Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Drugiej poprawki do Konwencji z Espoo, przyjętej podczas III Spotkania Stron Konwencji, Decyzją nr III/7 w dniu 4 czerwca 2004 r. w Cavtat
projekt dotyczy umocnienia udziału Strony narażonej w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym, w szczególności przez zapewnienie jej możliwości uczestniczenia na etapie określania zakresu dokumentacji oceny oddziaływania na środowisko
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4384
- Data wpłynięcia: 2011-06-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Drugiej poprawki do Konwencji z Espoo, przyjętej podczas III Spotkania Stron Konwencji, Decyzją III/7, w dniu 4 czerwca 2004 r. w Cavtat
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 222, poz. 1322
4384
DECYZJA III/7
DRUGA POPRAWKA DO KONWENCJI Z ESPOO
Spotkanie:
Odwołując się do swojej decyzji II/10 w sprawie przeglądu Konwencji i ustępu
19 Sofijskiej Deklaracji Ministerialnej,
Pragnąc zmienić Konwencję w celu dalszego wzmocnienia jej stosowania
i zwiększenia synergii z innymi wielostronnymi porozumieniami rodowiskowymi,
Wysoko oceniając prace wykonane przez grupę zadaniową ustanowioną na drugim
spotkaniu Stron, małą grupę ds. poprawek i samą Grupę Roboczą do spraw Ocen
Oddziaływania na rodowisko,
Nawiązując do Konwencji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa
w
podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwo ci w sprawach dotyczących
rodowiska, sporządzonej w Aarhus dnia 25 czerwca 1998 r., oraz odwołując się do Protokołu
w sprawie strategicznych ocen oddziaływania na rodowisko, sporządzonego w Kijowie na
Ukrainie w dniu 21 maja 2003 r.,
Nawiązując również do istotnych instrumentów prawnych Wspólnoty Europejskiej,
takich jak Dyrektywa 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków
wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na rodowisko naturalne,
zmieniona Dyrektywami 97/11/WE i 2003/35/WE,
wiadome, iż rozszerzenie załącznika I podniesie znaczenie ocen oddziaływania na
rodowisko w regionie,
Uznając korzy ci wynikające z możliwie najwcze niejszej współpracy
międzynarodowej w zakresie ocen oddziaływania na rodowisko,
Popierając prace Komitetu ds. Wdrażania jako użytecznego instrumentu służącego do
dalszego wdrażania i stosowania postanowień Konwencji,
1.
Potwierdza, iż ważno ć decyzji podjętych przed wej ciem w życie drugiej
poprawki do Konwencji, w tym dotyczących przyjęcia protokołów, ustanowienia organów
pomocniczych, przeglądu zgodno ci i działań podejmowanych przez Komitet ds. Wdrażania,
nie zostanie uchylona na skutek przyjęcia i wej cia w życie niniejszej poprawki;
2.
Potwierdza również, iż każda Strona będzie w dalszym ciągu upoważniona do
uczestniczenia we wszystkich działaniach związanych z Konwencją, w tym
w przygotowywaniu protokołów, ustanawianiu organów pomocniczych i uczestnictwie
w nich oraz przeglądzie zgodno ci, niezależnie od tego, czy druga poprawka do Konwencji
weszła w życie dla danej Strony, czy nie;
3.
Przyjmuje następujące poprawki do Konwencji:
(a)
W Artykule 2, po ustępie 10, wprowadza się nowy ustęp w brzmieniu:
„11. Je li Strona pochodzenia zamierza przeprowadzić postępowanie w celu
okre lenia tre ci dokumentacji dotyczącej oceny oddziaływania na rodowisko,
Stronie narażonej należy zapewnić w stosownym zakresie możliwo ć
uczestniczenia w tym postępowaniu.”
(b)
W Artykule 8, po wyrazie „Konwencji”, wprowadza się wyrazy:
„i z wszelkich protokołów do niej, których są Stroną”
(c)
W Artykule 11, ustęp 2, punkt (c) zastępuje się nowym punktem w brzmieniu:
„(c) będą poszukiwać, je li to stosowne, usług i współpracy ze strony
kompetentnych organów posiadających specjalistyczną wiedzę związaną
z osiągnięciem celów niniejszej Konwencji;”
(d)
Na końcu Artykułu 11, wprowadza się dwa nowe punkty w brzemieniu:
„(g) opracują, gdy to stosowne, protokoły do niniejszej Konwencji;
(h) ustanowią organy pomocnicze, jakie uważają za niezbędne dla wdrożenia
niniejszej Konwencji.”
(e)
W Artykule 14, ustępie 4, drugie zdanie zastępuje się nowym zdaniem
w brzmieniu:
„Wejdą one w życie dla Stron, które je ratyfikowały, zatwierdziły lub przyjęły,
dziewięćdziesiątego dnia od dnia otrzymania przez depozytariusza
zawiadomienia o ich ratyfikacji, zatwierdzeniu lub przyjęciu przez co najmniej
trzy czwarte Stron w chwili ich przyjęcia.”
(f)
Po Artykule 14, wprowadza się nowy artykuł w brzemieniu:
„Artykuł 14 bis
Przegląd zgodno ci
1. Strony dokonają przeglądu zgodno ci z postanowieniami niniejszej
Konwencji na podstawie procedury w sprawie zgodno ci, którą będzie
stanowić procedura o charakterze nieantagonistycznym i wspomagającym
przyjęta przez Spotkanie Stron. Przegląd będzie oparty, choć nie wyłącznie, na
regularnych raportach Stron. Spotkanie Stron podejmie decyzję w sprawie
wymaganej często ci regularnych raportów Stron i informacji, jakie mają
zawierać te raporty.
2. Procedura w sprawie zgodno ci będzie dostępna do zastosowania
w przypadku każdego protokołu przyjętego w ramach niniejszej Konwencji.”
2
(g)
Załącznik I do Konwencji zastępuje się załącznikiem do niniejszej decyzji.
(h)
W załączniku VI, po ustępie 2, wprowadza się nowy ustęp w brzmieniu:
„3. Ustępy 1 i 2 można stosować, odpowiednio, wobec każdego protokołu do
Konwencji.”
3
Załącznik
ZESTAWIENIE RODZAJÓW DZIAŁALNO CI
1.
Rafinerie ropy naftowej (z wyjątkiem instalacji wytwarzających jedynie smary z ropy
naftowej) i instalacje do gazyfikacji i upłynniania węgla lub łupków bitumicznych
o wydajno ci 500 ton lub więcej na dobę.
2.
(a)
elektrociepłownie i inne instalacje do spalania o wyj ciowej mocy cieplnej
300 megawatów lub więcej, oraz
(b) elektrownie
jądrowe i inne reaktory jądrowe, w tym demontaż i likwidacja
takich elektrowni jądrowych lub reaktorów1) (z wyjątkiem instalacji badawczych do produkcji
i konwersji materiałów rozszczepialnych lub paliworodnych, których moc maksymalna nie
przekracza 1 kilowata ciągłego obciążenia cieplnego).
3.
(a)
instalacje do wtórnego przerobu napromieniowanych paliw jądrowych;
(b)
instalacje przeznaczone do:
–
produkcji lub wzbogacania paliw jądrowych,
–
przerobu napromieniowanych paliw jądrowych lub wysoce radioaktywnych
odpadów,
–
ostatecznego unieszkodliwiania napromieniowanych paliw jądrowych,
–
wyłącznie do ostatecznego usuwania radioaktywnych odpadów, lub
–
wyłącznie do składowania (planowego na ponad 10 lat) napromieniowanych
paliw jądrowych lub radioaktywnych odpadów w innym obiekcie niż zakład
produkcyjny.
4.
Duże instalacje do wstępnego wytapiania surówki żelaza i stali oraz do produkcji
metali nieżelaznych.
5.
Instalacje do wydobywania azbestu oraz do przerobu i przetwarzania azbestu
i produktów zawierających azbest: dla produktów azbestowo-cementowych o rocznej
produkcji większej niż 20 000 ton produktu końcowego; dla materiałów ciernych o rocznej
produkcji większej niż 50 ton produktu końcowego; oraz dla innego wykorzystania azbestu w
ilo ci większej niż 200 ton rocznie.
6.
Zintegrowane instalacje chemiczne.
7.
(a)
budowa autostrad, dróg szybkiego ruchu2), tras dla dalekobieżnego ruchu
kolejowego oraz portów lotniczych3) o podstawowej długo ci pasa startowego 2100 metrów
lub więcej.
1) Na użytek niniejszej Konwencji, elektrownie jądrowe i inne reaktory jądrowe przestają być takimi instalacjami
z chwilą, gdy całe paliwo jądrowe i inne elementy skażone radioaktywnie zostały na stałe usunięte z terenu
instalacji.
2) Na użytek niniejszej Konwencji:
- "autostrada" oznacza drogę specjalnie zaprojektowaną i zbudowaną dla ruchu motorowego, która nie obsługuje
graniczących z nią posiadło ci i która:
4
(b) budowa nowej drogi o czterech lub większej liczbie pasów ruchu albo
wyrównanie i/lub poszerzenie istniejącej drogi dwupasmowej w celu zapewniania czterech
pasm lub więcej, w przypadku gdy ciągła długo ć takiej nowej drogi lub odcinka
o wyrównanym przebiegu i/lub odcinka poszerzonego wyniesie co najmniej 10 km.
8.
Rurociągi do transportu ropy naftowej, gazu i chemikaliów o dużych przekrojach.
9.
Porty handlowe oraz ródlądowe szlaki wodne i porty ródlądowe, które pozwalają na
ruch jednostek pływających o wyporno ci ponad 1 350 ton.
10.
(a)
instalacje do unieszkodliwiania niebezpiecznych i toksycznych odpadów przez
spalanie, obróbkę chemiczną lub składowanie w ziemi;
(b) instalacje do unieszkodliwiania odpadów innych niż niebezpieczne przez
spalanie lub obróbkę chemiczną o wydajno ci ponad 100 ton na dobę.
11.
Wielkie zapory i zbiorniki wodne.
12.
Działalno ć związana z poborem wód gruntowych lub systemy sztucznego zasilania
wód gruntowych, w przypadkach gdy roczna objęto ć pobieranych lub zasilanych wód
wynosi 10 milionów metrów sze ciennych lub więcej.
13.
Wytwarzanie celulozy, papieru i tektury w ilo ci 200 ton lub więcej masy powietrzno-
suchej na dobę.
14.
Odkrywkowe i podziemne wydobywanie na dużą skalę i przerób na miejscu rud metali
lub węgla.
15.
Produkcja węglowodorów na otwartym morzu. Wydobycie ropy naftowej i gazu
ziemnego do celów komercyjnych, gdy wydobywana objęto ć przekracza 500 ton na dobę
w przypadku ropy naftowej i 500 000 metrów sze ciennych na dobę w przypadku gazu.
16.
Duże urządzenia do magazynowania ropy naftowej, produktów petrochemicznych
i chemicznych.
17.
Wyrąb lasów na dużych powierzchniach.
(a) wyposażona jest, wyjąwszy szczególne punkty lub sytuacje chwilowe, w oddzielne jezdnie dla dwu
kierunków ruchu rozdzielone od siebie pasem nieprzeznaczonym dla ruchu albo wyjątkowo w inny sposób,
(b) nie krzyżuje się na jednym poziomie z żadną drogą, torami kolejowymi i tramwajowymi lub przej ciami dla
pieszych, oraz
(c) jest specjalnie oznakowana jako autostrada.
- "droga szybkiego ruchu" oznacza drogę zarezerwowaną dla ruchu motorowego dostępną tylko z rozjazdów lub
z regulowanych skrzyżowań, na której jest zabronione w szczególno ci zatrzymywanie się i parkowanie na
jezdniach.
3) Na użytek niniejszej Konwencji, “port lotniczy” oznacza port lotniczy, który odpowiada definicji okre lonej
w Konwencji Chicagowskiej z 1944 roku powołującej Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego
(Załącznik 14).
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4384
› Pobierz plik