eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Kodeks wyborczy

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Kodeks wyborczy

projekt dotyczy zmiany podmiotu właściwego do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego oraz wójta (burmistrza, prezydenta miasta)

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4227
  • Data wpłynięcia: 2011-05-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-31
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 217, poz. 1281

4227

wyborów; orzeczenia niezdolności do pracy lub niezdolności do samodzielnej egzystencji w
trybie określonym w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych na okres co najmniej do końca kadencji; oraz śmierci – w przypadku wójta.
W ww. przypadkach podmiotem uprawnionym do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu
będzie komisarz wyborczy. Powyższe rozwiązanie sprzyja skróceniu okresu, pomiędzy
zaistnieniem przesłanki wygaśnięcia mandatu a stwierdzeniem wygaśnięcia mandatu. W
praktyce, procedura stwierdzenia wygaśnięcia mandatu (wliczając w to drogę sądową), może
trwać wiele miesięcy.
Projekt zakłada, iż w przypadku, gdy wygaśnięcie mandatu jest urzędowo
potwierdzone stosownym dokumentem (np. akt zgonu, prawomocny wyrok sądowy,
orzeczenie o niezdolności do pracy lub niezdolności do samodzielnej egzystencji) bądź nie
budzi wątpliwości (pisemne zrzeczenie się mandatu), podmiotem uprawnionym do
stwierdzenia wygaśnięcia mandatu jest komisarz. W przypadku natomiast, gdy stwierdzenie
wygaśnięcia mandatu wymaga oceny okoliczności sprawy, w szczególności, gdy zasadne
wydaje się umożliwienie radnemu bądź wójtowi złożenie wyjaśnień, organem właściwym do
stwierdzenia wygaśnięcia mandatu pozostanie organ stanowiący danej jednostki. W sytuacji,
gdy mimo przesłanek skutkujących wygaśnięciem mandatu rada nie zdecyduje się podjąć
uchwały o wygaśnięciu mandatu, rozstrzygnięcie w tej sprawie leżeć będzie w gestii
wojewody (zarządzenie zastępcze).
Przedmiotowy projekt w art. 1 pkt 3, dotyczącym art. 387 § 1 i 2 Kodeksu wyborczego,
przewiduje dodatkowo, iż w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego komisarz wyborczy,
a nie jak obecnie właściwa rada w drodze uchwały, po stwierdzeniu wygaśnięcia mandatu,
ogłasza w wojewódzkim dzienniku urzędowym obwieszczenie o wstąpieniu na jego miejsce
kandydata z tej samej listy, który w wyborach uzyskał kolejno największą liczbę głosów,
a nie utracił prawa wybieralności. Powyższa zmiana spowodowana jest potrzebą skrócenia
okresu, w jakim w miejsce radnego, którego mandat wygasł wejdzie inna, uprawniona do tego
osoba. Na uproszczenie przedmiotowej procedury znaczący wpływ ma fakt, iż powyższe
rozstrzygnięcie zostanie wydane przez organ jednoosobowy a nie kolegialny. W obecnym
stanie prawnym w przypadku nie podjęcia przez radę przedmiotowej uchwały konieczne jest
wydanie przez właściwego wojewodę zarządzenia zastępczego (które podlega zaskarżeniu do
Sądu), co również wydłuża okres w jakim rada nie funkcjonuje w pełnym składzie. Projekt
zakłada również, iż oświadczenie kandydata, który zrzekł się pierwszeństwa do obsadzenia
mandatu na rzecz kandydata z tej samej listy, który uzyskał kolejno największą liczbę głosów,
będzie zgłaszane komisarzowi wyborczemu, a nie organowi stanowiącemu jak ma to miejsce

5
w chwili obecnej. Niniejsze poprawki dodatkowo uporządkują i uproszczą istniejący obecnie
stan prawny, natomiast osoba komisarza wyborczego jest gwarantem zapewnienia
prawidłowości powyższego procesu.

IV. Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne

Projekt wywoła pozytywne skutki społeczne ze względu na skróceniu, w przypadkach
wymienionych w ustawie, okresu pomiędzy zaistnieniem przesłanki wygaśnięcia mandatu a
stwierdzeniem wygaśnięcia mandatu, a co za tym idzie: skrócenie okresu oczekiwania na
efektywne uruchomienie działania wszystkich organów samorządu terytorialnego nowej
kadencji .
Wejście w życie ustawy w proponowanym brzmieniu nie wpłynie na rynek pracy.
Wejście w życie ustawy w proponowanym brzmieniu nie wpłynie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
Wejście w życie ustawy skróci termin do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego w
przypadku wyboru na wójta (burmistrza, prezydenta miasta.

V. Wskazanie źródeł finansowania, jeżeli projekt ustawy pociąga za sobą obciążenie
budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego

Wejście w życie przedmiotowej regulacji nie spowoduje skutków finansowych dla
budżetu państwa, ani nie pociągnie za sobą skutków finansowych dla jednostek samorządu
terytorialnego.

VI. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych

Ustawa nie wymaga wydania aktów wykonawczych.

VII. Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej albo
oświadczenie, że przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem
Unii Europejskiej

Projekt regulacji jest zgodny z prawem obowiązującym w Unii Europejskiej.

6

VIII.
Informacja o wynikach przeprowadzonych konsultacji oraz o
przedstawionych wariantach i opiniach

Projekt nie został poddany konsultacjom w myśl art. 34 ust. 3 Uchwały Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
(M.P. z 2009r. Nr 5, poz. 47, z późn. zm.). 




























7
Warszawa, 19 maja 2011 r.
BAS-WAPEiM-1166/11
TRYB PILNY


Pan
Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy oraz o zmianie ustawy –
Przepisy wprowadzające ustawę – Kodeks wyborczy (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Bronisław Dutka)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy

Projekt przewiduje zmianę ustaw z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks
wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112 oraz Nr 26, poz. 134) oraz – Przepisy
wprowadzające ustawę – Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 113). Zmiana
ustawy – Kodeks wyborczy dotyczy wskazania komisarza wyborczego jako
podmiotu właściwego do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego oraz wójta
(burmistrza, prezydenta miasta) na skutek: śmierci, pisemnego zrzeczenia się
mandatu oraz utraty prawa wybieralności lub nieposiadania go w dniu wyborów,
a także na skutek wyboru na wójta – w przypadku radnych – oraz orzeczenia
niezdolności do pracy lub niezdolności do samodzielnej egzystencji w trybie
określonym w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych na okres co najmniej do końca kadencji – w przypadku wójta
(burmistrza, prezydenta miasta). Wygaśnięcie mandatu komisarz wyborczy
będzie stwierdzał niezwłocznie, nie później niż w ciągu siedmiu dni od
wystąpienia przyczyny wygaśnięcia, w drodze obwieszczenia ogłaszanego w
wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Zmiana ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Kodeks wyborczy
dotyczy zmiany ustaw: z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.
z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, ze zmianami), z dnia 5 czerwca 1998 r. o
samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590, ze zmianami)
oraz z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr
142, poz. 1592, ze zmianami).
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dnia od dnia
ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.

4. Konkluzja

Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy oraz o
zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Kodeks wyborczy nie jest
objęty prawem Unii Europejskiej.


Szef Kancelarii Sejmu


Lech Czapla



2
strony : 1 . [ 2 ] . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: