eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia przepisów umożliwiających przekształcenie oddziału instytucji kredytowej działającego na terytorium Polski w bank krajowy w formie spółki akcyjnej, wraz z określeniem warunków, zasad oraz procedury ww. przekształcenia

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4276
  • Data wpłynięcia: 2011-06-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 134, poz. 781

4276

należy dokonać odpowiednich zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób
prawnych, w celu zachowania spójności systemu podatkowego i uwzględnienia zasady
dotyczącej rozliczania strat.
Należy wskazać, iż w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych jest przyjęta
zasada, iż prawo do podatkowego rozliczania straty przysługuje wyłącznie podatnikowi,
który stratę taką poniósł. Zasadę tę odzwierciedlają postanowienia art. 7 ust. 3 – 4a tej
ustawy, z których wynika, że przy ustalaniu dochodu podatnika a także strat tego
podatnika, nie uwzględnia się strat przedsiębiorców przekształcanych, łączonych,
przejmowanych lub dzielonych, a także strat przedsiębiorstw państwowych przejmowanych
lub nabywanych na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji. Wyjątkiem jest
przekształcenie spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową.
W związku z powyższym art. 2 projektu zakłada zmiany ustawy o podatku dochodowym
od osób prawnych, przez uzupełnienie dotychczasowego art. 7 tej ustawy o dodatkowe
postanowienia odnoszące się do rozliczania strat w przypadku wniesienia do spółki
składników majątkowych instytucji kredytowej tytułem wkładu niepieniężnego na
utworzenie banku na podstawie przepisów ustawy – Prawo bankowe.
Art. 3 projektu – zmiany ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu
Gwarancyjnym
Zmiana w art. 13 ust. 3 ma charakter techniczny i sprowadza się do uzupełniania
obecnego przepisu o wyrazy „Z zastrzeżeniem”, które sygnalizują stosowanie odmiennych
terminów wnoszenia obowiązkowych opłat rocznych przez banki krajowe powstałe
w wyniku przekształcenia oddziału instytucji kredytowej.
Regulacja proponowana w art. 13 ust. 3c ustanawia 90-dniowy tryb wnoszenia opłaty
rocznej przez banki krajowe utworzone na podstawie art. 48p ust. 1 ustawy – Prawo
bankowe, zamiast terminu do dnia 31 marca każdego roku. Wprowadzenie ww. regulacji
wynika z trybu powstawania banku krajowego w drodze przekształcenia oddziału instytucji
kredytowej. Bank krajowy utworzony w tym trybie, w odróżnieniu od banków krajowych,
które dopiero rozpoczynają działalność operacyjną, przystępuje bowiem do krajowego
systemu gwarantowania depozytów z określoną, niejednokrotnie dużą, pulą aktywów

15
ważonych ryzykiem. Oszacowanie sumy wymogów kapitałowych z tytułu poszczególnych
rodzajów ryzyka przypisanej przekształcanemu bankowi krajowemu, z zastosowaniem
stawki obowiązującej w danym roku, pozwala na ustalenie podstawy naliczenia opłaty
rocznej, zgodnie z zasadami określonymi w art. 13 ust. 1 – 2 ustawy o Bankowym
Funduszu Gwarancyjnym.
Celem projektowanej nowelizacji art. 25 ust. 1a jest doprecyzowanie terminu tworzenia
funduszu ochrony środków gwarantowanych przez bank krajowy, utworzony na podstawie
art. 48p ust. 1 ustawy – Prawo bankowe. Proponowana modyfikacja obecnego brzmienia
art. 25 ust. 1a uwzględnia fakt, iż KNF nie wydaje odrębnego zezwolenia na rozpoczęcie
działalności operacyjnej przez bank krajowy powstały w trybie przekształcenia oddziału
instytucji kredytowej – rozpoczyna on działalność z chwilą wpisania do rejestru
przedsiębiorców, zgodnie z projektowanym art. 48u ust. 1 ustawy – Prawo bankowe.
Biorąc pod uwagę, iż art. 25 ust. 1a ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym
w zakresie wymaganego terminu tworzenia funduszu ochrony środków gwarantowanych
odwołuje się do ostatniego sprawozdawczego dnia miesiąca, w którym podmiot objęty
systemem gwarantowania uzyskał zezwolenie na rozpoczęcie działalności, należało
dokonać zmiany dotychczasowej terminologii w art. 25 ust. 1a ustawy o Bankowym
Funduszu Gwarancyjnym tak, aby uwzględniała ona szczególny tryb tworzenia banków
krajowych w drodze przekształcenia oddziału. Omawiany przepis reguluje również
precyzyjnie sposób określenia podstawy pierwszego naliczenia funduszu ochrony środków
gwarantowanych dla nowo utworzonego banku objętego obowiązkowym system
gwarantowania.
Art. 4 projektu – zmiany ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa
W projekcie proponuje się zmiany art. 93a ustawy – Ordynacja podatkowa, których celem
jest zachowanie ciągłości w obszarze prawa podatkowego w związku z procesem
przekształcenia oddziału instytucji kredytowej w bank krajowy. Zgodnie z dodawanym
przepisem § 3 w ww. artykule, bank utworzony przez wniesienie tytułem wkładu
niepieniężnego wszystkich składników majątkowych oddziału instytucji kredytowej,
stanowiących przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część, wstępuje we wszelkie

16
przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki instytucji kredytowej
związane z działalnością tego oddziału.
W art. 5 projektu został określony termin wejścia w życie ustawy, który wynosi 14 dni od
dnia ogłoszenia. Zaproponowane vacatio legis ustawy jest zgodne z zasadami ogłaszania
aktów normatywnych zawierających przepisy powszechnie obowiązujące, określonymi
w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych
i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95). Ze względu na
charakter regulacji projektu nie jest konieczne określenie dłuższego terminu wejścia
w życie ustawy.
Projektowana ustawa nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych zawierających przepisy techniczne.
Do projektowanej ustawy, z uwagi na brak skutków finansowych powodujących
zwiększenie wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów
publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów, nie
będzie miał zastosowania art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 16 grudnia
2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 257,
poz. 1726).
Zgodnie z decyzją Rady 98/415/WE z dnia 29 czerwca 1998 r. w sprawie konsultacji
Europejskiego Banku Centralnego udzielanych władzom krajowym w sprawie projektów
przepisów prawnych, projekt ustawy został przekazany do EBC w celu uzyskania opinii.
17
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt ustawy oddziałuje przede wszystkim na oddziały instytucji kredytowych, Komisję
Nadzoru Finansowego, a także klientów tych oddziałów instytucji kredytowych, które
skorzystają z możliwości przekształcenia się w bank krajowy w formie spółki akcyjnej, na
zasadach określonych w ustawie.
Korzystne skutki oddziaływania na klientów oddziałów instytucji kredytowych, które na
podstawie projektowanej ustawy przekształcą się w banki krajowe, jak wskazano w części
ogólnej uzasadnienia, mogą polegać na przejęciu nadzoru nad działalnością nowo
tworzonego banku przez KNF oraz objęciu depozytów przejętych przez nowy bank
krajowy systemem gwarantowania w ramach Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Jeśli
chodzi natomiast o relacje w bieżącej działalności z bankiem, klienci powstałego banku
krajowego – co do zasady – nie odczują skutków przekształcenia ze względu na
przewidzianą w przepisach projektu zasadę sukcesji generalnej, obejmującą prawa
i obowiązki z zawartych umów związanych z działalnością oddziału instytucji kredytowej,
w tym sukcesję, na warunkach określonych w projekcie, przyznanych oddziałowi koncesji,
zezwoleń i ulg. Przekształcenie nie powinno wpływać na bieżące relacje klientów, gdyż
będzie to de facto to samo przedsiębiorstwo, działające w innej formie prawnej. Warto
nadmienić, że oddziały instytucji kredytowych prowadzące działalność detaliczną są bardzo
często w powszechnym, potocznym odbiorze uważane za banki krajowe.
Projekt oddziałuje również na Bankowy Fundusz Gwarancyjny, gdyż banki krajowe
utworzone zgodnie z przepisami projektu, będą objęte obowiązkowym systemem
gwarantowania środków pieniężnych w ramach BFG. Klientom utworzonych banków
krajowych będzie przysługiwać wypłata środków gwarantowanych, na zasadach i w trybie
określonym w ustawie z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym.
Skutki przekształcenia oddziału instytucji kredytowej w aspekcie kompetencji nadzorczych
KNF polegają na objęciu nowo powstałego banku krajowego pełnym nadzorem –
analogicznie do nadzoru sprawowanego nad innymi bankami krajowymi. Działalność ta

18
poddana zostanie więc wszystkim regulacjom ostrożnościowym przewidzianym dla
banków w przepisach ustawy – Prawo bankowe, uchwałach i rekomendacjach KNF.
W szczególności bank będzie musiał przestrzegać ustalonych przez KNF norm płynności
płatniczej oraz innych norm dopuszczalnego ryzyka, uzyskiwać zgodę KNF na powołanie
dwóch członków zarządu, w tym prezesa, a także uzyskiwać zezwolenie KNF na dokonanie
zmiany statutu. Ponadto będzie mogła być przeprowadzana nadzorcza kontrola inspekcyjna
oraz poddawana analizie przekazywana sprawozdawczość finansowa.
Kontroli KNF poddane zostanie też nabywanie znaczących pakietów akcji w takim banku.
Działalność prowadzona do tej pory przez oddział, w związku z jego przekształceniem
w bank krajowy, zostanie obciążona obowiązkiem wnoszenia wpłat z tytułu nadzoru
bankowego, stanowiących iloczyn sumy aktywów bilansowych banku krajowego i stawki
nieprzekraczającej 0,024 % (art. 131a ustawy – Prawo bankowe).
Ponadto regulacje projektu, w przypadku utworzenia banku krajowego zgodnie
z przepisami ustawy, będą oddziaływać na inne banki krajowe prowadzące działalność
bankową. Uczestnikiem sektora bankowego stanie się bowiem nowy podmiot – bank
krajowy powstały wyniku przekształcenia oddziału instytucji kredytowej, podlegający
przepisom prawa krajowego na tych samych zasadach i w tym samym zakresie, jak
wszystkie banki krajowe.
Konsultacje projektu
Projekt w trybie uzgodnień zewnętrznych, oprócz podmiotów administracji rządowej
(w tym KNF), został przesłany do Narodowego Banku Polskiego, Bankowego Funduszu
Gwarancyjnego, a także innych instytucji rynku finansowego, w szczególności Związku
Banków Polskich, w tym oddziałów instytucji kredytowych, Krajowego Związku Banków
Spółdzielczych, Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej, Biura
Informacji Kredytowej, Fundacji na rzecz Kredytu Hipotecznego.
W toku konsultacji uwagi do projektu zgłosiły następujące instytucje: Narodowy Bank
Polski, Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Związek Banków Polskich, Giełda Papierów
Wartościowych S.A. Związek Banków Polskich wycofywał w trakcie konferencji
uzgodnieniowej wcześniejszą uwagę dotyczącą projektowanych zmian w ustawie

19
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: