eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach

projekt dotyczy przetwarzaniu zużytych baterii samochodowych, kwasowo-ołowianych, zużytych akumulatorów przemysłowych wyłącznie w zakładzie zajmującym się działalnością polegającą na przetwarzaniu tego typu sprzętu na poszczególne frakcje materiałowe

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4417
  • Data wpłynięcia: 2011-06-22
  • Uchwalenie:

4417


Druk nr 4417

Warszawa, 7 czerwca 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o zmianie ustawy o bateriach i
akumulatorach.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy panią poseł Danutę Pietraszewską.


(-) Łukasz
Borowiak;
(-) Roman
Brodniak;
(-) Jacek
Brzezinka;
(-) Andrzej Halicki; (-) Roman Kaczor; (-) Agnieszka Kozłowska-Rajewicz;
(-) Stanisław Lamczyk; (-) Izabela Leszczyna; (-) Aldona Młyńczak;
(-) Danuta Olejniczak; (-) Andrzej Orzechowski; (-) Danuta Pietraszewska;
(-) Marek Plura; (-) Mirosław Pluta; (-) Sławomir Preiss; (-) Tomasz
Smolarz; (-) Bożena Szydłowska; (-) Anna liwińska; (-) Cezary Tomczyk;
(-) Krzysztof Tyszkiewicz; (-) Piotr Waśko; (-) Wojciech Ziemniak;
(-) Adam yliński.
projekt
USTAWA

z dnia ………........................

o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach

Art. 1
W ustawie z dnia z dnia 24 kwietnia 2009r o bateriach i akumulatorach (Dz. U. Dz.U. nr 79,
poz. 666) art. 63 ust. 2 otrzymuje następujące brzmienie:


„2. Zużyte baterie samochodowe kwasowo-ołowiowe, zużyte akumulatory samochodowe
kwasowo-ołowiowe, zużyte baterie przemysłowe kwasowo-ołowiowe lub zużyte akumulatory
przemysłowe kwasowo-ołowiowe poddawane są przetwarzaniu wyłącznie w zakładzie
przetwarzania , który zapewnia co najmniej przekazanie powstałych w wyniku przetwarzania
frakcji zawierających ołów i jego związki oraz frakcji tworzyw sztucznych odpowiednio
najbliżej położonym posiadaczom odpadów prowadzącym recykling ołowiu i jego związków
lub recykling tworzyw sztucznych.”.

Art. 2

Ustawa wchodzi w życie z upływem 14 dni od dnia jej ogłoszenia.



UZASADNIENIE

Obowiązujące brzmienie w/w przepisu:

„ Zużyte baterie samochodowe kwasowo-ołowiowe, zużyte akumulatory samochodowe
kwasowo – ołowiowe, zużyte baterie przemysłowe kwasowo – ołowiowe lub zużyte
akumulatory przemysłowe kwasowo ołowiowe poddawane są przetwarzaniu wyłącznie w
zakładzie przetwarzania prowadzącym również recykling ołowiu i jego związków oraz
tworzyw sztucznych”
powoduje, że zakład przetwarzania odpadów powinien prowadzić również recykling
powstałych z przetwarzania w/w zużytych baterii i akumulatorów frakcji materiałowych.
Faktycznie, więc wymusza na takim zakładzie wyposażenie go zarówno w hutę - w
odniesieniu do złomu ołowiu jak i w instalację do recyklingu tworzyw sztucznych w
odniesieniu do tych odpadów .
Przepis ten swoim zakresem zdecydowanie wykracza poza obowiązki wynikające z
dyrektywy 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie baterii i akumulatorów.
Fakt ten, stawia polskich przedsiębiorców w bardzo niekorzystnej sytuacji w stosunku do
przedsiębiorców UE. Ponadto w chwili obecnej żaden funkcjonujący w kraju zakład
przetwarzania w/w zużytych baterii i akumulatorów nie spełnia wymogu dotyczącego
prowadzenia recyklingu ołowiu i jego związków oraz tworzyw sztucznych.
Zgodnie z przepisami w/w dyrektywy, zakład dokonujący przetwarzania w/w
zużytych baterii i akumulatorów powinien zajmować się działalnością polegającą na
przetworzeniu (demontażu) zużytych baterii i akumulatorów na poszczególne frakcje
materiałowe. Tak uzyskane frakcje powinny być zgodnie z zasadami obowiązującymi w
zakresie gospodarki odpadami, przekazywane do najbliżej położonych innych uprawnionych
podmiotów celem dokonania recyklingu odpadów powstałych z przetwarzania w/w zużytych
baterii i akumulatorów.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z
wymaganiami w/w dyrektywy i umożliwia krajowym zakładom przetwarzania w/w zużytych
baterii i akumulatorów funkcjonowanie, w sposób analogiczny do zakładów przetwarzania
eksploatowanych w krajach UE.
Projekt ustawy nie powoduje konsekwencji finansowych dla budżetu Skarbu Państwa,
ani dla budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

