eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

projekt dotyczy wdrożenia przez Polskę zaleceń Porozumienia Kopenhaskiego w sprawie zmian klimatu, zawartego w Danii w 2009 r., które zobowiązuje do pomocy krajom rozwijającym się, m. in. umożliwienia udzielania pomocy w ramach "Fast start financing" z rezerwy celowej budżetu państwa i z wykorzystaniem rozwiązań stosowanych przez ministra spraw zagranicznych do realizacji pomocy rozwojowej oraz przekazywania środków NFOŚiGW do budżetu państwa w celu dofinansowania zadań związanych z "Fast start financing"

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4467
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska
  • data uchwalenia: 2011-08-31
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 224, poz. 1341

4467

realizowane przez państwowe jednostki budżetowe, w celu dofinansowania których są
przekazywane te rodki.

Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                           
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 111, poz. 708,
Nr 138, poz. 865, Nr 154, poz. 958, Nr 171, poz. 1056, Nr 199, poz. 1227, Nr 223, poz. 1464 i Nr 227,
poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 20, poz. 106, Nr 79, poz. 666, Nr 130, poz. 1070 i Nr 215,
poz. 1664, z 2010 r. Nr 21, poz.104, Nr 28, poz. 145, Nr 40, poz. 227, Nr 76, poz. 489, Nr 119,
poz. 804, Nr 152, poz. 1018 i 1019, Nr 182, poz. 1228, Nr 229, poz. 1498 i Nr 249, poz. 1657 oraz
z 2011 r. Nr 32, poz. 159, Nr 63, poz. 322, Nr 94, poz. 551, Nr 99, poz. 569 i Nr 122, poz. 695.

33/07/KC
 
5
U Z A S A D N I E N I E
 
Projekt nowelizacji ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony rodowiska
(Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) wynika z potrzeby wypełnienia
międzynarodowych porozumień politycznych, w szczególno ci Porozumienia
Kopenhaskiego (decyzja 2/CP.15) zawartego
18
grudnia 2009 roku podczas
Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian
klimatu w Danii. W ramach wyżej wymienionego porozumienia Polska powinna brać
udział w pomocy udzielanej krajom rozwijającym się.
Zgodnie z Porozumieniem Kopenhaskim w latach 2010 – 2012 kraje rozwinięte mają
wspólnie zapewnić nowe i dodatkowe finansowanie „Fast start financing” w wysoko ci
do 30 miliardów USD z przeznaczeniem na działania w zakresie adaptacji, mitygacji,
redukcji emisji z wylesiania i degradacji lasów (REDD+), a także wzmocnienia
instytucjonalnego oraz transferu technologii w krajach rozwijających się. Ze względu na
konieczno ć zapewnienia integralno ci krajowego Systemu Zielonych Inwestycji
(Green Investment Scheme) przedmiotowe rodki nie mogą pochodzić bezpo rednio
z umów sprzedaży jednostek przyznanej emisji, zawieranych na podstawie ustawy
z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych
substancji (Dz. U. Nr 130, poz. 1070, z późn. zm.). Wzmocnienie instytucjonalne
będzie przyjmować w szczególno ci formę wzmacniania, pomocy i wsparcia rozwoju
kadr podmiotów (w tym organów administracji publicznej wła ciwych w sprawach
ochrony rodowiska krajów – beneficjentów pomocy) zaangażowanych w realizację
udzielania pomocy w ramach „Fast start financing”, przeszkolenia ekspertów oraz
wsparcia w budowie wiedzy i wzmacnianiu zasobów ludzkich.
Zgodnie z postanowieniami Porozumienia Kopenhaskiego kraje rozwinięte są donorami
finansowej pomocy klimatycznej „Fast start financing”, natomiast kraje rozwijające się
są biorcami tej pomocy. Należy zapewnić odpowiednią równowagę w procesie
finansowego wsparcia przedsięwzięć służących redukcji emisji gazów cieplarnianych
z przedsięwzięciami służącymi adaptacji do zmian klimatu. W przypadku przedsięwzięć
adaptacyjnych priorytet powinny mieć działania na rzecz krajów najbardziej narażonych
na skutki zmian klimatu, w tym krajów najmniej rozwiniętych, małych rozwijających
się krajów wyspiarskich oraz działania w Afryce.
Unia Europejska zobowiązała się do zapewnienia w ramach rodków na „Fast start
financing” kwoty 2,4 mld EUR rocznie w latach 2010 – 2012, czyli w sumie 7,2 mld
EUR.
W dniu 30 kwietnia 2010 r. Komitet do Spraw Europejskich przyjął dokument
dotyczący
„Fast start financing” pt.: „Informacja nt. podstawowych problemów
w zakresie wiadczenia przez Polskę pomocy w dziedzinie ochrony klimatu na rzecz
państw rozwijających się Fast start financing 2010 – 2012”. W ustaleniach
z posiedzenia Komitet do Spraw Europejskich zobowiązał Ministra rodowiska do
„przedstawienia zmian w przepisach mających na celu stworzenie ram prawnych dla
udziału Polski w finansowaniu Fast start financing”.
W dniu 30 lipca 2010 r. Komitet do Spraw Europejskich przyjął dokument
przedstawiony przez Ministra Finansów, który zawiera wytyczne, w przedmiocie zasad
udzielania pomocy w ramach „Fast start financing”. Dokument przedstawia obecnie
wykorzystywane sposoby przekazywania rodków w ramach pomocy rozwojowej oraz
możliwe formy pomocy finansowej. Zasady dotyczące „Fast start financing” zostały
doprecyzowane podczas spotkania w dniu 29 wrze nia 2010 r., w Ministerstwie
Finansów, w którym udział wzięli przedstawiciele Ministra Finansów, Ministra Spraw
Zagranicznych oraz Ministra rodowiska. Podczas spotkania ustalono, że:
1) Minister Spraw Zagranicznych podejmie we współpracy z Ministrem rodowiska
merytoryczną koordynację projektów w ramach „Fast start financing” w oparciu
o dotychczasowy system wdrażania współpracy rozwojowej;
2) pomoc powinna mieć charakter głównie bilateralny, natomiast ewentualne wpłaty
do organizacji lub funduszy zewnętrznych mogą być dokonywane, o ile uzyskają
polityczne uzasadnienie i wypełnią kryterium skuteczno ci pomocy.
W związku z powyższym, Minister rodowiska złożył wniosek o ujęcie projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony rodowiska w planie pracy Rady Ministrów
na rok 2011.
Celem zaproponowanych zmian w wyżej wymienionej ustawie jest:
1) umożliwienie finansowania polskiej pomocy „Fast start financing” z budżetu
państwa w ramach rodków ujętych w rezerwie celowej, o której mowa w art. 410c
ust. 2 tej ustawy;
 
2
2) realizacja polskiej pomocy „Fast start financing” z wykorzystaniem mechanizmów
i rozwiązań stosowanych dotychczas przez Ministra Spraw Zagranicznych
do realizacji pomocy rozwojowej;
3) umożliwienie przekazywania rodków Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska
i Gospodarki Wodnej na dochody budżetu państwa w celu dofinansowania zadań
związanych z „Fast start financing” realizowanych przez Ministra Spraw
Zagranicznych.
Zmiany zaproponowane w projekcie ustawy mają na celu umożliwienie Narodowemu
Funduszowi Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej przekazywania rodków,
niebędących przychodami objętymi zobowiązaniami wieloletnimi i
przychodami
z umów sprzedaży jednostek przyznanej emisji, na dochody budżetu państwa w celu
dofinansowania zadań realizowanych przez państwowe jednostki budżetowe,
w szczególno ci Ministerstwo Spraw Zagranicznych, polegających na:
1) udzielaniu pomocy – w ramach międzynarodowej współpracy na rzecz rozwoju
i
pomocy humanitarnej – państwom rozwijającym się niewymienionym
w załączniku I do Konwencji Klimatycznej na projekty i inwestycje z zakresu
ograniczania lub unikania emisji gazów cieplarnianych, pochłaniania lub
sekwestracji dwutlenku węgla (CO2) i adaptacji do zmian klimatu;
2) dokonywaniu wpłat na rzecz jednostek międzynarodowych, którym powierzono
zapewnienie funkcjonowania mechanizmów finansowych Ramowej Konwencji
Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, w szczególno ci na rzecz
Funduszu Adaptacyjnego oraz Zielonego Funduszu.
Wyżej wymienione rodki będą przeznaczane na działania w szczególno ci w zakresie
ograniczania lub uniknięcia emisji gazów cieplarnianych, wzmocnienie instytucjonalne,
adaptacje do zmian klimatu w krajach rozwijających się.
Przekazywanie rodków (wpłat) w równowarto ci 10 % wpływów ze sprzedaży
jednostek przyznanej emisji (obecnie – ok. 8 mln EUR, w sytuacji zbycia wszystkich
jednostek przyznanej emisji kwota ta wzro nie do ok. 50 – 70 mln EUR) na rzecz „Fast
start financing”, będzie odbywało się za po rednictwem Ministerstwa Spraw
Zagranicznych jako instytucji koordynującej współpracę międzynarodową oraz
odpowiedzialnej za realizację polityki współpracy rozwojowej.
 
3
Przekazywanie rodków na dochody budżetu państwa w roku 2011 i 2012 w celu
dofinansowania zadań realizowanych przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych

odbywałoby się za zgodą ministra wła ciwego do spraw rodowiska w sposób
okre lony w art. 2 projektowanej ustawy. W ramach kwot ujętych w rocznych planach
finansowych Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej na lata
2011 i 2012 jako przekazywane państwowym jednostkom budżetowym, Narodowy
Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej sporządzi jedną listę zadań
zakwalifikowanych do dofinansowania na dwa lata budżetowe. Lista ta będzie
sporządzana po dniu wej cia w życie projektowanej ustawy na podstawie wniosków
Ministerstwa Spraw Zagranicznych o
przekazanie rodków i będzie uzgadniana
z ministrem wła ciwym do spraw rodowiska.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych będzie realizować zadania związane z „Fast start
financing” na podstawie umów zawartych z Narodowym Funduszem Ochrony
rodowiska i Gospodarki Wodnej ze rodków uzyskanych z podzielonej rezerwy
celowej, o której mowa w art. 410c ust. 2 ustawy – Prawo ochrony rodowiska.
Zadania Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie
rozliczania rodków wydatkowanych przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz
dokonywania kontroli realizacji zadań w ramach „Fast start financing”, będą polegać
na
kontroli i weryfikacji dokumentów potwierdzających realizację zadań,
przekazywanych przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Przewiduje się następujący tok czynno ci w procesie uruchamiania rodków
Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej na realizację zadań
w ramach „Fast start financing”:
1) sporządzenie przez Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej
listy zadań zakwalifikowanych do dofinansowania oraz jej uzgodnienie
z wła ciwym dysponentem czę ci budżetowej oraz ministrem wła ciwym do spraw
rodowiska;
2) przekazanie uzgodnionej listy zadań wła ciwemu dysponentowi czę ci budżetowej
oraz ministrowi wła ciwemu do spraw rodowiska;
3) zawarcie pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony rodowiska i Gospodarki
Wodnej a państwową jednostką budżetową, umowy o realizację zadań znajdujących
się na li cie zadań;
 
4
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: