerstwo
Spraw Zagranicznych.
Mając na uwadze fakt, iż pomoc w ramach „Fast start financing” kierowana jest do
podmiotów zagranicznych, konsultacje ograniczone zostały do powyższego
interesariusza – Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przewiduje się, że skutkiem projektowanej ustawy będzie zmniejszenie wyniku
finansowego Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej
w latach 2011 i 2012 o kwotę rodków przekazanych na dochody budżetu państwa
w celu dofinansowania zadań związanych z „Fast start financing”.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych będzie realizowało zadania związane z „Fast
start financing” ze rodków uruchomionych w latach 2011 i 2012 z rezerwy
celowej, o której mowa w art. 410c ust. 2 ustawy – Prawo ochrony rodowiska.
Kwota uruchomionych rodków będzie odpowiadała kwocie rodków Narodowego
Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej przekazanych na dochody
budżetu państwa w celu dofinansowania tych zadań.
Przekazywanie rodków na dochody budżetu państwa będzie następowało w trybie
okre lonym w art. 2 projektowanej ustawy.
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na budżety jednostek samorządu
terytorialnego.

 
7
4. Wpływ projektowanej regulacji na rynek pracy
Brak wpływu.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa może przyczynić się do zwiększenia efektywno ci transferu
polskich technologii rodowiskowych do krajów rozwijających się.
6. Wpływ regulacji na sytuację gospodarczą i rozwój regionalny
Projektowana ustawa ma służyć promowaniu (upowszechnianiu) zasady
zrównoważonego rozwoju w krajach rozwijających się i w konsekwencji
przyczyniać się do rozwoju gospodarczego i poprawy warunków życia w tych
krajach.

34/07/KC
 
8
strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: