Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Poprawki do Umowy o Międzynarodowym Funduszu Walutowym dotyczącej reformy Rady Wykonawczej, przyjętej przez Radę Gubernatorów Międzynarodowego Funduszu Walutowego Rezolucją Nr 66-2 w dniu 15 grudnia 2010 r.
projekt dotyczy zmiany zasad wyłaniania członków Rady; reforma zrównuje zasady wyłaniania wszystkich członków Rady Wykonawczej, dzięki czemu zostaje zwiększona możliwość wyboru konstytuanty, do której kraj członkowski chce należeć oraz wzmocniona zostaje efektywność funkcjonowania Rady
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4221
- Data wpłynięcia: 2011-05-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Poprawki do Umowy o Międzynarodowym Funduszu Walutowym dotyczącej reformy Rady Wykonawczej, przyjętej przez Radę Gubernatorów Międzynarodowego Funduszu Walutowego Rezolucją Nr 66-2 w dniu 15 grudnia 2010 r.
- data uchwalenia: 2011-06-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 178, poz. 1055
4221
Aby umożliwić Funduszowi wypełnienie powierzonych mu funkcji, na terytorium każdego
członka Funduszowi przysługiwać będą stan prawny, immunitety oraz przywileje określone
w niniejszym Artykule.
Ustęp 2. Status prawny Funduszu
Fundusz
będzie posiadał pełną osobowość prawną, a w szczególności zdolność do:
(i) zawierania
umów;
(ii)
nabywania i rozporządzania własnością nieruchomą i ruchomą; oraz
(iii) dokonywania
czynności procesowych.
Ustęp 3. Immunitet sądowy
Fundusz, jego własność i aktywa, niezależnie od tego gdzie i w czyim ręku się znajdują, będą
korzystać z immunitetu sądowego we wszelkiej formie z wyjątkiem przypadków, w których Fundusz
wyra nie zrzeknie się tego immunitetu w jakimkolwiek postępowaniu lub w myśl jakiejkolwiek
umowy.
Ustęp 4. Immunitet w innym postępowaniu
Własność i aktywa Funduszu, niezależnie od tego, gdzie i w czyim ręku się znajdują, nie będą
podlegać rewizji, rekwizycji, konfiskacie, wywłaszczeniu i wszelkiego rodzaju zajęcia w drodze
postępowania administracyjnego lub prawnego.
Ustęp 5. Nietykalność archiwów
Archiwa Funduszu będą nietykalne.
Ustęp 6. Zwolnienie aktywów od ograniczeń
W zakresie niezbędnym do prowadzenia operacji przewidzianych postanowieniami niniejszej
Umowy, wszelka własność i aktywa Funduszu będą wolne od ograniczeń, regulacji, kontroli
i wszelkiego rodzaju moratoriów.
Ustęp 7. Przywileje w zakresie porozumiewania się
Komunikacja
służbowa Funduszu będzie przez członków traktowane na równi z komunikacją
służbową innych członków.
Ustęp 8. Immunitety i przywileje urzędników i personelu
Wszyscy Gubernatorzy, Dyrektorzy Wykonawczy, Zastępcy a także członkowie komisji
i przedstawiciele mianowani zgodnie z postanowieniami Artykułu XII, Ustęp 3, punkt (j), oraz
doradcy którychkolwiek z wyżej wymienionych osób, urzędnicy i personel Funduszu:
(i) będą wolni od postępowania sądowego w związku z ich czynnościami
służbowymi, chyba że Fundusz zrzeknie się tego immunitetu;
(ii)
w przypadku, gdy nie są obywatelami danego państwa, będą korzystali z tych
samych zwolnień od ograniczeń imigracyjnych, przepisów o rejestracji
obcokrajowców oraz obowiązków służby publicznej, a także z tych samych
ulg w zakresie ograniczeń walutowych, jakie członkowie przyznają
odpowiedniego stopnia przedstawicielom, urzędnikom oraz personelowi
innych członków; oraz
(iii) będą mieli prawo do tych samych ułatwień w podróży, jakie przyznane są
przez członków przedstawicielom, urzędnikom i personelowi odpowiedniego
stopnia innych członków.
Ustęp 9. Immunitety podatkowe
(a) Fundusz, jego aktywa, własność, dochody, a także jego operacje i transakcje dozwolone
postanowieniami niniejszej Umowy będą wolne od wszelkich podatków i wszelkiego rodzaju opłat
celnych. Ponadto, Fundusz będzie wolny od odpowiedzialności za ściąganie lub płacenie
jakichkolwiek podatków lub opłat.
(b) adne podatki nie będą pobierane od poborów i wynagrodzeń lub w związku z poborami
i wynagrodzeniami wypłacanymi przez Fundusz Dyrektorom Wykonawczym, Zastępcom, urzędnikom
i personelowi Funduszu, którzy nie są obywatelami albo poddanymi lub w inny sposób przynależnymi
do danego państwa.
(c) Bez względu na osobę posiadacza, nie będą pobierane żadne podatki jakiegokolwiek rodzaju
od jakichkolwiek zobowiązań lub papierów wartościowych wyemitowanych przez Fundusz, włączając
w to dywidendy lub odsetki:
(i) które
rozróżniałyby te zobowiązania lub papiery wartościowe jedynie ze
względu na ich pochodzenie; lub
(ii) jeżeli jedyną podstawą prawną opodatkowania byłoby miejsce emisji lub
waluta, w której będą emitowane, płatne lub zapłacone, albo siedziba oddziału
lub placówki utrzymywanej przez Fundusz.
Ustęp 10. Wykonanie Artykułu
Każdy członek na swoim terytorium podejmie niezbędne działania w celu wprowadzenia
w życie zasad ustalonych w niniejszym Artykule nadając im formę swego prawa krajowego oraz
szczegółowo poinformuje Fundusz o czynnościach dokonanych w tym celu.
ARTYKUŁ X
STOSUNKI Z INNYMI ORGANIZACJAMI MI DZYNARODOWYMI
W ramach niniejszej Umowy, Fundusz będzie współpracował z każdą ogólną organizacją
międzynarodową oraz z publicznymi organizacjami międzynarodowymi mającymi szczegółowe
zadania w pokrewnych dziedzinach. Wszelkie układy w zakresie takiej współpracy, które zawierałyby
zmianę jakichkolwiek przepisów niniejszej Umowy, będą skuteczne jedynie po wprowadzeniu do niej
poprawek zgodnie z postanowieniami Artykułu XXVIII.
ARTYKUŁ XI
STOSUNKI Z PA STWAMI NIENALE
CYMI DO FUNDUSZU
Ustęp 1. Zobowiązania dotyczące stosunków z państwami nienależącymi do Funduszu
Każdy członek zobowiązuje się do:
(i)
nie zawierania ani nie zezwalania żadnemu ze swych agentów finansowych,
o których mowa w Artykule V, Ustęp 1, na zawieranie jakichkolwiek
transakcji z państwami nie należącymi do Funduszu lub osobami na ich
terytoriach, które byłyby sprzeczne z postanowieniami niniejszej Umowy lub
z celami Funduszu;
(ii) nie
współpracowania z państwami nie należącymi do Funduszu lub osobami
na ich terytoriach w operacjach, które byłyby sprzeczne z postanowieniami
niniejszej Umowy lub z celami Funduszu; oraz
(iii) współpracowania z Funduszem w celu stosowania na swych terytoriach
odpowiednich środków zmierzających do zapobiegania sprzecznym
z
postanowieniami niniejszej Umowy lub celami Funduszu transakcjom
z państwami nie należącymi do Funduszu lub z osobami na ich terytoriach.
Ustęp 2. Ograniczenie transakcji z państwami nie należącymi do Funduszu
adne z postanowień niniejszej Umowy nie narusza praw członka do wprowadzenia
ograniczeń na transakcje walutowe w stosunku do państw nie należących do Funduszu lub osób na ich
terytoriach, chyba że Fundusz uzna, że tego rodzaju ograniczenia szkodzą interesom członków i są
sprzeczne z celami Funduszu.
ARTYKUŁ XII
ORGANIZACJA I ZARZ D
Ustęp 1. Struktura Funduszu
Organami Funduszu są: Rada Gubernatorów, Rada Wykonawcza, Dyrektor Zarządzający oraz
pracownicy a także Kolegium, jeśli Rada Gubernatorów uzna większością 85% ogólnej liczby głosów
przysługujących wszystkim członkom, że postanowienia Załącznika D będą miały zastosowanie.
Ustęp 2. Rada Gubernatorów
(a) Wszelkie uprawnienia wynikające z niniejszej Umowy, które nie są bezpośrednio przyznane
Radzie Gubernatorów, Radzie Wykonawczej lub Dyrektorowi Zarządzającemu, powierzone są Radzie
Gubernatorów. Rada Gubernatorów składa się z Gubernatorów i ich Zastępców mianowanych po
jednym przez każdego członka, w sposób przez niego ustalony. Każdy Gubernator i każdy Zastępca
będą sprawowali swój urząd do momentu powołania ich następców. Zastępca może głosować
wyłącznie w razie nieobecności Gubernatora. Rada Gubernatorów na swojego Przewodniczącego
wybierze jednego z Gubernatorów.
(b) Rada Gubernatorów może delegować Radzie Wykonawczej wykonanie wszelkich uprawnień,
z wyjątkiem uprawnień przyznanych bezpośrednio Radzie Gubernatorów na mocy postanowień
niniejszej Umowy.
(c) Rada Gubernatorów będzie odbywać posiedzenia, które zostaną uznane za konieczne przez
Radę Gubernatorów lub zostaną zwołane przez Radę Wykonawczą. Posiedzenia Rady Gubernatorów
zostaną zwołane każdorazowo na żądanie piętnastu członków lub członków reprezentujących jedną
czwartą ogólnej liczby głosów przysługujących wszystkim członkom.
(d) Quorum wymagane dla każdego posiedzenia Rady Gubernatorów będzie stanowić większość
Gubernatorów reprezentujących nie mniej niż dwie trzecie ogólnej liczby głosów przysługujących
wszystkim członkom.
(e) Każdy Gubernator będzie upoważniony do oddania takiej liczby głosów, jaka w myśl Ustępu 5
niniejszego Artykułu przysługuje członkowi, który go mianował.
(f) Rada Gubernatorów może w drodze rozporządzenia ustalić procedurę, na podstawie której
Rada Wykonawcza, jeśli uzna to za leżące w interesie Funduszu, może przeprowadzić głosowanie
wśród Gubernatorów w danej sprawie bez zwoływania posiedzenia Rady Gubernatorów.
(g) Rada Gubernatorów oraz Rada Wykonawcza w granicach swoich uprawnień może
przyjmować zasady i przepisy niezbędne lub odpowiednie do prowadzenia spraw Funduszu.
(h) Za pełnienie swoich obowiązków Gubernatorzy i ich Zastępcy nie będą otrzymywać od
Funduszu wynagrodzenia, jednak Fundusz może zwracać rozsądne wydatki poniesione w związku
z uczestniczeniem w posiedzeniach.
(i) Rada Gubernatorów określi wynagrodzenie Dyrektorów Wykonawczych oraz ich Zastępców,
a także uposażenie i warunki kontraktu Dyrektora Zarządzającego.
(j) Rada Gubernatorów oraz Rada Wykonawcza mogą powoływać takie komisje, które uważają
za wskazane. W skład komisji mogą także wejść osoby inne niż Gubernatorzy, Dyrektorzy
Wykonawczy lub ich Zastępcy.
Ustęp 3. Rada Wykonawcza
(a) Rada Wykonawcza będzie odpowiedzialna za prowadzenie działalności Funduszu i w tym celu
będzie wykonywać wszelkie uprawnienia delegowane jej przez Radę Gubernatorów.
(b) Rada Wykonawcza będzie składać się z Dyrektorów Wykonawczych oraz Dyrektora
Zarządzającego na stanowisku przewodniczącego. Z Dyrektorów Wykonawczych:
(i) pięciu będzie mianowanych przez pięciu członków Funduszu posiadających
największe udziały; oraz
(ii) piętnastu będzie wybieranych przez pozostałych członków Funduszu.
W celu przeprowadzenia każdych zwyczajnych wyborów Dyrektorów Wykonawczych, Rada
Gubernatorów większością 85% ogólnej liczby głosów przysługujących wszystkim członkom może
zwiększyć lub zmniejszyć liczbę Dyrektorów Wykonawczych, o których mowa w podpunkcie (ii)
powyżej. Liczba Dyrektorów Wykonawczych, o której mowa w podpunkcie (ii) powyżej, będzie
zmniejszona o jeden lub dwa, zależnie od okoliczności, w przypadku, gdy zostaną mianowani
Dyrektorzy Wykonawczy zgodnie z postanowieniami punktu (c) poniżej, chyba że Rada
Gubernatorów postanowi większością 85% ogólnej liczby głosów przysługujących wszystkim
członkom, że zmniejszenie to stanowiłoby przeszkodę w skutecznym wykonaniu obowiązków Rady
Wykonawczej lub Dyrektorów Wykonawczych, lub tez mogłoby zagrozić naruszeniem pożądanej
równowagi w składzie Rady Wykonawczej.
(c) Jeśli przy drugich oraz pó niejszych zwyczajnych wyborach Dyrektorów Wykonawczych,
wśród członków uprawnionych do mianowania Dyrektorów Wykonawczych zgodnie z punktem (b),
podpunkt (i) powyżej nie ma dwóch członków, których zasoby Funduszu w ich walucie utrzymywane
na Rachunku Zasobów Ogólnych, obliczane jako średnia za dwa poprzedzające lata, były zmniejszone
poniżej wartości ich udziałów o największe całkowite kwoty wyrażone w specjalnych prawach
ciągnienia, jeden z tych członków lub obaj, zależnie od okoliczności, będą uprawnieni do mianowania
Dyrektora Wykonawczego.
(d) Wybory obieralnych Dyrektorów Wykonawczych będą miały miejsce w odstępach dwuletnich
zgodnie z postanowieniami Załącznika E uzupełnionymi przepisami, które Fundusz uzna za wskazane.
W przypadku każdych zwyczajnych wyborów Dyrektorów Wykonawczych, Rada Gubernatorów może
ustanowić przepisy wprowadzające zmiany do części głosów wymaganych do wyboru Dyrektorów
Wykonawczych zgodnie z postanowieniami Załącznika E.
(e) Każdy z Dyrektorów Wykonawczych wyznacza swojego Zastępcę posiadającego pełne
uprawnienia do działania w jego zastępstwie w trakcie jego nieobecności. Gdy Dyrektorzy
Wykonawczy są obecni, ich Zastępcy mogą brać udział w posiedzeniach, jednak nie mają prawa głosu.
(f) Dyrektorzy Wykonawczy sprawują swój urząd do momentu mianowania lub wyboru ich
następców. Jeśli stanowisko jednego z wybranych Dyrektorów Wykonawczych zwolni się wcześniej,
niż na dziewięćdziesiąt dni przed końcem jego kadencji, na pozostałą część kadencji zostanie wybrany
następny Dyrektor Wykonawczy przez członków, którzy wybrali poprzedniego Dyrektora
Wykonawczego. Do dokonania wyboru wymagana będzie większość oddanych głosów. Tak długo, jak
stanowisko pozostaje nieobsadzone, uprawnienia poprzedniego Dyrektora Wykonawczego będzie
wykonywać jego Zastępca, z wyjątkiem uprawnienia do mianowania Zastępcy.
(g) Rada Wykonawcza będzie pełnić swoje obowiązki w sposób ciągły w siedzibie głównej
Funduszu i odbywać posiedzenia tak często, jak wymagać tego będą sprawy Funduszu.
(h) Quorum wymagane dla każdego posiedzenia Rady Wykonawczej będzie stanowić większość
Dyrektorów Wykonawczych reprezentujących nie mniej, niż połowę ogólnej liczby głosów.
(i)
(i)
Każdy mianowany Dyrektor Wykonawczy będzie upoważniony do oddania takiej
liczby głosów, jaka w myśl Ustępu 5 niniejszego Artykułu przysługuje członkowi,
który go mianował.
(ii) W przypadku, gdy głosy przysługujące członkowi, który zgodnie z punktem (c)
powyżej mianuje Dyrektora Wykonawczego, zostały oddane przez Dyrektora
Wykonawczego łącznie z głosami przysługującymi innym członkom w wyniku
ostatnich zwyczajnych wyborów Dyrektorów Wykonawczych, dany członek może
uzgodnić z każdym z tych innych członków, że przysługujące mu głosy zostaną
oddane przez mianowanego Dyrektora Wykonawczego. Członek czyniący takie
uzgodnienie nie będzie uczestniczyć w wyborach Dyrektorów Wykonawczych.
(iii) Każdy wybrany Dyrektor Wykonawczy będzie upoważniony do oddania takiej
liczby głosów, jaka padła na niego przy wyborach.
(iv) W przypadku, gdy postanowienia Ustępu 5, punkt (b) niniejszego Artykułu będą
miały zastosowanie, liczba głosów, do których Dyrektor Wykonawczy byłby na
innej podstawie uprawniony, będzie odpowiednio zwiększona lub zmniejszona.
Wszystkie głosy, do których Dyrektor Wykonawczy jest uprawniony, będą oddane
jako całość.
(j) Rada Gubernatorów ustanowi przepisy, na podstawie których członek nieuprawniony do
mianowania Dyrektora Wykonawczego w myśl punktu (b) powyżej może oddelegować swojego
przedstawiciela do uczestnictwa w każdym posiedzeniu Rady Wykonawczej, na którym rozpatrywany
będzie wniosek złożony przez tego członka lub sprawa mająca dla niego szczególne znaczenie.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4221
› Pobierz plik