Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych oraz ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych
projekt dotyczy powierzenia bezpośredniego nadzoru w zakresie organizacji i działalności administracyjnej sądów wojskowych Ministrowi Sprawiedliwości
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4259
- Data wpłynięcia: 2011-04-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów wojskowych oraz ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 236, poz. 1396
4259-s
Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA-140-76 (5)/11
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec poselskiego
projektu ustawy:
- o zmianie ustawy – Prawo o ustroju
sądów wojskowych oraz ustawy o służbie
wojskowej żołnierzy zawodowych (druk
nr 4259).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Sprawiedliwości do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
Stanowisko Rządu wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo
o ustroju sądów wojskowych oraz ustawy o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych (druk nr 4259)
Przedmiotowy projekt przewiduje nowelizację dwóch ustaw: z dnia 21 sierpnia
1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1676,
z późn. zm.) oraz z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy
zawodowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 90, poz. 593, z późn. zm.).
W ocenie projektodawcy zasadniczym celem projektowanych zmian jest
zniesienie instytucji „komórki organizacyjnej Ministerstwa Sprawiedliwości w randze
departamentu”, która obecnie w imieniu Ministra Sprawiedliwości wykonuje zadania
zwierzchniego nadzoru w zakresie organizacji i działalności administracyjnej sądów
wojskowych. W tym celu proponuje się w art. 1 projektu nowelizację odpowiednich
przepisów ustawy – Prawo o ustroju sądów wojskowych, polegającą na powierzeniu
wykonywania zadań w tym zakresie bezpośrednio Ministrowi Sprawiedliwości.
Oceniając przedstawiony projekt należy podkreślić,
że Minister
Sprawiedliwości jest organem administracji publicznej, który kieruje działem
administracji rządowej „sprawiedliwość”, obejmującym w szczególności sprawy
sądownictwa – art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach
administracji rządowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 65, poz. 437, z późn. zm.). Stosownie zaś
do art. 5 § 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o ustroju sądów wojskowych,
zwierzchni nadzór nad sądami wojskowymi w zakresie organizacji i działalności
administracyjnej sprawuje Minister Sprawiedliwości. Stąd też, jak to przewidują
rozwiązania zawarte w projektowanej ustawie, Minister Sprawiedliwości – jako organ
administracji publicznej – będzie podmiotem wskazanym jako wykonujący zadania
zwierzchniego nadzoru w zakresie organizacji i działalności administracyjnej sądów
wojskowych, bez pośrednictwa ww. komórki organizacyjnej. Zauważyć przy tym
trzeba, iż w razie potrzeby Minister Sprawiedliwości będzie miał prawo – zgodnie
z obowiązującymi przepisami – upoważnić sędziego sądu wojskowego delegowanego
do Ministerstwa Sprawiedliwości do wykonania w jego imieniu określonych
czynności z zakresu realizacji zadań zwierzchniego nadzoru w aspekcie organizacji
i działalności administracyjnej sądów wojskowych.
Dodać też trzeba, iż regulacje przewidujące na poziomie ustawowym istnienie
komórki organizacyjnej określonego ministerstwa, której przypisano wykonywanie
zadań – w imieniu danego ministra – mają charakter wyjątkowy. Oprócz ustawy –
Prawo o ustroju sądów wojskowych, tego rodzaju regulacje zawiera jedynie ustawa
z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, która
przewiduje expressis verbis istnienie departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej
właściwego do spraw kadr (m. in. art. 10 pkt 2 i art. 24 ust. 2 pkt 2).
Projektowana nowelizacja dąży również do zapewnienia spójności unormowań
zawartych w ustawie – Prawo o ustroju sądów wojskowych z ustawą z dnia 27 lipca
2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, z późn.
zm.), w której brak jest odpowiednika powyższej komórki organizacyjnej dla sądów
powszechnych, a zwierzchni nadzór nad działalnością administracyjną sądów
sprawuje Minister Sprawiedliwości osobiście oraz przez właściwą służbę nadzoru
(art. 9 zd. pierwsze ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych). Przyjęte
w projekcie rozwiązania zmierzają zatem do instytucjonalnego zharmonizowania
zasad sprawowania zadań zwierzchniego nadzoru w aspekcie organizacji i działalności
administracyjnej sądów wojskowych z zasadami obowiązującymi w tym zakresie dla
sądownictwa powszechnego.
Dodatkowo podnieść trzeba, iż proponowane zniesienie instytucji „komórki
organizacyjnej Ministerstwa Sprawiedliwości w randze departamentu” umożliwi
bardziej elastyczne kształtowanie struktury komórek organizacyjnych Ministerstwa
Sprawiedliwości.
Konsekwencją proponowanego zniesienia instytucji „komórki organizacyjnej
Ministerstwa Sprawiedliwości w randze departamentu” jest propozycja zniesienia -
z dniem wejścia w życie przedmiotowej ustawy - stanowiska sędziego tej komórki.
Niemniej jednak sędziowie zajmujący to stanowisko staną się z mocy prawa sędziami
wojskowego sądu okręgowego (art. 3 ust. 1 pkt 2 projektu). Minister Sprawiedliwości
będzie natomiast zobligowany do wyznaczenia tym sędziom stanowisk służbowych
w wojskowym sądzie okręgowym (art. 3 ust. 2 projektu).
Przewidywana w art. 2 projektu nowelizacja ustawy z dnia 11 września 2003 r.
o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych ma na celu dostosowanie regulacji tej
ustawy do proponowanych zmian w ustawie - Prawo o ustroju sądów wojskowych.
Reasumując, Rada Ministrów pozytywnie opiniuje przedmiotowy projekt
ustawy i opowiada się za skierowaniem go do dalszych prac legislacyjnych.
Projektowana regulacja cechuje się bowiem merytoryczną trafnością przyjętych
rozwiązań oraz dąży do zapewnienia spójności w obrębie unormowań dotyczących
ustroju sądownictwa.
2