Warszawa, 5 lipca 2011 r.
BAS-WAPEiM-1577/11



Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Danuta Pietraszewska)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:



I. Przedmiot projektu ustawy

Przedłożony do zaopiniowania projekt ustawy przewiduje nowelizację art.
63 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U.
Nr 79, poz. 666). W obecnie obowiązującym brzmieniu przepis nakłada
obowiązek przetwarzania zużytych baterii samochodowych kwasowo-
ołowiowych, zużytych akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych
lub zużytych akumulatorów przemysłowych kwasowo-ołowiowych wyłącznie w
zakładzie przetwarzania, prowadzącym również recykling ołowiu i jego
związków oraz tworzyw sztucznych.
Projektodawca proponuje, by zmienić ten przepis w ten sposób, aby
wymienione wyżej baterie i akumulatory mogły być przetwarzane wyłącznie w
zakładach przetwarzania, które zapewniają co najmniej przekazanie powstałych
w wyniku przetwarzania frakcji zawierających ołów i jego związku oraz frakcji
tworzyw sztucznych odpowiednio najbliżej położonym posiadaczom odpadów
prowadzącym recykling ołowiu i jego związków lub recykling tworzyw
sztucznych.
Ustawa ma wejść w życie z upływem 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy
Podstawowym aktem prawnym regulującym zasady recyklingu baterii
akumulatorów jest dyrektywa 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z
dnia 6 września 2006 r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i
akumulatorów oraz uchylająca dyrektywę 91/157/EWG (tekst mający znaczenie
dla EOG) (Dz. Urz. UE L 266, z 26.9.2006, s. 1; dalej jako „dyrektywa o
bateriach i akumulatorach”). Wskazana dyrektywa ma zastosowanie do
wszystkich rodzajów baterii i akumulatorów, niezależnie od ich kształtu,
pojemności, wagi, składu materiałowego lub użycia (por. art. 2 ust. 1 dyrektywy
o bateriach i akumulatorach).

III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Omawiany projekt ustawy przewiduje zmianę, polegającą na zniesieniu
obowiązku przetwarzania wskazanych baterii i akumulatorów kwasowo-
ołowiowych wyłącznie w tych zakładach, które prowadzą również recykling
ołowiu i jego związków oraz tworzyw sztucznych. W zamian przewiduje się, że
przetwarzanie będzie możliwe wyłącznie w takim zakładzie, który
niekoniecznie samodzielnie prowadzi recykling ww. substancji, ale zapewnia co
najmniej przekazanie powstałych w wyniku przetwarzania frakcji zawierających
ołów oraz frakcji tworzyw sztucznych odpowiednio najbliżej położonym
posiadaczom odpadów prowadzącym recykling wskazanych substancji.
Zmiana ta wymaga analizy pod kątem zgodności z przepisami dyrektywy
o bateriach i akumulatorach, w szczególności z jej art. 12. Zgodnie z art. 12 ust.
1, państwa członkowskie zostały zobowiązane do zapewnienia, by najpóźniej w
dniu 26 września 2009 r.:
a) producenci lub osoby trzecie stworzyli, z wykorzystaniem najlepszych,
dostępnych technik pod względem ochrony zdrowia i środowiska naturalnego,
systemy przetwarzania i recyklingu zużytych baterii i akumulatorów, oraz
b) wszystkie możliwe do zidentyfikowania baterie i akumulatory zebrane
zgodnie z art. 8 dyrektywy lub zgodnie z dyrektywą 2002/96/WE zostały
poddane przetworzeniu i recyklingowi w ramach systemów zgodnych co
najmniej z przepisami wspólnotowymi, w szczególności w zakresie zdrowia,
bezpieczeństwa i gospodarki odpadami.
Zgodnie z art. 12 ust. 2 dyrektywy, przetwarzanie musi spełniać wymogi
minimalne, określone w załączniku III część A dyrektywy. Stanowi on, że
przetwarzanie obejmuje co najmniej usunięcie wszystkich cieczy i kwasów oraz,
że przetwarzanie i wszelkie składowanie w zakładach przetwarzania powinno
odbywać się w miejscach o nieprzepuszczalnych nawierzchniach oraz
odpowiednich odpornych na warunki pogodowe pokryciach lub w
odpowiednich pojemnikach.

2
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: